sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
-
- Noppeli
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Helmi 2018 07:38
sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Hei,
500 kaasarimönkijä käy rikkaalla ja osakaasulla tukehtuu. Bensa haisee. Laskin neulaa pari pykälää alas päin mutta vieläkin tuntuu lumitöitä tehdessä, että pikkukierroksilla käynti huonoa ja röpöttelevää ja tahtoo sammua, jos ei anna välillä kierroksia.
Tämä siis alkoi sen jälkeen, kun putsasin kaasuttimen läpikotaisin ja puhdistin ilmansuodattimen.
Tyhjäkäynti ok. Mitähän kannattaisi kokeilla?
500 kaasarimönkijä käy rikkaalla ja osakaasulla tukehtuu. Bensa haisee. Laskin neulaa pari pykälää alas päin mutta vieläkin tuntuu lumitöitä tehdessä, että pikkukierroksilla käynti huonoa ja röpöttelevää ja tahtoo sammua, jos ei anna välillä kierroksia.
Tämä siis alkoi sen jälkeen, kun putsasin kaasuttimen läpikotaisin ja puhdistin ilmansuodattimen.
Tyhjäkäynti ok. Mitähän kannattaisi kokeilla?
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Miten putsasit suodattimen, puhalsitko tukkoon. Koita ilman. Entä ryyppy, jääkö päälle.
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Jotenkin tuosta tulee mieleen oma kaasarikikkailuni jokunen vuosi sitten(2011 HO), kuvausta tuolla
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 12&t=41188
Kaasarissani oli siis ylivuoto joka ilmeni bensan hajuna. Ratkaisevaa oli löytää linkki vuotavaan O-renkaaseen jossa ei silminnähtävää vikaa ollut mutta ohivuosi kuitenkin. Loppupeleissä piti vielä ottaa kertaalleen kaasari auki kun olin tuon linkin ja manuaalinkin varoituksista huolimatta saanut kasatessa kohon vinoon eikä bensa virrannut kunnolla. Toinen kerta toden sanoi.
-KpHr-
EDIT: onkos bensan pinta ok tasolla? Service manualissa hyvät ohjeet miten mitata.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 12&t=41188
Kaasarissani oli siis ylivuoto joka ilmeni bensan hajuna. Ratkaisevaa oli löytää linkki vuotavaan O-renkaaseen jossa ei silminnähtävää vikaa ollut mutta ohivuosi kuitenkin. Loppupeleissä piti vielä ottaa kertaalleen kaasari auki kun olin tuon linkin ja manuaalinkin varoituksista huolimatta saanut kasatessa kohon vinoon eikä bensa virrannut kunnolla. Toinen kerta toden sanoi.
-KpHr-
EDIT: onkos bensan pinta ok tasolla? Service manualissa hyvät ohjeet miten mitata.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Jos vika tuli kaasuttimen huollon yhteydessä on siinä mennyt jotain pieleen. Uudelleen auki ja ajatuksella kasaan. Uimuriventtiilin O-rengas kannattaa aina tarkastaa tai vaihtaa. Neulassa taitaa olla muovinen holkki, onko oikealla puolella lukkorenkaaseen nähden. Imukaulan kiinnitys? Ilmansuodattimen kunto, ei saa olla öljyinen.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
-
- Noppeli
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Helmi 2018 07:38
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Kiitos vastauksista, peukaloin eilen hieman.
Ei enää käy tyhjäkäyntiäkään, tulppa oli pikimusta mutta antaa kipinää. -> Rikas seos
@Antsu60
- Suodattimen otin kokonaan pois ja tarkistin alipainekalvon alta että imu menee kiinni. Nämä ok.
@KpHr
- Kiitos linkistä. Kaasari uudelleen leveälleen, neula takaisin keskiväliin (en muista missä oli vakiona). Kohokammio auki. Neulaventtiili liikkuu ja O-rengas tuntuu kyllä väljältä. Ilma ei kuitenkaan puhallettaessa virtaa ohi jos sen kohon neulan painaa kiinni venttiiliin. Tosin puhallettaessa voi olla että vuoto ei ilmene. pitää vaihtaa tiiviste.
- Bensapinta oli ainakin pielessä. Otin kaasarin alta sen ylivuotoventtiilin irti ja laitoin pelkän letkun takaisin. Nostin letkun kaasarin yläpuolelle ja starttasin ilman tulpaa jonkin aikaa. Bensa ei noussut lähellekkään sinne minne pitäisi, eli lähelle kohokammion kannen saumaa. Purettaessa kaasarissa oli kuitenkin reilusti bensaa... Jotenkin tuntuu että oisko minullakin koho jäänyt kasatessa jumiin.
@sf-atv
- Joo tosiaan huollon yhteydessä meni, kun havaitsin luistin olevan jumissa. Samalla lähti traktorista kuristukset vex.
- Valkoinen holkki on lukkorikan alapuolella ja nostaa neulaa. näin se taitaa kuulua ollakin.
Kiitos kaikille vastauksista. Taidan vaihdella tiivisteet vielä ja kasata tarkasti uudelleen. Vielä ei viitsi poistaa messinkisinettiä seosruuvista. Kajoan siihen vasta viimeisenä.
-Ari
Ei enää käy tyhjäkäyntiäkään, tulppa oli pikimusta mutta antaa kipinää. -> Rikas seos
@Antsu60
- Suodattimen otin kokonaan pois ja tarkistin alipainekalvon alta että imu menee kiinni. Nämä ok.
@KpHr
- Kiitos linkistä. Kaasari uudelleen leveälleen, neula takaisin keskiväliin (en muista missä oli vakiona). Kohokammio auki. Neulaventtiili liikkuu ja O-rengas tuntuu kyllä väljältä. Ilma ei kuitenkaan puhallettaessa virtaa ohi jos sen kohon neulan painaa kiinni venttiiliin. Tosin puhallettaessa voi olla että vuoto ei ilmene. pitää vaihtaa tiiviste.
- Bensapinta oli ainakin pielessä. Otin kaasarin alta sen ylivuotoventtiilin irti ja laitoin pelkän letkun takaisin. Nostin letkun kaasarin yläpuolelle ja starttasin ilman tulpaa jonkin aikaa. Bensa ei noussut lähellekkään sinne minne pitäisi, eli lähelle kohokammion kannen saumaa. Purettaessa kaasarissa oli kuitenkin reilusti bensaa... Jotenkin tuntuu että oisko minullakin koho jäänyt kasatessa jumiin.
@sf-atv
- Joo tosiaan huollon yhteydessä meni, kun havaitsin luistin olevan jumissa. Samalla lähti traktorista kuristukset vex.
- Valkoinen holkki on lukkorikan alapuolella ja nostaa neulaa. näin se taitaa kuulua ollakin.
Kiitos kaikille vastauksista. Taidan vaihdella tiivisteet vielä ja kasata tarkasti uudelleen. Vielä ei viitsi poistaa messinkisinettiä seosruuvista. Kajoan siihen vasta viimeisenä.
-Ari
-
- Noppeli
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Helmi 2018 07:38
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Noniin,
Nyt on purettu ja kasattu ja tehty yhtä sun toista. Ei osakaasulla toimi edelleenkään oikein hyvin. vasta 4000 kierroksen jälkeen alkaa henki kulkea ja kakomiset jää pois.
Vaihtelin O-renkaat ja mittasin bensa pinnan. Nekin on kunnossa. Tosin tuo tyhjäkäyntisuutin on vielä säätämättä, kun en ole siihen uskaltanut koskea. Tai paremminkin se neularuuvi millä säädetään seosta. Tyhjäkäynti suutin taitaa vielä ihan pienellä kaasulla olla pelissä mukana ja se kärki mikä imukurkun juuressa pilkistää on ehkä aavistuksen karstaisen näköinen. Kuitenkin edelleenkin pelkkää tyhjäkäyntiä käy ihan hyvin.
Tulppa myös uusittu oli pikimusta.
Samalla kun oli katteet pois niin korjasin sähköt.... Tuo Pollen akku on kyllä niin tyhmässä paikassa ja kuten kuvassa näkyy korroosiota ja hapettumaa oli reilusti. Tämäkään ei kuitenkaan poistanut ongelmaa.
kuva1. rajoittimen "huollosta" se alkoi
https://photos.app.goo.gl/vAe1eSNl5snWyCDx1
Kuva2 ja kuva3. Luisti jumissa, ei palauta
https://photos.app.goo.gl/Q6vtE4rYeRqC7YVv2
https://photos.app.goo.gl/MIBWwdav17zLDiGt1
Kuva4. Hapettumaa sähköissä.
https://photos.app.goo.gl/7sapALYisS5XQWEb2
Kuva5. Bensapinta, kuva hämää mutta ok tasolla.
https://photos.app.goo.gl/hU5YeaTYPWN1rhzh1
Taidan tilailla nyt kuitenkin mönkijävarikolta kaasarin korjaus sarjan, ei okein muuta keksi enää kun vaihtaa kaikki hilut sinne.
Nyt on purettu ja kasattu ja tehty yhtä sun toista. Ei osakaasulla toimi edelleenkään oikein hyvin. vasta 4000 kierroksen jälkeen alkaa henki kulkea ja kakomiset jää pois.
Vaihtelin O-renkaat ja mittasin bensa pinnan. Nekin on kunnossa. Tosin tuo tyhjäkäyntisuutin on vielä säätämättä, kun en ole siihen uskaltanut koskea. Tai paremminkin se neularuuvi millä säädetään seosta. Tyhjäkäynti suutin taitaa vielä ihan pienellä kaasulla olla pelissä mukana ja se kärki mikä imukurkun juuressa pilkistää on ehkä aavistuksen karstaisen näköinen. Kuitenkin edelleenkin pelkkää tyhjäkäyntiä käy ihan hyvin.
Tulppa myös uusittu oli pikimusta.
Samalla kun oli katteet pois niin korjasin sähköt.... Tuo Pollen akku on kyllä niin tyhmässä paikassa ja kuten kuvassa näkyy korroosiota ja hapettumaa oli reilusti. Tämäkään ei kuitenkaan poistanut ongelmaa.
kuva1. rajoittimen "huollosta" se alkoi
https://photos.app.goo.gl/vAe1eSNl5snWyCDx1
Kuva2 ja kuva3. Luisti jumissa, ei palauta
https://photos.app.goo.gl/Q6vtE4rYeRqC7YVv2
https://photos.app.goo.gl/MIBWwdav17zLDiGt1
Kuva4. Hapettumaa sähköissä.
https://photos.app.goo.gl/7sapALYisS5XQWEb2
Kuva5. Bensapinta, kuva hämää mutta ok tasolla.
https://photos.app.goo.gl/hU5YeaTYPWN1rhzh1
Taidan tilailla nyt kuitenkin mönkijävarikolta kaasarin korjaus sarjan, ei okein muuta keksi enää kun vaihtaa kaikki hilut sinne.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Jos luisti jää ylös ajossa on seos rikas ilman muuta. Jos akussa ei ole letkua paikallaan, niin ruostuu tuolta pahasti.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
-
- Noppeli
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Helmi 2018 07:38
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Luisti ja kaikki muut on käyty läpi ja ne toimii nyt. Silti sama vika tosiaan jatkuu. seoksen neularuuvi on vielä sinetin alla että odottelen että kaasarin korjaus sarja tulee niin saan kaikki vaihtaa.
Tuntu että neulan laskeminen ei parantanut rikkaalla käyntiä...
Tuntu että neulan laskeminen ei parantanut rikkaalla käyntiä...
-
- Noppeli
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Helmi 2018 07:38
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Vastaan itselleni tähän kuvalla (linkki). Oma moka.
Löydättekö tekin myös ongelman?
https://photos.app.goo.gl/w5wNafkH31cjVL123
-Ari
Löydättekö tekin myös ongelman?
https://photos.app.goo.gl/w5wNafkH31cjVL123
-Ari
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
...puuttuu oluttölkki. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Jep, helposti löytää. Ton öljypurkin vasemmalla puolella pitäisi olla asennussarja (2-3 tölkkiä olutta vähintään ja vaativammassa hommassa enemmän). 

Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Enkö mä jotain kirjoittanut juuri tuosta neulan asennuksesta.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
-
- Noppeli
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28 Helmi 2018 07:38
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Hehe, taisitpa sanoa ja tarkistinkin että valkoinen muoviholkki on lukkorenkaan oikealla puolella ja sitten onnellisen tietämättömänä tiputin neulan jousen sisään.sf-atv kirjoitti:Enkö mä jotain kirjoittanut juuri tuosta neulan asennuksesta.
Eli siis jos joku ihmettelee, että mistä linkin kuvassa on kysymys, niin neula kuuluu jousen ulkopuolelle ja jousi painaa sitä luistin pohjalla.
Ja nyt olen tarmokkaasti säätänyt kaasarin päin persettä kun neula on ollut väärässä paikassa. Tosin ei pitäisi tyhjäkäyntiin vaikuttaa mutta kun ei enää käy edes sitä.
Re: sportsman 500 2012 käy rikkaalla osakaasulla
Täällä vähän samanlaista vikaa..
-08 500 ho. Monenlaista vikaa ollut. Aluksi hyytyi melkein heti kun paino kaasua, bensapumppu rikki, nyt vaihdettu. Lähtee hyvin käymään ja toimii ihan ok osakaasulla.
Kun kaasu pohjassa, alkaa nykimään ja röpeltää, kuljee n.60km/h. Aluksi poksutteli kaasariin. Kaasari käytetty levällään useamman kerran. Neula säädelty edestakaisin, eikä juuri vaikutusta. Tulpanjohto oli löysästi tulpanhatussa, sitä lyhentin ja takasin, ei vaikutusta. Tulppakin on aika uusi. Venttiilinvällykset tarkistus, ok.
Oisko ideoita??
-08 500 ho. Monenlaista vikaa ollut. Aluksi hyytyi melkein heti kun paino kaasua, bensapumppu rikki, nyt vaihdettu. Lähtee hyvin käymään ja toimii ihan ok osakaasulla.
Kun kaasu pohjassa, alkaa nykimään ja röpeltää, kuljee n.60km/h. Aluksi poksutteli kaasariin. Kaasari käytetty levällään useamman kerran. Neula säädelty edestakaisin, eikä juuri vaikutusta. Tulpanjohto oli löysästi tulpanhatussa, sitä lyhentin ja takasin, ei vaikutusta. Tulppakin on aika uusi. Venttiilinvällykset tarkistus, ok.
Oisko ideoita??