Oikea Metsätyö

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
MetsienMies
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
Viesti:

Oikea Metsätyö

Viesti Kirjoittaja MetsienMies »

Mitenkää muita väheksymättä niin löytyykö täältä ketää joka tekee työkseen metsätöitä? Olen tekemässä metsäkärryä mökijä/pienen traktorin perään. Vetävä telikärry, Hydrauli nosturi ja sermi. Kärry on jo valmiiksi suunniteltu, toteutus vaan puuttuu. Jos tulee jotain yksityiskohtia/ideoita mieleen niin kertokaa toki!
juhalaspalmas

Re: Oikea Metsätyö

Viesti Kirjoittaja juhalaspalmas »

Ainakin jalakset on ehottomat ettei kärry kaadu. Vetäväksi tekeminen voi olla mönkijän osalta ainakin vähän kinkkinen.Tietääkseeni hydrauli pumppu kierrättää öljyjä koko ajan samaan malliin kuin konekkin hyrrää joten-->laitat vapaalle niin kärry puskee vielä eli tarvitsee kytkimen... eli hankaloituu...
Avatar
Viliko
R.I.P
Viestit: 1231
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:35
Mönkijä:: ArcticCat V2
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Viliko »

Miten jalakset vaikuttaa kaatumiseen ? tarkoitatko tukijalkoja?
dexta
6WD
Viestit: 531
Liittynyt: 11 Helmi 2006 18:40
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Oikea Metsätyö

Viesti Kirjoittaja dexta »

juhalaspalmas kirjoitti:Ainakin jalakset on ehottomat ettei kärry kaadu. Vetäväksi tekeminen voi olla mönkijän osalta ainakin vähän kinkkinen.Tietääkseeni hydrauli pumppu kierrättää öljyjä koko ajan samaan malliin kuin konekkin hyrrää joten-->laitat vapaalle niin kärry puskee vielä eli tarvitsee kytkimen... eli hankaloituu...
Eli tukijalat.

Minäkään en asiasta juurikaan mitään tiiä mut mitäs kinkkistä tossa vedossa on, onhan noita mehuvetosia kärrejä ollu iät ja ajat traktoreihin ja ihan samalla periaatteella se toimii mönkijässäkin. Vähän suorittaa teollisuusvakoilua et minkäslaista venttiiliä sielä on pumpun ja vetomoottorin välissä.
MetsienMies
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
Viesti:

Re: Oikea Metsätyö

Viesti Kirjoittaja MetsienMies »

juhalaspalmas kirjoitti:Ainakin jalakset on ehottomat ettei kärry kaadu. Vetäväksi tekeminen voi olla mönkijän osalta ainakin vähän kinkkinen.Tietääkseeni hydrauli pumppu kierrättää öljyjä koko ajan samaan malliin kuin konekkin hyrrää joten-->laitat vapaalle niin kärry puskee vielä eli tarvitsee kytkimen... eli hankaloituu...
Niin siis kaikki öljyhän kiertää venttiilipöydän kautta -> Sitä vedon määrää pystyy (periaatteessa) säätämään. Käytännössä varmasti kara on joko kiinni tai auki. Jep kyllähän siihen tassut tulee tuki leveys noin 2800mm
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

?
Viimeksi muokannut Cattimies, 19 Elo 2009 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhalaspalmas

Re: Oikea Metsätyö

Viesti Kirjoittaja juhalaspalmas »

MetsienMies kirjoitti:
juhalaspalmas kirjoitti:Ainakin jalakset on ehottomat ettei kärry kaadu. Vetäväksi tekeminen voi olla mönkijän osalta ainakin vähän kinkkinen.Tietääkseeni hydrauli pumppu kierrättää öljyjä koko ajan samaan malliin kuin konekkin hyrrää joten-->laitat vapaalle niin kärry puskee vielä eli tarvitsee kytkimen... eli hankaloituu...
Niin siis kaikki öljyhän kiertää venttiilipöydän kautta -> Sitä vedon määrää pystyy (periaatteessa) säätämään. Käytännössä varmasti kara on joko kiinni tai auki. Jep kyllähän siihen tassut tulee tuki leveys noin 2800mm
Mites tämä systeemi toimii? kerääkö se karan ollessa kiinni painetta putkistoon vai lakkaako pumppu pyörimisen? :-k
Cattimies

Re: Oikea Metsätyö

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

?
Viimeksi muokannut Cattimies, 19 Elo 2009 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhalaspalmas

Viesti Kirjoittaja juhalaspalmas »

Niin joo, meillä kun on vielä suurin osa hydrauliikka sylintereistä yksitoimisilla mutta isäpappa sano että "mitä meillä ei ole sitä ei tarvita" ja jos niin pääsee tapahtumaan hän ottaa ja tekee. Meillä palautus toimii auton jousien voimalla useimmissa laitteissa.
Avatar
zarppi
3WD
Viestit: 73
Liittynyt: 26 Loka 2005 19:01
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am 800 tie

Re: Oikea Metsätyö

Viesti Kirjoittaja zarppi »

Cattimies kirjoitti:
juhalaspalmas kirjoitti:
Mites tämä systeemi toimii? kerääkö se karan ollessa kiinni painetta putkistoon vai lakkaako pumppu pyörimisen? :-k
Se ööli kiertää takaisin säiliöön kun karat on "nolla" asennossa. Kun kara liikkuu niin ööli ohjautuu karan ohjaamaan sylinteriin. Öölin virtausmäärä riippuu siitä, kuinka paljon karaa avataan. Kun karaa liikutetaan toiseen suuntaan liikkuu ööli tietenkin sylinterin toiseen päähän ja painaa paineettomalta puolelta öölin karan kautta säiliöön. Ja näin vain kun on kaksitoiminen sylinteri. Jos on väärin selostettu niin korjatkaa mutta mielestäni se menee yksinkertaisesti toteutettuna näin.
Se Koneviesti missä oli juttu metsäkärrystä oli numero 16.
Eikös, toi ole silloin yks toiminen sylynteri, jos ööli ohjataan vapasti paineettomalle puolele :shock:
kauas on pitkä matka, ilman kömpijää.
www.e-s.monkija.net
MetsienMies
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MetsienMies »

Kun pumppu(hammas,vakio/säätötilavuus) pyörii sieltä lähtee paineistettua nestettä tietty määrä tietyssä ajassa. Ennen kuin öljy kerkee venttiilipöydälle on ylipaineventtiili,ehkä jopa säädetävä. Vaikka kara on kiinni niin pumpun(hammas,vakiotilavuus) tuotto pysyy siitä riippumattomana samana, jollain ylipaineventtiili aukee ja öljy palautuu takaisin tankkiin. :wink: Ilman ylipaineventiiliä saattaa esiintyä heikoimman kohdan hallitsematonta halkeilua :shock: .
goodpol
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Loka 2006 10:20
Paikkakunta: Nurmijärvi Polaris Sportsman 600 -04

Viesti Kirjoittaja goodpol »

Minkälaista nostinta oot suunnitellu?
On jos jonkinmoista, sylinterit ylä-ja ala-
puolella ja pystyssä.
http://www.kukkumyy.com/galleria/displa ... 4&pos=-825
methocel
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry

Viesti Kirjoittaja methocel »

Teollisuusvakoilua voi harrastaa ainakin näissä osoitteissa:
http://www.finatv-trading.fi/
http://www.kranman.com/
http://www.avestavagnen.se/
http://www.cam-trac.com/eng/machin.htm# (Minimaster 101 sk)

Itsellä on ollu myös mielessä vetävän, kuormainkärryn teko mutta se on sen verran iso projekti että saa nähdä saanko koskaan aikaiseksi. Noista ylälinkeista parhaimman näköinen on Vahva-Jussi joka oli esillä myös Jyväskylän messuilla, missä sitä tuli syynättyä aika tarkkaan. Tuo Minimaster on myös aika mielenkiintoinen vempele ja siihen saa vaihtoehtoisena kuormaimena Patun 355, tosin toi Patu on jo mönkijä käyttöön aika iso ja raskas.
www.e-s.monkija.net

Jos mönkiminen, sauna ja viina ei auta, niin se on kuolemaks!
MetsienMies
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MetsienMies »

methocel kirjoitti:Teollisuusvakoilua voi harrastaa ainakin näissä osoitteissa:
http://www.finatv-trading.fi/
http://www.kranman.com/
http://www.avestavagnen.se/
http://www.cam-trac.com/eng/machin.htm# (Minimaster 101 sk)

Itsellä on ollu myös mielessä vetävän, kuormainkärryn teko mutta se on sen verran iso projekti että saa nähdä saanko koskaan aikaiseksi. Noista ylälinkeista parhaimman näköinen on Vahva-Jussi joka oli esillä myös Jyväskylän messuilla, missä sitä tuli syynättyä aika tarkkaan. Tuo Minimaster on myös aika mielenkiintoinen vempele ja siihen saa vaihtoehtoisena kuormaimena Patun 355, tosin toi Patu on jo mönkijä käyttöön aika iso ja raskas.
Joo onhan noita vakoiltu :roll: jotain omaa ja jotain vierasta sillon tulee hyvä :wink: Tuolta länsinaapurista löytyy sen merkkinen kuin XYZ nosturikärry, mutta täällä sillä on kyl ihan eri nimi. Joo vois sanoo jotta tuollanen avestavagnen mutta ei sinne päinkään.

Kertokaahan jos sen tekee puhtaasti mökijän perään paljonko maksimi aisapaino tyhjänä ja paljonko aisapituus minimi mönkijän vetokuulasta nosturiin.
Kuormallahan saa aisapainoa muutettua, mutta tyhjänä.

Nosturi on katottuna 3.2m tai 3.8m ja nostaa :twisted: Laajakulmanivel olis kova sana maailmaa vastaan, mutta menee nosturit niin isoks
juhalaspalmas

Viesti Kirjoittaja juhalaspalmas »

Aisa painohan riippuu myös mönkijäsi/traktorisi massasta mutta eihän se mönkijäkään ihan hirveitä vetele,vaikka aika mahottomia kuormia näkyy kuvissa. Tasaista pitävää maata niin vetelee vaikka minkäpainoista kuormaa.
Jyrkkä mettä on asia erikseen.

Joo joku muu voi kertoa aisapainoista enemmän mutta järjellä ajateltuna jos mönkijä esimerkkinä painaa 350kg niin sitä ei hirveästi kannata kuormalla ylittää.
Vastaa Viestiin