Maaseudun tulevaisuus
-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 16:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Maaseudun tulevaisuus
Oli maanantain numerossa yleisönosastolla mönkijöitä koskeva kirjoitus. Mitä pitemmälle juttua luin, sitä korkeammalle rupesi verenpaine nousemaan. Joku neuvos oli tuonut mielipiteensä esiin.
Pääasiana, että mönkijöitten käyttö pitäisi sallia ainoastaan työ- ja pelastuskäytössä. Muussa tarkoituksessa tehtävä rangaistava teko.
Pääasiana, että mönkijöitten käyttö pitäisi sallia ainoastaan työ- ja pelastuskäytössä. Muussa tarkoituksessa tehtävä rangaistava teko.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Toisaalta tässäkin hommassa sekä mönkijöiden maahantuojat että myös käyttäjät sahaavat koko ajan omaa oksaansa poikki. Pari asiaa joka ei voi jatkua ikuisesti:
1. Laki joka mahdollistaa lähes minkä tahansa rautahäkkyrän, sportti-pelin, lähes kottikärrytkin, rekisteröidä tieliikenne-mönkijäksi. Kiinanpojat rakentaa kun maahantuojat pyytää. Jotenkin tämä tieliikenne-mönkijöiden homma on kieltämättä "karannut käsistä".
2. Jatkuva julkinen virittäminen, ja vain nimellinen tehojen rajoitus valmistajien toimesta. Aina kun tulee uusi mönkijä, heti seuraava kysymys on että missäs se tehonrajoitus-ruuvi on. Ja tahallisesti ne on tehty helpoiksi löytää ja poistaa. Pahimmat esimerkit näitä "poista ruuvi ja kaasu meneekin täysille" tai "kiristä kaasuvaijeria niin saat täydet tehot"...
Vaan pidelhän lystiä niin kauan kuin kestää. Vain vähän aikaa sitten kaikki rekisteröi kilpaa farmari-autojansa sekä maastureita paketti-autoksi. Homma meni aika villiksi ja kyllähän sen arvasi että ei se niin voi jatkua.
Todennäköisesti ja toivottavasti tieliikenne-mönkijöihin tulee jonkinlainen moottori-tilavuuden rajoitus että myös pysyvä tehorajoittaminen pakolliseksi. Ei ruuvi-patentteja yms vaan sähköinen boxi tms, jota ei voisi edes vaihtaa...
Tai kuten Branditin nokkamies toivoi, kaikkiin tieliikenne-mönkijöihin 45km/h nopeusrajoitus ja traktorin hitaan ajoneuvon kilpi persiiseen.
Tulevana kesänä on taas ennätysmäärä näitä päristimiä liikenthessä, ja taatusti ajo-ominaisuudet sekä turvallisuus eivät riitä yhdessäkhän mönkijässä edes 80km/h vauhtiin. Tehdäänkö nukke-testi?
Vaan, toisaalta, eihän ne oikhein enää mönkijöitä nykyisin olekhan. Tieliikenne-nelipyöriä, mitä lie city-maastureita...
t,mie
PS. anteeksi provosoiva mielipide, ihan tarkoituksella heitin. Väsyttää tyhjän persoona-nahistelut, tästä voisi ottaa oikeasti asiaa tapeltavaksi.
1. Laki joka mahdollistaa lähes minkä tahansa rautahäkkyrän, sportti-pelin, lähes kottikärrytkin, rekisteröidä tieliikenne-mönkijäksi. Kiinanpojat rakentaa kun maahantuojat pyytää. Jotenkin tämä tieliikenne-mönkijöiden homma on kieltämättä "karannut käsistä".
2. Jatkuva julkinen virittäminen, ja vain nimellinen tehojen rajoitus valmistajien toimesta. Aina kun tulee uusi mönkijä, heti seuraava kysymys on että missäs se tehonrajoitus-ruuvi on. Ja tahallisesti ne on tehty helpoiksi löytää ja poistaa. Pahimmat esimerkit näitä "poista ruuvi ja kaasu meneekin täysille" tai "kiristä kaasuvaijeria niin saat täydet tehot"...
Vaan pidelhän lystiä niin kauan kuin kestää. Vain vähän aikaa sitten kaikki rekisteröi kilpaa farmari-autojansa sekä maastureita paketti-autoksi. Homma meni aika villiksi ja kyllähän sen arvasi että ei se niin voi jatkua.
Todennäköisesti ja toivottavasti tieliikenne-mönkijöihin tulee jonkinlainen moottori-tilavuuden rajoitus että myös pysyvä tehorajoittaminen pakolliseksi. Ei ruuvi-patentteja yms vaan sähköinen boxi tms, jota ei voisi edes vaihtaa...
Tai kuten Branditin nokkamies toivoi, kaikkiin tieliikenne-mönkijöihin 45km/h nopeusrajoitus ja traktorin hitaan ajoneuvon kilpi persiiseen.
Tulevana kesänä on taas ennätysmäärä näitä päristimiä liikenthessä, ja taatusti ajo-ominaisuudet sekä turvallisuus eivät riitä yhdessäkhän mönkijässä edes 80km/h vauhtiin. Tehdäänkö nukke-testi?
Vaan, toisaalta, eihän ne oikhein enää mönkijöitä nykyisin olekhan. Tieliikenne-nelipyöriä, mitä lie city-maastureita...
t,mie
PS. anteeksi provosoiva mielipide, ihan tarkoituksella heitin. Väsyttää tyhjän persoona-nahistelut, tästä voisi ottaa oikeasti asiaa tapeltavaksi.
Mutta ois vaan hienoa, kun sais tuon mönkijän jotenkin traktoriks. Sais ajaa samaa nopeutta kun traktori tai tieliikenne traktori kulkee. Monihan ostaa mönkijän jonkinlaiseks "pikkutraktoriks". Sais edes ajella "maaseudulla" virallisesti tiellä. Ajo-ominaisuudet kun on ainakin yhtä hyvät kun 502 valmetissa.
Tämä kun ei ole (onneksiko?) Suomen käsissä pelkästään jos kyseinen kulkine on hyväksytty jossain EU-maassa tieliikenteeseen niin Suomenkin täytyy hyväksyä se paitsi :1. Laki joka mahdollistaa lähes minkä tahansa rautahäkkyrän, sportti-pelin, lähes kottikärrytkin, rekisteröidä tieliikenne-mönkijäksi. Kiinanpojat rakentaa kun maahantuojat pyytää. Jotenkin tämä tieliikenne-mönkijöiden homma on kieltämättä "karannut käsistä".
Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat siis evätä toisessa jäsenvaltiossa jo hyväksytyn moottoriajoneuvon hyväksynnän vain siinä tapauksessa, että ne katsovat ajoneuvon aiheuttavan todellisen riskin kansanterveydelle.
Löytyypi mm. tuolta tuo ylläoleva teksti :
http://ec.europa.eu/enterprise/regulati ... 169_fi.pdf
Tää muistuttaa jotenkin niitä aikoja kun kevareihin tuli tehorajoitukseksi 11kw. Ennen rajoituksia kevarit kulki parhaimmillaan jopa 160km/h. Nyt niillä pääsee hikiseen 100km/h ja ylämäessä/vastatuulessa ei sitäkään. Ensimmäiset kuristetut mallit oli rajoitettu tehoiltaan juuri tuollaisilla helposti poistettavilla osilla.Nykyään ne rakennetaan jo uutena niin nuhapumpuiksi ettei helposti poistettavia osia jotka vaikuttaa tehoon kaikista enään edes löydy.2. Jatkuva julkinen virittäminen, ja vain nimellinen tehojen rajoitus valmistajien toimesta. Aina kun tulee uusi mönkijä, heti seuraava kysymys on että missäs se tehonrajoitus-ruuvi on. Ja tahallisesti ne on tehty helpoiksi löytää ja poistaa. Pahimmat esimerkit näitä "poista ruuvi ja kaasu meneekin täysille" tai "kiristä kaasuvaijeria niin saat täydet tehot"...
Kävisikö tulevaisuudessa samoin mönkijöiden kohdalla ?
kyl kevarit viel kulkee. sen motarilukeman yleensä. ja helpostimuokattavana on nykymuodin mukaisesti parinhuntin tehoputki. ja sitten kiitää
Ite varmaan otan tollaisen vähemmän urheilullisen mallin. pääsee kiertää maita ja mantuja jos ei jo tänäkesänä niin sitten seuraavana.
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=463912
Ite varmaan otan tollaisen vähemmän urheilullisen mallin. pääsee kiertää maita ja mantuja jos ei jo tänäkesänä niin sitten seuraavana.
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=463912
Mönkijäni tulee lähes aina olemaan kaksivetoinen, matka jatkuu keula kohti taivasta tai sitten kyljet