Onko kokemuksia etukauhasta

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Jorma Jörö

Mönkkäriin kauha

Viesti Kirjoittaja Jorma Jörö »

Moi

Onko niin, että kukaan ei käytä mönkkäriä pyöräkuormaajan tapaan?? Siis kauha eteen, siinä pari - kolme sylinteriä jolla kauhaa liikutellaan ja taas on uusi harrasteväline käytössä. :shock: Ois aika näppärä lumihommissa ja kesällä ois heleppo siirrellä sitä kukapenkkiä :wink: . Tietenkin kukkapenkin vois rakentaa siihen kauhaanki niin siirtely ois vieläkin helepompaa :D . Mut miten on, onko väsäilty ja minkälaisia?

Timppa
ATV-Catti
3WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ATV-Catti »

Viljami
Tracks
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3

Viesti Kirjoittaja Viljami »

En tiedä, että onko kukaan Sammy's foorumilaisista oikeesti kauhaa hommannut, mutta keskustelua on kyllä käyty. Haulla löytyy, kun laittaa hakusanaksi "kauha". Esimerkkinä vaikka nämä:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... ight=kauha
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... ight=kauha
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Jorma Jörö

Moikkelis, mun nimimerkki on Jorma Jörö ja olen huomannut, että tämä JÖRÖ on eräällä henkilöllä lempinimenä (kirjoittelee hyviä aiheeseen liittyviä juttuja erässä meille kaikille luultavasti tutussa lehdessä) tai jotain semmosta, eli sotkujen välttämiseksi toivoisin et joku MASTERI -KÄYTTÄJÄ muuttaisi minun nimimerkin timpaksi, toivottavasti tästä ei ole tullut mitään suurempaa harmia kenellekkään.

OK. Jep jep, minä olen uusi käyttäjä enkä hokannut et tietoja vois myös haeskella, hieno juttu ja hyvä palvelu senkun jatkuu. Aiemmissa keskusteluissa (-06) on ihan oikein todettu, että ei sitä tämmöisillä hepposten jousien päällä olevilla vehkeillä mahottomia kanniskella. Tämä on varmaan ihan totta. Amerikanpoikain virityskin näytti mitä melkoselta, en kyllä lähtis semmostakaan tekemään.

Mut kaikesta huolimatta, mulla kyllä on parikin kauhaa mönkkäriini ja ne on kyllä ihan oikeassa käytössä. Toinen lumikauha, sellainen kärkikippaava ja toinen kovin yksinkertainen maakauha, jota ole kyllä käyttänyt oikeastaan paljon enemmän. Kauhaa ei kauheesti tarvi talvella, mutta kesällä se onkin sitten ihan toista maata kuin puskuterä. Niin puskuterä kuin tää kauhaviritelmäkin toimivat mönkkärin omalla akulla, eli sähkömoottori pyöritää hydraulipumppua jota sitten käytetään aina kun voimaa tarvitaan. Mulla ei ole kyllä puskuterän kanssa ollut sähkön kanssa riittävyysongelmia lainkaan, mutta kauhajuttu vie virtaa ennämpi ja sen kanssa talvella pitää olla säästeliäs. Kesällä kun kelit on lämpöisemmät niin silloin pärjää oikeastaan koulunumerolla 8,5 ja talvella 7, tää siis kauhalla, puskuterällä no problem. Oisi mukava kun ei tarvis säästellä, mutta ei se sitten käytännössä hommia kuitenkaan mitenkään rajoita.

Multaa, soraa, sepeliä sekä kaikkia muuta mahdollista sillä pystyy ottamaan kyytiin, ihan samoin kuin jollakin isommallakin vehkeellä, ravisteleen kuorman pois, tasoittaa ja tiivistää (mönkkärin keula ilmassa). Tosin kuormaa ei tule kuin jotain satakunta kiloa max, mutta jos penkasta tai vaikka pottupellosta maata pitää hakea niin ei siinä ole mies ja lapio systeemillä ole mitään jakoa. Veikkaisin, että ei kyllä kaikilla pikku kuormaajillakaan homma ole paljoa tehokkaampaa ja se mikä on merkittävää, että onhan se pikkasen kivempaa kyytiä istua mönkkärin selässä ku jonku jousittamattoman vehkeen selässä.

Te kaikki tiedätte että mönkkäri on pirun kova vetämään, mutta niin se on myös työntämään. Raksalla on maita siirrelty, pihamultia levitelty, grillipaikan pohjasorat kannettu jopa rantasuojausmassoja työnnelty törmältä alas. Piha-alueella se aivan verraton apu. Nurmialueelle kun ottaa traktorin hommiin niin niissä traktorin jälkien maisemoinnissa on kovempi homma kuin siinä itse työssä jonka traktori kävi tekemässä, luultavasti joku muukin on tämän huomannut. Mönkkäristä ei jää paljon mitään jälkiä jos ei kääntele oikein jyrkästi.

On minulla kyllä trukkimastokin kiinni mönkkärinkeulassa, samassa rakenteessa kuin tää kauha ja puskuteräkin. Trukkimastolla sillä siirtelee 200 .. 300 kilon kuormia oikein kivasti. Virta tulee ihan samoin kuin kauhassakin, eli omasta akusta. Teen klapit FIN –lavan päälle sellaisiin vihreisiin ”pusseihin” ja siten klapien käsittely käsin on vähentynyt merkittävästi. Masto on sen korkuinen että saan sillä kaksi noin 80 cm korkuista klapilavaa päällekkäin. Normaalit trukkipiikit ja sillai.

Itte mä nää oon tehny PPP menetelmällä. Tota ei tiedä varmaan kukaan, mutta luultavasti samoja höyrähtäneitä rakentelijoita löytyy sieltäkin. Siis toi PPP tarkoitta värkäämistä ja kaikenlaista säätämistä Pakkasessa Pimeällä Pölkynnokassa. Näin nää mun vehkeet on tehty, mut niissä on se hyvä puoli et ne toimii.

Timppa

PS. tänään 60 km mittariin, muija ja muksut mukana makaraa paistamassa toisissa palkisissa. Kovat on kelit nyt
:D
Viliko
R.I.P
Mönkijä:: ArcticCat V2

Viesti Kirjoittaja Viliko »

Nyt sitten pitäisi näyttää kuvia!! 8)
Vee-äM
R.I.P
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Hienolta kuulostaa laitteet,olis kiva nähdä kauhasta ja trukkipiikeistä muutama kuva.
Kuva
Sampo70
2WD

Mönkkäriin kauha

Viesti Kirjoittaja Sampo70 »

Tahtoo kauhan! Olisi Polarikselle hommia, pitäisi siirtää salaojasoraa & hiekkaa mökin pohjalle. Tosiaan kuvia kehiin! Mitä on tullut maksamaan? Onko mahdollista saada rahalla? :D
dexta
6WD

Viesti Kirjoittaja dexta »

Tuolla vinkkiä nimimerkin vaihtoon.
Viljami
Tracks
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Hitto kun olisi varaa investoida. Kauhalle olisi todella mökillä käyttöä. Tai ehkäpä vielä enemmän kaivurilla. Vaan kun itse ei osaa moisia värkätä, niin pitäisi hankkia rahalla. Eikä sitä nyt tällä hetkellä ole riittävästi. :(
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jorma Jörö kirjoitti:Moikkelis, mun nimimerkki on Jorma Jörö ja olen huomannut, että tämä JÖRÖ on eräällä henkilöllä lempinimenä (kirjoittelee hyviä aiheeseen liittyviä juttuja erässä meille kaikille luultavasti tutussa lehdessä) tai jotain semmosta, eli sotkujen välttämiseksi toivoisin et joku MASTERI -KÄYTTÄJÄ muuttaisi minun nimimerkin timpaksi, toivottavasti tästä ei ole tullut mitään suurempaa harmia kenellekkään.
Modet tai ylläpitäjä ei pysty muuttamaan nimimerkkiä. Ainoa vaihtoehto on että luot itsellesi uuden nimimerkin ja pyydät ylläpitäjää poistamaan vanhan nimimerkin. Kannattaa olla yhteydessä Roosa999:iin, hän osaa kertoa paremmin miten homma hoituu.
Kylätason mönkijäkuski
Jorma Jörö

Moi,

Kiinnostus on herätetty ja toivottavasti se jatkuu. Olen ajatellut kerätä hieman tietoa siitä, olenko ainoa, joka haluaa tehdä mönkkärillä myös kauhakuormaajan töitä tai siirrellä kohtalaisen raskaita taakkoja ilman että siinä joutuu käsin suorittamaan kuormauksen tai purkamisen.

Nyt toivoisin, että ne mönkkärimiehet ja naiset, jotka ovat edes jossain määrin kiinnostuneet asiasta vastaisivat viestiin jollain tavalla, jotta tuotteen valmistamisesta voisi tehdä jotain ratkaisuja. Myyntivalmis tuote sitten tietenkin lopullisesti osoittaa sen, onko siitä mihinkään. Itse olen (niin kuin laitteidenvirittelijät aina) aika vakuuttunut siitä, että vehkeet toimii ja ainakin se on selkeästi paras ja toimivin ratkaisu mitä markkinoilta löytyy. Ei se mikään pyöräkuormaajan tai traktorin kilpailija ole, eikä mikään uhka edes näille minikuormaajille, mutta harrasteväline siinä kuin nämä puskuterät ja peräkärryt. Lapion ja kottikärryn voi huoletta lainata naapurille, niitä ei kauhan käytön jälkeen kyllä jää kaipaamaan.

Mikäli kiinnostusta löytyy ja tuotteelle myös varteenotettava valmistaja, niin silloin meillä on kyllä tuote, jolle on markkinoita myös laajemmin.

Hinta on täysin auki, mutta arvaan, että perusrakenne on jonkin verran kalliimpi kuin nykyiset puskuterät kaupan hyllyllä. Tähän tulee tietenkin lisättäväksi hydrauliyksikkö + syliterit+letkut+venttliit ja muut hiluvitkuttimet, mikäli niitä ei ole jo valmiina. (Jos omistaa polttomoottorilla toimiva hydrauliyksikön tai ottaa voiman mönkkärin omasta moottorista, niin silloin ollaan luksusluokassa ja homma pelaa kuin junan vessa.) Kyllä sille hintaa tulee, mutta olen kyllä varma, että käyttötunnit ovat moninkertaiset esim. teloihin nähden ja kokonaishinta ehkäpä jotain alle puolen telojen hinnasta, puhumattakaan nyt näistä vetävistä kuormaajilla olevista peräkärryistä. Tämän jälkeen puskuterä on tietenkin järkevä liittää tähän rakenteeseen, jolloin puskuterän käyttö on siirtynyt vaijeriajasta hydrauliaikaan, eli puhutaan ihan eri ominaisuuksista (nostokorkeus toista metriä, terä voidaan säätää sopivaan kulmaan ja kallistukseen ajon aikana, terää voidaan painottaa mönkkärin omalla painolla, jne.). Kaikki romppeet menee heittämällä paikoilleen, eli käyttöönotto vaatii ehkä 2 – 5 min (pari virtapistoketta, kaksi siipimutteria, muutama tappi sovite ja niihin lukkosokat, ja eiku baanalle.

Tarkoitukseni ei ole mainostaa, vaan kertoa siitä, mitä olen väsännyt kokoon noin kolmen vuoden aikana. Tämän tarkoitus on selvittää, olenko liikkeellä yksin, vai löytyykö samanhenkistä harrasteporukkaa muualta, jolloin kokemuksiani voitaisiin hyödyntää laajemminkin.

Kysymyksiä, johon toivoisin vastauksia.

1. Oletko kiinnostunut lisävarusteena saatavasta mönkijään liitettävästä etukuormaajasta, jolla pystyy leikkaamaan löyhää perusmaata tai ottamaan maa-ainesta vaikkapa maa- tai sorakasasta ja siirtämään sen toiseen paikkaa, tyhjentämään kauhan ja tasaamaan ko. kohteen. (Nykyistä versiota ei ole tarkoitettu esim. peräkärryn kuormaamiseen, koska energia (virta loppuu) ei siihen riitä, (onnistuu keinottelemalla mutta ei perinteisellä lastaustavalla). Mikäli voimantuotto on ratkaistu vaikkapa erillisellä moottorilla niin silloin se on tietenkin mahdollista).

2. Oletko kiinnostunut mönkijään liitettävästä trukkimastosta, jolla pystyy käsittelemään kuormauslavoja, joiden kokonaispaino on 200 – 300 kg. Nostokorkeus tässä toteutuksessani on hieman toista metriä. Totta kai sillä voi siirrellä vaikkapa rankoja halkomispaikan läheisyyteen ja sille korkeudelle, että ne on helppo siitä siirtää katkaisu- ja halkomakoneeseen. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka, ainoa rajoite on tietenkin toi maksimi paino.

Kauha, puskuterä ja trukkimasto kiinnittyvät perinteisillä pikakiinnitteillä perusrakenteeseen, eli niiden vaihtamisen suurin työvaihe on mönkkäristä nouseminen ja siihen takasi köpiminen.

3. Löytyykö pajaa jolla olisi kiinnostusta lisätä tuotevalikoimaa ko. tuotteilla?

Aurinkoisia päiviä.

Timppa
vaughan
Tracks
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Viliko kirjoitti:Nyt sitten pitäisi näyttää kuvia!! 8)
Kuvia, kuvia!
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
timokale
2WD

Viesti Kirjoittaja timokale »

Moikka (entinen Jorma Jörö tässä, eli olen vaihtanut nimmarin ja edellinen nimmari on heitetty bittiavaruuteen))

Kuvia kuvia, totta kait kauhasta ja muista vempeleistä kuvia saapi. Tässä vain on hemmetti koko viikko herroilla blokisivuja tehty, mut nyt sekin homma osataan, toivottavasti.

Minun mönkkärin työvälineitä on esillä: http://timokale.kuvablogi.com/.

Kommentia saa antaa vapaasti. Ei ne niin kauheen hienoja ole, mutta kun lähtökohta oli se, että selvitän onko tää homma yleensäkään mahdollista, niin siihen nähden olen kyllä positiivisesti yllättynyt. Vehkeet pelaa ku junan vessa :P

Murskesoraa oli tuossa joku kaveri levitellyt puskuterällä.. onnistuu sekin varmaan jos paikka on sellainen et sen voi peherrellä siihen ympäristöön. Kauhalla olen käsitellyt maita oikeastaan aika paljon ja puskuterää olen käyttänyt maahommissa kahesti, ensimmäisen ja viimeisen kerran.. no ei sitä koskaan tiedä.

Timppa
Hannu
4WD

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Ahaa!
Eli homman "kantava idea" on noi tukipyörät! :D
Ei varmaan hassumpi idea ollenkaan! :)

--
Hannu
hannu.laaksonen@mbnet.fi
Sampo70
2WD

Viesti Kirjoittaja Sampo70 »

mites olis tuollainen vaihtoehto? Täysin mekaaninen + ei ilmeisemmin rasita jousitusta omalla apurungolla. Tosta apurungosta on patenttihakemus vetämässä.

UNIVERSAL DUMP BUCKET

http://www.biggameproshop.com/atv_snow-plow.htm

Joku kanadalainen sivusto möi tota noin alle 500€ pakettihintaan. Laitoin jo optimistisesti kyselyn että mitä maksaa toimittaa Suomeen ja toimittavatko yleensä ollenkaan :P
Vastaa Viestiin