Onkohan Polariksen optionmalleissa samanlainen tapa ?blue Honda Trx kirjoitti:-07 kun broidi osti optiorenegaden niin se kysy myyjältä kun haki sen liikkeestä että "onks nää kuristettu" johon myyjä sanoi että kaikki otettu pois...eikä mun mielestä optiossa pidä ollakkaan,vasta kun menet katsastusasemalle .edu kirjoitti:Jos sallinette, poikkean hetkiseksi varsinaisen aiheen ulkopuolelle;tryyk1 kirjoitti:Eipäs ollu Optiossa rajoittimia, vaikka jopa myyjä väitti niin. Lienevätkö luovutushuollossa poistaneet???? Eipä silti, ei haittaa minua olleskaan.
siis onko 'maan tapa', että kaikista kilvettömistä optiocanoista poistetaan tehorajoitin myyjien ja asiakkaiden olettaessa niiden olevan paikallaan?
Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
Re: Maastoliikennemönkkärillä ajo tiellä
-
- Noppeli
- Mönkijä:: polaris 850xp ec-optio -10
ei ole.mulla 850xp ja kaikki kurit oli paikoillaan.
No niin nyt on sitten optio-mönkijä hommattuna ja kysyin vielä Polliisilta (Ylikomisario, valvonta- ja hälytystoiminnan yksiköstä) et miten on jos käyn tankkailemassa lähi-asemalla (alle 1,5km) puunajon yms. lomassa, niin aikansa asiaa selviteltyään sanoi että ei hänen mielestä ole mitään estettä käydä tankkailemassa mönkijää ihan bensa-asemalla kunhan se ei ole kaukana ja tuo matka on poliisin mukaan niissä rajoissa et saa ajaa tankille ilman rekisteröintiä tieliikenteeseen. Sanoin et eikös ne liikkuvat voi jyrätä tälläisen asian ja tulkita lakia eri tavalla, poliisisetä oli sitä mieltä ettei niillä liikkuvilla ole yhtään sen enempi valtaa poiketa säännöistä kuin muillakaan poliiseilla ja lakia tulkittuaan sanoi et EI ole mitään estettä ajella tankille, kunhan on tietysti liikennevakuutus olemassa. Minulla on koko keskustele paperilla et voin tarvittaessa näyttää virkaintoisille poliiseille et miten minulle on lakia tulkittu ja luettu.motocoyote kirjoitti:Pedari kirjoitti:Kun kilometrin siirtymästä kysyt, niin mikäli et ajele sitä kilometriä huvikses eestaas joka päivä, niin tokkopa sakkoja saat.blue Honda Trx kirjoitti:siis miten niin ei saa????
jos on liikennevakuutus niin saa ihan niinkuin kelkatkin TILAPäISESTI kulkea piennarta pitkin jos olosuhteet sen vaatii.ja nimenomaan huoltoasemalle.
Helpoimpana kuitenkin itse pidän sitä että otan 20 litran kanistereita pari kappaletta mukaan kun lähden autolla liikenteeseen, ja otan auton tankatessani soppaa myös kelkkaan ja mönkijään, ei tuolla mönkijällä kovin mukava ole pikitiellä liikenteen seassa ajella...
Mistä tiedän onko Can Am 400 EFI:ssäni ko. rajoitinta? Millainen/missä se rajoitin on, jos sitä siis yleensä on?Koheltaja kirjoitti:Can-Amin optiomalleista saa helposti poistettua rajoittimet niin pääsee ajamaan täysillä tehoilla, muiden merkkien rajoittimista ei suurempaa havaintoa.
Optiomallin hankkimista puoltaa myös se että vaikka et sitä itse rekisteröi tieliikenne käyttöön niin seuraava omistaja voi tehdä sen. Tästä syystä optiomallit on käytettyjen kömpijöiden markkinoilla halutumpia kuin maastomallit.
-
- Moderaattori
- Mönkijä:: Traktori
Pedari kirjoitti:
ei HÄNEN mielestä ole mitään estettä käydä tankkailemassa mönkijää ihan bensa-asemalla
tässäpä se jutun juoni piileekin.lakipykäliä on turkasen monta ja vielä enemmän on sitten näiden pykälien lukijoita

-
- 6WD
- Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Halvemmaksi se tulee maastomallilla ajaa ja ottaa sakkoja! Ja minähän en yhtiäkään ilman aikosia sakkoja aijo maksaa...
Jep. Asia kunnossa.kingi kirjoitti:Pedari kirjoitti:
ei HÄNEN mielestä ole mitään estettä käydä tankkailemassa mönkijää ihan bensa-asemalla
tässäpä se jutun juoni piileekin.lakipykäliä on turkasen monta ja vielä enemmän on sitten näiden pykälien lukijoitamuistithan pyytää paperiin myöskin kyseisen poliisin allekirjoituksen ja nimenselvennyksen

Mielestäni poliisisetäsi nyt kyllä poikkeaa säännöistä.Pedari kirjoitti: poliisisetä oli sitä mieltä ettei niillä liikkuvilla ole yhtään sen enempi valtaa poiketa säännöistä kuin muillakaan poliiseilla
outlander 400 kirjoitti:Halvemmaksi se tulee maastomallilla ajaa ja ottaa sakkoja! Ja minähän en yhtiäkään ilman aikosia sakkoja aijo maksaa...
Jep. 10 päiväsakkoa vs. tieliikennemallin suurempi hinta...ottaa useatkin sakot, eikä vielä edes harmita!

Itse siis kurvailen syrjäsempiä teitä, yleisesti ottaen asfalttitiessä kulkee minun raja, missä omin lupineni ajelen.
Kun kömpijässä on Valtion myöntämä ajolupa ja siitä todisteena tunnistekilpi persiissä niin ei tarvii miettiä näitä asioita, eikä tarvii kuikkia olkapään yli kun ajelee tiellä
Näyttää siltä että on hyväksyttävämpää ajaa rekisteröimättömällä mönkijällä, ja mahdollisesi vielä vakuuttamattomalla, tieliikenteessä omaa tulkintaa soveltaen kuin ajaa metän keskellä mökillä yksinään muutaman huikan nosteessa pihahommia...
Jännä juttu, eikö?

Näyttää siltä että on hyväksyttävämpää ajaa rekisteröimättömällä mönkijällä, ja mahdollisesi vielä vakuuttamattomalla, tieliikenteessä omaa tulkintaa soveltaen kuin ajaa metän keskellä mökillä yksinään muutaman huikan nosteessa pihahommia...
Jännä juttu, eikö?
Kylätason mönkijäkuski
Kysehän on siitä miten sääntöjä tulkitaan...ja olen kuullut monen olevan samaa mieltä kuin ko. poliisi, esim. monet mönkijämyyjät tuntuvat ajattelevan samansuuntaisesti, puhumattakaan käyttäjistä. Minusta tuo lain kohta on aika joustava tässä asiassa kun siinä sanotaan (poliisikin perusti näkemyksensä mm. tuohon):mckc kirjoitti:Mielestäni poliisisetäsi nyt kyllä poikkeaa säännöistä.Pedari kirjoitti: poliisisetä oli sitä mieltä ettei niillä liikkuvilla ole yhtään sen enempi valtaa poiketa säännöistä kuin muillakaan poliiseilla
"Maastomönkijällä saa ylittää tien poikkisuoraan. Lisäksi saa tilapäisesti ajaa tiealueella tarpeellista varovaisuutta noudattaen, jos -maastomönkijään on lisättävä polttoainetta sen käyttömaaston välittömässä läheisyydessä olevalla huoltoasemalla"
ja tämä välittömässä läheisyydessä ei tietenkään tarkoita useita kilometrejä, mutta esim. minun tapauksessani reilu kilsa ei ole kuulemma liikaa, vaan katsotaan olevan välittömässä läheisyydessä.
- Logibear
- Tracks
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Viesti:
Mistäs löytyy kaikista ajantasaisin lakiteksti tähän liittyen? Älkää ottako tätä nyt faktana mutta minulla on muistikuva että kyseinen lakikohta muuttui hiljattain niin että siinä sallittiin huoltoaseman pihassa ajaminen eikä tiesiirtymä. Jossain keskustelussa sitä tulkittiin niin että käytännössä bensa-aseman pitää olla luvallisen ajomaaston naapuritontilla. Edelleen muistelen että Mönkkärit Ry oli mukana kommentoimassa ja siinä tuli joku väärinymmärrys eikä lopullisesta lakitekstistä tullut sellainen kuin haluttiin. Muistaako kukaan?
-
- 6WD
- Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Ei pitäis olla mitään vit..n tieliikenne ja raktori mönkiöitä! pelkkää rahastus hommaa! kaikilla mönkiöillä pitäis saada ajaa tiellä esim: taajaman ulkopuolella ja max nopeus 60km/h. Liikenne vakuutushan pitää kuitenkin olla 

-
- 4WD
- Mönkijä:: TGB Avenger 400
Tuommonen ois aivan syvältä. En kyl ajais mönkijälläni jos ei sillä yli 60km/h saisi ajaa. Liikenteen tukkonahan siellä oltais.outlander 400 kirjoitti:Ei pitäis olla mitään vit..n tieliikenne ja raktori mönkiöitä! pelkkää rahastus hommaa! kaikilla mönkiöillä pitäis saada ajaa tiellä esim: taajaman ulkopuolella ja max nopeus 60km/h. Liikenne vakuutushan pitää kuitenkin olla
Kaiken minkä huollamme, sen myös korjaamme
-
- Moderaattori
- Mönkijä:: Traktori
outlander 400 kirjoitti:Ei pitäis olla mitään vit..n tieliikenne ja raktori mönkiöitä! pelkkää rahastus hommaa! kaikilla mönkiöillä pitäis saada ajaa tiellä esim: taajaman ulkopuolella ja max nopeus 60km/h. Liikenne vakuutushan pitää kuitenkin olla
tällöinhän jokaisen mönkijän pitäisi jo tehtaalta tullessaan olla varustettu vilkuilla,tehonrajoituksilla ja tieliikenteeseen hyväksytyillä renkailla.ja kun vauhtiin kerran päästiin niin samallahan voitaisiin sallia myöskin traktoreiden,enduro/motocross-pyörien ja mopojen liikenneöinti kilvittä taajaman ulkopuolella.mitäs niitäkään turhaan kilvittämään ja maksamaan "rahastuksesta"