Kyllä mä uskon että kestää jos ahdot pidetään maltillisissa lukemissa. Toki kaikki saa rikki muuta järki käytöllä Libertylle voidaan povata pitkää ikää.
Aikoinaan Fiat Mirafiorin 2000 koneesta leivottiin 700hp hetkellistä tehoa ennen kuin kone oksensi. Turbo kiinni ilman hukkaporttia ja yksi jarrutus penkissä, ahtoja oli ennen koneen yrjöömistä 8 kilon huitteissa...
Ei näihin mönkijöihin tarvitse turbolle hirmu paineita vetää, kun pienempikin ahtaminen riittää. Tuon turbon ei tarvitse kovin kummoisesti ahtaa n.300 kg painavassa vehkeessä, kun hyökkää kuin Attila aikoinaan. Luulen jotta, kun laittaa paineet johonkin 0.5-1 väliin niin kone kyllä kestää. Tuo webbertin projekti on kyllä kieltämättä mielenkiintoinen. Toivottavasti saadaan juttua tapahtumista ja koeajoista.
Juttu on Wordillä avattava ja ladattaessa saattaa kysellä salasanoja sun muuta.
Klikkailkaa vaan peruuta nappia (jos salasanoja kyselee) niin kyllä se juttu siitä aukeaa.
No voihan halvattu
On se mukavaa kun on noita pellepelottomia.
Mielenkiinnolla odottelen lisä tietoa.
Mistä Pollessa muuten sytkä säätyy tai siis mitä antureita pitää sisällään?
Tuli vaan mieleen että autoissa on imusarjoissa noita alipainetunnistimia jotka auttaa sytkän säädössä, eli turbottaminen tulee vaikeaksi kun imusarjaan pannaankin ylipainetta, lyö ajoituksen nollille, mutta kyllä kai nekin saa kierrettyä.
Eipä taida moinen peli säätyä normivehkeillä. Omat on säätimet sun muut suuttimet.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Miten tuollainen ahdin kestää sitten lämpötila eroja? Jos ahdin on kuuma, ja ajetaan se veden alle, niin miten reagoi? lämpötila ero on kummiskin aika suuri. mä mistään mitään tiedä, kuhan ihmettelen.
Kyllä ainakin metsäkoneissa kesti niin turbot kuin pakosarjat, kun joskus meni suossa aika syvällä. Parhaimmillaan ei näkynyt maanpinnalle kuin katto ja kopin lattialla oli jo puolimetriä mutaa. Täytyi kaivaa koneen ympäriltä nosturilla maata pois, että sai toiminta ja nosto tilaa. Konehuoneesta nousi vaan valkoinen usva ja rapa suihku, kun tuulettimensiivet lennätti vettä. Arvatkaa vaan oliko pesuhommia sen jälkeen, kun kone oli pinnalla.
Kyl varmaan kestää jos kylmänä lähetään suohon upottelee.
Mut asia onkin ihan eri, jos on eka poljettu turbo ja pakosarjat punahehkuun ja sit sukelletaan ojaan. Voi kuuluu sihahdus, jos toinenkin
Tuossa vaiheessa oli tuolla koneella jo ajettu aamu 6 ilta 4 ja siitä jatkettiin eteenpäin. Oli aamu 3 maita, kun upposi ja vaipui noin syvälle. Ylös saatiin puolen päivän maissa. Noissa hommissa turbot on aina punaisia. Eikös nuo pakosarjat ja turbonkotelot ole valurautaa. Jotenka pitäisi niitten lämmönvaihteluita kestää. Ei tuo valurautapannukaan ole halennut tuossa hellalla vaikka olen kaatanut kuumalle pannulle kylmää vettä.
mutta harvemmin riiselissä on turbo punainen, saa meinaan antaa selkään riisselille oikeen kunnolla.
bensa koneissa asia on taas eri kun se tuottaa paljon enenmän lämpöä kuin riisseli koneet ja niin niissä onkin usein vesi jäähdytteisiä turboja tai turbon vesi kanaviin on lisätty öljy jäähdytys.
enkä usko että webbert mansikan kanssa sinne puron pahaseen menee vaan antaa vesi potkurin rauhassa jäähtyä ja menee vasta sitten
Aina kun kekäleenä oleva turbo jäähdytetään nopeasti, kuten vedessä niin ei se ainakaan lisää turbon kestoikää. Ei ole kyse siitä että se halkeaisi vaan siitä että valurauta tuppaa eina elämään noepissa lämpötilavaihteluissa melko nopeasti. Varsinkin laakerointi on kovilla ja jos pesien linja hiukankin kärsii niin voitte kuvitella mitä se vaikuttaa kestoikään kun puhallin pyörii 150000 kierrosta minuutissa
Toisaalta sitten tuskin sillä mönkijälläkään ajetaan maastossa aina liipasin pohjassa. Jotenka tuskin se kekäleenä hehkuu siinäkään. Paitsi punaisena hehkuu turbo metsäkoneissa, eikä tarvitse vielä kovin kummasti käskeä. Voimaa tarvitaan massan liikutteluun. Painoa, kun saattaa olla lähemmäksi 30 t ja renkaat vielä teloilla ja ketjuilla varustettuna. Puhumattakaan metrisestä lumihangesta.