Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
kaikissa mönkijöissä olipa se crossi, traktori tai tieliikenne, takaperä on aina lähtökohtaisesti köntässä. eli siellä ei ole avointa tasauspyörästöä vaan ns. 100% lukkoperä.
poislukien poikkeukset: polariksen turf kytkimet ja muutamien muiden merkkien takaperien avoimet tasauspyörästön lukkoratkaisut (myös UTV), mutta nuokin on yleensä tarkoitettu niin että lähtökohtaisesti perä on aina lukittu ja vain poikkeustilanteessa takaperä avataan avoimeksi tasauspyörästöksi, esim nurmikolla käännyttäessä (jotta ei jää niin paljon jälkiä).
ja tuolla ei oo ajettavuuden hyvyydelle tai huonoudelle maantiellä juuri mitään merkitystä näin kevyissä laitteissa. (no ehkä pieni liikenneympyrä ja jyrkät käännökset vois vähän helpottua)
ja jos se etupää jumittaa niin sillä ei oo mitään tekemistä sen takaperän kanssa jos on takaveto päällä. veikkaan että renkaille tulee niin paljon käännyttäessä pyörintä-eroa että visco kytkee etupään könttään josta johtuu tuo, eikös tuossa ollu jo se nopee visco?
poislukien poikkeukset: polariksen turf kytkimet ja muutamien muiden merkkien takaperien avoimet tasauspyörästön lukkoratkaisut (myös UTV), mutta nuokin on yleensä tarkoitettu niin että lähtökohtaisesti perä on aina lukittu ja vain poikkeustilanteessa takaperä avataan avoimeksi tasauspyörästöksi, esim nurmikolla käännyttäessä (jotta ei jää niin paljon jälkiä).
ja tuolla ei oo ajettavuuden hyvyydelle tai huonoudelle maantiellä juuri mitään merkitystä näin kevyissä laitteissa. (no ehkä pieni liikenneympyrä ja jyrkät käännökset vois vähän helpottua)
ja jos se etupää jumittaa niin sillä ei oo mitään tekemistä sen takaperän kanssa jos on takaveto päällä. veikkaan että renkaille tulee niin paljon käännyttäessä pyörintä-eroa että visco kytkee etupään könttään josta johtuu tuo, eikös tuossa ollu jo se nopee visco?
DIY
-
- 3WD
- Viestit: 103
- Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Fakta on että tällaiset maastomönkijät eivät ole tarkoittu asfaltti ajoon, korkea painopiste ja alusta sekä voimansiirto ei ole siihen tarkoitettu. Jos meinaa kadulla ajaa niin suosiolla hankkio raptorin tai vastaavan, ei kuitenkaan bashania
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
eiköhän se fakta oo että sellaiset mönkijät jotka on lain mukaan hyväksyttyjä tieliikenteen sekaan niin ovat lähtökohtaisesti tarkoitettuja\käypäsiä myös asfaltilla ajoon.
jos pysytään hieman aiheessa ja kerrotaan vaikka että aika monet on ajellu can amin neliveto mönkkäreillä (tieliikenne ja traktoreilla) kymmeniä tuhansia kilometrejä asfaltilla ja laitteet toimii pääpiirteittäin todella hienosti joka osa-alueella.
totta on että jos kyse on maastoliikennemönkijästä (rekisteröimättömästä laitteesta), niin sitä ei ole tarkoitettu asfaltille.
jos pysytään hieman aiheessa ja kerrotaan vaikka että aika monet on ajellu can amin neliveto mönkkäreillä (tieliikenne ja traktoreilla) kymmeniä tuhansia kilometrejä asfaltilla ja laitteet toimii pääpiirteittäin todella hienosti joka osa-alueella.
totta on että jos kyse on maastoliikennemönkijästä (rekisteröimättömästä laitteesta), niin sitä ei ole tarkoitettu asfaltille.
DIY
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Vaikka on muutamia muutoksia lukuunottamatta sama vehe. Lähinnä tyyppihyväksytyt valot ja vilkut. Joissain vehkeissä on eroja jarruissakin, mutta se on jo harvinaisempaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
-
- 3WD
- Viestit: 103
- Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
tuskinpa can-am on outlanderia suunnitellessaan ajatellut kovinkaan paljoa ajettavuutta asfaltilla. Oma 400 outti (tieliikennemali) on yllättävän hyvä asfaltilla ajaa, alustan löysyys ja maastorenkaat pilaa, soratiellä taas muuttuu selvästi paremmaksi.
-
- 3WD
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Elo 2018 21:32
- Mönkijä:: Can-am outlander 650 xt 2018
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
No... Outlander -18 650 t3b abs (maataloustraktori) versio on kyllä pirun hyvä ajettava niin asfaltilla kuin soralla jne. Tosin renkaina on terracross:it, jotka näkyvät kestävän asfaltilla ajoakin ihan mukisematta (80km/h ja "vähän" ylikin). nyt ajettu 600km ja 21tuntia, renkaista juuri ja juuri vasta hävinnyt "valu tapit"...
-18 Can-Am Outlander 650 xt abs, -06 407sw 3,0 v6 (155kw), -13 208 1,6vti (88kw), -92 Honda vfr 750f (74kw)
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Eikä käyttäydy mitenkään oudosti hitaissa jyrkissä käännöksissä asfaltilla? Tuntuis että pitoa on vähemmän tommosilla renkailla asfaltilla ajettaessa, etenkin jos pitää paineet kohallaan.
Verrattuna siis katurenkaisiin, missä itse pidän 1bar painetta. Vähemmän pitoa niin ei ehkä ala tökkimään käännöksissä ja kumit ulvoon.
Verrattuna siis katurenkaisiin, missä itse pidän 1bar painetta. Vähemmän pitoa niin ei ehkä ala tökkimään käännöksissä ja kumit ulvoon.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kaikki on suhteellista. Oma 450Pro on toiseen traktoriini (MF35 -62) verraten tiellä joissain asioissa parempi, joissain huonompi ajaa.
Sitten taas jos canaa vertaa moottoripyörään jolla tulee kesäisin ajettua niin eipä viitsi ajaa mönkijää edes tallista ulos ellei ole aivan pakko.
Yleisesti ottaen mikä tahansa mönkijä on aivan p*ska asvalttitiellä jos verrataan muihin ajoneuvoluokkiin (poikkeus vahvistaa säännön, jos sellainen löytyy)
Sitten taas jos canaa vertaa moottoripyörään jolla tulee kesäisin ajettua niin eipä viitsi ajaa mönkijää edes tallista ulos ellei ole aivan pakko.
Yleisesti ottaen mikä tahansa mönkijä on aivan p*ska asvalttitiellä jos verrataan muihin ajoneuvoluokkiin (poikkeus vahvistaa säännön, jos sellainen löytyy)
Kyllä, koska valot. Ajettavuus ei kilvellä miksikään muutu.johny1332 kirjoitti:eiköhän se fakta oo että sellaiset mönkijät jotka on lain mukaan hyväksyttyjä tieliikenteen sekaan niin ovat lähtökohtaisesti tarkoitettuja\käypäsiä myös asfaltilla ajoon
-
- Noppeli
- Viestit: 1
- Liittynyt: 30 Heinä 2019 21:44
- Mönkijä:: Can-Am
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Traktorikilpisen ABS can-amin käyttöohje :"Tämä ajoneuvo on rakennettu pelkästään MAASTOAJOA varten. Sillävoidaan ajaa lyhyitä matkoja asfalttipinnoilla hitaasti, ajoneuvon siirtämiseksi yhdestä maastoajopaikasta toiseen."johny1332 kirjoitti:eiköhän se fakta oo että sellaiset mönkijät jotka on lain mukaan hyväksyttyjä tieliikenteen sekaan niin ovat lähtökohtaisesti tarkoitettuja\käypäsiä myös asfaltilla ajoon.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Terve.
Ostin tällaisen "Can-Amin" puskulevyn ja en puskulevystä löytänyt mitään numerosarjaa tms. Millä olisin voinut varmistaa mikä puskulevy kyseessä? Oletan kuvien perusteella sen olevan Heavy-duty? Ongelma siis on sellainen, että pitäisi löytää tähän sopiva keskikiinnitysarja G1 400 Outlanderiin. Osaako kukaan minua autella?
Edit: Jos yhtään nyt olen perillä googlettelun avulla niin tämän pitäisi olla sopiva? https://www.loukko.com/monkijat/alkuper ... -8838.html


Ostin tällaisen "Can-Amin" puskulevyn ja en puskulevystä löytänyt mitään numerosarjaa tms. Millä olisin voinut varmistaa mikä puskulevy kyseessä? Oletan kuvien perusteella sen olevan Heavy-duty? Ongelma siis on sellainen, että pitäisi löytää tähän sopiva keskikiinnitysarja G1 400 Outlanderiin. Osaako kukaan minua autella?
Edit: Jos yhtään nyt olen perillä googlettelun avulla niin tämän pitäisi olla sopiva? https://www.loukko.com/monkijat/alkuper ... -8838.html


-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Heavy duty juu. Sun linkki ei auennu. Katoppa tuosta vanhasta esitteestä: https://issuu.com/brpdealer/docs/can-am ... e_2016_/48
sivulla 48 alareunassa, osanumero 715002858 SAATTAA olla sopiva
sivulla 48 alareunassa, osanumero 715002858 SAATTAA olla sopiva
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Loukko näköjään poistanut minun tilauksen jälkeen tuotteen valikoimista. Toivottavasti saavat minulle sellaisen hommattua.
715001205 oli jonkun vanhan katalogin mukaan käypänen 06-12 vuoden 400 can ameihin. Myös tällä foorumilla oli joku maininnut, että kävi kyseinen kiinnitys suoraan 400 outtiin.Jospa näin olisi ja isommilta muutostöiltä välttyisi

715001205 oli jonkun vanhan katalogin mukaan käypänen 06-12 vuoden 400 can ameihin. Myös tällä foorumilla oli joku maininnut, että kävi kyseinen kiinnitys suoraan 400 outtiin.Jospa näin olisi ja isommilta muutostöiltä välttyisi

-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Joo oletkin löytänyt varmaa nuo mun aikoinaan laittamani osanumerot. Itekkään muistanu noin tarkasti dokumentoineeni
eli kyllä sulla on oikianlainen osa tulossa, jos vaan saavat toimitettua. Se menee "heittämällä"

eli kyllä sulla on oikianlainen osa tulossa, jos vaan saavat toimitettua. Se menee "heittämällä"
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kiitos, että olet kehdannut kirjoitella
aikansa kun googlettelee niin yleensä apua löytää netistä. Siksi itsekkin kirjoitellut auto/kelkka/mönkijä foorumeille joillekkin täysin itsestään selviä asioita jotta niitä olisi helppo löytää.

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tuli laitettua tilaukseen Iron Baltic:in muovinen pohjapanssarisarja Outlander 450 2019:een, johon on asennettu ProMount puskulevysarja, meneeko pohjapanssari heittämällä paikalleen vai joutuuko muokkaamaan tuon puskulevyn kiinnikkeiden takia?