Apuja mönkijän ostoon

Täällä arvotaan sinulle sopivaa mönkijää
Vastaa Viestiin
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Viesti Kirjoittaja villev »

nii no ite kun oon niin uusi näillä poluilla niin en tiedä onko "kelkan"
variaattori vai tuollainen keskipako variaattori parempi mutta
senhän sitte näkee käytössä kuinka tuo kestää.

ja tuosta öljyjen vaihdosta: ite oon niin tarkka kaikista vekottimista mitä omistan että aivan varmasti tulee vaihdettua öljyn ehkä turhankin useaan otteeseen mutta sehän ei oo ku hyvä vaan.

hyvä se tässä on hehkuttaa ku koko tönkijää en oo edes livenä vielä nähny saatikka ajannut :D

no eipä tässä paljon oo mahdollisuuksia "käyä kattomassa" ku välimatkaa mönkijän sijainnille on n.450km :cry:

mutta eipä siinä, toivotaan että laite on luvatussa kunnossa ja juuri sellanen ku kuvat antaa ymmärtää.

ilmottelen sitte kokemuksia ku oon päässy ajamaan vekottimella....


ps. näin sivu kysymyksenä mitä öljyä tuossa olis hyvä moottorissa käyttää? käykö esim mobil rally formula? vai pitääkö olla jotain speciaali öljyä?
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

API luokitus SE,SF tai SG on Catin suositus. Suodatin on aika suolaisen hintainen. Catin oma on synteettistä muistaakseni 0w-40.
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Viesti Kirjoittaja villev »

Cattimies kirjoitti:API luokitus SE,SF tai SG on Catin suositus. Suodatin on aika suolaisen hintainen. Catin oma on synteettistä muistaakseni 0w-40.
nonni, pian sieltä tietoo tuliki :D

mitäs toi suodatin sitte maksaa jos on suolasen hintanen?

ja mistä moisen saa hankittua?
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Niin siis, tuo catin variaattori on se tiukalla oleva variaattori ja kytkimenä toimii se erillinen keskipakoiskytkin, joka pyörii moottoriöljyn sisällä. Itse en lähtisi käyttämään mitään huippu auton öljyjä joissa on paljon kitkaa vähentäviä lisäaineita, sillä vaikka niiden tarkoitus on hyvä, voi se kuitenkin olla tuolle keskipakoiskytkimelle paha asia, kuten tuli yhdessä laitteessani huomattua. Itse käyttäisin valmistajan suosittelemaa öljyä tai moottoripyöräöljyä, jossa on kytkinlisäaineistus.
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

anton kirjoitti:Niin siis, tuo catin variaattori on se tiukalla oleva variaattori ja kytkimenä toimii se erillinen keskipakoiskytkin, joka pyörii moottoriöljyn sisällä. Itse en lähtisi käyttämään mitään huippu auton öljyjä joissa on paljon kitkaa vähentäviä lisäaineita, sillä vaikka niiden tarkoitus on hyvä, voi se kuitenkin olla tuolle keskipakoiskytkimelle paha asia, kuten tuli yhdessä laitteessani huomattua. Itse käyttäisin valmistajan suosittelemaa öljyä tai moottoripyöräöljyä, jossa on kytkinlisäaineistus.
On toi Lontoo hieman hakusessa mutta mitäs tuossa sanotaan öölistä.
Teksti on lainattu Catin huoltomanuaalista.

RECOMMENDED ENGINE/
TRANSMISSION OIL
The recommended oil to use is Arctic Cat 4-Cycle
Engine Oil (p/n 0436-005) or an equivalent oil
which is rated SE, SF, or SG under API service classification.
These oils meet all of the lubrication
requirements of the Arctic Cat ATV engine. The recommended
engine oil viscosity is SAE 10W-40.
Ambient temperature should determine the correct
weight of oil. See the following viscosity chart for
details.
! CAUTION
Any oil used in place of the recommended oil could
cause serious engine damage. Do not use oils
which contain graphite or molybdenum additives.
These oils can adversely affect clutch operation.
Also, not recommended are racing, vegetable, nondetergent,
and castor-based oils.
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Viesti Kirjoittaja villev »

nojuu, eli toi öljyn vaihto ei sitte ookkaan ihan simppeliä.

ei tuosta ny äkkiseltään saannu suomennettua itelle selväks
mutta API luokiteltu 10w-40 mottoriöljy käy ainakin vehkeeseen.

vai ymmärsinkö oikein?
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

En iha kaikkee ymmärtäny, mut puhuttiin et kytkin voi vaurioitua väärillä öjyillä. Laita siihen moottoripyörä öljyä, jossa kytkin lisäaineistus. Ja pakkaskelille ois parempi laittaa 5w40, niin ovat kylmänä lirummat, öljy lähtee kiertää paremmin.Mutta kyllä se on ihan simppeli homma se öljynvaihto, laittaa vaan oikeet öljyt.
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Se suodatin maksoi 18€ kun viimeksi ostin. Öljynvaihto paketti jossa öljyt, suodatin ja kaatonokka maksaa 57€. Öljyt ovat silloin synteettiset 0w-40. Ja eikös tuossa tekstissä puhuttu jotain lisäaineista öljyn seassa jotka heikentävät kytkimen toimintaa. Voisiko joku Lontoon kielen taitaja auttaa ????
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Cattimies kirjoitti: RECOMMENDED ENGINE/
TRANSMISSION OIL
The recommended oil to use is Arctic Cat 4-Cycle
Engine Oil (p/n 0436-005) or an equivalent oil
which is rated SE, SF, or SG under API service classification.
These oils meet all of the lubrication
requirements of the Arctic Cat ATV engine. The recommended
engine oil viscosity is SAE 10W-40.
Ambient temperature should determine the correct
weight of oil. See the following viscosity chart for
details.
! CAUTION
Any oil used in place of the recommended oil could
cause serious engine damage. Do not use oils
which contain graphite or molybdenum additives.
These oils can adversely affect clutch operation.
Also, not recommended are racing, vegetable, nondetergent,
and castor-based oils.
Eläkää vetäkö hirteen, jos ei hovissa mene läpi tuo suomennus :) Mutta noin suurin piirtein on oikein:

SUOSITELTAVA MOOTTORI/ VOIMANSIIRTO ÖLJY
Suositeltava öljy on Arctic Cat 4- tahti moottori öljy (p/n 0436-005) tai vastaava öljy jonka API luokka on SE, SF tai SG korkeintaan.
Nämä öljyt lunastavat suositukset Arctic Cat ATV:n moottoriin. Suositeltava moottoriöljyn viskositeettiluokka on SAE 10W-40.
Ympäröivän lämpötilan pitäisi määrittää oikean merkityksen öljylle. Katso jäljempänä olevasta taulukosta yksityiskohdat.

! VAROITUS
Muut kuin suositeltavat öljyt saattavat aiheuttaa moottorin vioittumisen.
Älä käytä öljyjä jotka sisältävät lisäaineena grafiittia tai molybdeeniä. Tällaiset öljyt voivat ankarasti vahingoittaa kykimen toimintaa.
Myös, ei suositeltavia ovat kilpa, kasvis, ei-puhdistavat ja risiini pohjaiset öljyt.

-M-
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

villev kirjoitti:nojuu, eli toi öljyn vaihto ei sitte ookkaan ihan simppeliä.
Kyllä se on sikäli ihan simppeli homma, kunhan tekee kuten esim. anton jo sanoi: laittaa joko valmistajan oman öljyn tai moottoripyöräkäyttöön suunniteltua öljyä, jota löytyy yleensä supermarketeistakin. Autoöljyä ei kannata käyttää, koska autoissa on erillinen vaihteistoöljy ja siten autojen moottoriöljy on eri tarpeisiin tehty. Toki tuolta 2-pyöräisten puolelta löytyy tässäkin asiassa eri kuppikuntia (mm. halvat Delvac raskaskoneöljyt ovat "suuressa suosiossa" osan innostuttua niistä), mutta ei se vakituinen moottoripyöräöljy ole sen kalliimpaa kuin parhaat yleiset autoöljyt.

Viskositeetti tosin pitää ottaa huomioon, jos mönkijää käyttää myös talvella. Eli vaikka esim. itse käyttämäni täyssynteettinen prätkäöljy Teboil 4T Superbike Oil (n. 30 € / 4 litraa) voisi muuten olla valintani myös mönkijään, niin 15W-50 öljynä se ei ihan kovimpiin pakkasiin ole enää parasta mahdollista. Mutta käyttämällä valmistajan suosittelemaa, pääsee helpolla.
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Viesti Kirjoittaja villev »

joo no eiköhän tuota öljyä löydy ihan lähistöltä sitte.

tuossa naapurikunnassa on moottoripyöräliike mikä myy myös mönkkäreitä, että eiköhän sieläki osata alottelijaa auttaa :)

perä öljytkin on varmaan hyvä vaihtaa melko heti ku koneen saan käyttöön ja pahimman poltteet ajeltua pois.

eikä tuo 18€ hintanen suodatin nyt maailmaa kaada ku ei sitä jokapäivä
tarvi vaihtaa :D

pitää varmaan alottaa väsäämään jotain pientä tallia tuolle
ku ei tuonne autotalliin taida catti mahtua kahen auton kaveriks.

onko jollain tietoo myydäänkö esim. kärkkäisellä osia (suodattimia yms.) cattiin? jälleenmyynti ainakin on sielä.


PS. kiitos suomentajalle :D
570 T3 PRO

mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi

http://www.kepomonkijat.com/
HeGeone
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Joulu 2010 13:41

Apuja mönkijän ostoon

Viesti Kirjoittaja HeGeone »

Nyt olis osaavilta ja tietäviltä kiva kuulla tarkempaa tietoa

Mönkkärikuume on ylittäny sallitun rajan ja nyt semmonen pitää saada. Prätkiä ollu aina, viimeisin 600 supermoto joka käytiin kesän lopulla noutamassa pihasta, yöllä.
Nyt kuitenkin olis tarkotus alottaa pohjalta ja hakea tuntumaa lajiin takas, eli 3-4te luokassa olevilla crossimönkkäreillä. Ihan noihin pienimpiin kiinan kömpijöihinkö uskaltaa koskea? 300cc comanche jne?

Kokemusta on Dinlistä ennestään, pieniä vikoja oli, mutta tehoa ihan kivasti. Eli jos joku viitsisi neuvoa suuntaa, mielessä on ollut:

Dinli 450
Arctic Cat 400

Varaosissa kovia hintaeroja, laadussa? Muita vastaavia, hyviä ja huonoja puolia esiin, mieluusti nestejäähdytteisistä saman hintaluokan crosseista?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista! :)
outlander 400
6WD
Viestit: 646
Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Apuja mönkijän ostoon

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

No jos sulla on ollu supermotokin niin luulempa että sulle tulis kiinan vehkeellä vaan vitutus käyrä nouseen! laita kunnon merkki kampe ja heti vähintää 400cc nestekoneella!
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Apuja mönkijän ostoon

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Laitteista löytyy kyllä kokemuksia paljonkin kun selailet merkkiosioita.

Tehojen puolesta dinli kyllä pieksee dvx:n mutta laadussa kyllä jää kakkoseksi, ainakin jos rossiradalla meinaa röykyttää.
Toisaalta teho-painosuhde taitaa olla melko samoissa kun toi dinli on varmaan raskain 450 "crosseista", märkäpaino lisähilppeistä riippuen 225kg:sta ylöspäin.
yaguza
Tracks
Viestit: 1577
Liittynyt: 18 Loka 2008 23:06
Mönkijä:: Banshee 1127ccT

Re: Apuja mönkijän ostoon

Viesti Kirjoittaja yaguza »

Joo 600:en supermoton jälkeen puhdasveriset kiinalaiset ei missään nimessä tule tyydyttämään tehon/luotettavuuden puolesta.
Vastaa Viestiin