Moikkelis, mun nimimerkki on Jorma Jörö ja olen huomannut, että tämä JÖRÖ on eräällä henkilöllä lempinimenä (kirjoittelee hyviä aiheeseen liittyviä juttuja erässä meille kaikille luultavasti tutussa lehdessä) tai jotain semmosta, eli sotkujen välttämiseksi toivoisin et joku MASTERI -KÄYTTÄJÄ muuttaisi minun nimimerkin timpaksi, toivottavasti tästä ei ole tullut mitään suurempaa harmia kenellekkään.
OK. Jep jep, minä olen uusi käyttäjä enkä hokannut et tietoja vois myös haeskella, hieno juttu ja hyvä palvelu senkun jatkuu. Aiemmissa keskusteluissa (-06) on ihan oikein todettu, että ei sitä tämmöisillä hepposten jousien päällä olevilla vehkeillä mahottomia kanniskella. Tämä on varmaan ihan totta. Amerikanpoikain virityskin näytti mitä melkoselta, en kyllä lähtis semmostakaan tekemään.
Mut kaikesta huolimatta, mulla kyllä on parikin kauhaa mönkkäriini ja ne on kyllä ihan oikeassa käytössä. Toinen lumikauha, sellainen kärkikippaava ja toinen kovin yksinkertainen maakauha, jota ole kyllä käyttänyt oikeastaan paljon enemmän. Kauhaa ei kauheesti tarvi talvella, mutta kesällä se onkin sitten ihan toista maata kuin puskuterä. Niin puskuterä kuin tää kauhaviritelmäkin toimivat mönkkärin omalla akulla, eli sähkömoottori pyöritää hydraulipumppua jota sitten käytetään aina kun voimaa tarvitaan. Mulla ei ole kyllä puskuterän kanssa ollut sähkön kanssa riittävyysongelmia lainkaan, mutta kauhajuttu vie virtaa ennämpi ja sen kanssa talvella pitää olla säästeliäs. Kesällä kun kelit on lämpöisemmät niin silloin pärjää oikeastaan koulunumerolla 8,5 ja talvella 7, tää siis kauhalla, puskuterällä no problem. Oisi mukava kun ei tarvis säästellä, mutta ei se sitten käytännössä hommia kuitenkaan mitenkään rajoita.
Multaa, soraa, sepeliä sekä kaikkia muuta mahdollista sillä pystyy ottamaan kyytiin, ihan samoin kuin jollakin isommallakin vehkeellä, ravisteleen kuorman pois, tasoittaa ja tiivistää (mönkkärin keula ilmassa). Tosin kuormaa ei tule kuin jotain satakunta kiloa max, mutta jos penkasta tai vaikka pottupellosta maata pitää hakea niin ei siinä ole mies ja lapio systeemillä ole mitään jakoa. Veikkaisin, että ei kyllä kaikilla pikku kuormaajillakaan homma ole paljoa tehokkaampaa ja se mikä on merkittävää, että onhan se pikkasen kivempaa kyytiä istua mönkkärin selässä ku jonku jousittamattoman vehkeen selässä.
Te kaikki tiedätte että mönkkäri on pirun kova vetämään, mutta niin se on myös työntämään. Raksalla on maita siirrelty, pihamultia levitelty, grillipaikan pohjasorat kannettu jopa rantasuojausmassoja työnnelty törmältä alas. Piha-alueella se aivan verraton apu. Nurmialueelle kun ottaa traktorin hommiin niin niissä traktorin jälkien maisemoinnissa on kovempi homma kuin siinä itse työssä jonka traktori kävi tekemässä, luultavasti joku muukin on tämän huomannut. Mönkkäristä ei jää paljon mitään jälkiä jos ei kääntele oikein jyrkästi.
On minulla kyllä trukkimastokin kiinni mönkkärinkeulassa, samassa rakenteessa kuin tää kauha ja puskuteräkin. Trukkimastolla sillä siirtelee 200 .. 300 kilon kuormia oikein kivasti. Virta tulee ihan samoin kuin kauhassakin, eli omasta akusta. Teen klapit FIN –lavan päälle sellaisiin vihreisiin ”pusseihin” ja siten klapien käsittely käsin on vähentynyt merkittävästi. Masto on sen korkuinen että saan sillä kaksi noin 80 cm korkuista klapilavaa päällekkäin. Normaalit trukkipiikit ja sillai.
Itte mä nää oon tehny PPP menetelmällä. Tota ei tiedä varmaan kukaan, mutta luultavasti samoja höyrähtäneitä rakentelijoita löytyy sieltäkin. Siis toi PPP tarkoitta värkäämistä ja kaikenlaista säätämistä Pakkasessa Pimeällä Pölkynnokassa. Näin nää mun vehkeet on tehty, mut niissä on se hyvä puoli et ne toimii.
Timppa
PS. tänään 60 km mittariin, muija ja muksut mukana makaraa paistamassa toisissa palkisissa. Kovat on kelit nyt