Yamaha Grizzly 550 märkäkytkin ehkä otti kipeää

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
ERÄsMIES
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Marras 2017 10:21

Yamaha Grizzly 550 märkäkytkin ehkä otti kipeää

Viesti Kirjoittaja ERÄsMIES »

Kaadettiin kaverin kanssa puuta ja mönkkäri laitettiin vinssillä kaatoa avustamaan. Minä sahaamaan ja amatöörikaveri vetämään mönkkärillä. No kaverihan piti sitten koko sahauksen ajan vetoa päällä eli luistatti kytkintä sillä seurauksella että olkoi oikein savu nousta kytkimestä. Ehdin sit hätiin mutta vahinko oli jo tapahtunut.

Märkäkytkin pääsi luistamaan ja käymään aika kuumana. Kytkin ei nyt kuitenkaan tunnu luistavan mutta koko moottori kuumuu niin kuumaksi että vesi sihahtaa.

Vaihtoehtoiset vauriot:

1. Öljyt vaan pilalla —> samat ölpät kiertää myös koneessa ja jos voiteluominaisyudet meni niin voisi ym. oireita aiheuttaa. Lääkkeenä ölpän vaihto.

2. Kytkin paloi ja menee märkäkytkin ja ölpät tietty vaihtoon.

Olisiko parempaa arviota tai kokemuksia luistavasta märkäkytkimestä? Tai muuta huomioitavaa asian tiimoilta.

Vaihdan tänään ölpät ja kokeilen josko koneen kuumuminen pysyy lapasessa. Laitan tähän rapsaa jahka viisaampi.
ERÄsMIES
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Marras 2017 10:21

Re: Yamaha Grizzly 550 märkäkytkin ehkä otti kipeää

Viesti Kirjoittaja ERÄsMIES »

Päivitys:
Vaihdoin uudel öljyt tilalle. Kone käy paljon ”viileämpänä” enkä huomaa, että märkäkytkin luistaisi.
Ilmeisesti öljystä hävisi ”keitettäessä” voiteluominaisuudet mikä vaikutti oletettavasti sylinterin voiteluun ja siten nosti lämpöjä.

Seuraavaksi vaihtuu 1 variaattorin vakiopainot (alkavat olla vaihtokunnossa) kevyempiin ja samalla tarkastan märkäkytkimen pinnat.

Tulevaan liittyen kaipaisin kokemuksia märkäkytkimen painojen kanssa pelaamisesta. Eli tarkoitus olisi edelleen nostaa kytkentäkierroksia jolloin märkäkytkimen painot tulisi vaihtaa kevyempiin tai keventää vanhoja esim poraamalla ainetta pois. Samalla tarvittaessa vaihdetaan ”kitkapalat”.
Ajatusmaailmana kuitenkin epäilyttää märkäkytkimen keventäminen koska teoriassa eivät painaudu niin lujasti rumpua vasten. Onkohan tässä vaarana että alkaa luistamaan helpommin?

Mönkkärissä on 28” pyörät alla ja y varista sorvattu 2mm pois ja shimmiprikat paikallaan (maksimit mitä mahtuu). 2 varissa raskain jousi mitä saatavilla.

Mönkijä on pääosin kuormanvetotyössä (vedetään muutakin kuin terveisiä) ja talvella raskaassa lumentyönnössä (jäällä). Tämän takia nämä vari modit. Nopeudella tai moottorin ajo kierroksilla ei ole merkitystä kun max 40kmh mennään.

Onko vielä jotain mitä noiden painojen (1 vari ja märkäkytkin) lisäksi olisi tehtävissä?
Vastaa Viestiin