Pohdintaa mönkkäreiden renkaista
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Olen noita jonkun kierroksen maailmalle laittanut ja eipä ole pariakaan tullut takaisin pakkaustavasta johtuen. Kontissa on tärkeää että kappaleen tilavuus on pieni, paino ei ole niinkään merkityksellinen, kun laivalla tulee.
Meidän suositus on, että ajaa n. 100 km rauhallisesti ja sitten peukalo suoraksi. Tuossa ajassa ehtii rengasrasvat jumahtaa/haihtua ja rengas myöskin pysyy vanteella. Toinen suositus on n. viikko paineissa ja sitten ajamaan, silloin on rasvat tipotiessään. Paras tapa on ilman rasvaa pelkällä vedellä, jos vaan nousee vanteelle. Vanteelle nostossa kannattaa käyttää painenostinta, jossa n. 100 litran painesäiliöstä päästetään venttiilillä kaikki ilma ulos, n. 2 tuuman putkea pitkin ulos, jossa on litistetty pää. Tämä paineisku nostaa renkaan vanteelle.
Noilla vastaan alkuun
Meidän suositus on, että ajaa n. 100 km rauhallisesti ja sitten peukalo suoraksi. Tuossa ajassa ehtii rengasrasvat jumahtaa/haihtua ja rengas myöskin pysyy vanteella. Toinen suositus on n. viikko paineissa ja sitten ajamaan, silloin on rasvat tipotiessään. Paras tapa on ilman rasvaa pelkällä vedellä, jos vaan nousee vanteelle. Vanteelle nostossa kannattaa käyttää painenostinta, jossa n. 100 litran painesäiliöstä päästetään venttiilillä kaikki ilma ulos, n. 2 tuuman putkea pitkin ulos, jossa on litistetty pää. Tämä paineisku nostaa renkaan vanteelle.
Noilla vastaan alkuun
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Tähän ei hirveästi tullut kommenttia.Tuosta tulee varsinkin kaksivetoisissa ongelma jos laitetaan autonrenkaat tai nostetaan renkaiden paineita yli valmistajan suositteleman määrän. Rengas toimii omalta osaltaan pyöräntuennan/nivelistön/jousituksen osana ja kun paineita nostetaan niin rasitus lisääntyy oleellisesti muille osille. Tästä hyvänä esimerkkinä oma peli,(KYMCO MXU250) taka-akselin laakerit, etupyörän laakeri ja taka-akselin puslat vaihtokunnossa 6000km kohdilla.Paineita on ollut maantieajossapoke kirjoitti:Laittaisin hieman harkintaa noihin autonrenkaiden käyttöön. On totta, että mönkijän katurenkaat ovat jääneet jälkeen kehityksestä, mutta kuitenkin ne on suunniteltu nimenomaan mönkijöihin. Jos nyt vertaamme auton renkaan selkää, ja mönkijän katurenkaan selkää ja mietimme, miksi ne ovat erillaiset ja miten mönkijän katurengas käyttäytyy oikeilla rengaspaineilla, voi asia alkaa selvetä. Onko kukaan ajanut autolla, jossa on sataprosenttinen esabin lukko, pikitietä tiukkoja käännöksiä, alla leveät läskit. Joutuuko voimansiirto tiukoille, miten auto käyttäytyy, puskeeko se vaiko yliohjautuu. Miten on offsettien laita, kun adaptereilla valmiiksi siirretään vanne ulommas, koska on kaksi eri vaikutusta, pelataanko vanteen offsetilla, vai adapterilla, saati sitten yhdessä.
Kenellekkään ei varmaan ole yhdentekevää, mille oma katumönkijä näyttää. Jos nyt laitetaan leveitä vanteita ja autonrenkaita kovilla offseteillä ja adaptereilla voi olla melko varma, että ajettavuus kärsii ja ennenkaikkea voimansiirron kestävyys heikkenee ratkaisevasti. Kehoittaisin mönkijämiehiä ja naisia tässä kohtaa kärsivällisyyteen noiden katurenkaiden kanssa. Kyllä valmistajille on lähtenyt infoa vaatimustason kasvusta ja luulisi noiden reagoivan asiaan, jos ja kun saadaan joku tehdas, esim. bomba, antamaan painetta. Enhän toki pysty estämään ketään käyttämästä noita, se on jokaisen oma asia, toinpahan vain asiasta toisenlaisen näkemyksen esiin.
0,7-0.8bar, kun suositus on max 0,3bar.
Maahantuojan kanta oli että YHDEN KERRAN MENEE TAKUUSEEN



Nuo rengaspaineet vaikuttavat tosin siten että ajettavuus huonontuu, rengasäänet kasvavat, nopeus/vääntö putoaa oleellisesti.

No,ajetaan seuraavat 6000km oikeilla paineilla niin katsotaan onko vaikutusta.
Back in business
-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Itse ajoin yli 9000 km edellisellä ajopelillä. Alla käytin sillä matkalla kolmea eri rengassarjaa. Ensimmäiset oli alkuperäiset Otskut, jotka meni vaihtoon 3000 km kohdalla. Sitten otin niitten tilalle Badlandit ja niillä ajoin ehkä n. 1500 km. Pääasiassa lumella, soralla ja maastossa. Kesäajoon hommasin nuo Maxxiksen katusliksit ja niillä mentiin loput km sulanmaan aikana. Joilla sitten taas jatketaan tulevana suvena, koska eivät ole kuluneet nimeksikään.
Rengaspaineena olen käyttänyt 0.8 bar. Yhtään ainutta raidetangonpäätä eikä muutakaan niveltä mennyt, eikä vaihdettu. Puhumattakaan laakereista.
Tiet ovat olleet niin öljysoraa kuin näitä syrjäteitten routavaurioisia sorateitä. Enimmäkseen noita sorateitä.
Tällä nyt sitten pyrin sanomaan sitä, että onko sitten loppuenlopuksi noissa mönkijöitten renkaissa ilmanpaineella niin suurta merkitystä muuhun, kuin ajomukavuuteen. Maastot on asia erikseen. Elikkä onko sitten joillakin mönkijän valmistajilla vähemmän kulutusta kestäviä kulutusosia koneissaan. Toisaalta näillä sitä saadaan muodostumaan sitä hinnaneroa. Mikä näkyy sitten vasta pitkässäjuoksussa.
Rengaspaineena olen käyttänyt 0.8 bar. Yhtään ainutta raidetangonpäätä eikä muutakaan niveltä mennyt, eikä vaihdettu. Puhumattakaan laakereista.
Tiet ovat olleet niin öljysoraa kuin näitä syrjäteitten routavaurioisia sorateitä. Enimmäkseen noita sorateitä.
Tällä nyt sitten pyrin sanomaan sitä, että onko sitten loppuenlopuksi noissa mönkijöitten renkaissa ilmanpaineella niin suurta merkitystä muuhun, kuin ajomukavuuteen. Maastot on asia erikseen. Elikkä onko sitten joillakin mönkijän valmistajilla vähemmän kulutusta kestäviä kulutusosia koneissaan. Toisaalta näillä sitä saadaan muodostumaan sitä hinnaneroa. Mikä näkyy sitten vasta pitkässäjuoksussa.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
En pysty sanomaan mitä osia eri merkit käyttää mut sen tiedän työni perusteella et esim. laakereissa on todella suuria laatu/kestävyyseroja eri valmistajien välillä.On juuri näistä "halpamaista" tulevia "laadukkaita korvaavia" osia...ja joo poikkeuksia löytyy etten taas yleistäisi liikaa.(ei kaikki halpa ole huonoa)petri.n kirjoitti:... Elikkä onko sitten joillakin mönkijän valmistajilla vähemmän kulutusta kestäviä kulutusosia koneissaan. Toisaalta näillä sitä saadaan muodostumaan sitä hinnaneroa...