Mönkijän moottoriin ahdin

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä mä uskon että kestää jos ahdot pidetään maltillisissa lukemissa. Toki kaikki saa rikki muuta järki käytöllä Libertylle voidaan povata pitkää ikää.

Aikoinaan Fiat Mirafiorin 2000 koneesta leivottiin 700hp hetkellistä tehoa ennen kuin kone oksensi. Turbo kiinni ilman hukkaporttia ja yksi jarrutus penkissä, ahtoja oli ennen koneen yrjöömistä 8 kilon huitteissa...

Että sellainen testi sillä kertaa 8)
Kylätason mönkijäkuski
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ei näihin mönkijöihin tarvitse turbolle hirmu paineita vetää, kun pienempikin ahtaminen riittää. Tuon turbon ei tarvitse kovin kummoisesti ahtaa n.300 kg painavassa vehkeessä, kun hyökkää kuin Attila aikoinaan. Luulen jotta, kun laittaa paineet johonkin 0.5-1 väliin niin kone kyllä kestää. Tuo webbertin projekti on kyllä kieltämättä mielenkiintoinen. Toivottavasti saadaan juttua tapahtumista ja koeajoista.
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 09 Kesä 2004 00:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Viesti Kirjoittaja tepa »

juttua tulee kunhan kerkeilen taas paikan päälle katsomaan projektia :wink:
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

tepa kirjoitti:juttua tulee kunhan kerkeilen taas paikan päälle katsomaan projektia :wink:

Juttua turbotuksesta tulee vielä vähän nopeamminkin.

Webbertin turbotus tarinaa löydät täältä: www.kukkumyy.com/webbert

Juttu on Wordillä avattava ja ladattaessa saattaa kysellä salasanoja sun muuta.
Klikkailkaa vaan peruuta nappia (jos salasanoja kyselee) niin kyllä se juttu siitä aukeaa.
Avatar
J.O.B
Tracks
Viestit: 953
Liittynyt: 30 Tammi 2006 10:55
Paikkakunta: Kirkkonummi. CFmoto Ku-Ra Racing edition.

Viesti Kirjoittaja J.O.B »

No voihan halvattu :shock: :D
On se mukavaa kun on noita pellepelottomia.
Mielenkiinnolla odottelen lisä tietoa.
Mistä Pollessa muuten sytkä säätyy tai siis mitä antureita pitää sisällään?
Tuli vaan mieleen että autoissa on imusarjoissa noita alipainetunnistimia jotka auttaa sytkän säädössä, eli turbottaminen tulee vaikeaksi kun imusarjaan pannaankin ylipainetta, lyö ajoituksen nollille, mutta kyllä kai nekin saa kierrettyä.

Turbo Polle :lol: :lol: :lol: :prayer: :prayer:
-ede, bibe, lude; post mortem nulla voluptas-

Team Ku-Ra
ATV Kalenteri
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Onkos tuo missä vaiheessa, meinaan että nähdäänkö tuo hirnuva polle hirvensalmella tulevana viikonloppuna :?:
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Ei se taida ihan siihen keretä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Eipä taida moinen peli säätyä normivehkeillä. Omat on säätimet sun muut suuttimet.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Robbe-
6WD
Viestit: 752
Liittynyt: 19 Syys 2005 16:38
Paikkakunta: Vihti/Luumäki

Viesti Kirjoittaja Robbe- »

Miten tuollainen ahdin kestää sitten lämpötila eroja? Jos ahdin on kuuma, ja ajetaan se veden alle, niin miten reagoi? lämpötila ero on kummiskin aika suuri. mä mistään mitään tiedä, kuhan ihmettelen.
Traktori..
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyllä ainakin metsäkoneissa kesti niin turbot kuin pakosarjat, kun joskus meni suossa aika syvällä. Parhaimmillaan ei näkynyt maanpinnalle kuin katto ja kopin lattialla oli jo puolimetriä mutaa. Täytyi kaivaa koneen ympäriltä nosturilla maata pois, että sai toiminta ja nosto tilaa. Konehuoneesta nousi vaan valkoinen usva ja rapa suihku, kun tuulettimensiivet lennätti vettä. Arvatkaa vaan oliko pesuhommia sen jälkeen, kun kone oli pinnalla.
Avatar
Viksma
6WD
Viestit: 779
Liittynyt: 06 Elo 2006 20:18
Mönkijä:: ei olaa
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Viksma »

Kyl varmaan kestää jos kylmänä lähetään suohon upottelee.
Mut asia onkin ihan eri, jos on eka poljettu turbo ja pakosarjat punahehkuun ja sit sukelletaan ojaan. Voi kuuluu sihahdus, jos toinenkin :biggrin:
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuossa vaiheessa oli tuolla koneella jo ajettu aamu 6 ilta 4 ja siitä jatkettiin eteenpäin. Oli aamu 3 maita, kun upposi ja vaipui noin syvälle. Ylös saatiin puolen päivän maissa. Noissa hommissa turbot on aina punaisia. Eikös nuo pakosarjat ja turbonkotelot ole valurautaa. Jotenka pitäisi niitten lämmönvaihteluita kestää. Ei tuo valurautapannukaan ole halennut tuossa hellalla vaikka olen kaatanut kuumalle pannulle kylmää vettä. :wink:
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 09 Kesä 2004 00:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Viesti Kirjoittaja tepa »

mutta harvemmin riiselissä on turbo punainen, saa meinaan antaa selkään riisselille oikeen kunnolla.
bensa koneissa asia on taas eri kun se tuottaa paljon enenmän lämpöä kuin riisseli koneet ja niin niissä onkin usein vesi jäähdytteisiä turboja tai turbon vesi kanaviin on lisätty öljy jäähdytys.

enkä usko että webbert mansikan kanssa sinne puron pahaseen menee vaan antaa vesi potkurin rauhassa jäähtyä ja menee vasta sitten :wink:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aina kun kekäleenä oleva turbo jäähdytetään nopeasti, kuten vedessä niin ei se ainakaan lisää turbon kestoikää. Ei ole kyse siitä että se halkeaisi vaan siitä että valurauta tuppaa eina elämään noepissa lämpötilavaihteluissa melko nopeasti. Varsinkin laakerointi on kovilla ja jos pesien linja hiukankin kärsii niin voitte kuvitella mitä se vaikuttaa kestoikään kun puhallin pyörii 150000 kierrosta minuutissa :shock:
Kylätason mönkijäkuski
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Toisaalta sitten tuskin sillä mönkijälläkään ajetaan maastossa aina liipasin pohjassa. Jotenka tuskin se kekäleenä hehkuu siinäkään. Paitsi punaisena hehkuu turbo metsäkoneissa, eikä tarvitse vielä kovin kummasti käskeä. Voimaa tarvitaan massan liikutteluun. Painoa, kun saattaa olla lähemmäksi 30 t ja renkaat vielä teloilla ja ketjuilla varustettuna. Puhumattakaan metrisestä lumihangesta.
Vastaa Viestiin