Kärryistä...

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
kaap
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Elo 2005 11:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kaap »

Saisko pyöriviä vetopäitä ostaa valmiina mistään? Tietääkö kukaan? IKH:ssa ei ollut ainakaan esitteen mukaan.
Polar Instruments
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Elo 2005 23:57
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja Polar Instruments »

Kysyin kans niitä valmiina mut mikään paikka sellaisia ei myy ainakaan täällä Turun suunnassa... Ei edes peräkärryosiin erikoistunut liike!
Mut toi kuva minkä Kukkumyy on tonne aikaisemmin laittanut ni on aikast helppo ja tod.näk. toimiva - toteuttaa :shock:
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Testasin sitä tänään tarkemmin ja ei siellä putkien välissä ole mitään muuta kun rasvaa ja välystä siinä on eilisestä väittämästäni poiketen.
Putkilla on ihan selvä koko ero joten siellä on ainakin n. 1 mm välystä joka sitten täynnä rasvaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jos teetän niitä vetopäitä 10 kpl. niin löytyykö halukkaita ostajia?

Voisi kustantaa niin että vetopää itse olisi 20 € ja pyörintä päälle 40€

Niin että tänne halukkaat ilmoa niin alan puuhaamaan
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
kaap
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Elo 2005 11:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kaap »

Minä olen ainakin mukana yhteistilauksessa.

Syyskuussa alkaa kansalaisopistossa metallityökurssi ja siellä olis tarkoitus tehdä tukkikärry.

Teemu
kaap
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Elo 2005 11:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kaap »

Unohdin mainita että Isojoen Konehalli kyllä myy pyöriviä vetopäitä mutta vaan tarktorikärryihin. Outoa että niitä ei saa lainkaan kuula- mallisina.
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Mielestäni vetopäässä riittää ,kun on hieman väljä sisäputki ja rasvaa välissä.Hullultahan tuo kuullostaa ,mutta esim. mun hondassa sanotaan ettei saa yli 14kg painoa kohdistua koukun päälle eli ei siinä hirveitä kuormia saa aisan päällä olla.Maalaisjärjellä kun ajattelee niin kyllähän siihen aika isot voimat kohdistuu hetkellisesti esim. silloin ,kun on kuorma päällä ja ajelee kivikkoista ja mäkistä reittiä.Tärkeää onkin tehdä kuormat sillain ,että paino olisi mahdollisimman keskellä kärryä.

Metallimiehenä sanoisin näin ,että helpompi toteuttaa tuo putki sydeemi kuin ruveta rakenteleen jotain laakeripukkia.Halvempi tehdä sitten 100 vuoden päästä uusi vetopää.
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Yhteishankintakeskustelu pyörivästä vetopäästä loppui täällä osastossa.

Teen uuden topikin relevanttiin paikkaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

juniorijussi kirjoitti:Mielestäni vetopäässä riittää ,kun on hieman väljä sisäputki ja rasvaa välissä.Hullultahan tuo kuullostaa ,mutta esim. mun hondassa sanotaan ettei saa yli 14kg painoa kohdistua koukun päälle eli ei siinä hirveitä kuormia saa aisan päällä olla.Maalaisjärjellä kun ajattelee niin kyllähän siihen aika isot voimat kohdistuu hetkellisesti esim. silloin ,kun on kuorma päällä ja ajelee kivikkoista ja mäkistä reittiä.Tärkeää onkin tehdä kuormat sillain ,että paino olisi mahdollisimman keskellä kärryä.

Metallimiehenä sanoisin näin ,että helpompi toteuttaa tuo putki sydeemi kuin ruveta rakenteleen jotain laakeripukkia.Halvempi tehdä sitten 100 vuoden päästä uusi vetopää.
Jäykkäperäsissä taitaa aina olla se max n. 15kg, johtunee siitä että koukku on murikassa kiinni...?
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

amis kirjoitti:Jäykkäperäsissä taitaa aina olla se max n. 15kg, johtunee siitä että koukku on murikassa kiinni...?
Jäykkäperäisessä Polaris ATP 330:ssa on manuaalin mukaan 45 kg, johtunee siitä, miten se koukku on murikassa kiinni .. :wink:
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

ARant kirjoitti:
amis kirjoitti:Jäykkäperäsissä taitaa aina olla se max n. 15kg, johtunee siitä että koukku on murikassa kiinni...?
Jäykkäperäisessä Polaris ATP 330:ssa on manuaalin mukaan 45 kg, johtunee siitä, miten se koukku on murikassa kiinni .. :wink:
Jahas, mielenkiinosta tietää. Miten se koukku on murikassa kiinni? Kodiakissa (jäykkäperäisessä) on myös murikassa kiinni, eikä valmistaja suosittele yli 15kg painoa... Kyllä maalaisjärjellä ajateltuna siihen tulee paaaaljon suurempia rasituksia kun kärryssä on akselin päällä satoja kiloja painoa ja se kuopissa hakkaa sitä koukkuun :wink:
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
methocel
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry

Viesti Kirjoittaja methocel »

Minun kärryssä vetopää on toteutettu seuraavasti: vetoaisa poikki 120mm päästä vetokytkimestä, tähän aisan pätkään ja itse aisaan hitsattu yläpuolelle 6mm paksua ja 90mm pitkät ja aisan levyset korokepalat joiden päälle hitsattu 90mm pitkät 24mm sisähalkaisialla olevat putken pätkät joiden sisään 24x200mm pulti.

Jospa joku tuosta saa selvää mitä tarkoitan...
www.e-s.monkija.net

Jos mönkiminen, sauna ja viina ei auta, niin se on kuolemaks!
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

methocel kirjoitti:Minun kärryssä vetopää on toteutettu seuraavasti: vetoaisa poikki 120mm päästä vetokytkimestä, tähän aisan pätkään ja itse aisaan hitsattu yläpuolelle 6mm paksua ja 90mm pitkät ja aisan levyset korokepalat joiden päälle hitsattu 90mm pitkät 24mm sisähalkaisialla olevat putken pätkät joiden sisään 24x200mm pulti.

Jospa joku tuosta saa selvää mitä tarkoitan...
Kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa :D
(jos sulla on kuvaa niin laita vaikka minulle sähköpostina niin voin liittää sen tuohon postiisi mikäli sinulla ei ole muuten mahdollisuutta sitä julkaista)
Avatar
juniorijussi
Tracks
Viestit: 1596
Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Pitkään on pitänyt rankakärryä tehdä ,mutta vähäisen tarpeen takia en ole sitä kuitenkaan saanut aikaiseksi.
Tänään kuitenkin ryhdistäydyin ja hain motonetistä 2 kpl akseleita sekä vetopään ja tarkoitus olisi tämän viikon aikana tehdä joku kärry härpäkkä ja samalla aion toteuttaa tuon pyörivän vetopään.Se minkälainen kärrystä tulee onkin sitten toinen juttu.Kiireellinen tarve kun kärrylle on niin en varmaan ihan kukkumyyn kärryn veroista kuitenkaan saa aikaiseksi :oops:

Ainahan sitä voi parannella sitten.Luultavasti teen samaan runkoon sitten muitakin "sydeemeitä".Telikärryä en tee koska sille ei ole tarvetta ja yksi akselinen kääntyy helpommin.Traktori puolella on sen verran kokemusta ettei teliä tarvitse tommosiin pikkuhommiin tehdä..aika näyttää :roll:

Niin ja tarkoitus on tehdä kärrystä semmoinen että saa kuskattua mönkkärin ja kärryn tarvittaessa samalla kertaa eli siitä tulee "koottava"malli.
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Onko sulla piirustuksia tuohon mainitsemaasi "koottavaan" malliin?
Eräs tuttavani tekee tuommoisia kärryjä ja on tehnyt kärrystä ns.
teleskooppi mallin eli sen voi lyhentää kun tukkirekan kärryn konsanaan.

Voisin kysellä siltä ohjeita jos kiinnostaa?
Olen nähnyt sen rungon ja näyttää todella tukevalta rakenteelta. Se runko härdelli muistuttaa ylhäältä katsottuna hiukan A kirjainta.
Vastaa Viestiin