Kuinka Polariksen neliveto toimii?
- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Olen tässä lueskellut näitä pollen hilliard lukko juttuja jos monesta eri treadista, ja useassa on jo ollut puhetta tästä etu ja teka renkaiden pyörintänopeuserosta 4-veto kytkettynä, ja siitä miten peräpäätä kaivattaa syvemmemmälle.
Ja useassa eri keskustelussa on mainittu renkaiden koon muuttamista eteen , joten tästä päästäänkin yhteen kysymykseen joka askarruttaa edelleen.
Miten käy jos suurennetaan eturenkaita että saadaan ne pyörimään yhtä nopeaa, sille että eikös hilliardin toiminta juuri perustu siihen että perän sisällä olevat urat rullille on matalemmat toiseen suuntaan , juurikin siksi että se vapauttaa 4-vedon kun vetoa ei ole ja pitää sen päällä kun veto on kytkeytynyt , kunnes veto katkaistaan. Jos pyörintänopeusero saadaan helpommin aikaiseksi kytkentävaiheessa juurikin tuolla eritahtiin pyörivillä renkailla , miten käy kun molemmat pyörii saman matkan, eihän pääse käymään niin että kesken vedon rullat karkaavat takaisin kun vetoa tulee yhtä nopeaa ja paljon etupäästä kuin takapäästä.
Pyörittelin oman laitokseni renkaita tuossa ilmassa ja todennäköisesti puran vielä perän pois ja perehdyn sielunelämään vähän lisää, on meinaa paukauttanut pari kertaa takaveto päällä etusetkin mukaan . . .
Ja useassa eri keskustelussa on mainittu renkaiden koon muuttamista eteen , joten tästä päästäänkin yhteen kysymykseen joka askarruttaa edelleen.
Miten käy jos suurennetaan eturenkaita että saadaan ne pyörimään yhtä nopeaa, sille että eikös hilliardin toiminta juuri perustu siihen että perän sisällä olevat urat rullille on matalemmat toiseen suuntaan , juurikin siksi että se vapauttaa 4-vedon kun vetoa ei ole ja pitää sen päällä kun veto on kytkeytynyt , kunnes veto katkaistaan. Jos pyörintänopeusero saadaan helpommin aikaiseksi kytkentävaiheessa juurikin tuolla eritahtiin pyörivillä renkailla , miten käy kun molemmat pyörii saman matkan, eihän pääse käymään niin että kesken vedon rullat karkaavat takaisin kun vetoa tulee yhtä nopeaa ja paljon etupäästä kuin takapäästä.
Pyörittelin oman laitokseni renkaita tuossa ilmassa ja todennäköisesti puran vielä perän pois ja perehdyn sielunelämään vähän lisää, on meinaa paukauttanut pari kertaa takaveto päällä etusetkin mukaan . . .
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero

Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Mikäli pyörintänopeusero kurotaan nollille niin silloin on tönkki neliveto päällä koko ajan, eli ajamisessa on sama tuntuma kuin manuaalinelikossa lukot päällä.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Samanlaisia kokemuksia etuperän kytkeytymisestä 2wd päällä kuten Act10nM4N:illa. Perä oli tunkattu ylös ja keula maassa 2wd päällä. Vaihde päällä pyöritin takarenkaita niin yhtäkkiä etuset tulivat mukaan ja sitten polle oli karata autotallin oveen
Mikä lie kyseessä etuperän käämin magnetoituminen, induktoktointi tms. en tiedä mutta hyvä ottaa huomioon että näinkin voi käydä.

- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Magnetisoitumisesta on mulla kyse ilmeisesi, kun kuitenkin jonkun ajan 2-veto ajelun jälkeen 2-veto päällä testaa, niin ei käy noin. se kytkentä levy magnetoituu tä?verris kirjoitti:Samanlaisia kokemuksia etuperän kytkeytymisestä 2wd päällä kuten Act10nM4N:illa. Perä oli tunkattu ylös ja keula maassa 2wd päällä. Vaihde päällä pyöritin takarenkaita niin yhtäkkiä etuset tulivat mukaan ja sitten polle oli karata autotallin oveenMikä lie kyseessä etuperän käämin magnetoituminen, induktoktointi tms. en tiedä mutta hyvä ottaa huomioon että näinkin voi käydä.
Mut siis edelleen yritän sisäistää tuota renkaan koon muutosta. . . Siis normaalistihhan jos ajetaan samankokoisella kehällä olevilla renkailla, ite navat etuperän sisällä pyörivät samaa nopeutta kuin takanakin , mutta kardaani joka tulee etuperään pyörii hitaammin ,eli häkkihän luistaa koko ajan kun 4-veto ei ole kytketty. Tästä johtuu 4-veto kytkettynä ilmenevä pyörintänopeusero etu ja takarenkaiden välillä. Kun taas jos muutetaan rengaskokoa suuremmaksi edessä , tasaantuu kardaanin pyörintä nopeus vetareihin nähden , peörintä nopeusero kardaanin ja perän välillä pienenee , ja vaatii pienemmän sutasun takarenkailta että kytkentä tapahtuu. Suuremmalla etusella tasataan myös vetovaiheessa esiintyvää nopeuseroa kehällä.
EIKÖ NIIN eli oliko tämä mitä haettiin ja olenko sisäistänyt asian oikein ? olikohan tarpeeksi vaikeasti selvitetty(lue sekoitettu)

EDIT: lisäys, ja eikös tämä renkaiden koon muutos kuitenkin tavallaan kevennä nelivedolle kohdistuvaa kuormaa kytkentävaiheessa, kun ero ei ole niin suuri? , vai selitinkö itseni jo pussiin ja sekaisin

EDIT vielä lissää. Kardaanihan voi pyöriä samaa vauhtia jos väityssuhde on tehty perän sisällä mut periaate sama
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero

Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Yllä oleva vaikuttais olevan oikein...mutta miks tehtaan inssit on tuon nopeuseron
suunnitelleet jos sillä saadaan vain viivettä ja kovempi rasitus kytkentähetkellä?
Edit: kyllä siinä taitaa olla nelikko jatkuvasti päällä tuolla eripari rengastuksella
suunnitelleet jos sillä saadaan vain viivettä ja kovempi rasitus kytkentähetkellä?
Edit: kyllä siinä taitaa olla nelikko jatkuvasti päällä tuolla eripari rengastuksella
-
- 6WD
- Viestit: 621
- Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
- Mönkijä:: Honda 500FA
- Paikkakunta: Oulun seutu
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Jep tönkkö on kun suoraan ajetaan. Mutta käännettäessä eturenkaat kaartavat pitemmän matkan ja kytkentä vapautuu. Eli ei jarruta kuitenkaan kuten tönkössä nelivedossa.motocoyote kirjoitti:Mikäli pyörintänopeusero kurotaan nollille niin silloin on tönkki neliveto päällä koko ajan, eli ajamisessa on sama tuntuma kuin manuaalinelikossa lukot päällä.
Ei oo mahtanut ameriikan inssillä olla mielikuvissa muutaku näyttävät luisut ja pölypilvi taustalla mainosfilmissä kun tätä nelivetoa on suunniteltu. Tuossa toiminnassahan ei oo mitään järkeä nuin suurella erolla.
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
30" nakit Polleen eteen ja taakse 28", niin menee Pollen neliveto paljon mallikkaammin pehmeellä.
Viimeksi muokannut jukka81, 06 Tammi 2015 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainauksen poisto.
Syy: Lainauksen poisto.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Neliveto toimii oikein hyvin ainakin sellaisessa käytössä, jossa tehdään töitä maastossa. On auttanut monet kerrat pahasta paikasta, jota ei ole osannut ennakoida. Oman kokemuksen perusteella Polariksen keskeinen vahvuus on tuossa nelivedossa.
Jos haluaa pelkästään ajaa maastossa ja mahdollisimman vaikeissa paikoissa, niin sitten ehkä tilanne on toinen.
Jos haluaa pelkästään ajaa maastossa ja mahdollisimman vaikeissa paikoissa, niin sitten ehkä tilanne on toinen.
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Polariksen neliveto on suunniteltu siten, että etuakseli tulee mukaan, kun akselien pyörimisero on 20%. Etu- ja takaperän välityksien ero on tuo 20%, joten neliveto päällä takapyörät luistavat koko ajan, vaikka etupyörät pitäisivätkin. Pitävällä pinnalla neliveto ei tule koskaan päälle. Suunnittelun perusta on siis tilanne, että neliveto tulee päälle vain silloin, kun sitä todella tarvitaan ja etupyörät pitävät ja niillä ohjaillaan eikä pyöritetä tyhjää.
Tuosta kytkeytymisestä sen verran, että liikkellä ollessa kytkeytyminen on suhteellisen pehmeä, koska etypyörien nopeus ei kovin paljon kasva, vaikka takapyörät sutisivatkin tuosta välityserosta johtuen. Jos etupyörien kokoa kasvatetaan, niin ei kannattaisi mennä liian lähelle 1:1 välitystä (perä+renkaat), koska silloin perät joutuvat rasitukselle pitävällä pinnalla ja kääntyilykin voi tulla hankalammaksi. Tuossa videossa näkyy hyvin nelivedon toiminta ja pyörien erilainen kierrosnopeus.
https://www.youtube.com/watch?v=0S4JsTO7N6M#t=33
Tuosta kytkeytymisestä sen verran, että liikkellä ollessa kytkeytyminen on suhteellisen pehmeä, koska etypyörien nopeus ei kovin paljon kasva, vaikka takapyörät sutisivatkin tuosta välityserosta johtuen. Jos etupyörien kokoa kasvatetaan, niin ei kannattaisi mennä liian lähelle 1:1 välitystä (perä+renkaat), koska silloin perät joutuvat rasitukselle pitävällä pinnalla ja kääntyilykin voi tulla hankalammaksi. Tuossa videossa näkyy hyvin nelivedon toiminta ja pyörien erilainen kierrosnopeus.
https://www.youtube.com/watch?v=0S4JsTO7N6M#t=33
-
- 6WD
- Viestit: 621
- Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
- Mönkijä:: Honda 500FA
- Paikkakunta: Oulun seutu
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Yhtäkova jauhamaan ku polaris konsanaan. Etu ja takaperän välitysero ei todellakaan ole 20%. Jo vaihdelaatikolta lähtevät akselit pyörivät eri nopeuksia edessä ja takana. Johtuen vaihdelaatikon välityksistä. Perävälityksissä varmaan on pieni ero. Huonolla alustalla kun nelivetoa todella tarvitaan, suurinosa rasituksesta tulee etuperälle koska takaset ovat menettäneet suurimman osan pidostaan. Mitä tasaisesmpaa nopeutta renkaat edessä ja takana vetävät, sen tasaisemmin myös perät kuormittuvat. Perien keston pitäisi jopa parantua pienemmästä kuormasta johtuen. Xp polariksessa on muuten tuon etu ja takapään vetosuhde vieläkin huonompi, takapään ollessa 25% jäljessä.
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Jauhamisen sijaan, pysytäänpä asiassa.
Ettei hämärrytetä asiaa liikaa, niin tarkennetaan hiukan eli puhun siis 500 EFI vuoden 2006 mallista, jossa vaihteiston jälkeen voima siirtyy ns. ulostuloakselille ja siitä se välitetään ketjulla taka-akselille, jossa ei ole mitään tasauspyörästöä tai muuta välitystä. Samassa vaihteiston akselin päässä on kulmavälitys, josta voima siirretään etuperään. Takaperä on siis saman kopan sisässä kuin vaihteisto.
Sitten vähän tarkemmin välityksistä:
Takaperän välityssuhde on sama kuin ketjuvälityksen suhde ja hammaspyörien hammasluvut ovat 59 ja 19. Tästä saadaan takaperän välitykseksi 59/19 = 3,105.
Etupäähän välitystä tulee ulostuloakselin kulmavälityksestä ja lautaspyörä-pinioni välityksestä. Tuota kulmavälityksen välityssuhdetta en ole löytänyt mistään, mutta se on ilmeisesti 1:1. Jos joku tietää paremmin, niin kertokoon ihmeessä. Lautaspyörässä on 42 hammasta ja kartiohammaspyörässä (pinion) on 11. Tästä saadaan etuperän välityssuhteeksi 42/11 = 3,818. Polaris ilmoittaa ”Final drive front 3.82”.
Jos nyt verrataan sitten etuperän (lautaspyörä ja kartiohammaspyörä) ja takaperän (ketjuvälitys) välityssuhteita niin se on 3,105/3,818= 0,813 eli välitysero on noin 19%. Polaris puhuu 20 prosentista, mutta mitään tarkkaa arvoa ei ole annettu.

Ettei hämärrytetä asiaa liikaa, niin tarkennetaan hiukan eli puhun siis 500 EFI vuoden 2006 mallista, jossa vaihteiston jälkeen voima siirtyy ns. ulostuloakselille ja siitä se välitetään ketjulla taka-akselille, jossa ei ole mitään tasauspyörästöä tai muuta välitystä. Samassa vaihteiston akselin päässä on kulmavälitys, josta voima siirretään etuperään. Takaperä on siis saman kopan sisässä kuin vaihteisto.
Sitten vähän tarkemmin välityksistä:
Takaperän välityssuhde on sama kuin ketjuvälityksen suhde ja hammaspyörien hammasluvut ovat 59 ja 19. Tästä saadaan takaperän välitykseksi 59/19 = 3,105.
Etupäähän välitystä tulee ulostuloakselin kulmavälityksestä ja lautaspyörä-pinioni välityksestä. Tuota kulmavälityksen välityssuhdetta en ole löytänyt mistään, mutta se on ilmeisesti 1:1. Jos joku tietää paremmin, niin kertokoon ihmeessä. Lautaspyörässä on 42 hammasta ja kartiohammaspyörässä (pinion) on 11. Tästä saadaan etuperän välityssuhteeksi 42/11 = 3,818. Polaris ilmoittaa ”Final drive front 3.82”.
Jos nyt verrataan sitten etuperän (lautaspyörä ja kartiohammaspyörä) ja takaperän (ketjuvälitys) välityssuhteita niin se on 3,105/3,818= 0,813 eli välitysero on noin 19%. Polaris puhuu 20 prosentista, mutta mitään tarkkaa arvoa ei ole annettu.
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Lisäyksenä vielä, kyllä ne perät varmasti normaalin vedon kestävät, en ole sitä väittänytkään. Takaperä on varmasti mitoitettu ottamaan koko voimansiirto, sitähän se suurimman osan ajasta tekeekin. Ja totta varmaan, että etupyörille siirtyy enemmän voimaa takapyörien sutiessa. Siirtyykö sinne enemmän, jos takapyörät sutivat enemmän on kuitenkin hiukan tapauskohtainen juttu. Varsinaiset perävälitykset eivät kai ole olleet Polariksen heikko kohta.
Kiinnitin tuolla edellä huomiota ongelmaan, joka tulee pitävällä pinnalla jos mennään 1:1 vetoon pyörien halkaisijaa muuttamalla. Tämä on nelivedon perusteoriaa, johon kannattaa tutustua.
Jos tuota välitysuhteen eroa pienennetään, niin nelivedon kytkeytyminen tapahtuu huomattavasti useammin. Ja vaikka perävälitykset kestävätkin, niin olen ymmärtänyt tuon kytkimenä toimivan rullahäkin olevan jonkinlainen ongelma kestävyyden suhteen. Kun kytkeytymisien määrä lisääntyy potenssissa verrattuna mitoitustilanteeseen (20% luisto),niin olettaisin sen vaikuttavan tuon häkin kestävyyteen.
Kiinnitin tuolla edellä huomiota ongelmaan, joka tulee pitävällä pinnalla jos mennään 1:1 vetoon pyörien halkaisijaa muuttamalla. Tämä on nelivedon perusteoriaa, johon kannattaa tutustua.
Jos tuota välitysuhteen eroa pienennetään, niin nelivedon kytkeytyminen tapahtuu huomattavasti useammin. Ja vaikka perävälitykset kestävätkin, niin olen ymmärtänyt tuon kytkimenä toimivan rullahäkin olevan jonkinlainen ongelma kestävyyden suhteen. Kun kytkeytymisien määrä lisääntyy potenssissa verrattuna mitoitustilanteeseen (20% luisto),niin olettaisin sen vaikuttavan tuon häkin kestävyyteen.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
En minäkään ole löytänyt tuota kulmavaihteen välityssuhdetta mistään. Joka tapauksessa se on lähellä 1:1. Yhdessä rattaassa ainakin näkyy olevan 13 hammasta mutta se oli 6x6 koneesta.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Mitään järkeähän siihen kulmavälitykseen ei olisi muuta välitystä pistääkään kuin 1:1, noin yleisen voimansiirron suunnittelukriteerien mukaan: Voimansiirrossa kannattaa käyttää isoja kierroksia ja alentaa kierrokset oikealle tasolle vasta käyttöpisteessä. Näin voidaan käyttää ohuempia akseleita, kun momentinsiirto on pienempi.
-
- 4WD
- Viestit: 158
- Liittynyt: 20 Helmi 2013 16:25
- Mönkijä:: Honda TRX500FPE T3
- Paikkakunta: Pälkäne
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
hape kirjoitti:Xp polariksessa on muuten tuon etu ja takapään vetosuhde vieläkin huonompi, takapään ollessa 25% jäljessä.
Hyvät herrat(?) tehän olette molemmat oikeassa! Prosenttilaskut voi hoitaa myös toiseen suuntaan, riippuu kumpi arvo toimii vertailupohjana: 3,818/3,105 = 1.23 eli välitysero on noin 23%.Jock kirjoitti:Jos nyt verrataan sitten etuperän (lautaspyörä ja kartiohammaspyörä) ja takaperän (ketjuvälitys) välityssuhteita niin se on 3,105/3,818= 0,813 eli välitysero on noin 19%. Polaris puhuu 20 prosentista, mutta mitään tarkkaa arvoa ei ole annettu.
Ja se nelivetohan tosiaan toimii ns. automaattisesti, ja että pitävällä pinnalla takapyörät työntävät nelivedon pois päältä, mutta liukkaalla pinnalla (järven jää) lunta kolatessa toivoisi ehkä vähän muunlaista toteutusta (näin ainakin orggisrenkailla).
Ex: Polaris 570 T3 -14