Miten saa renkaat vanteelle?
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Eipä nuo rengasliikkeetkään välttämättä sinua ryöstä.
Muutama päivä sitten Vianorissa asioitu ja 20€ siitä että renkaat vaihtoivat ja samaan hintaan vielä vahingossa meni liimatkin väliin.
Muutama päivä sitten Vianorissa asioitu ja 20€ siitä että renkaat vaihtoivat ja samaan hintaan vielä vahingossa meni liimatkin väliin.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
- kekkonem
- Tracks
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
- Mönkijä:: XP -14 T3
- Paikkakunta: Lohja
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Joo. Aikamoista hajontaa on rengasliikkeissä tuo hinnoittelu. Mutta alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, niin mönkkärinrenkaat on suhteellisen helppoja kotikonstein paukautella paikalleen. Mitään syttyviä kaasuja en kyllä suosittele siihen vanteelle nostamiseen. Luulemma mennyt aika monta pärstää uusiksi niissä hommissa.SvaR kirjoitti:Eipä nuo rengasliikkeetkään välttämättä sinua ryöstä.
Muutama päivä sitten Vianorissa asioitu ja 20€ siitä että renkaat vaihtoivat ja samaan hintaan vielä vahingossa meni liimatkin väliin.
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Moro!
Ittelläni ongelmana on saada nuo vanhat renkaat pois vanteelta. On niin pirun pahasti kiinni vanteella että ei mitään rajaa. On kokeiltu ajaa autolla yli ja tunkilla paukattaa, mutta ei irti lähde sitten millään. Vinkkejä?
Ittelläni ongelmana on saada nuo vanhat renkaat pois vanteelta. On niin pirun pahasti kiinni vanteella että ei mitään rajaa. On kokeiltu ajaa autolla yli ja tunkilla paukattaa, mutta ei irti lähde sitten millään. Vinkkejä?
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Painelet rengasliikkeeseen, kaikki autolla yli ajelut ja muut vippaskonstit on omiaan särkemään renkaan jalka-osan sekä rakenteen.SbY kirjoitti:Moro!
Ittelläni ongelmana on saada nuo vanhat renkaat pois vanteelta. On niin pirun pahasti kiinni vanteella että ei mitään rajaa. On kokeiltu ajaa autolla yli ja tunkilla paukattaa, mutta ei irti lähde sitten millään. Vinkkejä?
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Ihan periaatteesta vaihdan kuravehkeisiin itse. No, pitänee kokeilla jotain ekstemporeeta, on nämä kesytetty ennenkin. 

Re: Miten saa renkaat vanteelle?
moottoripyörän renkaan irroituksessa olen hyppinyt pistolapiolla renkaan päällä. voihan se kudos hajota mutta jos rengas on loppu niin ei väliä. sitten raudoilla pois. tekniikkalaji ja kerta kerran jälkeen aina oppii uutta.
“Unnatural work produces too much stress.”
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Itse olen joskus ihan WD40:stä tai vastaavaa voiteluainetta käyttänyt vanteelta irrottamiseen. Siis ihan vaan tursannut sitä tököttiä vanteen ja jalan väliin ja käynyt juomassa sen jälkeen kahvit. Huomattavasti on helpottanut urakkaa.
Kannattaa toki putsata se vanne sen jälkeen huolella ennenkuin uutta rengasta päälle laitat, ettei uusi rengas pyörähdä vanteella...
Viimeksi irrotin mönkijän kärrystä puhjenneen renkaan vanteelta (14" auton renkaat) ihan vain 14 tonnin kaivinkoneella painamalla, kun sattui puhjennut rengas olemaan sopivasti maassa koneen vieressä. Luiskakauhan huuliterällä painoin ihan vanteen vierestä, eikä muuten paljoa kumi nikotellut..

Kannattaa toki putsata se vanne sen jälkeen huolella ennenkuin uutta rengasta päälle laitat, ettei uusi rengas pyörähdä vanteella...
Viimeksi irrotin mönkijän kärrystä puhjenneen renkaan vanteelta (14" auton renkaat) ihan vain 14 tonnin kaivinkoneella painamalla, kun sattui puhjennut rengas olemaan sopivasti maassa koneen vieressä. Luiskakauhan huuliterällä painoin ihan vanteen vierestä, eikä muuten paljoa kumi nikotellut..
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- pommipoika
- Tracks
- Viestit: 2708
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
- Mönkijä:: Can-am 500 max T3
- Paikkakunta: muurame
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
itse ajattelin käyttää vain suosiolla rengasliikkeessä,pääsee helpolla...
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Näin minäkin tyhmänä kuvittelin.pommipoika kirjoitti:itse ajattelin käyttää vain suosiolla rengasliikkeessä,pääsee helpolla...
Vein Dillen kumit viereiseen pikkupuljuun. Paikallinen kumiukko hoki vaan kokoajan että "ei mahu konneesee, käsin pittää tehä". Aikansa sitä toisteltuaan totesin sille että minäpä lähden sitten tekemään sitä käsin.
Työkaluiksi kävin ostamassa kaksi rengasrautaa, pitkän ja lyhyen. Mukana oli myös vasara, kumivasara ja saippualiuosta.
Koko operaatioon meni ~2h, joista ensimmäinen vanne vei reilun puoltoista tuntia, toinen meni huomattavasti näppärämmin.
Mitään sen ihmeellisempiä kikkoja ei tarvittu, raakaa voimaa ja näppäryyttä. Mukavasti lupsahteli kumi reunoille kiinni kun laitoin kompurasta ilmaa eikä tarvinnu räjäyttelykikkoja kun rengas oli oikean kokoinen vanteelle.
Ei ole turhan vaativa homma ja onnistunee kyllä joka pojalta. Vanteisiin tulee runtuja mutta kun sisäpuolelta ne laittaa niin eipä ne mihinkään näy...
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Kyllä se rengaskone on autuaaksi tekevä.
Onneksi on pelit ja vehkeet duunin puolesta.
Kyllä sitä on joskus tullu sorkkaraudoilla ja lapioilla väännettyä rengasta.
Onneksi on pelit ja vehkeet duunin puolesta.
Kyllä sitä on joskus tullu sorkkaraudoilla ja lapioilla väännettyä rengasta.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi
Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Butaanilla: http://www.youtube.com/watch?v=kIIeZ9h-2tY 

Noniin, mennäähän tuon suon yli että heilahtaa!
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Juurikin näin niitä on laitettu monet paikalleen.Hanski kirjoitti:Butaanilla: http://www.youtube.com/watch?v=kIIeZ9h-2tY
- kekkonem
- Tracks
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 13 Maalis 2007 10:05
- Mönkijä:: XP -14 T3
- Paikkakunta: Lohja
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Ja sitten varotaan, ettei käy näin...http://www.youtube.com/watch?v=KI38RZ2f6Ls&NR=1
Minnehän päin maata kiertävää vanne päätyi?


Minnehän päin maata kiertävää vanne päätyi?
Mönkiminen on mun juttu. Ei tarvi näyttää eikä haista hyvälle!
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Kymco 500-> Yamaha Grizzly 660 ->Can-Am 800 Outlander ->Polaris Sportsman 450 ->Honda Rincon 650 FA ->Polaris Sportsman 850 XP EPS -13 -> Polaris Sportsman 850 XP T3 -14
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Juu, voipi tehdä kipeetä jos sattuu olee samalla lentoradallakekkonem kirjoitti:Ja sitten varotaan, ettei käy näin...http://www.youtube.com/watch?v=KI38RZ2f6Ls&NR=1![]()
![]()
Minnehän päin maata kiertävää vanne päätyi?

Noniin, mennäähän tuon suon yli että heilahtaa!
Re: Miten saa renkaat vanteelle?
Tulipahan sitten ensimmäistä kertaa vaihdettua mönkkärin (CPI 10" vanteet) kumit käsin. Kauhujuttuja oli lukenut miten hankalaa se on, alkuun siis epäilytti, että kuinkahan kova homma noita pienen vanteen tubelessrenkaita on vaihtaa. Moottoripyörään on kuitenkin tullut vaihdettua monenlaista rengasta, katu ja ratarenkaista aina piikkirenkaisiin ja varsinkin sisärenkaallisten piikkikumien vaihto on vähän tuskaista hommaa.
Tämä olikin yllättäen helppo homma eikä tullut edes hiki. Tärkeintä on, että on joku väline millä vanhan renkaan saa painettua irti vanteelta. Siihen voi käyttää vaikka jotain pullotunkkia, hallitunkkia tms.. me laitettiin vanne lattialle ja painettiin trukin piikillä (lappeellaan) rengas irti. Muutoin homma oli helppo ja raudoilla kumit vaihtui tosi näppärästi, jopa helpommin kuin pyörän kumit.
Takarenkaisiin piti käyttää kuormaliinaa, jotta sai renkaan nousemaan vanteelle, mutta sekin oli pikkujuttu. Eturenkaisiin ei tarvinnut sitäkään.
Ja tänään kävin hakemassa ruuvikaupasta säkillisen kuusiokantaisia ilmastointiruuveja, sit pienet ruuvaustalkoot niin eiköhän ala olla pitoa riittävästi...
Tämä olikin yllättäen helppo homma eikä tullut edes hiki. Tärkeintä on, että on joku väline millä vanhan renkaan saa painettua irti vanteelta. Siihen voi käyttää vaikka jotain pullotunkkia, hallitunkkia tms.. me laitettiin vanne lattialle ja painettiin trukin piikillä (lappeellaan) rengas irti. Muutoin homma oli helppo ja raudoilla kumit vaihtui tosi näppärästi, jopa helpommin kuin pyörän kumit.
Takarenkaisiin piti käyttää kuormaliinaa, jotta sai renkaan nousemaan vanteelle, mutta sekin oli pikkujuttu. Eturenkaisiin ei tarvinnut sitäkään.
Ja tänään kävin hakemassa ruuvikaupasta säkillisen kuusiokantaisia ilmastointiruuveja, sit pienet ruuvaustalkoot niin eiköhän ala olla pitoa riittävästi...
CPI XS 250