Vaikea sanoa muuta kuin että toimii oikeasti todella hyvin. Suosittelen kokeilemaan ja hakemaan sitä tuntumaa, mikäli mahdollisuus tarjoutuu.pusikkoon kirjoitti: Tunnen kyllä Yammun vedon, sekä moottorijarrun toimintaperiaatteen, mutta esimerkiksi siitä ei ole tuntumaa, että miten sen moottorijarrulla hidastetaan tehokkaasti kuorman kanssa alamäkeen hieman reippaammasta vauhdista. Tilanne joka itsellä tulee usein vastaan mm. tullessani polttopuun ajosta siirtymältä laanille. Kovalla askilla ja kiinteillä välityssuhteillahan tuo vauhdin tappaminen onnistuu reippaammastakin vauhdista varsin tehokkaasti alasvaihtamalla.
Itse en tosiaan voisi kuvitella ostavani mönkijää työkäyttöön ilman tehokasta moottorijarrua, mutta ajattelin että Pollen ostajaa saattaisi kiinnostaa meikäläisen näkemyksien sijaan Pollekuskien käytännön kokemukset asiasta.
Isolla puolella toki moottorijarrun teho on vaatimattomampi, vaan on se raskaan kuorman kiskominenkin isolla puolella vähän arveluttavaa. (Ihan vaan siksi että mönkkäri käy aika äkkiä köykäseksi vetohommissa vauhdin kasvaessa reilummilla kuormilla.)
Ite oon kuskannu Yamahalla melko reiluja kuormia ylä- ja alamäkeen tässä mun pihassa, eikä koskaan ole tullut sellaista tunnetta että moottorijarru sais olla tehokkaampi. Pilkemasterin vetoon (550kg) Grizzly oli vähän turhan kevyt, sen juuri ja juuri sai tractor-pulling tyylillä mäkeen tietä pitkin, kun haki ensin 100 metrin päästä vauhdin, ja alamäkeen vieminen olikin sitten hieman jännempää touhua, ei paljoa auttanut jarruun koskea.
Big Bossilla taas pilkemasteri tulee mäkeen että heilahtaa, eikä alas viemisessäkään ole ongelmia, kunhan ei liian voimallisesti jarruta.
E: Ja Big Bossissakin toimii tuo EBS aivan hyvin kun kuorman kanssa päästää alamäkeen. Sehän se pitää muistaa että ilman ADC:tä pollessa ei moottorijarru vaikuta kuin takarenkaisiin. ADC taas on kohta vähän turhan "raaka" kärryn kanssa, mutta jossain todella jyrkässä alamäessä ilman kärryä alas mennessä se on ihan paikallaan. En tosin ruukaa käyttää sitä ollenkaan, ennemmin säästän etuperää ja kulutan jarruja.