Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
JMH1000
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Joulu 2014 17:00
Mönkijä:: Can Am 1000XT-P T3
Paikkakunta: Veteli

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja JMH1000 »

Pieni vinkki ainaski canamiehille !
Omaan tonniseen maxi outtiin (-15 malli) laitoin etu/takaperään sekä vaihelaatikkoon castrolin syntrax limited slip 75w-140 öljyt niin loppu vollotukset siihen .
JJJ-Service
Avatar
Skifo-79
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
Mönkijä:: Can-Am 650x
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja Skifo-79 »

Eipä oo öljyn laadulla vielä yhtään vikaa korjattu, tai mitoitus virhettä. Vai olisikohan sillee, et kauppa o se mikä kannattaa. Eikä miulla ainakaan uuttuuttaa jollottanu mikää.
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
Makkeri
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 28 Tammi 2015 17:14
Mönkijä:: Outlander 500 Max t3 -15
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja Makkeri »

Kannattaa harkita, meneekö vaihtamaan etuperän öljyn laatua/merkkiä alkuperäisestä. Visco-lukkon toiminta kuulemma tarkka öljyn laadusta.
Pietu71
Tracks
Viestit: 1062
Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

eikös se ollu niin että siellä viscon puolella on omat rasvansa jonkun paketin sisällä.Eli nuo vaihdettavat öljyt ei vaikuta viscon toimintaan,eiks niin,vai muistanko väärin.
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Juurinäin, viscon sisällä on oma jonkinsortin silikonimassa.
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja cotcot »

meura
6WD
Viestit: 294
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja meura »

Väitän vastaan :wink:

Jossakin foorumin kätköissä on juttua tuosta viskon toiminnasta. Eli ei ole täysin suljettu öljyn kierto ja väärät öljyt "huonontavat" viskonesteen pitemmässä juoksussa. Ja "oikean öljyn" käyttö taas kestää että viskoneste palautuu alkuperäiseksi.

Haulla en löytäny, joku varmaan muistaa missä se juttu on/oli?

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
JMH1000
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Joulu 2014 17:00
Mönkijä:: Can Am 1000XT-P T3
Paikkakunta: Veteli

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja JMH1000 »

Onkohan teillä kellään todellista faktaa canan etuperän toiminnasta ?
JJJ-Service
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Toki voi olla jotta olen väärässä, mutta näin minä olen asian ymmärtänyt:

Visko lukko on tavallaan omansa silikonimassoineen suljettuna ja silikonimassan avulla toimii pumppuna painaen kitkalevyä jolloin lukko kytkeytyy ja etuperästä tulee yhtä puuta. Vuosien varrella on ollut eri kehitysasteella olevia versioita lukosta joista toiset kytkeytyy nopeammin ja toiset hitaammin. Öljy pyörii omassa tilassaan ja vaatii LS ominaisuuden tuon kitkalevyn vuoksi jotta on pitoja eli ilman LS ominaisuutta saattaa poltaa kitkalevyn. Kenties tuo kitalevyn tuhoutuminen saattaa myös tapahtua esim. jos on oikein isoa rengastusta alla ja ollaan tiukassa kuravellipuurossa kiinni.

Canan etuperää tutkittu ja käsitelty myös mönkijälehdessä jos haluaa ''virallistatietoa''.

Lyhykäisyydessään oma näkemys noin ja jos jotain tai koko homma meni pieleen niin mielellään kuuntelen ja luen lisätietoa etuperän toiminnasta.
Avatar
Skifo-79
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
Mönkijä:: Can-Am 650x
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja Skifo-79 »

Yhdyn edelliseen. Limited slip öljyä etuperään enkä lähtis ainakaan jäykempää öljyä etuperään laittaan. En myöskään takaperään näillä pakkasilla. Mut kattokaaha MuddandDirt videoita peristä, siel o kokemusta pikkase enemmän ku meill yhteensä.
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
JMH1000
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 14 Joulu 2014 17:00
Mönkijä:: Can Am 1000XT-P T3
Paikkakunta: Veteli

Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Viesti Kirjoittaja JMH1000 »

Kiitos !
Näin olen itsekkin ymmärtänyt ja silloinhan tullaan siihen että öljy joka sisältää LS(olkoon sitten mikä öljymerkki tahansa) lisäaineistuksen käypi etuperään .
Sitte tuohon vollotukseen (hammaskosketukseen) niin eri öljyillä on erinlaiset paineen kesto ominaisuudet jotenka kyllä niillä öljyilläkin voipi korjata .
JJJ-Service
Vastaa Viestiin