Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Keskustelua Access Motor mönkijöistä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Koko juttu kuvineen tuolla: https://www.pariuraa.fi/wordpress/?p=1737


Koeajossa Access AMX 6.46 ESP

Uutta maahantuontia

Kun PariUraa koeajoi Arctic Cat Alterra 700 ESP mallin, oli meillä mukana samalta maahantuojalta, eli Sumeko Oy:ltä myös Access AMX 6.46 ESP 4×4 mönkijämaailman uutuus. Access on ollut Suomessa aikaisemminkin edustettuna, mutta silloinen maahantuoja ei kaiketi omannut maahantuonnin ja jälkimarkkinoinnin osaamista, joka Sumekolle on varmasti vuosien varrella karttunut. Onhan Sumeko ja sen emoyhtiö SGN Group:lla monen kansainvälisen merkin ja brändin maahantuojan rooli. Konsernin hallussa on Power Sport-tuotteissa mm. Kawasaki, Arctic Cat, Tohatsu ja All Right Europe-tarviketukku. Kone / Maatalouspuolella tunnettuja merkkejä ovat New Holland, Weckman Steel ja Case. Maahantuontia ja myyntiä on myös sisustuksessa, vaatetuksessa ja urheilutarvikkeissa sekä lannoitteissa ja monessa teollisuuden erikoisosaamisessa, mutta näiden toimialojen kohdalla jätämme tilaa muille kirjoittajille.
Kaukoidän tuttavuus

Access Motor Company on vuonna 2003 perustettu Taiwanilainen yritys, joka on keskittynyt vain mönkijöiden valmistukseen. Mallisarja kattaa kaikki ATV-kokoluokat, alkaen 50 cc lastenmönkijöistä jatkaen 100-450 kuutioisten sporttimönkijöiden kautta 800 kuutioisiin maastolaitteisiin. Suomen maahantuonnissa on 600-800 kuutioisten kokoluokassa 4×4 laitteet T3b-traktorimönkijät ja 350 kuutioinen edullinen T3-luokan takavetoinen malli. Tämä viimeinen onkin mielenkiintoinen tuttavuus 4990 euron hinnallaan.

ACCESS AMX 4.64 ESP 4×4 ESP koeajossa

Koeajon kohteena on otsikon malli, jossa varusteiden osalta oli kaikki kohdillaan. Isommissa kuutioluokissa alkaa etulukko olla jo vakiotavaraa ja sellainen löytyy myös Access:stä. Etulukko kytkeytyy sähköisesti. 4×4 veto myös kytkettiin samalla tavalla sähköisesti ja sen toiminta oli yhtä helppoa kuin etulukonkin. Moottori sai kiitosta koeajojoukoiltamme ja sai arvosanan ”kipakka”. Kokonaisuuteenhan vaikuttaa itse moottorin ominaisuudet, rengaskoko, sekä oleellisesti voimalinjan, eli tässä tapauksessa variaattorin toiminta yhdessä moottorin kanssa.Kokonaisuus oli siis kohdillaan. Myös matala painopiste sai kiitosta ja se on kirjoittajan helppo uskoa, sillä koeajo suoritettiin Häkä-rinteillä, jossa jyrkkyyttä oli kotitarpeiksi asti.

Vakiorenkaaksi on valikoitunut Kenda Bear Claw EX, joka osoittautui varsin toimivaksi sekä lumella että mutaisemmassakin maastossa. Mielenkiinnolla odotellaan, millä renkaalla Access tulee jatkossa, sillä rengasmallin valmistus on lopetettu. Bear Claw HTR tai Evo olisi varsin mallikas ja maltillinen seuraaja EX-mallille. Vakiorenkaana kannattaa olla monikäyttöinen rengas, sillä sellaiseen käyttöön mönkijät pääsääntöisesti ostetaan. Mutapainit ameriiikan malliin hoidetaan sitten vähän agressiivisemmilla kumeilla, joita ei kannata juurikaan asfaltilla käyttää. Huomio kiinnittyi myös kaksipaikkaisuuteen. Laitteella saa kaksi persoonaa kulkea laillisesti 60km/h nopeudella paikasta toiseen. Varmasti puhutteleva ominaisuus, kun monikäyttöisyyttä ajatellaan. Ihan täysimittaisia miehenköriläiden ei kannatta pitkälle matkalle tällä versiolla lähteä, vaan silloin valinta osuu LTD-versioon, joka on oikeasti kaksipaikkaiseksi tehty. Huomionarvoista on myös se, että kaikki 4×4 mallit saa myös maastomallina ja L7E-tieliikenneversioina.

Varusteita

Varusteet ovat aina mielenkiinnon kohteena, sillä harva laite rullaa kaupasta ulos alastomana, sillä aina jotain on ruksattu varustelistaan. Access:n vakiovarustelista on kattava. Talvisissa olosuhteissa arvostaa kovasti kahva- ja peukalolämmittimiä. Tämä on melkein ensimmäisiä lisävarusteita normaalisti, mutta Access:n kohdalla ne ovatkin vakiona jo mukana. Myös 908 kg kiskova vinssi löytyy vakiona keulilta. Dyneemanaru ja alumiininen liukukita löytää ensimmäisen ajokauden jälkeen paikalleen ainakin mukavuuden haluisilla. Vakiona tulevalla vaijerillä pärjää yhtä hyvin ja työkäytössä jopa säälimättömämpää käyttöä kestävänä paremmin. Koeajojoukko kiinnitti huomiota myös mittaristoon. Se oli varsin luettava ja kertoi ensisilmäyksellä kaiken tarvittavan. Mittaristosta löytyy: Nopeus- ja kierroslukumittari, polttoainemäärä, vaihteiden ja lukkojen tilan, Kello, ja normaalit tieliikennekelpoisuuteen liittyvät merkkivalot. Mutta yksi on merkille ominaista, eli kaikki 4×4 mallit ovat LED-ajovaloilla varustettu takavaloja myöden. Ajovaloilla näki mainiosti ja ensimmäisenä ei tarvitse mennä lisävalokauppaan, jotta näkee ajaa maastossa tai maantiellä. tosiaan myös takavalot ovat LED-tekniikalla toteutettu, joten polttimoiden vaihdot ovat historiaa ja vesitiiviinä toimivat myös vähän rankemman ajosession jälkeen. Tästä saisi kaikki merkit ottaa mallia. Kenda Bear Claw-kumien kaverina oli alumiinivanteet, joten tässäkään ei ole säästetty. Peilit näissä ajoneuvoissa on aina viitteelliset, mutta Käsisuojista saa taas lisäpisteet, sillä niiden arvostus kasvaa tuulessa ja tuiverruksessa kahvalämppäreiden yhteisvaikutuksesta. Vetotarpeitä Accesissä tyydyttää normaali 50mm kuula ja 7 napainen pistorasia jakaa sähköt perävaunulle. Myös ohjaustehostin löytyy tästä mallista ja se oli koeajossa todettu toimivan tunnokkaasti. Ei siis tehostanut laitosta amerikkaisen 50-luvun tyyliseksi autoksi, vaan ajotuntuma säilyi tehostuksesta huolimatta. Polttoainesäiliö vetää 21 litraa, joten ajopäivälle tuskin tarvitsee extrakannuja normaalikeikalla mukaan ottaa. Polttoainekulutusta maasto-olosuhteissa ei tämä sessio antanut mahdollisuutta mitata, sillä kukkula aiheutti kuljettajissa kertaluokkaa kovempaa tarvetta ajaa peukalo suorana.

Maastossa

Matala painopiste tulikin jo mainittua ja jos tuon koeajon kuvista vähääkään ottaa ajatusta, niin helpolla ei Accessiä päästetty. 600 kuutiota yhdessä hyvin sovitetun variaattorin kanssa sai myös koeajokuskien kielet irtoamaan. Jotenkin vallalla on ajatus, että kokoluokat on joko pikkuiset- 350-500 tai sitten tonnisonnit. Itse miellän luokkajakoa laveammaksi ja siksi on hyvä, että 600-800 kokoluokkaankin on tarjontaa. Polttoaineen suihkutuksella varustettu 608 kuutiosenttimetrinen yksisylinterinen moottori on omaan hiipimiskorvaan sopiva ja merkillepantavan hiljainen. Hiljaisuus yleensä merkitsee tarkkoja sovituksia ja pitkää ikää. Erillisjousitus nielee tässä laitteessa hyvin normaali patikot ja toimii valtaosalla kuljettajista kiitettävästi. Maastossa kuitenkin tarvitsee välillä pysäköidä vähän jyrkempään paikkaan ja tällöin vaihteiston P-asento olisi paikallaan. Käsijarru siis kannattaa pitää säädöissään, jotta jyrkässäkin kohdassa saa parkkeerattua Accessin paikalleen. Jarrut toimivat moitteitta, mutta todellisen vauhtiveikon tullessa puikkoihin, kannattaa niihin kiinnittää huomiota hieman enemmän ja hoitaa hidastaminen ajoissa. Muistetaan kuitenkin, että kilpavehkeet ovat erikseen. Nykysuuntauksena on valmistaa tarakat komposiittimuovista, mutta tässä kohtaa Access ilahduttavasti ei ole seurannut valtavirtaa. Putkesta tehty tarakka on edelleen paras vaihtoehto, kun tartutaan ajoneuvosta kiinni kavereiden toimesta, kun itse on onnistunut jäämään ajamalla kiinni. Myös putkeen saa kiinni ihan mitä vaan kiinni ja kaikkien tarvikkeiden ei tarvitse olla ”merkkivarustehinnoiteltuja” Pisteet siis perinteisille putkille.

Summis

On vaikea kuvitella meidän koeajokuskien sanovan ”Sopusuhtainen”, kun katsoo tuota väkeä rinteessä… Tämä tuli kuitenkin ”Papin” suusta, joten kaiketi laite on kaikin puolin balanssissa tehojen, voimalinjan, ajo-ominaisuuksien ja varusteiden suhteen. Myös konstailematon ja yksinkertainen ja kaiketi myös huoltoystävällinen perusrakenne sai kiitosta meidän koeajomiehiltä. Access on tätä kirjoitettaessa hinnoiteltu jälleenmyyjien toimesta houkuttelevaan suuntaan, joten kesäkauppa varmasti onnistuu.

Jukka81 ja Pappi koeajoi ja allekirjoittanut laittoi muistiin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
reivanen
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 10 Heinä 2013 22:24
Mönkijä:: ACCESS 700

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja reivanen »

Tahtoisitko kertoa lisäkokemuksia tehostimesta? Itse olen ajanut rankkaa metsähommaa useamman vuoden eikä ole tullut mieleenkään että tehostinta tarvitsisi, päinvastoin, ohjausvaste kertoo mitä alustassa tapahtuu, tehostimella olisi varmasti helppo vääntää joku paskaksi.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Olin toinen, joka koeajoi tämän laitteen PariUraa tapahtumassa häkärinteillä. Tehostimen tarve ja hyöty on makuasia, josta en ala kiistelemään. Minusta tehostin on hyvä lisä ja tuo mukavuutta ajamiseen, näin myös koeajetun laitteen kanssa. Ajoimme pitkän viikonlopun häkärinteillä missä olosuhteet vaihtelivat tiheästä metsästä avonaiseen rinteeseen, missä oli noin 50cm tykkilunta.

Mitä kuitenkin tulee ohjaustuntumaan niin koeajetussa laitteessa ei ainakaan tehostin toiminut liikaa. Sellainen sopivasti tehostava, ajamista helpottava varuste. =D>
Antsu60
4WD
Viestit: 228
Liittynyt: 12 Maalis 2011 18:37

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Millanen variaattori, kireä remmi keskipakokytkimellä öljyssä vai kuiva. Vai löysä remmi.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Koeajetun laitteen tekniset yms tiedot löytyy tuolta. http://www.accessmotor.fi/monkkarimalli ... 6-eps-4x4/

Kannattaa käydä lähimmän jälleenmyyjän juttusilla ja ottaa laite omaan koeajoon mikäli mahdollista.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

reivanen kirjoitti: tehostimella olisi varmasti helppo vääntää joku paskaksi.
Ei se helppoa kyllä ole, mutta mahdollista jos väännät hampaat irvessä ohjaustangosta niin, että rengas on kiilautunut tyyliin kiven väliin... Siinä kohtaa voi jo syyttää itseänsä.
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Ei kait mönkkärin ohjaustehostin nyt kuitenkaan tehoiltaan vastaa auton tehostinta, en ainakaan omassa ole huomannut että silleen olisi voimaa et epähuomiossa hajoittaisi paikat kun ottaa huomioon mikä on ohjaustangon liike niin tuntuu aika mahdottomalta ettei huomaisi mitä on tekemässä
reivanen
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 10 Heinä 2013 22:24
Mönkijä:: ACCESS 700

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja reivanen »

No onhan taas mielipiteet. Metsähommissa jos esim. menee karvankin verran etupainoseksi niin sen tuntee ensimmäisenä ohjauksesta. Jos tehostin tuon korjaa niin ei esim. sitä mittaria ole käytössä.

Ja on se mönkkärin materiaalipaksuus aika optimoitu, eli jos ilman tehostinta ymmärtää ettei siinä tilanteessa kannata vääntää, niin tehostimen kanssa saattaa helposti yrittää uudelleen.
kapak
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Marras 2009 17:35
Mönkijä:: odes xpro
Paikkakunta: lempäälä

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja kapak »

Tommoisella tuli kesällä tyypit ajettua..Tankissa vaan luki goes..Sama vehjes muuten.Sattu samoihin ajoihin 700cc yamaha niin eipä äkkiseltään olis eroa huomannu..
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Tämä on kuulemma kaasun rajoituksella tyypitetty traktorina 50 km/h. Ei 60 kuten monin paikoin markkinoidaan.

Voimansiirto koostuu kireastä remmistä ja märästä keskipakokytkimestä. Lyhyellä puolella menisi rajoittamattomana tuon noin 50, mutta toki pitkäkin puoli on käytössä.

Itseä kyllä kiinnostaisi käydä livenä tutustumassa.
datspe
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Helmi 2018 00:01
Mönkijä:: Yamaha kodiak 700 -19 t3b

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja datspe »

onkos tästä pelistä jo kokemuksia monellakin. kiinnostaisi merkki :)
jmarkk
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Heinä 2018 08:40

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja jmarkk »

itselle tuli eilen, aika viimeitellyn oloinen laite , rajoitin vielä aika pienellä niin ei vetoja ole saanut otettua mutta olkoon sinne sisään ajo huoltoon saakka, ainut mikä hieman ottanut korvaan niin sammuttaessa kuuluu cvt alueelta lievä räsähdys vai miten tuon nyt sanoisi, tiedä sitten onko normaalia mutta saa myyjä ottaa siihen kantaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Uskon särähdyksen olevan startin bendix, joka on melko normaalia näissä vehkeissä merkistä riippumatta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jmarkk
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Heinä 2018 08:40

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja jmarkk »

Voipa hyvinkin tosiaan olla , ottaa vaan korvaan kun joka kerta mutta eiköhän tuohon tottune ja saattaa se uutuuttaan kun vielä asettua☺️ muuten kyllä pelkkää positiivista
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Access AMX 6.46 ESP koeajettu

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Se tekee sen melkein erehdyksettä joka kerta. Ajoa vaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin