Tuossa uutta ideaa vetävän kärryn tekoon, niin ei tartte erikseen moottoria tarakalle laittaa:
https://www.tuontitukku.fi/tuote/taka-a ... 471001945/
Eli vetävä akseli sähkömoottorilla, mielenkiintonen paketti.
Peräkärryprojekteja!
Re: Peräkärryprojekteja!
Peräkärry projekti alkaa ja ajattelin kysäistä täältä, olisiko kellään, jämerästä Kippikärrystä kuvia tai peräti piirustuksia? Ja mistä ainevahvuuksista?
Speksit: sr-tuotteen telit. Sähköhyd kippi ja pikkusen semmonen "yli iso"
Rautakauppa kaukana ja tavara tilauksessa, siksi kyselen valmiiksi näitä
Speksit: sr-tuotteen telit. Sähköhyd kippi ja pikkusen semmonen "yli iso"
Rautakauppa kaukana ja tavara tilauksessa, siksi kyselen valmiiksi näitä
Re: Peräkärryprojekteja!
Onko kukaan miettinyt tuota yllä linkattua sähköakselia tosissaan? Tuossa on yks kippikärry projekti menossa ja vähän miettinyt jos samalla rakentais vedon, mutta miten??? Hydrauliikkaa ei ole ollut suunnitelmissa. Syy ei oikein järkevästi saa sovitettua yksikköä mihinkään ja kippi on tulossa vinssillä toimiva
Re: Peräkärryprojekteja!
On kuiteskin 48 volttia. Aikas miehekäs akkukasa pitäs olla mukana. Saakohan siitä vetoa vapaalle että ei tarttis moottorin pyöriä kokoaikaa. 3 vaihdetta ja pakki. Kantavuus onneton 800 kg.
Tee ennemmin robson veto vinssinmoottorilla. Kelan tilalle se vetorulla ja jollain vivulla kiilataan alas. Ei sitä tartte hirmusella voimalla painaa sinne renkaiden väliin
Tee ennemmin robson veto vinssinmoottorilla. Kelan tilalle se vetorulla ja jollain vivulla kiilataan alas. Ei sitä tartte hirmusella voimalla painaa sinne renkaiden väliin
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Re: Peräkärryprojekteja!
Täällä alkoi tukkikärryprojekti vihdoin. Tämä tulee nyt edistymään kohtuu hitaasti mutta tällä viikolla sain aikaiseksi työstää keinuteliin osat töissä ruokatauoilla. Voipahan sanoa että on tehdasvalmisteinen teli

Telin holkit on sorvattu 60mm paksuiksi, keskireikä 34mm ja liukulaakerin kanssa akselikooksi tulee 30mm, alkuun suunnittelin käyttäväni kovaa pulttia akselina mutta voi olla että suunnitelmiin tulee muutoksia.. Holkissa on rasvanippa teliputken sisällä ja putken toiselle puolelle on tehty kierre 1/2" tulpalle ettei putkeen pääse roskia.
Koska teli pyrkii vastustamaan kääntymistä suunnittelin kärryyn joko sähköllä tai käsipumpulla toimivan hydraulisen telinoston/painatuksen, jossa molempia puolia ohjataan joko yhtä aikaa tai 6/2 venttiilin avulla erikseen, tämä lähinnä tyhjänä siirtoa varten mutta onhan se kiva jos voi renkaita nostella tai telin jäykistää pahassa paikassa tai kuormausta varten. Myös ulosvedettävä takapankka ja vinssinosturi mahdollisesti hydraulisella puomin nostolla/jatkolla. Tai jotain, mukavahan näitä on suunnitella


Telin holkit on sorvattu 60mm paksuiksi, keskireikä 34mm ja liukulaakerin kanssa akselikooksi tulee 30mm, alkuun suunnittelin käyttäväni kovaa pulttia akselina mutta voi olla että suunnitelmiin tulee muutoksia.. Holkissa on rasvanippa teliputken sisällä ja putken toiselle puolelle on tehty kierre 1/2" tulpalle ettei putkeen pääse roskia.
Koska teli pyrkii vastustamaan kääntymistä suunnittelin kärryyn joko sähköllä tai käsipumpulla toimivan hydraulisen telinoston/painatuksen, jossa molempia puolia ohjataan joko yhtä aikaa tai 6/2 venttiilin avulla erikseen, tämä lähinnä tyhjänä siirtoa varten mutta onhan se kiva jos voi renkaita nostella tai telin jäykistää pahassa paikassa tai kuormausta varten. Myös ulosvedettävä takapankka ja vinssinosturi mahdollisesti hydraulisella puomin nostolla/jatkolla. Tai jotain, mukavahan näitä on suunnitella

Re: Peräkärryprojekteja!
Yhdistelmäkärry (metsä-lava) suunnitteilla ja vinssi tulee kiinteällä asennuksella joka hoitaa nostopuomin sekä lavan kippaamisen silloin kun lava on paikallaan. Onko vaihtoehtoja vinssiksi joka kestää vuodesta toiseen suomen olosuhteita ja miten tehokas vinssin pitää olla? Kuinka kauan vinssailee 60ah akulla jos sellaisen laittaa kärryyn kiinni, päivän tukki vinssailut?
Kylätason mönkijäkuski
Re: Peräkärryprojekteja!
Itsellä on ollut muutaman vuoden broncon 3500 lbs vinssi. Hyvä hinta-laatusuhde, uusi maksaa kaupan hyllyllä reilut parisataa. Black editionin kaukosäädin on parempi, vanhemmissa broncoissa on vähän aneemisempi, toki silläkin pärjää.
Warnia aina kehutaan, mutta se on kalliimpi, eikä erään myyjän mukaan nykyisellään edes niin hyvä kuin aiemmin. Tiedä näistä.
Hondassa on turhan pieni vakioakku, mutta isompaakaan ei mahdu. Laitoin siksi 60ah autonakun tarakalle, tästä saa tarvittaessa lisävirtaa kärryyn. Kärryssä on aisalla oma saman kokoinen akku. Tällä yhdistelmällä virta on riittänyt pitkän päivän ajoille. Lisänä tietty kunnon valot, jotka vie virtaa. Ja ainahan se sen verran rypemiseksi menee, että Hondan omaakin vinssiä tarvitaan. Lataus aina päivän jälkeen, niin ei tule ongelmia.
Warnia aina kehutaan, mutta se on kalliimpi, eikä erään myyjän mukaan nykyisellään edes niin hyvä kuin aiemmin. Tiedä näistä.
Hondassa on turhan pieni vakioakku, mutta isompaakaan ei mahdu. Laitoin siksi 60ah autonakun tarakalle, tästä saa tarvittaessa lisävirtaa kärryyn. Kärryssä on aisalla oma saman kokoinen akku. Tällä yhdistelmällä virta on riittänyt pitkän päivän ajoille. Lisänä tietty kunnon valot, jotka vie virtaa. Ja ainahan se sen verran rypemiseksi menee, että Hondan omaakin vinssiä tarvitaan. Lataus aina päivän jälkeen, niin ei tule ongelmia.
Re: Peräkärryprojekteja!
20 vuotta sitten tein mönkijään peräkärryn joka osoittautui hyvinkin kestäväksi ja toimivaksi mutta muutaman muutoksen siihen halusin. Muutoksissa valitsin isomman riesan tien ja tein kokonaan uuden kärryn, tässä ei ole varsinaista esikuvaa ja suunniteltu sekä toimivuus tehty täyttämää omat tarpeet.
Lava on muistaakseni 1.2 kuutiota (vanha tasan 1) joten piharoskat mahtuu hyvin kyytiin, samoin klapeja menee heittomotti kerralla. Pari metriset pöllit tulee metsästä ja hiekkaa voi laittaa melkein täyteen mutta on se vähän raskas vetää kun ei ole teliä, rakenteet kestäisi paljon enemmänkin kuormaa.
Perälauta on alas taittuva että voi työntää tarvittaessa pyörillä olevia pienkoneita kyytiin, sen saa irti vaakatasossa nostamalla.Kipissä on 2kpl kaasujousia ja yhteensä 1500N jousipaineella joten kohtalaisen kokoiset kuormat on kevyt kipata. Kipin lukitus tuli kopsattua Ultratecin kärrystä ja se on nerokkaan yksinkertainen ja toimiva. Pyörivä vetopää on omaa suunnittelua ja kestää, vetopäässä ja lavan lukituksessa on paikat rasvanippoja varten.
Runko 50x50x5RHS, lava 25x25x2 ja 30x30x2 putkea, sivulaidat ja etulaita 3mm alumiinia (piti tehdä 1.5-2mm mutta oli loppu), pohja 4mm alumiinia ja takalaita 6mm alumiinia. Materiaalien paksuudet meni vähän överiksi kun tein niistä mitä oli hyllyssä ja se näkyy painossa entiseen kärryyn verrattuna mutta tulee tyhjänä vakaammin perässä mutta on edelleen kevyt siirrellä käsin.
Renkaat 22x12-8 jotka on osoittautunyt hyviksi juontokärryissä, leveä suht tasainen profiili kantaa hyvin penmeässä maastossa ja ilmatila antaa joustoa.
Mielessä jo pyörii ajatus seuraavasta kärrystä missä alarunko ja lavan mitat/profiili on sama mutta hitsattu kasaan 3-4 alumiinilevystä. Saisi nipistettyä painoa pois teräskehikon verran, katsotaan tuleeko talvella inspis sen tekemiseen.
Kärry on ollut käytössä puolisen vuotta ja parempi vetää kun entinen muutamakymmentä kiloa kevyempi kärry, eipä pompota kun ajaa tyhjänä ja kulkee vakaasti perässä. 12" leveät renkaat on kantavat eikä kaipaa teliä muuten kun maastossa, tasaisella kulkee täydet klapikuormat kevyesti perässä. Ainoa muutos jonka tekisin on takalaidan alempi kiinnitys, tehdään se sitten seuraavaan versioon, siihen mihin tulee alumiininen lava.





Lava on muistaakseni 1.2 kuutiota (vanha tasan 1) joten piharoskat mahtuu hyvin kyytiin, samoin klapeja menee heittomotti kerralla. Pari metriset pöllit tulee metsästä ja hiekkaa voi laittaa melkein täyteen mutta on se vähän raskas vetää kun ei ole teliä, rakenteet kestäisi paljon enemmänkin kuormaa.
Perälauta on alas taittuva että voi työntää tarvittaessa pyörillä olevia pienkoneita kyytiin, sen saa irti vaakatasossa nostamalla.Kipissä on 2kpl kaasujousia ja yhteensä 1500N jousipaineella joten kohtalaisen kokoiset kuormat on kevyt kipata. Kipin lukitus tuli kopsattua Ultratecin kärrystä ja se on nerokkaan yksinkertainen ja toimiva. Pyörivä vetopää on omaa suunnittelua ja kestää, vetopäässä ja lavan lukituksessa on paikat rasvanippoja varten.
Runko 50x50x5RHS, lava 25x25x2 ja 30x30x2 putkea, sivulaidat ja etulaita 3mm alumiinia (piti tehdä 1.5-2mm mutta oli loppu), pohja 4mm alumiinia ja takalaita 6mm alumiinia. Materiaalien paksuudet meni vähän överiksi kun tein niistä mitä oli hyllyssä ja se näkyy painossa entiseen kärryyn verrattuna mutta tulee tyhjänä vakaammin perässä mutta on edelleen kevyt siirrellä käsin.
Renkaat 22x12-8 jotka on osoittautunyt hyviksi juontokärryissä, leveä suht tasainen profiili kantaa hyvin penmeässä maastossa ja ilmatila antaa joustoa.
Mielessä jo pyörii ajatus seuraavasta kärrystä missä alarunko ja lavan mitat/profiili on sama mutta hitsattu kasaan 3-4 alumiinilevystä. Saisi nipistettyä painoa pois teräskehikon verran, katsotaan tuleeko talvella inspis sen tekemiseen.
Kärry on ollut käytössä puolisen vuotta ja parempi vetää kun entinen muutamakymmentä kiloa kevyempi kärry, eipä pompota kun ajaa tyhjänä ja kulkee vakaasti perässä. 12" leveät renkaat on kantavat eikä kaipaa teliä muuten kun maastossa, tasaisella kulkee täydet klapikuormat kevyesti perässä. Ainoa muutos jonka tekisin on takalaidan alempi kiinnitys, tehdään se sitten seuraavaan versioon, siihen mihin tulee alumiininen lava.





Kylätason mönkijäkuski