Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

Mun koneessa kilkatuksen lähde on muualla kuin kytkimessä, koska kytkin oli tänään pöydällä, ku testailin. Juu polttoaineen syötössä voi ollakkin vikaa, ku sammuilee. Mutta aina kun on sammunut on tuntunut käyvän melko lämpimänä kone.
Vois yrittää ottaa video tuosta äänestä huomenissa, jos vaan kerkiää ja se pitäs vielä saaha tänne näkyviin :shock:
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

Näin äkkiä puhelimella kuullostellen tämä linkin kone ääntää samanlailla, kuin tuo minunki kampe.

https://youtu.be/OihEgC4qrnE
meura
6WD
Viestit: 294
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja meura »

Sitten se mäntä on vaihtokunnossa. Noin naputti mullakin ennen kun leikkasi kiinni.

Jos sopivasti sattuu, joutuu vaihtamaan molemmat. Nämät kun osat päivittyvät niin vanhat menee paaliin.

Ja jos itse vaihdat, hommaa ehdottomasti se männänrenkaan puristustyökalu vaikka lainaksi.

Edit: lisätty sana "ennen"
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

Tätäpä vähän itekki tässä pelänny, että heti joutuu kone remontin tekeen. Jos nyt mäntä vika on, niin mikähän tuon on aiheuttanut? Ei kuitenkaan kovin mahottomasti oo tuolla ajettu.

Ulukomaan foorumeita ku aiheesta selasin, nii melko moni tuntu olevan sitä mieltä, että ihan normi ääni. Toki moni oli sitä mieltä, että mäntä vikkaa tai jottain muuta isompaa.

Täytynee vielä vähä selvitellä ja vois vaikka käydä paikallisessa huollossa näyttämässä, että mitä ovat mieltä.
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Itte ostin uuden 500 outin ja ihan samanlaista kilkatusta ja kolkotusta se piti ensimmäisestä käynnistyksestä lähtien ja kolme vuotta oli mulla eikä mikskään muuttunu ja huolllossakin aina sanoivat että normaalia kalkatusta,vähemmän sitä sitten ajossa kuulu kun se voimansiirron vollotus peitti kaiken alleen :mrgreen: .
ps.nykysestä vanhasta jammusta ei edes tietäisi että se käy jos ei kuuluis papatus pakoputkesta :wink:
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

markoolio kirjoitti:Näin äkkiä puhelimella kuullostellen tämä linkin kone ääntää samanlailla, kuin tuo minunki kampe.

https://youtu.be/OihEgC4qrnE
ihan piston släpiltä kuulostaa minun korvaan (mäntä väljä pyttyyn), :cry:

mutta se nyt vaan on minun korva. :shock: varista ei kuulu kun oli purettu videolla jo jossain kohtaa pois.

edit: no en tiedä, tarkemmin ku kuuntelee niin vois olla jopa kiertokangen laakeri, häviääkö\väheneekö ääni kuumana??, jos vähenee viittaisi minusta enemmän piston slappiin.
tuo varin "kytkin" (lähinnä varmaan painot siellä rallattaa) on kyllä niin äänekäs noissa can-ameissa muutenki aina että vaikee välillä sanoo jos sitä ei oo purettu pois että mikä ääni on normaalia ja mikä ei.
DIY
Avatar
suomiPIONEERI
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 25 Kesä 2013 19:03
Mönkijä:: Outlander Max T3B ABS 1000
Paikkakunta: Uurainen

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja suomiPIONEERI »

Voisiko olla vauhtipyörä löystynyt jostain syystä? Tuollaisena äänenä ja sammumisina voisi hyvinkin oireilla.
Itä-Suomen Mönkijät Ry-Jäsen
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

suomiPIONEERI kirjoitti:Voisiko olla vauhtipyörä löystynyt jostain syystä? Tuollaisena äänenä ja sammumisina voisi hyvinkin oireilla.
Siis magneettoa meinaat? Sekin on tarkistus listalla. Tuntu tuotakin vaivaa joillain olleen. Miten tuo oikea oppisesti kiritään. Siis miten kampuran pyöriminen estetään ja minkälaiseen momenttiin pitäis saada?
johny1332 kirjoitti:ihan piston släpiltä kuulostaa minun korvaan (mäntä väljä pyttyyn), :cry:

edit: no en tiedä, tarkemmin ku kuuntelee niin vois olla jopa kiertokangen laakeri, häviääkö\väheneekö ääni kuumana??, jos vähenee viittaisi minusta enemmän piston slappiin.
tuo varin "kytkin" (lähinnä varmaan painot siellä rallattaa) on kyllä niin äänekäs noissa can-ameissa muutenki aina että vaikee välillä sanoo jos sitä ei oo purettu pois että mikä ääni on normaalia ja mikä ei.
Mäntä/ laakeri vikahan se itelläki tietenki on pahimpana eppäilynä, mutta ei viihtis ihan huvikseen alkaa aukomaan konetta. Mun mielestä ääni hiljenee lämpimänä. Kytkinhän mullaki on irti tällä hetkellä, joten se on ainakin pois suljettu.
Pietu71 kirjoitti:Itte ostin uuden 500 outin ja ihan samanlaista kilkatusta ja kolkotusta se piti ensimmäisestä käynnistyksestä lähtien ja kolme vuotta oli mulla eikä mikskään muuttunu ja huolllossakin aina sanoivat että normaalia kalkatus
Tämäkin taas yks pointti tähän ongelmaan, ku monet ulkomaan foorumeita myöden sanoo, että normi ääni ja ei muuta ku kovvaa ajoa. Jotku tälläkin foorumilla mäntä remonteita tehneet on kirjotellut, että ääni palannut jonku ajan päästä takaisin :shock: että onko se sitten sama ruuvata earit korviin ja antaa mennä :D
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

Nii tosiaan kiitoksia kaikille tähän mennessä ajatuksia jakaneille :D pitänee vielä joitakin tutkimuksia tehä ja pähkäillä vielä mitä teen. Toki kaikki ajatukset kokeneemmilta enemmän kuin tervetulleita.

Onko näissä mahdollista porata sylintereitä? Eli jos mahdollista, nii onko sama porata ja hommata ylikoon mäntää?
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

yks minkä voisit tehä ja ois helppo ilman konetta purkamatta on että kurkkaisit käärmekameralla (maksaa ehkä 10€ vaikka kiinasta, voi liittää puhelimeen), niin kummankin pytyn tulpanreijästä sisään silloinkun mäntä on alhaalla. sylinterin seinämät kertoo onko männässä liiallista väljyyttä sylinteriin, näkyy voimakkaasti kiillottuneina\kuluneina kohtina yleensä vastakkain sylinterin seinämiä.
myöskin puristuspaineen mittaus siinä samalla helppo tehä. (speksit niihin löytyy netistä, muistaakseni noissa rotaxin v kakkosissa oli automaattiset puolipuristimet eli puristusta ei silloin löydy startilla pyörittäessä todellakaan 10 baaria tai yli mitä se olisi normaalisti ilman puolipuristimia, mittauksella näissä missä puolipuristimet niin haetaan lähinnä sylintereiden puristuspaineen tasaisuutta toisiinsa nähden), tuohon voi viisaammat korjata)

sitten kiertokangen laakerin välyksenkin voi periaatteessa testata karkeasti kun tökkää ruuvitaltan tulpanreijästä sisään (mäntä yläkuolokohdassa puristustahdilla) ja tekee pientä (millin) liikettä kampuran päästä kiinteällä avaimella, jos liike kampurasta tuntuu ruuvitaltassa käteen joka makaa mäntää vasten (voi varovasti hieman meseliä jopa painattaa mäntää vasten että tunto parempi), ei suurempia välyksiä periaatteessa kiertokangessa pitäisi olla.

mutta todellakin lopullinen totuus selviää vasta avaamalla kone jos siihen päädyt tai jos koneessa ylipäätään on mitään vaivaa.
DIY
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Ihmetyttää kyllä suuresti miten noilla kilometreillä, tunneilla vois mäntä olla jo väljä kun eihän tuo ole vasta kun sisäänajettu. Ite en kyllä vielä tuossa tilanteessa viitsisi konetta ruveta aukomaan.
jule92
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Touko 2014 21:49

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jule92 »

Mikäkhän vois olla 500 v2 g2 mallissa ku ei lähde käyntiin. Kipinät tulee ja polttoainetta saa tai ainaki tulpat kastelee. Olen kaikki liittimet käynny läpi ja suihkutellu crc.tä. vika alkoi että kävi ensin yhdellä sylinterillä muttä nyt ei lähde ollenkaan:o apua kaipaa:o mistä lähtä etsimään vikaa? Ei anna vikakoodeja.
chev67
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Joulu 2017 16:51

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja chev67 »

Tuossa oman 650:sen ääninäyte: https://www.youtube.com/watch?v=0hLDPjEoFVQ

Aika rajulta tuo kuulostaa kokemattoman korvaan, mutta useammalta taholta tiedustellut niin normaalina äänenä pitävät. :?
Mäntää kyllä itse epäilen äänen lähteeksi.
Kurtti
3WD
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Huhti 2015 13:16
Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Kurtti »

jule92 kirjoitti:Mikäkhän vois olla 500 v2 g2 mallissa ku ei lähde käyntiin.
Pääsikö pestessä vettä virtalukkoon? Lukon puhdistus ja kuivaus tulis itellä ekana mieleen. Tai oletko kokeillu eri avaimella? Tuohon tulpan kasteluun taisi olla ohje että startataan 20 sekuntia kaasu pohjassa niin kuivaa tulpat...
Edit: Tai olisko peräti tankissa vettä?
jule92
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Touko 2014 21:49

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jule92 »

Kiitos vastauksesta mut juu se on ollu nyt viikon kuivumassa tallissa ja olen crc:llä käynny kaikkia paikkoja läpi myös virtalukon.
Voisko olla mahdollista että olis jako hypännyt että antais kipinän vika aikana? Missäköhän on merkit?
Viimeksi muokannut vaughan, 04 Tammi 2018 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainaus poistettu. Foorumin säännöt lukematta?
Vastaa Viestiin