LTZ400 (ja vastaavat) tyyppivikaa?

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
Wobbler
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 17 Huhti 2005 21:25
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Ittelle tulossa suzka 400 viikon sisällä ja olis erittäin mukava tietää että millä aineilla nyt kannattaa ajella.!! Tuo tislattu vesi 50% kuulostaa järkiperäiseltä, onpahan ainakin puhdasta :?

Tuo Tislattu vesi ei todellakaan ole mitään puhdasta vettä :wink: vaan siinä on vielä mukana kaikki suolat ja metallit joita saat normaalista raanavedestäkin eli raakavedestä. Ainut vesi millä voitte vähentää elektrolyysiä koneissanne on ionivaihdettuvesi jonka johtokyky on 0.
ms
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 30 Joulu 2005 18:25
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja ms »

Tuo Tislattu vesi ei todellakaan ole mitään puhdasta vettä vaan siinä on vielä mukana kaikki suolat ja metallit joita saat normaalista raanavedestäkin eli raakavedestä. Ainut vesi millä voitte vähentää elektrolyysiä koneissanne on ionivaihdettuvesi jonka johtokyky on 0!
oikeassa olet, näin näytti olevan kun tarkemmin asiaa selvitin.
Ulkomaisilla sivuilla suosittelivat käytettävksi evans-merkkistä tai alta löytyvää coolanol-nimellä myytävä ainetta. Näissä juuri 50%/50%glykolia ja "anti-sähköistä" eli vissiin mainitsemasi "ionivaihdettua vettä".

Lisäksi näyttää sisältävän silicaattia joka vähentää mm. alumiinin ja magneesiumin syöpymistä.
Alla kopio coolanolin teknisistä tiedoista:
EXXON
SILICATE ESTER DIELECTRIC HEAT
TRANSFER FLUIDS
COOLANOL ® 2O
COOLANOL ® 25R
COOLANOL ® 35R
COOLANOL ® OS-59
COOLANOL ® 45R

INTRODUCTION

Dependable Performance in Critical Applications
COOLANOL silicate ester synthetic dielectric heat transfer fluids are designed to meet the special needs of sensitive electronic components and environmental control systems in aircraft, missiles and spacecraft. The proven quality and reliability of COOLANOL is an important additional safeguard against costly and potentially catastrophic failure of critical airborne electrical equipment.

COOLANOL is specifically intended for liquid circulating systems (dynamic liquid phase) found in high-density electronic packages in aerospace and military applications. Such systems are in wide use because of their excellent heat transfer efficiency. COOLANOL should not be used in vaporizing (boiling liquid) systems.

Superb High- and Low-Temperature Stability
COOLANOL fluids feature superb thermal stability that easily withstands the high- and low-temperature extremes encountered by airborne electronic equipment. Other COOLANOL properties include low volatility, high flash and autoignition point, excellent dielectric qualities, good lubricity, oxidation and corrosion stability, and compatibility with a wide range of materials. To further ensure satisfactory performance in specific applications, COOLANOL is available in a wide selection of viscosity grades.

Versatile and Simple to Handle
Because of their dielectric, heat transfer, hydraulic and lubricating properties, COOLANOL fluids function well in dynamic systems over an exceptionally wide temperature range. They can be used with common construction materials, and their low order of toxicity simplifies handling. Note: When handling or storing COOLANOL it is critical to prevent accumulation of moisture in the fluid, as this can lead to fluid breakdown.

OXIDATIVE STABILITY / CORROSIVENESS
The EXXON COOLANOL fluids have good oxidative stability, as shown in Table 5. Oxidative stability is a measure of the ability of the fluid to withstand heat in the presence of air (oxygen). Oxidative stability testing differs from thermal stability testing in that the fluid is kept saturated with air at all times so that abundant oxygen is available for the oxidation of fluid. Poor oxidation stability could lead to the rapid formation of sludge and acid in the fluid.

The COOLANOL fluids are essentially non-corrosive. Corrosion is a measure of the effect of a liquid on various metals that might be in a system. Corrosion is usually measured in conjunction with the thermal or oxidative stability of the fluid. Corrosion is directly related to the rate, amount, and type of acid formed in the liquid under thermal or other stress.

Corrosive fluids are undesirable in the system, as corrosion may interfere with heat transfer and can also lead to wear and deterioration of metal components.

Table 5
TYPICAL OXIDATION AND CORROSION STABILITY DATA*
PER FTM 791 METHOD 5308, 168 HRS., 250°F, 5L/HR. AIR


  COOLANOL 20 COOLANOL 25R COOLANOL 35R COOLANOL 45R MIL-C-47220B
Specs. Limit
Metal weight change, mg/cm2
  Al 0.00 0.00 +0.01 0.00 ±0.2
  Cu +0.01 0.01 +0.01 +0.01 ±0.6**
  Steel 0.00 0.00 -0.01 0.00 ±0.2
  Cd plated steel -0.01 -0.01 0.00 0.00 ±0.2
  Mg alloy 0.00 -0.01 +0.01 0.00 None
  Zn - -0.03 -0.10 -0.10 ±0.4**

"Mg alloy" kohdassa korroosioluku lähes nolla joka viskositeetille.
Ainetta löytyy maxima coolanol nimellä naapurimaasta, vissiin sama? Suomesta en kys. tuotetta vielä löytänyt.
http://crossbolaget.se/s_VisaKatogorien ... pic=glykol

Saisko joku tätä ainetta jostain suomesta?? Hinta ei ainakaan ruotsissa paha > about 12€ purkki! Vois vaikka tilata postitse...
Mitä se punainen G12 aine sisältää? VAG group näyttää käyttävän tätä
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mitenkäs olisi 100% Glygolin käyttö?
Kylätason mönkijäkuski
Wobbler
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 17 Huhti 2005 21:25
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Veikkaan että tuohon g12 litkuun on lisätty vielä hapettumisen esto ainetta jota lisätään näihin isompiinkin suljettuihin kiertoihin. Ja lisäksi sinne on tahallaan lisätty Zn suoloja. Mutta MINUN mielestä noilla seikoilla ei ole oikestaan mitään käytännön merkitystä kunhan vaan nesteet vaihdetaan riitävän usein ja vielä oikeanlaiset nesteet 8) .

Sitä paitsi tämä koko ongelmahan ei johdu nesteistä vaan vääräistä metalleista tuolla jäähdytys kierrossa.
Wobbler
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 17 Huhti 2005 21:25
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Koheltaja kirjoitti:Mitenkäs olisi 100% Glygolin käyttö?
Ei toimi.... Jäätyy pakkasella :D .
ms
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 30 Joulu 2005 18:25
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja ms »

"Koheltaja"Mitenkäs olisi 100% Glygolin käyttö?
Puhdas glykoli jäätyy noin -13 asteessa, alhaisin jäätymispiste saadaan vissiin 60% vesiliuoksella mutta 50/50% ei ole paljon tätä huonompi...
Nyt en muista mitä sekoitussuhdetta käytetään valmiina myytävissä astioissa vai pitikö sinne jopa sekoittaa vettä itse..?
Jäähdytysnesteissä käytetään nykyään etyleeniglykolin sijaan myös propyleeniglykolia, joka ei ole kovin myrkyllistä.

Sitäpaitsi puhdas glykoli johtaa jonkun verran sähköä. Korroosio-ominaisuuksista en tiedä mutta ei kai glykoli ittessään suojaa esim. magneesiumisekoitteisia pintoja korroosiolta?
ms
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 30 Joulu 2005 18:25
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja ms »

Ellei lähde vaihtamaan magnesiumosia alumiinisiin ainakaan heti niin...
Voimmeko vetää seuraavat johtopäätökset joilla kyseistä syöpymisprosessia voidaan ainakin hidastaa:

1.
Koska suomessa tarvii ehdottomasti pakkaskestävyyttä täytyy käyttää glykolipitoista ainetta koska
muuta ei ole saatavana ainakaan tietääkseni... ja glykoliin täytyy aina sekoittaa vesipitoista ainetta
jotta saadaan mahdollisimman tehokas pakkaskestävyys. Loogista vielä...

2.
ja koska vesi sellaisenaan hanasta on sähköäjohtavaa täytyisi sitä saada EI-johtavassa muodossa.

3.
...ja koska magnesiumseoksinen materiaali reagoi hyvin herkästi ilman ja veden kanssa syöpymällä/
korrosoitumalla (vai miten tuo nyt väännetään?) täytyy seos sisältää sellaisia ainesosia jotka vähentävät korroosiota mahdollisimman tehokkaasti!?
(Ja syöpyminen tehostuu tieten kun mukaan laitetaan vielä jalompi alumiini jolloin magnesiumosat toimivat
perämoottoreissa olevan zinkkipalan tavoin.)

Coolanol näyttää tayttävän ainakin kaikki nuo vaatimukset...:
COOLANOL fluids feature superb thermal stability that easily withstands the high- and low-temperature
extremes encountered by airborne electronic equipment. Other COOLANOL properties include low volatility,
high flash and autoignition point, excellent dielectric qualities, good lubricity, oxidation and
corrosion stability
, and compatibility with a wide range of materials.
Eli -54C asteesta ja ylöspäin toimiva, erinomaiset antisähköiset ominaisuudet sekä hapettumis- ja
korroosionkestävyys.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

ms kirjoitti:
"Koheltaja"Mitenkäs olisi 100% Glygolin käyttö?
Puhdas glykoli jäätyy noin -13 asteessa,
Niinhän se taisi olla, en vaan muistanut että se jäätymispiste oli noinkin alhainen.

Tää ei nyt kuulu aiheeseen mutta muistaako kukaan että paljonko glygolin kiehumispiste on? Oliko se jossakin 105-108 asteen korvilla?
Kylätason mönkijäkuski
Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

anton kirjoitti:Meinaako pojat käyttää tislattua vetää jäähdytysnesteenä? Eikö se jäädy pakkasella?
Vastaus luki hiukan aikaisemmin. Jos taas mr Anton tekisi kuin muita käskee eli 'lue edelliset' :lol:
Kenne kirjoitti:Silloin ennenmuinoin kun alkoivat käyttää magnesiumia lohkoissa niin suositeltiin käytettäväksi 50/50 Glygolia ja TISLATTUA vettä.
Sitä mä oon käyttänny omissa peleissä eikä syöpymistä oo havaittu.
Tosin 400sta Suizaa en ookkaa omistannu.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Joo, mut mistä mä olen voinnut tietää että jäätyykö tislattu vesi ja glygooli, kun se mainittiin vasta jälkeenpäin. Nyt tiedän kyllä :D
Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

anton kirjoitti:Joo, mut mistä mä olen voinnut tietää että jäätyykö tislattu vesi ja glygooli, kun se mainittiin vasta jälkeenpäin. Nyt tiedän kyllä :D
Kaikki vesi jäätyy sellaisenaan on se tislattua tai ei. Tosin oikein suolanen vesi jäätyy huonomin 8)
Yleensähän sekotetaan vesi glykoliin (tai vastaavaan) jotta se ei jäätyis. Samoin se estää jonkin verran korroosiota ja nostaa kiehumispistettä hiukan.
Nio noi asiathan olikin jo selvitettynä tossa edellä mutta kertauksena jos et lukenu :roll: :D
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

:lol: heh, just selitit tuossa sen mitä itse tarkoitinkin :lol: :wink:
allterrainvechile
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Touko 2005 11:42
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja allterrainvechile »

Mä vaihdoin eilen omaan härveliin jäähdytysnesteet ja löysin sitä teidän kuvailemaa harmahtavaa ja karheata mössöä sieltä paisuntasäiliön pohjasta lähtevästä putkesta joka oli muuten täysin tukossa, kiitos sen mössön, mutta paisunta säiliössä en nähnyt yhtään mössöä, ehkä sen takia että se putki oli niin tukossa että se ei päässyt sinne.

Neste minkä vaihdoin alkuperäisen tilalle on Zeron punaista silikaattivapaata jäähdytysnestettä.
Yamaha Grizzly 700 SE + Tatou 4-s telat -08
Avatar
stinger
6WD
Viestit: 332
Liittynyt: 02 Marras 2004 21:31
Paikkakunta: Polaris 750

Viesti Kirjoittaja stinger »

Kurkkaahan varuilta pumpun alle, siinä hommassa tarvitset vaan uuden o-renkaan pumpun ja kytkinkopan väliin tai sitten sen alumiinikopan tiivisteineen. Siellä piilee luultavasti yllätys!! En tiedä liittyikö nestevuodon alkaminen siihen että minäkin vaihdoin punaiset nesteet. Vihreä on paljon tahmeamman näköistä.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Onko siellä koneessa muita vastaavia syöpyviä paikkoja, vai onko toi koppa ainut?
Vastaa Viestiin