Peruutusvalo
Peruutusvalo
Onko kukaan laittanu hondaan peruutusvaloo? Nii ja kyseessä on 450 ES.
Ajattelin asentaa peruutusvalon, mut olis hyvä jos se palais vaa ku on peruutusvaihde päällä. Mittaristossahan on pakin merkkivalo, mut en viittis sieltä asti ryöstää jännitettä. Jos joku tietäis missä peruutusvaihteen anturi sijaitsee tai minkä värinen sen piuha on. (Käsittääkseni peruusvaihteen kytkin sijaitsee vaihteistossa, joten siihen on vaikee päästä suoraan käsiks)
Koneen takaosasta tulee paksu piuhanippu, et todennäkösesti se on joku niistä piuhoista.
Ajattelin asentaa peruutusvalon, mut olis hyvä jos se palais vaa ku on peruutusvaihde päällä. Mittaristossahan on pakin merkkivalo, mut en viittis sieltä asti ryöstää jännitettä. Jos joku tietäis missä peruutusvaihteen anturi sijaitsee tai minkä värinen sen piuha on. (Käsittääkseni peruusvaihteen kytkin sijaitsee vaihteistossa, joten siihen on vaikee päästä suoraan käsiks)
Koneen takaosasta tulee paksu piuhanippu, et todennäkösesti se on joku niistä piuhoista.
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
En saanu toimimaan
Kokeilin taas vaihteeks et miten sais peruutusvalon toimimaan. Mutta eihän siitä mitään tullu.
Sain selville mikä johto menee peruutusvalon LEDille mittaristoon, siitä ku mittasin jännitteen ni se on kokoajan noin 5 volttia. Ei mitään merkitystä palaako valo vai ei. Mittaristossahan täysverinen piirilevy mistä ei pääse suoraan mitään ryöstämään. Pystytkö muistamaan minkä värinen johto oli kyseessä mistä jännitteen ryöstit peruutusvalolle ja mistä kohtaa sen ryöstit.
Yhden johdon löysin mihin menee muuten kokoajan 12 volttia paitsi kun peruutuksen merkkivalo palaa, mutta siitä sitä ei pystynyt ryöstämään.
Jos muu ei auta ni joutuu laittaa ihan perus keinukytkimen valon päälle saamiseksi.
Sain selville mikä johto menee peruutusvalon LEDille mittaristoon, siitä ku mittasin jännitteen ni se on kokoajan noin 5 volttia. Ei mitään merkitystä palaako valo vai ei. Mittaristossahan täysverinen piirilevy mistä ei pääse suoraan mitään ryöstämään. Pystytkö muistamaan minkä värinen johto oli kyseessä mistä jännitteen ryöstit peruutusvalolle ja mistä kohtaa sen ryöstit.
Yhden johdon löysin mihin menee muuten kokoajan 12 volttia paitsi kun peruutuksen merkkivalo palaa, mutta siitä sitä ei pystynyt ryöstämään.
Jos muu ei auta ni joutuu laittaa ihan perus keinukytkimen valon päälle saamiseksi.
Ainakin omassa mönkijässä tuo peruutusvalon anturi oli kytketty silleen et
se maadoittaa sen merkkivalon. Eli merkkivalolle tulee koko ajan jännite mut
kun pakki vedetään päälle saa valo maata.
Mie otin sen virran siitä liitoskappaleesta mikä tulee niiltä kytkimiltä. 400 rancherissa ja rubiconissa se liitin löyty oikealta puolelta suurin piirtein ilmanputsarin kohdalta rungon ulkopuolelle kiinnitettynä.
Niin ja se peruutusvalon anturin johto oli muistaakseni harmaa.
se maadoittaa sen merkkivalon. Eli merkkivalolle tulee koko ajan jännite mut
kun pakki vedetään päälle saa valo maata.
Mie otin sen virran siitä liitoskappaleesta mikä tulee niiltä kytkimiltä. 400 rancherissa ja rubiconissa se liitin löyty oikealta puolelta suurin piirtein ilmanputsarin kohdalta rungon ulkopuolelle kiinnitettynä.
Niin ja se peruutusvalon anturin johto oli muistaakseni harmaa.
Honda 400 FA
- Mettä Neekeri
- Noppeli
- Viestit: 9
- Liittynyt: 03 Joulu 2006 15:27
- Paikkakunta: Mäntsälä
MITEN toimii
Jos pakin merkkivalo toimii pienellä jännitteellä esim 5v.ja nyt kun se saa maadoituksen kun pakki vedetään päälle se syttyy.Nyt jos käytät samaa maadoitusta vetämään erillisen 12v releen (peruutusvaloille) eikö tämän releen kelan läpi pääse pujahtamaan +12v myös ledille ja näin ollen tee tuhoa mittariston piirilevylle?
Jokapaikan HÖYLÄ!
- Mettä Neekeri
- Noppeli
- Viestit: 9
- Liittynyt: 03 Joulu 2006 15:27
- Paikkakunta: Mäntsälä
Pakkivalot
Jos joku on rakentanu tai on rakentamassa rinconiin pakkivalot.. Kuuntelisin mielellään vinkkejä miten toteutitte sen rikkomatta mitää...Itse en tiedä käyttävätkö mittariston ledit 12 volttia vai pienempää jännitettä!!!
PS:Se joka on rakentamassa ja tarvii Rincon 680 sähkökuvia voi kysellä multa...
PS:Se joka on rakentamassa ja tarvii Rincon 680 sähkökuvia voi kysellä multa...

Jokapaikan HÖYLÄ!
Samaa maata sieltä peruutusanturilta tulee kuin akultakin.
Käytät sitä ohjaamaan sitä relettä silleen et vedät releen 85 (huom
käytettäessä normaalia valo/vaihtorelettä) nastaan jännitteen virtalukon
takaa ja sit 86 haarotat siitä johdosta
joka tulee peruutusanturilta. Tietty jos haluaa viimosenpäälle
ni sit kannattaa laittaa releeseen tappo diodi mut itellä
on loistavasti toiminu reilun vuoden noilla virityksillä. Samoin ku kaverin
rupikonnassa.
Käytät sitä ohjaamaan sitä relettä silleen et vedät releen 85 (huom
käytettäessä normaalia valo/vaihtorelettä) nastaan jännitteen virtalukon
takaa ja sit 86 haarotat siitä johdosta
joka tulee peruutusanturilta. Tietty jos haluaa viimosenpäälle
ni sit kannattaa laittaa releeseen tappo diodi mut itellä
on loistavasti toiminu reilun vuoden noilla virityksillä. Samoin ku kaverin
rupikonnassa.
Honda 400 FA
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 01 Joulu 2006 08:48
- Mönkijä:: Honda TRX350FM, TRX 500 FE
- Paikkakunta: Jämsä
Peruutusvalo LEDeistä
Itse laitoin Rancheriin peruutusvalon ledeistä. Nämä eivät anna ylimääräisiä jännitepiikkejä mittaristolle kuten rele ja ei tarvi sitä relettä siis ollenkaan, 12V autorelehän vie jo itse virtaa n. 120mA. Jos käyttää ledejä voi ne kytkeä suoraan (sopivan sarjavastuksen kautta) vaihteenvalitsimen merkkivalokytkimelle (se harmaa johto Rancherissa). Itse laitoin peruutusvaloon vain 6 kirkasta lediä (a 1€ ElekTorissa) jotka ovat kahdessa piirissä siten että kummassakin 3 sarjassa ja sarjavastus 150 ohmia. Tällöin peruutusvalon ottama virta on vain 2x20mA=40mA. Yksi vaihtoehto voisi olla soveltaa jotakin polkupyörän LED-valaisimia ja kytkeä 6V valaisimia kaksi sarjaan.
Honda TRX 350FM -02, 500FE -07
-
- 2WD
- Viestit: 37
- Liittynyt: 26 Tammi 2005 14:29
- Paikkakunta: Konginkangas, Can Am 650 T3 2015, ex: Can Am 500 T3 2015, Polle 500 Efi T3, Honda TRX 500FE Foreman
Työvalo / peruutusvalo
Tietysti yks tapa ratkaista peruutusvalopulma, on tällainen minkä tein omaan 500 FE:hen. Eli työvalot toimivat samalla peruutusvaloina, tosin "kojetaulusta" on napsautettava ne päälle, ihan käsipelillä. Tämä ei varmasti kaikille mönkijämiehille kelpaa, mutta kerronpa kuitenkin...
Ostin 2kpl Sunsboy työvaloa Jyväskylästä Cross4wd-liikkeestä. Toinen näistä on 35W kumirenksukiinnikkeellä ja toinen 20W kierrejohdolla ja magneettijalalla.
Molemmat näyttää pääasiassa taaksepäin, isompitehoinen on kiinteästi johdotettu oikeanpuoleisen takavalon viereen, valaisin on tavaratelineputken alapuolella kumirenksulla kiinni. Magneettijalallinen lamppu on vasemmassa takanurkassa, tavaratelineen päällä. Tarvittaessa se on helppo siirtää esim. tukkikärryn sermin päälle näyttämään työkohteeseen.
Sähköistys on toteutettu seuraavasti: Mittaristopaneeliin asensin merkkivalollisen kytkimen, virtalukon toiselle puolelle. Sillä ohjataan lisävalorelettä, joka on istuimen alla. Releen koskettimelle tulee 2,5mm2 johdolla sulakepesän kautta syöttö (kytkimelle menevä + ohjausjännite haaroitettu myös tästä). Releen koskettimen toisen puolen liittimistä lähtevät johdot valaisimille. Kiinteästi asennetulle valaisimelle menee johdot suoraan, mutta magneettijalalliseen päädyin asentamaan vielä välille tupakansytytinpistorasian. Rasia on istuimen alla, eli suojassa iskuilta ja roiskeilta. Kierrejohto on kätevästi irroitettavissa, jos tarvii siirtää esim. etupäässä olevaan pistorasiaan. Johtopituudet on minimoitu ja poikkipintaa kannattaa olla riittävästi, nämä 12V järjestelmät kun hukkaavat aika äkkiä jännitteen liian ohuissa johtimissa.
Nyt siis kytkintä napsauttamalla syttyy taaksepäin 2 sunsboyn valoa, ja kertakaikkiaan....ne on oikeasti KIRKKAITA!!


Ostin 2kpl Sunsboy työvaloa Jyväskylästä Cross4wd-liikkeestä. Toinen näistä on 35W kumirenksukiinnikkeellä ja toinen 20W kierrejohdolla ja magneettijalalla.
Molemmat näyttää pääasiassa taaksepäin, isompitehoinen on kiinteästi johdotettu oikeanpuoleisen takavalon viereen, valaisin on tavaratelineputken alapuolella kumirenksulla kiinni. Magneettijalallinen lamppu on vasemmassa takanurkassa, tavaratelineen päällä. Tarvittaessa se on helppo siirtää esim. tukkikärryn sermin päälle näyttämään työkohteeseen.
Sähköistys on toteutettu seuraavasti: Mittaristopaneeliin asensin merkkivalollisen kytkimen, virtalukon toiselle puolelle. Sillä ohjataan lisävalorelettä, joka on istuimen alla. Releen koskettimelle tulee 2,5mm2 johdolla sulakepesän kautta syöttö (kytkimelle menevä + ohjausjännite haaroitettu myös tästä). Releen koskettimen toisen puolen liittimistä lähtevät johdot valaisimille. Kiinteästi asennetulle valaisimelle menee johdot suoraan, mutta magneettijalalliseen päädyin asentamaan vielä välille tupakansytytinpistorasian. Rasia on istuimen alla, eli suojassa iskuilta ja roiskeilta. Kierrejohto on kätevästi irroitettavissa, jos tarvii siirtää esim. etupäässä olevaan pistorasiaan. Johtopituudet on minimoitu ja poikkipintaa kannattaa olla riittävästi, nämä 12V järjestelmät kun hukkaavat aika äkkiä jännitteen liian ohuissa johtimissa.
Nyt siis kytkintä napsauttamalla syttyy taaksepäin 2 sunsboyn valoa, ja kertakaikkiaan....ne on oikeasti KIRKKAITA!!

