Siis tarkoitatko tässä latausvirtaa ennen lataussäädintä vai säätimeltä akulle?Manuotus kirjoitti: Latausvirta:
Tyhjäkäynnillä n. 4A
Kierroksilla n. 4A
Yleensä näissä pikkudynamoilla varustetuissa laitteissa latausvirta elää kierrosten mukaan, mutta tässä ei. Oletettavasti akkusi oli täynnä, kun ei tuon suurempia virtoja päästänyt akulle. Käyppäs piruuttaan autosähkökorjaamolla kysymässä, saisitko mitata latausvirrat pihtimittarilla täydellä kuormalla. Pihtimittari laitetaan ihan piuhan ympärille, ei siis väliin. Mitatessa kaikki kuormat päälle ja vaikka vielä kaikenlaisia hakuvaloja jos vaan saat, että laite antaa kaikkensa ulos. Pihtimittari antaa sitten jonkin virtalukeman, josta sitten laskemaan laturin tehoa.
Muista, että mittaus tuli mitata joko ensiöpuolelta ennen lataussäädintä tai säätimen jälkeen, mikä säätimen tehtävä on vain säädellä latausta.
Mikäli säädin jakaa myös kaiken sähkön laitteeseen erillisestä lähdöstä, niin silloin mittaus ei toimi. Tällöin säätimen jälkeen olevat virrat on mahdollisesti pelkkää purkuvirtaa akulta.
Vahva arvaukseni on, että max 15A pukkaa ulos. -> 12 v * 15 A = 180 wattia. (tämä siis ihan esimerkkinä)
Tämän tietäen, voi sitten laskea hieman apulaitteiden kulutusta ja paljonko jää akun lataamiseen.