Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
kaismat
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Elo 2014 18:46

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Moi.
Alla 450 pro 137h ajettu.
Heitti yllättäen vikatilaan ja herjaa alhaista öljynpainetta.
Ei vikakoodeja.
Moottorissa öljyä normaalisti.
Kärrillä hain talliin, kun en uskaltanut ajaa.
Keli tosi pöperö ja luminen.
Onko kellään ideoita?
Tähän asti toiminut ongelmitta.

-Matti
kaismat
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Elo 2014 18:46

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja kaismat »

kaismat kirjoitti: 30 Tammi 2022 22:44 Moi.
Alla 450 pro 137h ajettu.
Heitti yllättäen vikatilaan ja herjaa alhaista öljynpainetta.
Ei vikakoodeja.
Moottorissa öljyä normaalisti.
Kärrillä hain talliin, kun en uskaltanut ajaa.
Keli tosi pöperö ja luminen.
Onko kellään ideoita?
Tähän asti toiminut ongelmitta.

-Matti
Ratkaisu: kaksi muovista hammasratasta sileenä, magneettokopan sisällä.
Syy jäi epäselväksi.
mike650
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Huhti 2018 21:59
Mönkijä:: canam outti 650 -13
Paikkakunta: oulu/kiiminki

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja mike650 »

Onko muilla tullut vastaan kun alkoi penkin alta muovit sulaa tuossa lumi töitä tehdessä, vasemmalta siitä penkin alta ne kumi nisukat suli lämpö peltiin kii. kellään mitään "kikka kakkosta" folio teippiä rutkasti? Xmr650 -13
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja keulii »

Jätäppä yöksi pakkaseen ja laita aamulla kylmänä käyntiin pakkasessa. Tuleeko pakokaasuja väärästä paikasta penkin alta? Vuotaako putki tai liitokset/tiivisteet?
Deippa
6WD
Viestit: 407
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Outlander efi 400, 2010 ei käynnisty enää ku viettäny aikaa pakkasessa pari viikkoa. Akussa on virtaa ja ilosesti pyörittääkin. Eka kerran kokeilin ku pakkasta oli jotain -25 ja öisin oli ollu -30 seudussa. Sillon starttailin pitkään ja aina välillä yritti, mutta ei käyny sekuntia kahta pitempään. Sitten annoin ootella lauhempia kelejä ja eilen -15 starttibuusterin avulla koitin taas, muutama yritys tuli käynnistyä, mutta ei kuitenkaan. Tänään alle 10 pakkasta ja yks hörähdys, muuten ei yritäkkään ja edelleen akussa virtaa. Mittaristoon tulee ilmotus "moottorivika" hetken starttaamisen jälkeen, mutta tuo on tainnut ennenkin siihen ilmaantua jos on joutunut yli 2 sekuntia starttaamaan.

Mikähän neuvoksi? Yleensähän toi on elämänsä viettänyt lämpimässä autotallissa satunnaisia ulkosäilytyksiä lukuunottamatta ja aina on startannu ongelmitta. Tunteja mittarissa ehkä 4-500h seudussa (en muista).
Deippa
6WD
Viestit: 407
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Itse itselleni vastaten. Guuggeloimalla asia selvisi. Joku oli vastaavassa tilanteessa vaihtanu tulpan, jatkoin kuitenkin internetin ihmeellisessä maailmassa niinkin syvälle kuin Can-Am käyttöohjeeseen(!) ja siellähän oli neuvvo , jos tulppa olisi märkä, että kaasu pohjaan, starttaa 20s. Ei ruiskuta kaasu poihjassa soppaa ollenkaan joten kuivuu tuolla tavalla. Pari kertaa piti tosin kuivattaa ennenku tarttas normaalisti käymään ja sitten taas toiminu. Eli se oli sillon -25 kelissä rikastanut vähän turhan paljonkin seosta ja kastellu tulpan
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Outlander 400:n vaihdevipu haastava laittaa asentoon, missä starttaa; onko säädöt ulkopuolella, vai laatikon sisällä,, vinkkejä kiitos.
Deippa
6WD
Viestit: 407
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Paina jarrua niin voi startata vaihde päällä. Vai onko kyseessä joku alkupään vehjes jossa ei moista toimintoa olekaan?
Woozie
4WD
Viestit: 197
Liittynyt: 05 Joulu 2008 15:41

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Woozie »

Outlander 570 2020.

Koitin eilen päästä koneella liikkeelle mutta pyöritti vaan startin relettä eikä edes lupaillut. Tänään mittasin akun jännitteen ja oli n. 12,7V luokkaa. Käynnistäessä tippui n. 10V. Tarpeeksi räknättyä akkuun virtaa ja virtalukkoa/avainta putsattuani sain koneen pyörimään ja lähti käyntiin. Tämän jälkeen uudelleenkäynnistyksissä ei ole ilmaantunut vielä ongelmia. Tunnisti koko prosessin ajan avaimen.

Voisiko olla akun vaihdon paikka, vaiko kuuluisa Dess/virtalukko?
Woozie
4WD
Viestit: 197
Liittynyt: 05 Joulu 2008 15:41

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Woozie »

Jatkona tälle. Kone seisoi nyt muutaman viikon ja eilen yritys käynnistää, ja teki saman tempun. Erikoisesti en antanut edes lisävirtaa, vaan jostain se löysi "boostin" käynnistää itsensä. Tuskinpa sähkömittarin paristokaan sitä täytti, kun mittailin mitä antaa tällä kertaa lukemiksi. Alkuperäinen lukema liikkui samoissa lukemissa kuin yllä. Avain oli tunnistettuna taas koko prosessin ajan. Täytynee koittaa uudella akulla.
Woozie
4WD
Viestit: 197
Liittynyt: 05 Joulu 2008 15:41

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Woozie »

Uusi akku oli avain vaivaan.
mkn
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 02 Maalis 2006 22:20
Paikkakunta: Oulunseutu, Can-am Outlander 570 T3

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja mkn »

Olen nyt parisen vuotta ajellut lyhyellä Outlander G3 HD7:lla. Ihan uutena kun ensimmäisen kerran jumitti lumikinokseen huomioin että nelivedolla sudittaessa laitetta irti etupää hakkaa selvästi aiempia Outlandereitani enemmän. Kolina oli todella voimakasta, ihan kuin jotain olisi alustassa irti. Samaten jos ajossa oli vähänkään isompaa röykkyä, niin etupäästä kuului kolinaa jonka tulkitsin ulosjoustossa tapahtuvaksi.
No minun ajo on sellaista kevyttä aurailua ja hidasta moottorisahan siirtelyä paikasta a paikkaan b, joten noista ei ollut oikeasti vaivaa kun huolehdin etten jää jumiin lumipenkkaan.

Viime huollossa sitten asiasta kuitenkin mainitsin että etuiskareiden paluuvaimenus on minusta puutteellinen. Tilasivat takuuseen uutta osaa ja huollon kommentti oli että iskarit olivat olleet ihan loppu. Ehkä minun ajo on todella kevyttä mutta en missään vaiheessa huomioinut että iskunvaimennus olisi huono, ainoastaan paluuvaimennus tuntui puuttuvan ja siksi alusta kuullosti kolisevan rajoittajaan ulosjoustossa.
Nyt on uudet iskarit ja röykyissä ei kuullostanut enää kolisevan. Eli sen suhteen homma OK.

Minun ajo ei kyllä iskareita kuormita joten nuo korkkasivat heti sisäänajossa (ainoa pidempi metsätielenkki mitä olen laitteella ajanut) tai olivat rikki jo uutena. Aika näyttää tuleeko noista enää ongelmia.

Googlella löytyi sattumalta että joku oli valittanut facebookissa tuosta kolinasta lumessa sudittaessa. Siinä ketjussa jonka yllätäen pystyi selaimessa kirjautumatta lukemaan ei ollut löytynyt ratkaisua. Ongelma voisi siinäkin tapauksessa olla iskareiden puuttuvassa paluuvaimennuksessa jota ei voi oikein todeta laitetta purkamatta.
Vastaa Viestiin