
Jäälin ATV PARK -SULJETTU-
-
- 4WD
- Viestit: 245
- Liittynyt: 29 Syys 2005 20:12
- Mönkijä:: Cana 400 -11
- Paikkakunta: P-Pohjanmaa
Esimakua tulevista säännöistä:
Ryhmäajo säännöt:
Tule kokoontumispaikalle täsmällisesti eli tankki täytettynä ja virtsarakko tyhjennettynä. Ota selvää reitistä ja määränpäästä, niin sinun ei tarvitse heittää leikkiä kesken.
Mainitse erityistoivomuksistasi esimerkiksi vauhdin tai reitin suhteen ryhmänjohtajalle. Jos olet ajatellut liueta reitiltä kesken kaiken omille teillesi, kerro myös siitä ryhmänjohtajalle. Niin vältyt julkiselta paheksunnalta kun sinua turhaan odotellaan ja etsitään, vaikka oletkin vain lähtenyt kotiin saunomaan ja juomaan olutta.
Käsimerkit ovat hyödyllisiä tilanteissa joissa kypärät ovat jo päässä ja puhuminen tai huutaminen ei tuulen tai pakoäänien takia enää kuulu. Toisinaan myös etäisyyttä on sen verran, että muutamilla yksinkertaisilla käsimerkeillä asia hoituu yhtä hyvin kuin puhumalla.
Käsimerkki toistetaan yleensä aina. Kun siis näet jonkun pitävän yllä käsimerkkiä toista itse ko. käsimerkki kunnes takanasi oleva on huomannut ja toistanut merkin. Lähes poikkeuksetta kaikki käsimerkit näytetään vasemmalla kädellä niin, että oikea käsi pysyy kaasu- ja jarrukahvalla.
Erityisohjeita sorapöräyksiin:
Sorateiden pöräyksissä, kun porukka on kasassa ja lähdetään liikkeelle, niin jokainenhan muistaa ruopia takanaolevien päälle kivisateen. Ja pahoihin mäkiin ja paikkoihin kannattaa ajaa heti kaverin perään, että syntyy kunnon hässäkkä, jossa kukaan ei pääse minnekään.
Se joka on suunnistanut harhaan ja umpiperään, tulee tietysti sitä samaa kapeaa liukasta ruohoista uraa miljoonaa kavereita vastaan koko tien leveydeltä luistossa kertomaan, ettei tänne kannata kääntyä.
Risteyksessä suditetaan suuntajäljen sijasta viisi kierrosta paskarinkiä, ja poistutaan hissunkissun pintakaasulla läheiseen pusikkoon nauramaan kavereiden ilmeille, kun ne tulevat risteykseen.
Pölyävällä tiellä kannattaa ajaa siinä löysällä soralla ja pitää huolta että takapyörä sutii koko ajan ja pölyä nousee mahdollisimman paljon. Kovassa raiteessa tasakaasulla ajaminenhan ei ole kivaa.
Jos perässä on noviiseja, kannattaa ajaa edellä mahdollisimman helpon näköisesti ja lujaa. Sitten voi palata takaisin ihailemaan ulosajojälkiä.
Ja tietysti, kun pysähdytään jossain risteyksessä odottamaan porukkaa kasaan, niin heti kun viimeinen ja heikkokuntoisin saapuu paikalle, kovakuntoiset levänneet toteavat: "Aha, ei tänne ole tultu seisoskelemaan" ja jatkavat matkaa.
Keulilla menevä kartanlukija saa tähän neuvoon mukavasti lisäarvoa seuraavasti: Ensin luukutetaan niin ..rrrkeleesti, jotta saadaan kunnon pöly ilmaan. Sitten pysähdytään yllättäen kartanlukuun keskelle tietä ja testataan, että onnistuvatko takaa pölypilvestä +100 km/h tulevat väistämään eteensä hauskasti ilmaantuvan kartanlukijan.
Koko letka kannattaa viedä ajelemaan suljetulle yksityisalueelle tai yksityisteille, kilparadalle tai vaikka luonnonpuistoon. Maanomistajilta on turha kysyä mitään lupia koska ne yleisesti suhtautuvat niin nuivasti mönkkäristien rauhalliseen ja viattomaan harrastukseen.
Vain Suomessa kateus voi voittaa kiiman
Ryhmäajo säännöt:
Tule kokoontumispaikalle täsmällisesti eli tankki täytettynä ja virtsarakko tyhjennettynä. Ota selvää reitistä ja määränpäästä, niin sinun ei tarvitse heittää leikkiä kesken.
Mainitse erityistoivomuksistasi esimerkiksi vauhdin tai reitin suhteen ryhmänjohtajalle. Jos olet ajatellut liueta reitiltä kesken kaiken omille teillesi, kerro myös siitä ryhmänjohtajalle. Niin vältyt julkiselta paheksunnalta kun sinua turhaan odotellaan ja etsitään, vaikka oletkin vain lähtenyt kotiin saunomaan ja juomaan olutta.
Käsimerkit ovat hyödyllisiä tilanteissa joissa kypärät ovat jo päässä ja puhuminen tai huutaminen ei tuulen tai pakoäänien takia enää kuulu. Toisinaan myös etäisyyttä on sen verran, että muutamilla yksinkertaisilla käsimerkeillä asia hoituu yhtä hyvin kuin puhumalla.
Käsimerkki toistetaan yleensä aina. Kun siis näet jonkun pitävän yllä käsimerkkiä toista itse ko. käsimerkki kunnes takanasi oleva on huomannut ja toistanut merkin. Lähes poikkeuksetta kaikki käsimerkit näytetään vasemmalla kädellä niin, että oikea käsi pysyy kaasu- ja jarrukahvalla.
Erityisohjeita sorapöräyksiin:
Sorateiden pöräyksissä, kun porukka on kasassa ja lähdetään liikkeelle, niin jokainenhan muistaa ruopia takanaolevien päälle kivisateen. Ja pahoihin mäkiin ja paikkoihin kannattaa ajaa heti kaverin perään, että syntyy kunnon hässäkkä, jossa kukaan ei pääse minnekään.
Se joka on suunnistanut harhaan ja umpiperään, tulee tietysti sitä samaa kapeaa liukasta ruohoista uraa miljoonaa kavereita vastaan koko tien leveydeltä luistossa kertomaan, ettei tänne kannata kääntyä.
Risteyksessä suditetaan suuntajäljen sijasta viisi kierrosta paskarinkiä, ja poistutaan hissunkissun pintakaasulla läheiseen pusikkoon nauramaan kavereiden ilmeille, kun ne tulevat risteykseen.
Pölyävällä tiellä kannattaa ajaa siinä löysällä soralla ja pitää huolta että takapyörä sutii koko ajan ja pölyä nousee mahdollisimman paljon. Kovassa raiteessa tasakaasulla ajaminenhan ei ole kivaa.
Jos perässä on noviiseja, kannattaa ajaa edellä mahdollisimman helpon näköisesti ja lujaa. Sitten voi palata takaisin ihailemaan ulosajojälkiä.
Ja tietysti, kun pysähdytään jossain risteyksessä odottamaan porukkaa kasaan, niin heti kun viimeinen ja heikkokuntoisin saapuu paikalle, kovakuntoiset levänneet toteavat: "Aha, ei tänne ole tultu seisoskelemaan" ja jatkavat matkaa.
Keulilla menevä kartanlukija saa tähän neuvoon mukavasti lisäarvoa seuraavasti: Ensin luukutetaan niin ..rrrkeleesti, jotta saadaan kunnon pöly ilmaan. Sitten pysähdytään yllättäen kartanlukuun keskelle tietä ja testataan, että onnistuvatko takaa pölypilvestä +100 km/h tulevat väistämään eteensä hauskasti ilmaantuvan kartanlukijan.
Koko letka kannattaa viedä ajelemaan suljetulle yksityisalueelle tai yksityisteille, kilparadalle tai vaikka luonnonpuistoon. Maanomistajilta on turha kysyä mitään lupia koska ne yleisesti suhtautuvat niin nuivasti mönkkäristien rauhalliseen ja viattomaan harrastukseen.
Vain Suomessa kateus voi voittaa kiiman

-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Ai että tuo "Erityisohjeita sorapöräyksiin: " varsinkin lämmittää näin takatuupparin omistajan sydäntä. Lisättäköön että jos porukassa on ei neliveto omistajia niin kannattaa ruovittaa porukassa mahdollisismman syvä ajoura niin että jäykkäperäset jää taka-akselista kiinni. Etsi kaikki mahdolliset ojat sillä pienikin oja pysäyttää takatuupparin. Ja ojan jälkeen kaasu auki sillä siinä tehdään eroa. Kivikko jossa on sellaisia hiukan päätä isompia kiviä ei aiheuta nelikolle ongelmia mutta takatuupparin joutuu kantamaan siitä yli joten sekin on hyvä. Jonossa kun ajetaan pidetään sellainen sopivan kova vauhti että kaikkia ajaa jonossa toistensa perässä. Sitten porukan vetäjä ajaa uran tuollaisen sopivan korkuisen heinikossa lymyävän kiven yli. Perässä kirmaava jäykkäperä tökkää kiveen ja sitten voidaan yhdessä hekotella ja antaa tyylipisteitä kuskin lentoasennosta ja alastulosta. Todennäköisesti edellisen takana oleva ei ehdi jarruttaa ja tuuttaa vielä mönkkärin perään niin että se laskeutuu kauniisti omistajansa päälle. Ah ja tästä ei reissu enää parane. Kesällä sitten suo. WAU siihen kun takatuupparin upottaa ilman vinssiä niin ON kovassa. Nelikolla tässä vaiheessa ajetaan keulia ja näytetään mistä se kana pissii
Mutta kiitoksia tosiaan viimeisesta kaikille ajokavereille. Maasto on tähän vuoden aikaan ajettavaa jopa takatuupparille kun ei uppoa joka lapareeseen, mutta kyllä täytyy totuuden nimessä sanoa että sulan maan aikaan ei torstain reissusta olis tullu mitään. Kastu se kypärä hiestä nytkin, mutta sillähän sitä lähdettiin. Konekkin pysy kutakuinkin kasassa. Alkuun katos virrat mutta se anto vaan jännitystä reissuun ja niitä peilejäkin sai sitten matkalla taas kerätä laukkuun. Siihenkin on jo tottunut
Kaikenkaikkiaan hyvä maasto ja kaikkea löytyy kaikille vehkeille. Kiitos Siihantille avarakatseisuudesta että suo mönkijöille tällaisen mahdollisuuden. Paikalla tais olla 14 mönkijää ja ikähaitari n.8-60 tai sinne päin
Mukava nähdä että noilla junnuillakin on rohkeutta lähteä mukaan. Ehkä se tästä kun saadaan ATV Park ajatus pyörimään niin voin lähteä vaikka ite tolla takatuupparilla junnujen kanssa omalle reitille jos sellaisia halukkaita löytyy.



Mutta kiitoksia tosiaan viimeisesta kaikille ajokavereille. Maasto on tähän vuoden aikaan ajettavaa jopa takatuupparille kun ei uppoa joka lapareeseen, mutta kyllä täytyy totuuden nimessä sanoa että sulan maan aikaan ei torstain reissusta olis tullu mitään. Kastu se kypärä hiestä nytkin, mutta sillähän sitä lähdettiin. Konekkin pysy kutakuinkin kasassa. Alkuun katos virrat mutta se anto vaan jännitystä reissuun ja niitä peilejäkin sai sitten matkalla taas kerätä laukkuun. Siihenkin on jo tottunut

Kaikenkaikkiaan hyvä maasto ja kaikkea löytyy kaikille vehkeille. Kiitos Siihantille avarakatseisuudesta että suo mönkijöille tällaisen mahdollisuuden. Paikalla tais olla 14 mönkijää ja ikähaitari n.8-60 tai sinne päin

- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Oli kivasti kömpijämiehiä, nuotioimassa ja tutustumassa alueeseen. tutustuttiin alueen maastotyyppeihin, ja kyllä alueelta haastetta riittää myös nelikoille, takavetoisista puhumattakaan. Nyt on ajatus ajourien raivaamisesta kaivinkoneella, samalla myös ojia luiskataan. Ojiin tulee sivuun siltoja, jotta takavetoisien olisi mahdollista kiertää maastopätkiä. Oli myös puhe siitä radasta, siihen suoaukolle, niin siinä olisi kiva hurjastella ja kun lunta tulee liikaa takavetoisille ja lasten vehkeille, niin siinä voisi sitten niillä läärätä. Tuo Meuran hauska sääntöjuttu, on myös oikeesti esillä, sillä alueelle on tarkoitus tehdä ohjeistus, alueen käytöstä. Näin vältytään pitkiltä puheilta, uusien kuskien tullessa, voidaan antaa luettavaksi tulostettu ohjeistus, alueen sovitusta käytöstä. 

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Tänään käytiin Jackmeisterin ja Siihantin kanssa merkkaamassa rajoja, ja osin reittiäkin. Viikonloppuna kaivinkone raivaa suurimpiä kantoja ajouralta ja luiskaa ojia. Seuraavana viikonloppuna 13 ja 14 päivä,pidetään merkkaustalkoot ja tehdään samalla laavukehikko. Tarkoitus olisi raivata, sen tiheän taimikkopätkän, joka viimeksi ajettiin siihen linjalle, läpi ajoura joten jos on, ota vesuri tai vaikka raivaussaha mukaan. Toinen porukka voisi sitten koputella sen laavun rungon kasaan. Yrittäkää päästä paikalle jompana kumpana, ja mikseipä molempina päivinä. Mukaan voi ottaa kömpijän, niin voidaan sitten ajamallakin merkata reittiä



¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Mä oon mönkiny nyt kaivinkoneella muutaman päivän .
Siellä palstalla ,missä tehtiin paluumatkalla viimenen metsälenkki on nyt perusverkosto, joka tulee olemaan aika hikinen kunhan keväällä paikat pehmenee, nyt siihen on hyvä tutustua ei tule sitten ylläreitä.
Takapotkutkin pääsee nyt hyvin kun maa on jäässä, pehmeämmällä on vaihtoehtoiset reitit, myös linjan takana olevalle mäelle pääsee nyt takapotkuillakin !
Laavu värkit on kasassa.
Puuttuu vielä pari työhullua, piällysmies ja mönkijöitä polkeen reittejä. Joku vois ottaa vasaran mukaan.
Toivottavasti kelit suosii .
Siellä palstalla ,missä tehtiin paluumatkalla viimenen metsälenkki on nyt perusverkosto, joka tulee olemaan aika hikinen kunhan keväällä paikat pehmenee, nyt siihen on hyvä tutustua ei tule sitten ylläreitä.
Takapotkutkin pääsee nyt hyvin kun maa on jäässä, pehmeämmällä on vaihtoehtoiset reitit, myös linjan takana olevalle mäelle pääsee nyt takapotkuillakin !
Laavu värkit on kasassa.
Puuttuu vielä pari työhullua, piällysmies ja mönkijöitä polkeen reittejä. Joku vois ottaa vasaran mukaan.
Toivottavasti kelit suosii .
-
- 4WD
- Viestit: 245
- Liittynyt: 29 Syys 2005 20:12
- Mönkijä:: Cana 400 -11
- Paikkakunta: P-Pohjanmaa
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Parkissa oli tänään talkoot, mutta taisi mennä ajeluksi, sillä niin hienot reitit on kaivinkone viikossa saanut aikaan. Kun Siihan sanoi, ettei viitsinyt alkaa puhelimessa selittämään, reittejä, ja etten kuitenkaan uskoisi, niin ymmärsin heti, mitä mies tarkoitti. Reitistö on käsittämättömän hieno, kun se tehdään kaivinkoneella, nyt on kone tehnyt reittiä noin 10km ja kun kaikki entiset urat lasketaan mukaan saa aluella ajaa päivän, eikä tarvitse samoja uria ajaa kahteen kertaan.. Lupsakkaa luukutusta ja erikoistilanteita, jotka on tehty ammattitaidolla. Tosin nyt kelit pikkaisen antaa tasoitusta, sillä maa on jäässä, eikä pahoja upotuksia, tarvitse pelätä. Niitäkin kyllä löytyy, jos tekee mieli, sulia lutakoitakin on tehty kuten ameritiikassa, jos vaan intoa piisaa. Makkarat tietysti paistettiin ja suunniteltiin tulevia tapahtumia, joista yksi lyötiin lukkoon, nimittäin jäsentenväliset suunnistuskisat. Ratamestariksi kun vielä saatiin alan ammattilainen, Kinnusen Matti, niin varmaan tulossa on lustiä niin taka kuin nelivetomiehillekkin.Talkootyöt siis jäi tekemäti, ja tarkoitus olisi huomenissa saada jotain aikaiseksi, joten otappa itseäsi niskasta kiinni, ja vasara/ vesuri/ moottorisaha mukaasi, tule noin 10.00 parkkiin, niin tekastaan tuo laavunrunko ja reitti pikku taimikon läpi. Alueelle pääsee myös Ylikiimingintien kautta, kun ajaa 6,5 km kuusamontieltä liikennevaloista Ylikiiminkiin päin ja kääntyy vasemmalle metsäautotielle. Hyvä merkki oikeasta tiestä on ajoneuvolla ajokiellety merkki, joka siis ei koske mönkkäriporukkaa. Sitten kun ajaa sitä metsäautotietä parisataametriä, kääntyy vasemmalle ja jatkaa suoraan aina laavulle asti. Siellä pääsee kääntään auton vaikka kärry olisi perässä, joten ajakaa suoraan sinne, ja tietenkin mönkijät ja makkaranpaistovarustus mukaan.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Juu niin jäi, mutta sovitaan se sitten tässä lähiaikoina.mkn kirjoitti:Onneksi sen suunnistuskisan ajankohta jäi vielä sopimatta
Tänään oli talkoissa mukavasti osallistujia, ja laavun runko on pystyssä, myös reitti taimikon läpi saatiin raivattua, kiitos Hondamäänin


¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...