Faktaa mönkkäreiden painosta
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Mitäs Jarim:n Fe painoi vakiokuntoisena?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 268
- Liittynyt: 17 Tammi 2008 21:06
- Mönkijä:: HONDA 420FA 30"
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Muistaakseni n275 Kg
Tarkkaa painoa ei ole ylhäällä eli ei ihan kilon tarkkuudella ole faktaa.
Tarkkaa painoa ei ole ylhäällä eli ei ihan kilon tarkkuudella ole faktaa.
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Ja nyt lähdetään sitten JÄREISIIN painoihin............
Punnituskohteena Polaris 850 XP EpS vm - 2010
Lisävarusteet:
-Vinssi edessä
-Vinssi takana
-Iron Balticin 8mm: pohjapanssari muovinen ja tukivarsien suojat
-Renkaat MudLite XXL edessä 30x10x14 ja takana 30x12x14,vanteet alkuperäiset alumiiniset.
-Alue-auran kiinnitysrauta pohjassa.
-Etulaatikko,täynnä roinaa mm. kirves, lapio,köysiä ja sen sellaista kamaa.
-Sammutin takatarakalla.
-Kaikenlaista pikkusälää mitä nyt on tullut ostettua esim.takakaide,käsisuojat yms.
-Tankki puolillaan..
Rekisteriotteessa painon kohdalla merkintä 500 kg ja vaakalla PUNNITTUNA 480kg eli kuskin kanssa jämpti 0.6 Tonnia.
Ovat viranomaiset tyypittäessään tuon traktoriksi ilmeisesti vetäisseet tuon 500kg hatusta mutta onnekkaasti vaan osuu
aika kohilleen varusteltuna...
ps. Ei ihme ettei sudi vaikka olis varikitti...
Punnituskohteena Polaris 850 XP EpS vm - 2010
Lisävarusteet:
-Vinssi edessä
-Vinssi takana
-Iron Balticin 8mm: pohjapanssari muovinen ja tukivarsien suojat
-Renkaat MudLite XXL edessä 30x10x14 ja takana 30x12x14,vanteet alkuperäiset alumiiniset.
-Alue-auran kiinnitysrauta pohjassa.
-Etulaatikko,täynnä roinaa mm. kirves, lapio,köysiä ja sen sellaista kamaa.
-Sammutin takatarakalla.
-Kaikenlaista pikkusälää mitä nyt on tullut ostettua esim.takakaide,käsisuojat yms.
-Tankki puolillaan..
Rekisteriotteessa painon kohdalla merkintä 500 kg ja vaakalla PUNNITTUNA 480kg eli kuskin kanssa jämpti 0.6 Tonnia.

Ovat viranomaiset tyypittäessään tuon traktoriksi ilmeisesti vetäisseet tuon 500kg hatusta mutta onnekkaasti vaan osuu
aika kohilleen varusteltuna...
ps. Ei ihme ettei sudi vaikka olis varikitti...

Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Nonii tuli käytyä polle punnittemas eli perus kaasarimalli 500 ho, vm 2010.
Varusteet.
Vinssi edessä.
polariksen oma musta karhennettu puskuri edessä + takana.
Iron baltic pohjapanssari muovi, alatukivarsisuojat alumiini.
Itp alut 12 tuumaset.
Renkaat Radial reptilet 26x9x12 edessä 26x11x12 takana.
Kaidesuojat edessä/takana.
Kahvasuojat, peruutusvalo, pikkusälää.
Boxis työkäluja hylsysarja/jakoavain/ruuvarii.
Tankki täynnä bensaa.
Järvenpään katsastuskonttoril vaaka näytti 370kg mut päätti sit siirtyä 380kg prkle
. Insinööri sano et näyttää lähintä kymppiä, joten ehkä tuo paino olis jotain tuossa välis.
Varusteet.
Vinssi edessä.
polariksen oma musta karhennettu puskuri edessä + takana.
Iron baltic pohjapanssari muovi, alatukivarsisuojat alumiini.
Itp alut 12 tuumaset.
Renkaat Radial reptilet 26x9x12 edessä 26x11x12 takana.
Kaidesuojat edessä/takana.
Kahvasuojat, peruutusvalo, pikkusälää.
Boxis työkäluja hylsysarja/jakoavain/ruuvarii.
Tankki täynnä bensaa.
Järvenpään katsastuskonttoril vaaka näytti 370kg mut päätti sit siirtyä 380kg prkle

Ulkona.
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Hienoa jiipee että sait punnittua, onhan sitä painoa sitte sullaki jonkun verran.
Seuraavaksi joku vois punnita vaikkapa ison grizzlyn ni saataisiin faktaa yamahankin osalta.
Seuraavaksi joku vois punnita vaikkapa ison grizzlyn ni saataisiin faktaa yamahankin osalta.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
-
- 6WD
- Viestit: 268
- Liittynyt: 17 Tammi 2008 21:06
- Mönkijä:: HONDA 420FA 30"
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Onko kellään muulla faktaa HONDAn 420 fe tai fm painoista?
Siis oikeesti itse punnittuna tai ollut mukana.
Sieravuoren Mönkkäritapahtumaan olisi kuulemani mukaan tulossa jopa punnitsemis mahdollisuus
Hienoa jos näin on. Kyllä Eurassa panostetaan..
Pitää toivoa että saatais mahdollisista punnituksista tiedot kuvien kera tänne foorumille.
Siis oikeesti itse punnittuna tai ollut mukana.
Sieravuoren Mönkkäritapahtumaan olisi kuulemani mukaan tulossa jopa punnitsemis mahdollisuus

Hienoa jos näin on. Kyllä Eurassa panostetaan..
Pitää toivoa että saatais mahdollisista punnituksista tiedot kuvien kera tänne foorumille.
-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Noniin...
Nyt olis punnittu pikkasen laitteita Sieravuoren tapahtumassa.
Kuvia punnituksista ei vissiin ole ja kaikkien laitteiden varustelusta en osaa sanoa, mutta laitan nyt tuloksia tänne ja omistajat voivat sitten lisäillä omien laitteidensa varusteet jos asia kiinnostaa.
Lamppuja ja muita pikkuhiluja en ala listaamaan, sillä suuruusluokan näkee kyllä illman pikkutingeleitäkin.
Aloitetaan pikkuHondasta, kun siittä on ollut aiemminkin täällä juttua:
- Honda 420 FE: pohjapanssarilla ja orkkiskumeilla (etutarakka poistettu) 275kg
- Honda 420 FA: pohjapanssari, 30" Mud-Litet, 325kg
- Honda 420 FA: pohjapanssari, 25" super swamperit(?), vinssi, sammutin 330kg
- Honda Rincon 680: n. 28" renkaat, vinssi, panssari 360kg
- Polle XP 550 pohjapanssari, vinssi, sammutin: 435kg
- Polle Sportsman 800: panssari (6mm), vinssi, sammutin 425kg
-Arctic Cat Thundercat 1000: 28 renkaat, taisi olla vinssiä ja panssariakin 430kg
- Linhai 520: taisi olla jotkut 26" renkaat, vinssi ja pohjapanssari: 450kg
- Kawasaki 750 Brute: 27" renkaat, vinssi ja panssarikin taisi olla 390kg (keulalla oli noin 15kg lisäakku)
- Suzuki 750 King Quad: 27 renkaat, sammutin, pohjapanssari, vinssi 360kg
- Yamaha Grizzly 450: 27" renkaat, panssari, vinssi, sammutin 365kg
- Yamaha Grizzly 550: 27" renkaat, panssari, vinssi, sammutin 405kg
- Yamaha Grizzly 660: jotkut n. 27" renkaat ja taisi olla vinssi ja panssarikin(?) 385kg
- Yamaha Grizzly 700: en yhtään muista mitä kamoja oli kiinni... 390kg
- Can-Am Renegade 800 (orkkis): 330kg
- Can-Am Outlander 800 XTC (orkkis) 365kg
- Can-Am Outlander 800 XMR (orkkis, eli 30" renkailla ja orkkis panssarilla) 455kg
- Can Am Outlander 650 XT: 27" renkaat, panssari, vinssi ja sammutinkin taisi olla 445kg (näitä oli 2kpl ja kummatkin painoi saman)
Siinä pikkasen osviittaa viikonlopun mittaustuloksista.
Nyt olis punnittu pikkasen laitteita Sieravuoren tapahtumassa.
Kuvia punnituksista ei vissiin ole ja kaikkien laitteiden varustelusta en osaa sanoa, mutta laitan nyt tuloksia tänne ja omistajat voivat sitten lisäillä omien laitteidensa varusteet jos asia kiinnostaa.
Lamppuja ja muita pikkuhiluja en ala listaamaan, sillä suuruusluokan näkee kyllä illman pikkutingeleitäkin.
Aloitetaan pikkuHondasta, kun siittä on ollut aiemminkin täällä juttua:
- Honda 420 FE: pohjapanssarilla ja orkkiskumeilla (etutarakka poistettu) 275kg
- Honda 420 FA: pohjapanssari, 30" Mud-Litet, 325kg
- Honda 420 FA: pohjapanssari, 25" super swamperit(?), vinssi, sammutin 330kg
- Honda Rincon 680: n. 28" renkaat, vinssi, panssari 360kg
- Polle XP 550 pohjapanssari, vinssi, sammutin: 435kg
- Polle Sportsman 800: panssari (6mm), vinssi, sammutin 425kg
-Arctic Cat Thundercat 1000: 28 renkaat, taisi olla vinssiä ja panssariakin 430kg
- Linhai 520: taisi olla jotkut 26" renkaat, vinssi ja pohjapanssari: 450kg
- Kawasaki 750 Brute: 27" renkaat, vinssi ja panssarikin taisi olla 390kg (keulalla oli noin 15kg lisäakku)
- Suzuki 750 King Quad: 27 renkaat, sammutin, pohjapanssari, vinssi 360kg
- Yamaha Grizzly 450: 27" renkaat, panssari, vinssi, sammutin 365kg
- Yamaha Grizzly 550: 27" renkaat, panssari, vinssi, sammutin 405kg
- Yamaha Grizzly 660: jotkut n. 27" renkaat ja taisi olla vinssi ja panssarikin(?) 385kg
- Yamaha Grizzly 700: en yhtään muista mitä kamoja oli kiinni... 390kg
- Can-Am Renegade 800 (orkkis): 330kg
- Can-Am Outlander 800 XTC (orkkis) 365kg
- Can-Am Outlander 800 XMR (orkkis, eli 30" renkailla ja orkkis panssarilla) 455kg
- Can Am Outlander 650 XT: 27" renkaat, panssari, vinssi ja sammutinkin taisi olla 445kg (näitä oli 2kpl ja kummatkin painoi saman)
Siinä pikkasen osviittaa viikonlopun mittaustuloksista.
Viimeksi muokannut jussa79, 24 Touko 2011 10:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Noppeli
- Viestit: 3
- Liittynyt: 09 Helmi 2011 19:10
- Mönkijä:: Arctic Cat Thundercat
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- waari
- 6WD
- Viestit: 887
- Liittynyt: 29 Heinä 2005 10:26
- Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
toi kevyehkö pikku HONDA on siis 8mm pohjapanssarilla ja vakio takarengas sarjalla eli edessä ja takana on 420:n vakiotakagummit. etutarakka on irti ja ne puskurista ylös tulevat putket katkottu. ei vinssiä, ei edes sen relettä
eikä muutakaan. limupullo ja pipo oli kyydissä. mukavan kevyt ajella. 


välittää.....
-
- 6WD
- Viestit: 268
- Liittynyt: 17 Tammi 2008 21:06
- Mönkijä:: HONDA 420FA 30"
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
- Honda 420 FA: pohjapanssari, 30" Mud-Litet, 325kg
Oli ilmeisesti toisiks kevein laite tuolla Isoista ja painavista renkaista ja vanteista huolimatta.
Painoa nostavia varusteita ei toki ole muuta kuin kasimillinen muovilevy rungon alla renkaiden lisäksi.
Kevennetty on toki jonkin verran.
Mielenkiintoista oli saada vihdoinkin faktaa FE HONDAN OIKEASTA painosta
275kg tämä kyseinen yksilö.
Oli ilmeisesti toisiks kevein laite tuolla Isoista ja painavista renkaista ja vanteista huolimatta.
Painoa nostavia varusteita ei toki ole muuta kuin kasimillinen muovilevy rungon alla renkaiden lisäksi.
Kevennetty on toki jonkin verran.
Mielenkiintoista oli saada vihdoinkin faktaa FE HONDAN OIKEASTA painosta

275kg tämä kyseinen yksilö.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Mielenkiintoinen on painon heitto FE:ssä.
Nyt on pakko ajaa ensiviikonloppuna FE uudestaan vaakaan.
Nyt on pakko ajaa ensiviikonloppuna FE uudestaan vaakaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Tuntuuhan noissa teitin laitteiden painoissa pikkasen heittoa olevan...
Mutta yleisesti ottaen voidaan kuitenkin ilmeisesti todeta, että ei se pikkuhonda NIIN ylivoimaisen kevyt ole, mitä juttua siitä on liikkunut.
Huomionarvoista oli ainakin mun mielestäni se, että risuperä-pikkuhondan ja esim. Rinconin, 660 Grizzlyn ja 750 King Quadin painoero oli vain noin 30kg, VAIKKA pikkuhondassa oli paria tuumaa pienemmät renkaat ja varusteet oli muuten käytännössä identtiset ainakin kingissä ja pikkuhondassa.
Kaikenkaikkiaan tulos näytti pitkälti siltä, että suurin painontuoja laitteisiin on isommat ja järeämpirunkoiset renkaat. Ne kun voivat painaa reilusti yli 10kg orkkiksia enemmän/kpl.
Kunnon panssari tuo varmaan sen kymmenkunta kiloa ja vinssi asennussarjoineen sen noin 15-20kg?
Nyt on kuitenkin tehty ensimmäinen "kimppapunnitus" samalla vaa´alla, eli ainakin näiden tulosten pitäisi olla vertailukelpoisia keskenään.
Tästä on hyvä jatkaa.
Mutta yleisesti ottaen voidaan kuitenkin ilmeisesti todeta, että ei se pikkuhonda NIIN ylivoimaisen kevyt ole, mitä juttua siitä on liikkunut.
Huomionarvoista oli ainakin mun mielestäni se, että risuperä-pikkuhondan ja esim. Rinconin, 660 Grizzlyn ja 750 King Quadin painoero oli vain noin 30kg, VAIKKA pikkuhondassa oli paria tuumaa pienemmät renkaat ja varusteet oli muuten käytännössä identtiset ainakin kingissä ja pikkuhondassa.
Kaikenkaikkiaan tulos näytti pitkälti siltä, että suurin painontuoja laitteisiin on isommat ja järeämpirunkoiset renkaat. Ne kun voivat painaa reilusti yli 10kg orkkiksia enemmän/kpl.
Kunnon panssari tuo varmaan sen kymmenkunta kiloa ja vinssi asennussarjoineen sen noin 15-20kg?
Nyt on kuitenkin tehty ensimmäinen "kimppapunnitus" samalla vaa´alla, eli ainakin näiden tulosten pitäisi olla vertailukelpoisia keskenään.
Tästä on hyvä jatkaa.
Viimeksi muokannut jussa79, 18 Touko 2011 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- 3WD
- Viestit: 65
- Liittynyt: 10 Kesä 2009 12:10
- Mönkijä:: Suzuki Kingquad 750AXi EPS
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Todella mielenkiintoista lukea ja vertailla. Etenkin kun on tulossa päivitys 420fasta kingquad 750een.
Oletin että olisi kauhean iso ero ollut painoissa.
Se toisaalta mikä yllättää on tuo linhain paino, sehän painaa kuin synti.
Mittauksen painevimpia koneita.
Oletin että olisi kauhean iso ero ollut painoissa.
Se toisaalta mikä yllättää on tuo linhain paino, sehän painaa kuin synti.
Mittauksen painevimpia koneita.
-
- Tracks
- Viestit: 1016
- Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
- Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
a sigfrids kirjoitti:Todella mielenkiintoista lukea ja vertailla. Etenkin kun on tulossa päivitys 420fasta kingquad 750een.
Oletin että olisi kauhean iso ero ollut painoissa.
Se toisaalta mikä yllättää on tuo linhain paino, sehän painaa kuin synti.
Mittauksen painevimpia koneita.
Vaikka pikkuhonda onkin fyysisesti huomattavasti pienempi, niin painoero oli yllättävän pieni.
FE malli säästää painoa melko paljon jäykän takapäänsä ansiosta, luultavasti noin 20kg?
Polariksen krossivehkeissä ilmoitettu painoero on noin 20kg risuperän ja jäykkäperäisen välillä ja laitteissa on muu runko jotakuinkin identtinen. Nuo laitteet vatmaankin yritetään aina tehdä mahdollisimman keveiksi, eli 4-veto puolella painoerot voivat olla jopa suurempia?
Linhaissa korkeaan painoon saattaa osasyynä olla hieman "heikompilaatuinen" materiaali esim. rungossa, joka on sitten kompensoitu aineenvahvuuksia kasvattamalla?
Toki Linhai oli tieliikenne laite, joka saattaa lisätä painoa 5-10 kg.
Myös pari kanaa taisi olla kilpipelejä, mutta niissä painoeroa ei taida tulla mettämalliin nimeksikään, kun suurin osa on ns. optiomalleja, joissa on vilkut ja muut.
Toinen yllättävä asia oli tuon XMR kanan paino, joka on kuitenkin pitkällä rungolla. Se painoi vain 10kg enemmän kuin 650 pätkämallit. XMR ei tosin tainnut olla optiomalli.
- prkl007
- 6WD
- Viestit: 622
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
- Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
- Paikkakunta: Pori
Re: Faktaa mönkkäreiden painosta
Ainakin itse olet pannut merkille, että tuo (täysin turha) takavaaja painaa varmaan 20kg ja aika ison painon lisäyksen tuo myös molempien sylinterien omat putkistot+niiden lämpösuojat+äänenvaimentimet. Runkorakenteet on tosiaan vahvemman oloisia kuin monessa muussa pelissä - onko sitten materiaalin heikkoidesta vai kiinalaisten suuruudenhulluudesta kyse...