kahvanlämmittimien asennus

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla oli viime talvena AllRightin tupin ja tangon väliin liimattavat vastuselementit ja hyvin tarkeni. Samanlaiset on tarkoitus laittaa nykyiseen ajokkiin kunhan kerkiän käydä hakemassa.
Kylätason mönkijäkuski
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Jeps, nyt on hankittu sähkövastus lämmitteiset kahvakumet :)

Tuossa aiemmin noiduin tehovastuksen käytöstä LO- asennossa kytkennöissä, turhaan virtaa vievänä komponenttinä.

Ja sarjaan / rinnan kytkennennöistä oli tietämättömyyttä :)

No, paljastan mitä sain yleismittarin kanssa selville:

Kolmiasentoinen, kaksirivinen kytkin:HI, OFF ja LO asennot.

Jännitte (irto 14Ah:a akku) 12.8V:

* OFF = 0A= 0w
* LO = 0,64A = 8,2w :-sarjaan kytketty
* HI = 2,35A = 30,1w :-rinnan kytketty

tv sähkömies meuzzzzzzz... auts! ra :)

Kuva
Viimeksi muokannut MikaR, 22 Marras 2006 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hanski-58
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 17 Syys 2006 19:11
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja hanski-58 »

Nytpä tuli sitten laitettua Jammuun kahvalamppärit,ensinnäkään ei niitä alkuperäisiä sanut millään opilla ehjänä pois ,oli senverran hyvin liimattu,toiseksi eipä ollut tila katteiden alla mokomalle katkasijalle(HI/OFF/LO).
No kuitenkin sain hommat hoitoon, virta rosvoliittimellä virran ulosotosta ja aluteipit vastuksien alle ja Scottin kahvakumit päälle.
Katkaisija suojattuna kiinni ohjaussarviin.
Kahvakumien paikallaanpysymisen varmistin laittamalla putken sisään tiukan puutapin(kuivaa puuta) liimaa ja laippakantaisella ruuvilla kahvakumien päästä kiinni,kelkoissa on ainakin pysyneet hyvin paikoillaan.
Yamaha 450-06 Grizzly IRS
Avatar
Kaheli
6WD
Viestit: 309
Liittynyt: 13 Elo 2006 20:04
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Kaheli »

Mulla oli kans yammussa kahvat liimattu kunnolla. Mutta sain ehjänä irti, kun tungin ruuvarin hahvan ja tangon väliin ja suihkutin spray liukastetta pillinokalla. Tiukalla otteella ja pyörittelyllä sitten irtosi.
Ei pojat mopolla mahottomia.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Nuo orkkiskumit irtoaa liimauksesta helposti, kun varovasti lämmittää kuumailmapuhaltimella. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Kaheli
6WD
Viestit: 309
Liittynyt: 13 Elo 2006 20:04
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Kaheli »

ATC kirjoitti:Nuo orkkiskumit irtoaa liimauksesta helposti, kun varovasti lämmittää kuumailmapuhaltimella. :wink:
Millä uudet ne kahvat kannattaa "liimata" jos ei ole tarpeeksi tiukat.
Ei pojat mopolla mahottomia.
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

Minä ruiskasin sikafleksiä rakoon mutta se huonopuoli siinä on ettei irtoa muulla ku puukolla tupit sen jälkeen. Oliskohan jotain liimaa joka sulaa kohtuullisella lämmityksellä? Tapetti ja maalikaupoista ainakin saa jos jotakin sotkua. Töissä käytän liimaa jolla kumia liimataan metalliin mutta se on kontaktiliimaa niin ei oikeen istu tuohon.
Avatar
Kaheli
6WD
Viestit: 309
Liittynyt: 13 Elo 2006 20:04
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Kaheli »

Jovain nämä hyllystä jöytyvät liimat on kaikki sitäluokkaa, et ei lähe kun puukolla..
Ei pojat mopolla mahottomia.
hanski-58
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 17 Syys 2006 19:11
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja hanski-58 »

Ei ne lähteneet lämmittämällä eikä meisselillä.
Lämmitin kuumailmapuhaltimella niin että haisi ja tungin meisselin väliin , kyllä se vaan piti,no ajattelin että viisaampaa laittaa uudet joten tarjosin puukkoa.
Kyllä ne oli laitettu sellaisella liimalla että ei löystynyt vaikka kokeilin siihen tankookin kuumailmapuhallinta poistaakseni sen siihen tarttuneen liiman,
raaputtamallahan se sitten lähti.
Harmi vaan ne orkkis tupet olisivat olleet niin sopivan kuuloiset meikäläisen kouraan.
Yamaha 450-06 Grizzly IRS
Avatar
vekotin
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Joulu 2005 22:35

Viesti Kirjoittaja vekotin »

Kymcosta irtosi paineilmalla ja kahvaa pyörittämälllä. Lämmitys elementtien laitto oli myös todella kivutonta, kun olin käymässä vessassa, oli vaimo liimannut ne paikoilleen.:D
Kahvat asensimme takaisin paikoilleen paineilman avulla.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Jeps... itsellä ollut tapana ruiskuttaa rasvanpoisto ainetta, meisselin avustuksella tupin päästä. Ja aina on ehyenä irroinnut tuppi :)

RPA:ta ruuttaa ja meisseliä (+) pyörittää tangon ympäri pikkuhiljaa, saa samalla kumen puhtaaksi.

Samalla aineella menee takaisin tupet ja pysyy varmasti :D
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Ylempänä katkaisijan kytkentä ;)
verris
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 13 Heinä 2006 10:42
Mönkijä:: AC 500
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja verris »

Kyllä meinaa olla hankalaa jammumiesten kahvojen irrottaminen.Ovat ainakin osanneet liimata orkkis kahvat hyvin kiinni kun ei lämmittämälläkään irroneet sitten millään

Asentelin Oulun Euro Motor Centeristä hankkimani lämppärit kiinni (On-OFF)ja vasta siinä vaiheessa aloin pohdiskllla kytkeäkkö sarjaan vai rinnan koska mukana ei tullut mitään ohjeita. Soitin ja kysäisin liikkeestä asennusohjeita mutteivat tienneet kuinka pitäisi asentaa. Käskivät kysyä jostain asennusliikeestä kuinka asennetaan :shock: tämäkö on sitä kuuluisaa asiakaspalvelua??

Asennusohjeita foorumista selatessani puhuttiin sarjakytkennästä mutta sillä kahvat eivät paljoa lämmenneet joten kytkin rinnan ja johan alkoivat lämmetä niinkuin pitääkin. Tosin ensin piti hieman laskeskella virtoja ja tehoja jotta voisin todistaa itselleni että rinnankytkennässä virta kasvaa teho siinä samalla. Että tälläinen tapaus...
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Itselläni ei ollut jammun kahvatuppien kanssa minkäänlaisia ongelmia. Vinkkinä voisin antaa sellaisen neuvon, että levitä jotain öljyä (tai muuta liukastetta) kahvatupen PÄÄLLE. Eli sille pinnalle josta pidät kiinni. Sitten rullaat tupen päältä pois. Tuppi kääntyy kaksinkerroin helposti, kun öljytyt pinnat liukuvat toisiaan vasten. Itselläni ainakin toimi hienosti. Irroitukseen ja paikalleen laittamiseen meni aikaa noin minuutti per tuppi. 8)
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Jep, jep.Lämpömittari näyttää karvan alle 30c varjossa, niin mikäpäs muukaan tulis mieleen kuin kahvalämppäreiden asennus. :lol: :lol: :lol:
Eli ceffin alkuperäiset tupit on ihan hanurista ja nyt piti sitten laittaa renthalin oikeata kumia olevat tupit kiinni.
Viime ajoreissulla lipes ote kahvasta ja siinä sitten nojattiin rähmällään tangon päällä, ei mikään kiva fiilis.
Ens viikonloppuna on Porvoon mönkkäri skaba ja ajattelin että olis kiva pysyy satulassa.
Talvella tuli jo ostettua curverin tankoon liimattavat lämppäri elementit ja uudet tupit niin nyttenhän ne on sitten laitettu.
Peukku lämppärin laitto ja kytkennät jää vielä syksymmäksi.
Mittasin alkuperäisten tuppien ja uusien paksuuden, niin vanhat oli 33mm ja uudet 29mm alumiiniteipin ja lämppäreiden kanssa.
Eli tuntuma parani ihan kivasti vaikka ei toi 4mm paksuus ero isolta kuulostakaan. \:D/
Niin,kustannukset olivat: kahvalämppärit 38e, peukkulämppäri 20e, renthalin tupit 12e. Eli yhteensä 70e, ei paha.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Vastaa Viestiin