Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

kaikissa mönkijöissä olipa se crossi, traktori tai tieliikenne, takaperä on aina lähtökohtaisesti köntässä. eli siellä ei ole avointa tasauspyörästöä vaan ns. 100% lukkoperä.

poislukien poikkeukset: polariksen turf kytkimet ja muutamien muiden merkkien takaperien avoimet tasauspyörästön lukkoratkaisut (myös UTV), mutta nuokin on yleensä tarkoitettu niin että lähtökohtaisesti perä on aina lukittu ja vain poikkeustilanteessa takaperä avataan avoimeksi tasauspyörästöksi, esim nurmikolla käännyttäessä (jotta ei jää niin paljon jälkiä).

ja tuolla ei oo ajettavuuden hyvyydelle tai huonoudelle maantiellä juuri mitään merkitystä näin kevyissä laitteissa. (no ehkä pieni liikenneympyrä ja jyrkät käännökset vois vähän helpottua)

ja jos se etupää jumittaa niin sillä ei oo mitään tekemistä sen takaperän kanssa jos on takaveto päällä. veikkaan että renkaille tulee niin paljon käännyttäessä pyörintä-eroa että visco kytkee etupään könttään josta johtuu tuo, eikös tuossa ollu jo se nopee visco?
DIY
siffonen
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
Paikkakunta: Joensuu

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Fakta on että tällaiset maastomönkijät eivät ole tarkoittu asfaltti ajoon, korkea painopiste ja alusta sekä voimansiirto ei ole siihen tarkoitettu. Jos meinaa kadulla ajaa niin suosiolla hankkio raptorin tai vastaavan, ei kuitenkaan bashania
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

eiköhän se fakta oo että sellaiset mönkijät jotka on lain mukaan hyväksyttyjä tieliikenteen sekaan niin ovat lähtökohtaisesti tarkoitettuja\käypäsiä myös asfaltilla ajoon.

jos pysytään hieman aiheessa ja kerrotaan vaikka että aika monet on ajellu can amin neliveto mönkkäreillä (tieliikenne ja traktoreilla) kymmeniä tuhansia kilometrejä asfaltilla ja laitteet toimii pääpiirteittäin todella hienosti joka osa-alueella.

totta on että jos kyse on maastoliikennemönkijästä (rekisteröimättömästä laitteesta), niin sitä ei ole tarkoitettu asfaltille.
DIY
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Vaikka on muutamia muutoksia lukuunottamatta sama vehe. Lähinnä tyyppihyväksytyt valot ja vilkut. Joissain vehkeissä on eroja jarruissakin, mutta se on jo harvinaisempaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
siffonen
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Marras 2012 20:04
Mönkijä:: Can-Am Outlander 400 -08
Paikkakunta: Joensuu

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

tuskinpa can-am on outlanderia suunnitellessaan ajatellut kovinkaan paljoa ajettavuutta asfaltilla. Oma 400 outti (tieliikennemali) on yllättävän hyvä asfaltilla ajaa, alustan löysyys ja maastorenkaat pilaa, soratiellä taas muuttuu selvästi paremmaksi.
Jack796
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Elo 2018 21:32
Mönkijä:: Can-am outlander 650 xt 2018
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jack796 »

No... Outlander -18 650 t3b abs (maataloustraktori) versio on kyllä pirun hyvä ajettava niin asfaltilla kuin soralla jne. Tosin renkaina on terracross:it, jotka näkyvät kestävän asfaltilla ajoakin ihan mukisematta (80km/h ja "vähän" ylikin). nyt ajettu 600km ja 21tuntia, renkaista juuri ja juuri vasta hävinnyt "valu tapit"...
-18 Can-Am Outlander 650 xt abs, -06 407sw 3,0 v6 (155kw), -13 208 1,6vti (88kw), -92 Honda vfr 750f (74kw)
Parsa209
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 29 Syys 2017 09:05

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Parsa209 »

Eikä käyttäydy mitenkään oudosti hitaissa jyrkissä käännöksissä asfaltilla? Tuntuis että pitoa on vähemmän tommosilla renkailla asfaltilla ajettaessa, etenkin jos pitää paineet kohallaan.
Verrattuna siis katurenkaisiin, missä itse pidän 1bar painetta. Vähemmän pitoa niin ei ehkä ala tökkimään käännöksissä ja kumit ulvoon.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaikki on suhteellista. Oma 450Pro on toiseen traktoriini (MF35 -62) verraten tiellä joissain asioissa parempi, joissain huonompi ajaa.
Sitten taas jos canaa vertaa moottoripyörään jolla tulee kesäisin ajettua niin eipä viitsi ajaa mönkijää edes tallista ulos ellei ole aivan pakko.
Yleisesti ottaen mikä tahansa mönkijä on aivan p*ska asvalttitiellä jos verrataan muihin ajoneuvoluokkiin (poikkeus vahvistaa säännön, jos sellainen löytyy)
johny1332 kirjoitti:eiköhän se fakta oo että sellaiset mönkijät jotka on lain mukaan hyväksyttyjä tieliikenteen sekaan niin ovat lähtökohtaisesti tarkoitettuja\käypäsiä myös asfaltilla ajoon
Kyllä, koska valot. Ajettavuus ei kilvellä miksikään muutu.
JormaSteel
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Heinä 2019 21:44
Mönkijä:: Can-Am

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja JormaSteel »

johny1332 kirjoitti:eiköhän se fakta oo että sellaiset mönkijät jotka on lain mukaan hyväksyttyjä tieliikenteen sekaan niin ovat lähtökohtaisesti tarkoitettuja\käypäsiä myös asfaltilla ajoon.
Traktorikilpisen ABS can-amin käyttöohje :"Tämä ajoneuvo on rakennettu pelkästään MAASTOAJOA varten. Sillävoidaan ajaa lyhyitä matkoja asfalttipinnoilla hitaasti, ajoneuvon siirtämiseksi yhdestä maastoajopaikasta toiseen."
Paabo
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2018 19:41

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Paabo »

Terve.
Ostin tällaisen "Can-Amin" puskulevyn ja en puskulevystä löytänyt mitään numerosarjaa tms. Millä olisin voinut varmistaa mikä puskulevy kyseessä? Oletan kuvien perusteella sen olevan Heavy-duty? Ongelma siis on sellainen, että pitäisi löytää tähän sopiva keskikiinnitysarja G1 400 Outlanderiin. Osaako kukaan minua autella?
Edit: Jos yhtään nyt olen perillä googlettelun avulla niin tämän pitäisi olla sopiva? https://www.loukko.com/monkijat/alkuper ... -8838.html
Kuva

Kuva
Deippa
6WD
Viestit: 407
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Heavy duty juu. Sun linkki ei auennu. Katoppa tuosta vanhasta esitteestä: https://issuu.com/brpdealer/docs/can-am ... e_2016_/48
sivulla 48 alareunassa, osanumero 715002858 SAATTAA olla sopiva
Paabo
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2018 19:41

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Paabo »

Loukko näköjään poistanut minun tilauksen jälkeen tuotteen valikoimista. Toivottavasti saavat minulle sellaisen hommattua. :)
715001205 oli jonkun vanhan katalogin mukaan käypänen 06-12 vuoden 400 can ameihin. Myös tällä foorumilla oli joku maininnut, että kävi kyseinen kiinnitys suoraan 400 outtiin.Jospa näin olisi ja isommilta muutostöiltä välttyisi :)
Deippa
6WD
Viestit: 407
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Joo oletkin löytänyt varmaa nuo mun aikoinaan laittamani osanumerot. Itekkään muistanu noin tarkasti dokumentoineeni :D
eli kyllä sulla on oikianlainen osa tulossa, jos vaan saavat toimitettua. Se menee "heittämällä"
Paabo
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2018 19:41

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Paabo »

Kiitos, että olet kehdannut kirjoitella :D aikansa kun googlettelee niin yleensä apua löytää netistä. Siksi itsekkin kirjoitellut auto/kelkka/mönkijä foorumeille joillekkin täysin itsestään selviä asioita jotta niitä olisi helppo löytää.
Miksu84
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Elo 2019 20:11

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Miksu84 »

Tuli laitettua tilaukseen Iron Baltic:in muovinen pohjapanssarisarja Outlander 450 2019:een, johon on asennettu ProMount puskulevysarja, meneeko pohjapanssari heittämällä paikalleen vai joutuuko muokkaamaan tuon puskulevyn kiinnikkeiden takia?
Vastaa Viestiin