Kuinka Polariksen neliveto toimii?
-
- 6WD
- Viestit: 621
- Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
- Mönkijä:: Honda 500FA
- Paikkakunta: Oulun seutu
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Olkoon sitten niin. Niin se ei kuitenkaan ole. Xp jauhaa enemmän tyhjää. Molemmista kokemusta ja molempia tutkittu.
-
- 4WD
- Viestit: 158
- Liittynyt: 20 Helmi 2013 16:25
- Mönkijä:: Honda TRX500FPE T3
- Paikkakunta: Pälkäne
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Sen verran alkoi kiinnostaa, että random haku googlella tuotti Ranger XP:n huoltomanuaalin, josta saadaan vielä erilaisia prosentteja välitysten eroksi (15%). Manuaali tässä pdf-muodossa, sivulta 10 eteenpäin on faktaa. Eli eroja on mallien mukaan. Oma painettu 570:n Service manual ei anna takavälitykselle lukemia, eli ei prosentteja siitä tarjolla.
Ex: Polaris 570 T3 -14
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Mikähän on vikana magnum 330:ssä, kun neliveto ei suostu menemään päälle kuin "idioottinapilla". Mittariston näyttöön ei syty nelivedon merkkivaloa muuten kuin tuota kyseistä pakotusnappia painamalla, kun kytkimestä neliveto valittuna.
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Mikä määrittelee / haistaa sen että etu ja taka renkaat pyörivät eri nopeutta?
Miten näyttö vaikuttaa nelivedon mangeetin kytkentään?
Eikö sinne magneetille tule aina sähkö jos vaan nappi on kytketty?
Miten näyttö vaikuttaa nelivedon mangeetin kytkentään?
Eikö sinne magneetille tule aina sähkö jos vaan nappi on kytketty?
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Pyörintänopeutta ei mitata. Pyörintänopeusero tehty vaihdelaatikon jako-osassa (jakolaatikossa) välityksellä, yleisimmiten ketjulla, jolla voima välitetän vaihteiston pääakselilta, joka jatkaa suoraan takakardanille.
Lukko itsessään toimii mekaanisesti, ainoastaan aktivoidaan magneetin avulla. Magneetilla hidastetaan perän sisällä olevan rullahäkin nopeutta, jolloin rullat alkavat kiilautua lautaspyörän epäkeskojen ja vetoakselille menevien pyörien väliin. Tämän takia lukon aukaisua varten vaaditaan huomattava pyörimisnopeusero.
Ja lisäksi se tekee ajamisesta urheilullisemman tuntuista, kun takapyörät lähtevät luisuun herkemmin.
Lukko on ns. Hilliard-tyyppinen ja sijaitsee polleissa käytännössä aina etuperässä.
Ja tosiaan takapään toteutus riippuu mallista. XP kardaanilla erilliseen perään ja sportsmaneissa useimmiten vaihdelaatikon sisällä.
Sitten on vielä erikseen Magnum jossa lukot usein navoissa ja kiinteä perä.
Kaikissa malleissa etukardani pyörii kiinteästi, eikä nelivedon kytkentä vaikuta siihen mitenkään.
Perien välityssuhteisiin en ole perehtynyt.
Poikkeuksiakin voi olla.
Edit:
Niin ja Tosiaan etu- ja taka-akselin pyörimisnopeusero riippuu vuosimallesta. Nykyisen XP:n mainoksissa puhutaan ns. "close ratio" etuperästä, jossa olisi herkemmin kytkeytyvä etuveto.
Juutuupissa on paljon videoita, joissa näytetään kuinka kone ilmassa eturenkaat pyörivät hitaammin. Ulkomuistista taisi jossain mallissa olla eturenkaat 7 kierrosta, kun takanen kerkesi 8.
Lukko itsessään toimii mekaanisesti, ainoastaan aktivoidaan magneetin avulla. Magneetilla hidastetaan perän sisällä olevan rullahäkin nopeutta, jolloin rullat alkavat kiilautua lautaspyörän epäkeskojen ja vetoakselille menevien pyörien väliin. Tämän takia lukon aukaisua varten vaaditaan huomattava pyörimisnopeusero.
Ja lisäksi se tekee ajamisesta urheilullisemman tuntuista, kun takapyörät lähtevät luisuun herkemmin.
Lukko on ns. Hilliard-tyyppinen ja sijaitsee polleissa käytännössä aina etuperässä.
Ja tosiaan takapään toteutus riippuu mallista. XP kardaanilla erilliseen perään ja sportsmaneissa useimmiten vaihdelaatikon sisällä.
Sitten on vielä erikseen Magnum jossa lukot usein navoissa ja kiinteä perä.
Kaikissa malleissa etukardani pyörii kiinteästi, eikä nelivedon kytkentä vaikuta siihen mitenkään.
Perien välityssuhteisiin en ole perehtynyt.
Poikkeuksiakin voi olla.
Edit:
Niin ja Tosiaan etu- ja taka-akselin pyörimisnopeusero riippuu vuosimallesta. Nykyisen XP:n mainoksissa puhutaan ns. "close ratio" etuperästä, jossa olisi herkemmin kytkeytyvä etuveto.
Juutuupissa on paljon videoita, joissa näytetään kuinka kone ilmassa eturenkaat pyörivät hitaammin. Ulkomuistista taisi jossain mallissa olla eturenkaat 7 kierrosta, kun takanen kerkesi 8.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
On siinä sen verran älyä ettei virtaa mene magneettiin jos on pakki päällä (vaatii napin painamisen) tai kierroksia liikaa (rikkoutumisvaara).Moggi kirjoitti:Mikä määrittelee / haistaa sen että etu ja taka renkaat pyörivät eri nopeutta?
Miten näyttö vaikuttaa nelivedon mangeetin kytkentään?
Eikö sinne magneetille tule aina sähkö jos vaan nappi on kytketty?
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Sen verran siinä sähköt kiertää, että mittaristo kun yleensä rikkoutuu veden vaikutuksesta, lakkaa neliveto usein toimivasta.
Niinkin hullulta kuin se kuulostaa polaris on käyttänyt mittariston ja ECUn välissä autoista tuttua CAN-väylää jo pitkään. Oma kone on mallia -10 ja se on jo väylävehje.
Mittaristo on polariksen ns. keskusyksikkö.
Niinkin hullulta kuin se kuulostaa polaris on käyttänyt mittariston ja ECUn välissä autoista tuttua CAN-väylää jo pitkään. Oma kone on mallia -10 ja se on jo väylävehje.
Mittaristo on polariksen ns. keskusyksikkö.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
No niin...
Omassa pollessa 800 twin efi -08 ADCllä meni myös häkki vaihtoon.
Tilasin uuden alumiinihäkin mönkkävarikolta ja laitoin sen paikoilleen uusien jousien ja rullien kera.
Perä tuli melkolailla hyvin putsailtua, joten siellä ei pitäisi olla enää muoviroskaakaan sisällä.
Pistin perän paikalleen ja uudet öljyt sisälle, mutta silti nelkku ei kytkeydy.
Otin sen uudelleen irti ja auki, enkä löytänyt mitään syytä miksi se ei toimisi.
Koitin jopa syöttää magnetisointikäämille suoraan 12 volttista ja ainakin se surisee mukavasti silloin, mutta silti ei kytkeydy.
Aikani tätä pähkäiltyäni pitää tunnustaa ettei nyt oma älli riitä tätä tilannetta selvittämään.
Siis kuinka tuon pitäisi toimia?
Ymmärrän, että tuon sähkömagneetin pitäisi sisäisesti vetää jotain palikoita puoleensa ja näin kytkeä sen nelkun, mutta onko siellä sitten jotain säätöjuttuja
sisällä jos esim. välykset siihen magneettiin ovat liian suuret tai liian pienet?
Alkaa loppumaan ideat ja kaljat...
Omassa pollessa 800 twin efi -08 ADCllä meni myös häkki vaihtoon.
Tilasin uuden alumiinihäkin mönkkävarikolta ja laitoin sen paikoilleen uusien jousien ja rullien kera.
Perä tuli melkolailla hyvin putsailtua, joten siellä ei pitäisi olla enää muoviroskaakaan sisällä.
Pistin perän paikalleen ja uudet öljyt sisälle, mutta silti nelkku ei kytkeydy.
Otin sen uudelleen irti ja auki, enkä löytänyt mitään syytä miksi se ei toimisi.
Koitin jopa syöttää magnetisointikäämille suoraan 12 volttista ja ainakin se surisee mukavasti silloin, mutta silti ei kytkeydy.
Aikani tätä pähkäiltyäni pitää tunnustaa ettei nyt oma älli riitä tätä tilannetta selvittämään.
Siis kuinka tuon pitäisi toimia?
Ymmärrän, että tuon sähkömagneetin pitäisi sisäisesti vetää jotain palikoita puoleensa ja näin kytkeä sen nelkun, mutta onko siellä sitten jotain säätöjuttuja
sisällä jos esim. välykset siihen magneettiin ovat liian suuret tai liian pienet?
Alkaa loppumaan ideat ja kaljat...
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Ja päivitystä edelliseen...
Nyt kytkee, mutta renkaat ehtii kyllä pyörähtää useamman kierroksen ennenkuin nelkku iskee kiinni.
Eli otin murikan taasen pöydälle ja vaihdoin vetarin kupit vasen ja oikea päikseen. En usko, että tällä on mitään tekoa sen toimivuuden kanssa, mutta jotain muutosta parempaan on havaittavissa kuitenkin. Aiemmin siis ei kytkeytynyt ollenkaan eteen tahi taakse ajettaessa.
Nyt tuntuisi hieman nopeammin iskevän kiinni eteenpäin kuin taaksepäin mennessä, mutta tiedä häntä.
Voiko tuossa toiminnassa olla jotain välysten säätöä tai muuta vastaavaa?
Ja ADC puolen öljyt jätin viimeisellä kerralla täyttämättä. Toki sen ei pitäisi vaikuttaa tuohon neliveto puoleen laisinkaan.
Mutta jotain positiivista pitkän päivän päätteeksi...
Nyt kytkee, mutta renkaat ehtii kyllä pyörähtää useamman kierroksen ennenkuin nelkku iskee kiinni.
Eli otin murikan taasen pöydälle ja vaihdoin vetarin kupit vasen ja oikea päikseen. En usko, että tällä on mitään tekoa sen toimivuuden kanssa, mutta jotain muutosta parempaan on havaittavissa kuitenkin. Aiemmin siis ei kytkeytynyt ollenkaan eteen tahi taakse ajettaessa.
Nyt tuntuisi hieman nopeammin iskevän kiinni eteenpäin kuin taaksepäin mennessä, mutta tiedä häntä.
Voiko tuossa toiminnassa olla jotain välysten säätöä tai muuta vastaavaa?
Ja ADC puolen öljyt jätin viimeisellä kerralla täyttämättä. Toki sen ei pitäisi vaikuttaa tuohon neliveto puoleen laisinkaan.
Mutta jotain positiivista pitkän päivän päätteeksi...
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Sitä häkkiä kuuluu sen magneetin jarruttaa jolloin rullat kiilautuvat kytkien vedon. Jos käämivika tai ilmarakoa magneettipiirissä ei jarrutusta tapahdu ja kytkentä on huonoa. Meneekö käämiin virtaa riittävästi? Jännite pelkästään ei riitä.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
No nyt en muista kumpi käämi oli kumpi, mutta vastuslukuina mittasin molemmat käämit ja toisesta sain (luultavasti ADC puoli) 12,3 ohmia joka tarraisi noin yhden ampeerin voimalla ja toisesta sain 23,8 ohmia, joka taas tarkoittaisi noin puolen ampeerin kulutusta.
Ainakin luulisin tämän virtamäärän riittävän siihen kytkeytymiseen.
Kuinkahan herkästi sen häkin kuuluisi siellä pesässään liikkua? Niissä rullille tarkoitetuissa koloissa oli pienen pientä rosoisuutta ja tuumin voisiko se vaikeuttaa liikaa sen häkin kiilautumiseen lähtöä. Toisin sanoen magneetti kytkeytyisi, mutta se epätasaisuus aiheuttaisi niin suuren vastavoiman ettei sen magneetin pitovoima riittäisikään ainakaan nopeaan kytkeytymiseen. Ehkä vielä kerran jumppaan sen murikan tänään pöydälle ja koitan sille tehdä taikoja...
Ainakin luulisin tämän virtamäärän riittävän siihen kytkeytymiseen.
Kuinkahan herkästi sen häkin kuuluisi siellä pesässään liikkua? Niissä rullille tarkoitetuissa koloissa oli pienen pientä rosoisuutta ja tuumin voisiko se vaikeuttaa liikaa sen häkin kiilautumiseen lähtöä. Toisin sanoen magneetti kytkeytyisi, mutta se epätasaisuus aiheuttaisi niin suuren vastavoiman ettei sen magneetin pitovoima riittäisikään ainakaan nopeaan kytkeytymiseen. Ehkä vielä kerran jumppaan sen murikan tänään pöydälle ja koitan sille tehdä taikoja...
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Onko mitään haittaa jos vaihtaa eteen tuumaa isommat pyörät että etu ja takarenkaat pyörisivät saman verran?
Tuleeko hanhaluuksia nelivedon vapautuksen tai kestävyyden kanssa?
Kertokaahan kokemuksia.
Tuleeko hanhaluuksia nelivedon vapautuksen tai kestävyyden kanssa?
Kertokaahan kokemuksia.
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Vanhemmissa tuuma ei näy missään... uudemmissa tulee ongelmia. Vanhemmissa kaksi tuumaa kestää olla. Kahdella tuumalla alkaa vähentyä suolla ja hiekalla takarenkaiden uppoaminen. Neliveto irtoo vielä kahdellakin tuumalla ihan hyvin.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
tuosta takapyörien nopeammin pyörimisestä on se etu, että irtosora tiellä tai muulla luistavalla alustalla ajettaessa kone yliohjaa koko ajan nätisti. eli puskemis taipumusta ei juuri ole. Ja mutkaan voi antaa kaasua ja se vaan kääntyy hienosti luisussa.
myöskään liiallista yliohjausta ei tapahdu, koska jos perä meinaa sutia liikaa, niin etupää vetää ja pitää keulan kuosissa.
myöskään liiallista yliohjausta ei tapahdu, koska jos perä meinaa sutia liikaa, niin etupää vetää ja pitää keulan kuosissa.
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Kuinka Polariksen neliveto toimii?
Niinhän tuo toimii tiellä ja muulla kovalla alustalla. Pehmeällä kun ajaa esim. suolla tai hiekalla niin meinaa vaan tuo takapää vajota alta.Tuntuu että takapää painuu alaspäin ja keula kiskoo koneen pinnalle.Tuohon etenemis kykyyn voisi auttaa jos renkaat pyörisivät suunnilleen saman verran. Kuitenkin niin ettei takarenkaat pyöri enempää kuin etuset juuri tuon kääntymisen ja tuon nelivedon vapautumisen takia.