
Mikä mönkijä työkäyttöön? Ja tyhmiä kysymyksiä..
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Lommoontuu, ja luistaa huonosti. Lentokone alumiini vielä lentää. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Se ei liu'u vaan tarraa kiinni kiviin ja kaikkeen ylitettävään. Jonkun aikaa kun se on alla ollut niin irroituksen jälkeen todella vaikea saada takaisin. Talvella kerää jäätä. Kyllä se alkuperäistä enemmän suojaa kyllä.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Aijaa, en tiennykkään.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Jaa murroksia, ei niitä mulla oo mennyt kesken kaiken rikki. Ei kai tuommonen tehoton matala pienillä rattailla pelkästään pihalla ajettava laitos niitä rikokkaan
Sen mitä tuo minun Polle on kestänyt käsittelyä tuossa muodossaan, on jotakin aika käsittämätöntä, minkäänlaista sääliä en oo tuntenut, eli en usko, että Polle sen herkemmin rikki menee, käyttäjissä se vika löytyy. En oo yhenkään Hondan nähnyt saavat sellaista rääkkiä, mihin oon parin Pollen nähnyt joutuvan, mutta eipä niitä rikkikään taida niin usein mennä?.
Siitäpä syystä en kommentoi vähääkään, mikä on kestävin merkki, mutta käytön kannalta se etulukko vaan on oleellinen, vaikkei sitä 80% ajasta tarvitsiskaan. Niinkuin ei auton tehojakaan tarvitse.
Jos haetaan analogia vaikkapa siitä, että kerran kesässä hinataan asuntovaunua, mutta muuten pärjätään 1.6 vapari Kia Ceedilla, niin onhan se varmasti kärsimys vetää vaunua sillä pikkukipolla se yksi reissu. Senkin saa tehtyä, mutta...
Joka merkillä ne työt saa tehty, toisilla ehkä nopeammin, tyylikkäämmin, varmemmin(?), tai katu-uskottavammin.
Tällainen mikä on paras-tappelu on vain isojen poikien minulla on parempi lelu kuin sinulla-kiistely, aikansa viihdyttävää, mutta alkaa pian toistaa itseään.
Ääh, punainen lanka siitä, mitä aioin sanoa, hävisi jo eka lauseen aikana ja sen jälkeen ulosanti muuttui pelkäksi tajunnan virta-tyyliseksi jargoniksi...kiitos ja anteeksi.
-P-


Sen mitä tuo minun Polle on kestänyt käsittelyä tuossa muodossaan, on jotakin aika käsittämätöntä, minkäänlaista sääliä en oo tuntenut, eli en usko, että Polle sen herkemmin rikki menee, käyttäjissä se vika löytyy. En oo yhenkään Hondan nähnyt saavat sellaista rääkkiä, mihin oon parin Pollen nähnyt joutuvan, mutta eipä niitä rikkikään taida niin usein mennä?.
Siitäpä syystä en kommentoi vähääkään, mikä on kestävin merkki, mutta käytön kannalta se etulukko vaan on oleellinen, vaikkei sitä 80% ajasta tarvitsiskaan. Niinkuin ei auton tehojakaan tarvitse.
Jos haetaan analogia vaikkapa siitä, että kerran kesässä hinataan asuntovaunua, mutta muuten pärjätään 1.6 vapari Kia Ceedilla, niin onhan se varmasti kärsimys vetää vaunua sillä pikkukipolla se yksi reissu. Senkin saa tehtyä, mutta...
Joka merkillä ne työt saa tehty, toisilla ehkä nopeammin, tyylikkäämmin, varmemmin(?), tai katu-uskottavammin.
Tällainen mikä on paras-tappelu on vain isojen poikien minulla on parempi lelu kuin sinulla-kiistely, aikansa viihdyttävää, mutta alkaa pian toistaa itseään.
Ääh, punainen lanka siitä, mitä aioin sanoa, hävisi jo eka lauseen aikana ja sen jälkeen ulosanti muuttui pelkäksi tajunnan virta-tyyliseksi jargoniksi...kiitos ja anteeksi.
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Tiennyt mitä?gamo500 kirjoitti:Aijaa, en tiennykkään.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
...toistit vain mitä just kerkesin sanomaan, no mä en niin hienosti osaa kirjoittaa. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Mielenkiintoisia kommentteja puolin ja toisin. Yksi seikka jäi askarruttamaan.. se että lukkoa ei tarvita hondassa jos näin liioitellusti sanotaan. Kertokaapa hondamiehet sitten miksi te yritätte saada jarrulla kuitenkin ne neljä pyörää tiukassa paikassa vetämään jos lukkoa ei tarvita? Kai se on kiistatonta että jos 4 pyörää vetää kolmen sijasta on se aina parempi. Jotenkin tuntuu että jos jää kiinni ei kyllä ensimmäisenä tulisi mieleen ainakaan itsellä painaa jarrua. Ja edelleen, jos lukosta ei olisi hyötyä miksi esimerkiksi traktoreissa on lukot lähes kaikissa, vai onko edes traktoreita joissa ei olisi lukkoja? Ja metsäkoneet?
Yksi mielenkiintoinen käytännön kokemus/testi lukosta. 400 cana jossa on siis se vanhempi visco tipahti traktorin uraan rämeellä siten että vasen puoli painui syvälle ja oikea oli pinnalla. Kun oli pehmyttä niin siihenhän se jäi jauhamaan kolmella renkaalla siten että se rengas jonka apua olisi kaivannut (siis montussa) oli paikallaan ja se pinnalla oleva raapi tuloksetta tyhjää. Työnnettiin sitten käsin pois ja kokeiltiin mielenkiinnon vuoksi miten käy lukollisella laitteella, pollen 550 xp:llä. Ajettiin samaan uraan jonka jo cana oli jauhanut pahemmaksi. Pysähdyttiin siihen. Oltiin varmoja ettei nouse. Sitten varovasti ryömittäen liikkeelle ja kas kummaa sieltä nousi! Tämän tapaisissa tilanteissa oli siis etua että neljä pyörää vetää. Molemmissa oli vakiorenkaat.
Honda on hyvä laite mutta minusta siinä ei tekniikka ole enää tätä päivää kaikilta osin. Pahimpana puutteena pidän etulukon puutetta ja tehostimen puutetta hondan lippulaivasta, rinconista. Ja 420 hondassa ne nappivaihteet oli ainakin minusta työläät käyttää ja aina vaihdettaessa tuli epämiellyttävä rytkäisy. Jäätiinpä kerran kovassa pakkasessa metsään kun sammutin vaihde päällä. Akussa ei ollut tarpeeksi virtaa jotta olisi jaksanut vaihtaa vaihteen vapaalle. Vaihde päällä se ei startannut. Ei auttanut kuin hakea kaapelit ja lisävirtaa jotta saatiin vaihde pois päältä ja laite strarttaamaan. Kyllä ei siinä tilanteessa kovin kehusanoja laitteelle tullut! Ja pakki on kyllä tehty turhan työlääksi. Itsellä ollut juuri tuo 420 FE.
Yksi mielenkiintoinen käytännön kokemus/testi lukosta. 400 cana jossa on siis se vanhempi visco tipahti traktorin uraan rämeellä siten että vasen puoli painui syvälle ja oikea oli pinnalla. Kun oli pehmyttä niin siihenhän se jäi jauhamaan kolmella renkaalla siten että se rengas jonka apua olisi kaivannut (siis montussa) oli paikallaan ja se pinnalla oleva raapi tuloksetta tyhjää. Työnnettiin sitten käsin pois ja kokeiltiin mielenkiinnon vuoksi miten käy lukollisella laitteella, pollen 550 xp:llä. Ajettiin samaan uraan jonka jo cana oli jauhanut pahemmaksi. Pysähdyttiin siihen. Oltiin varmoja ettei nouse. Sitten varovasti ryömittäen liikkeelle ja kas kummaa sieltä nousi! Tämän tapaisissa tilanteissa oli siis etua että neljä pyörää vetää. Molemmissa oli vakiorenkaat.
Honda on hyvä laite mutta minusta siinä ei tekniikka ole enää tätä päivää kaikilta osin. Pahimpana puutteena pidän etulukon puutetta ja tehostimen puutetta hondan lippulaivasta, rinconista. Ja 420 hondassa ne nappivaihteet oli ainakin minusta työläät käyttää ja aina vaihdettaessa tuli epämiellyttävä rytkäisy. Jäätiinpä kerran kovassa pakkasessa metsään kun sammutin vaihde päällä. Akussa ei ollut tarpeeksi virtaa jotta olisi jaksanut vaihtaa vaihteen vapaalle. Vaihde päällä se ei startannut. Ei auttanut kuin hakea kaapelit ja lisävirtaa jotta saatiin vaihde pois päältä ja laite strarttaamaan. Kyllä ei siinä tilanteessa kovin kehusanoja laitteelle tullut! Ja pakki on kyllä tehty turhan työlääksi. Itsellä ollut juuri tuo 420 FE.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Juupas eipäs hiekkalaatikko keskustelu!
Mä näkisin niin että ketjun aloittajan tarpeisiin käy lähes mikä tahansa nelivetoinen mönkijä. Olkoon sitte ns vajaavetoinen tai ei. Ja 300 kuutiota riittää mielestäni pihanauraukseenkin jo, riippuen hieman leveysasteista missä asutaan.
Itte se pitää käydä kokeilemassa tykkääkö esim nappivaihteista yms. ja mietti oikeasti kuinka pahassa maastossa ja millaisilla kuormilla pitää päästä etenemään. Renkailla on tässä iso merkitys kuitenkin. Ennen tehon lopumista loppuu pito tai/tai maavara.

Mä näkisin niin että ketjun aloittajan tarpeisiin käy lähes mikä tahansa nelivetoinen mönkijä. Olkoon sitte ns vajaavetoinen tai ei. Ja 300 kuutiota riittää mielestäni pihanauraukseenkin jo, riippuen hieman leveysasteista missä asutaan.
Itte se pitää käydä kokeilemassa tykkääkö esim nappivaihteista yms. ja mietti oikeasti kuinka pahassa maastossa ja millaisilla kuormilla pitää päästä etenemään. Renkailla on tässä iso merkitys kuitenkin. Ennen tehon lopumista loppuu pito tai/tai maavara.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Hondassa on käsi vipukin manuaaliseen vaihteen vaihtamiseen vapaalle...
Ja se ei rykäise vaihtaessa jos vaihdon tekee oikein(höllää siis kaasua, kaasu pohjassa ei pitäisi vaihtaa, mutta väärin käyttäessä vaihtaa kyllä melko isoilla kierroksilla). KÄyttö virheestä ei siis kannata syyttää laitetta vaan kuljettajan ajatusmailmaa.
Lukkoa ei tarvita koska varsin monessa paikassa pärjää kolmellakin vetävällä ja kun näyttää ettei se neljäs pyörä on helppo ottaa mukaan pienellä jarrun käytöllä. Näin laitteella voi ajella neliveto päällä huolettomasti toisin kuin eräillä toisilla merkeillä joissa häkit ja muut himmelit on solmussa. Toki oikea lukko puoltaa paikkaansa silloin kun möyritään jatkuvasti mutalikossa yms. Mutta ei hondaa ole sellaiseen suunniteltukaan, se on työ käyttöön ja jos työkäyttö on sellaisessa maastossa että ei meinaa maavara ja veto kyky riittää on väärät vehkeet. Noin vähän kärjistäen sanottuna.
Toki tietysti muista laitteista kuin hondasta ei itsellä ole kokemusta, mutta toisaalta: Kun osti kerralla hyvän ei ole huonoja kokemuksia. Aika monet ovat ostaneet keskusteluista päätellen kiinalaista yms halpaa ja vaihtaneet sitten kalliimpiin "laatu"merkkeihin ja kehuneet päätöstään. Mutta se on taivaan tosi että yleistä ohjetta ei voi antaa että mikä laite sopii kenelläkin mihinkin käyttöön. Mutta sen verran voinee yleistää että halvalla saa halvan laitteen ja kalliilla sitten kalliimman. Joku rohkea voi vetää enemmänkin johtopäätöksiä hinnan perusteella ja tuskin menee metsään. Eli jos käyttö on pihatiellä ajelua haastavampaa niin itse ainakin ostaisin kerralla hyvän kuin tappelisin halvan kanssa. Ja miksipä se polle/honda akseli ei voisi olla sitä hyvää ja suositeltavaa osastoa? Ehkä siihen ryhmään saattaisi olla tulossa muutama muukin, mutta kun ei kokemusta ole niin en sen kummemmin ala miettimään.
Ja se ei rykäise vaihtaessa jos vaihdon tekee oikein(höllää siis kaasua, kaasu pohjassa ei pitäisi vaihtaa, mutta väärin käyttäessä vaihtaa kyllä melko isoilla kierroksilla). KÄyttö virheestä ei siis kannata syyttää laitetta vaan kuljettajan ajatusmailmaa.
Lukkoa ei tarvita koska varsin monessa paikassa pärjää kolmellakin vetävällä ja kun näyttää ettei se neljäs pyörä on helppo ottaa mukaan pienellä jarrun käytöllä. Näin laitteella voi ajella neliveto päällä huolettomasti toisin kuin eräillä toisilla merkeillä joissa häkit ja muut himmelit on solmussa. Toki oikea lukko puoltaa paikkaansa silloin kun möyritään jatkuvasti mutalikossa yms. Mutta ei hondaa ole sellaiseen suunniteltukaan, se on työ käyttöön ja jos työkäyttö on sellaisessa maastossa että ei meinaa maavara ja veto kyky riittää on väärät vehkeet. Noin vähän kärjistäen sanottuna.
Toki tietysti muista laitteista kuin hondasta ei itsellä ole kokemusta, mutta toisaalta: Kun osti kerralla hyvän ei ole huonoja kokemuksia. Aika monet ovat ostaneet keskusteluista päätellen kiinalaista yms halpaa ja vaihtaneet sitten kalliimpiin "laatu"merkkeihin ja kehuneet päätöstään. Mutta se on taivaan tosi että yleistä ohjetta ei voi antaa että mikä laite sopii kenelläkin mihinkin käyttöön. Mutta sen verran voinee yleistää että halvalla saa halvan laitteen ja kalliilla sitten kalliimman. Joku rohkea voi vetää enemmänkin johtopäätöksiä hinnan perusteella ja tuskin menee metsään. Eli jos käyttö on pihatiellä ajelua haastavampaa niin itse ainakin ostaisin kerralla hyvän kuin tappelisin halvan kanssa. Ja miksipä se polle/honda akseli ei voisi olla sitä hyvää ja suositeltavaa osastoa? Ehkä siihen ryhmään saattaisi olla tulossa muutama muukin, mutta kun ei kokemusta ole niin en sen kummemmin ala miettimään.
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
No ei nyt aivan niinkään. Hyvähän se on että täällä tuodaan mielipiteitä/kokemuksia. Asiallinen keskusteluhan on vaan hyvästä. Ja mukavahan se on lukea hondamiesten hyviä kokemuksia laitteesta. Kaikillehan sillä ei ole väliä vetääkö kolmella vai neljällä pyörällä. Itsekin kun ostin eka laitteen, muulla ei ollut väliä kuin sillä että on honda.Puuhis83 kirjoitti:Juupas eipäs hiekkalaatikko keskustelu!![]()
Totta on että jokainen hankkii laitteen tarpeensa mukaan. Siksi onkin hyvä että on mahdollisuuksia valita mönkjöitä laajalla skaalalla.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Sen kerran kun jarrukikkaa on tarvittu, se on toiminut. Toisin sanoen siihen ei välttämättä tarvita lukkoa, että neljä pyörää vetää. Raskaan perävaunun kanssa jos sattuu kunnolla kiinni jäämään, niin se onkin sitten ihan sama sutiiko kolme vai neljä pyörää. Silloin vedetään narua keulalta. 3-vetoisia traktoreita kyllä löytyy.JSSM kirjoitti:Kertokaapa hondamiehet sitten miksi te yritätte saada jarrulla kuitenkin ne neljä pyörää tiukassa paikassa vetämään jos lukkoa ei tarvita?
Minusta Hondan vaihteet on yllättävän näppärät käyttää. Sitä myös kiittelen, että peruutusvaihteen kytkemiseen ei tarvitse vääntää vaihdekepistä, vaan se onnistuu kevyellä peukalon liikkeellä. Kepillä edes takaisin vekslailu esimerkiksi lumihommissa oli ärsyttävää edellisen mönkijän kanssa. Mitään nykäyksiä ei vaihtaessa ole ja vaihdepäällä käynnistyy kun jarrukahvassa on painetta. Taitaa tuo jarrun painamisen tarve olla turvatekijä monessa muussakin merkissä?JSSM kirjoitti:Ja 420 hondassa ne nappivaihteet oli ainakin minusta työläät käyttää ja aina vaihdettaessa tuli epämiellyttävä rytkäisy.
Ei minustakaan ole kysymys mistään juupas eipäs väittelystä, vaan erilaisista, mutta perustelluista näkökulmista asioihin.JSSM kirjoitti:No ei nyt aivan niinkään. Hyvähän se on että täällä tuodaan mielipiteitä/kokemuksia. Asiallinen keskusteluhan on vaan hyvästä. Ja mukavahan se on lukea hondamiesten hyviä kokemuksia laitteesta. Kaikillehan sillä ei ole väliä vetääkö kolmella vai neljällä pyörällä. Itsekin kun ostin eka laitteen, muulla ei ollut väliä kuin sillä että on honda.Puuhis83 kirjoitti:Juupas eipäs hiekkalaatikko keskustelu!![]()
Viimeksi muokannut pusikkoon, 08 Marras 2012 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Niin, tosiaan, markalla markan vehkeet, vähän kärjistäen.
Piti vielä edelliseen viestiin lisätä, kun viittasin että joka 4x4 vehkeellä suoriutuu pikku hommista. Toisissa koneissa on vaan enämpi "huolto"tunteja, kuin ajotunteja. Ja en nyt tarkoita kiinapeli vs merkkipeli, vaan nämä on yksilöitä kuitenkin. Kiinalaisissa taitaa vaan olla jo uutena eniten sitä laatueroa.
Sikälikin omaksi valinnaksi menee kuinka paljon jaksaa ruuvata. Eli varaosien saatavuudelle/huolllolle kanssa sitä painoarvoa omien taitojen ja lompakon mukaan, jos siis päätyy käytettyyn koneeseen josta takuu on jo päättynyt.
Edit: Juupas tai eipäs niin kaikki melkein kehuu sitä laitetta kuitenkin mikä itsellä on. Muutama ihan hyvä näkykulma sellaisiltakin käyttäjiltä, joilla on useampi eri laite käytössä ollut.
Piti vielä edelliseen viestiin lisätä, kun viittasin että joka 4x4 vehkeellä suoriutuu pikku hommista. Toisissa koneissa on vaan enämpi "huolto"tunteja, kuin ajotunteja. Ja en nyt tarkoita kiinapeli vs merkkipeli, vaan nämä on yksilöitä kuitenkin. Kiinalaisissa taitaa vaan olla jo uutena eniten sitä laatueroa.
Sikälikin omaksi valinnaksi menee kuinka paljon jaksaa ruuvata. Eli varaosien saatavuudelle/huolllolle kanssa sitä painoarvoa omien taitojen ja lompakon mukaan, jos siis päätyy käytettyyn koneeseen josta takuu on jo päättynyt.
Edit: Juupas tai eipäs niin kaikki melkein kehuu sitä laitetta kuitenkin mikä itsellä on. Muutama ihan hyvä näkykulma sellaisiltakin käyttäjiltä, joilla on useampi eri laite käytössä ollut.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Onpas mukavasti tullu postauksia kyseiseen aiheeseen, omat kokemukset enempi harrastepuolelta mutta myös jonkin verran työ puuhastelusta. Edellinen oli lukollinen laite mutta samoista paikoista on menty kesät/talvet (vajaa vetoisella), enkä ole katunut hankintaa. Tunteja edellisellä kerkesin suhata reilu 100, nyt Foremanissa samanverran. Ja tuosta lukon jauhamisen puuttumisesta en oo kaivannut detroitteja, pienellä jarrunpainamisella kuitannut asian, (jos) on tarvinnut. Mutta niin kuin pusikkoon on täällä kirjoittanut Foremanista niin voin allekirjoittaa, kokemukset laitteesta samat.
Ulkona.
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Juu kirjoittaessa olit kerinnyt jo vastaamaan.gamo500 kirjoitti:...toistit vain mitä just kerkesin sanomaan, no mä en niin hienosti osaa kirjoittaa.

Lukko tai sen puute ei ole tarpeeksi painava syy valita tai olla valitsematta jotain merkkiä. Jarrulla ei yritetä saada vaan saadaan pyörimään ne kaikki renkaat.JSSM kirjoitti:Mielenkiintoisia kommentteja puolin ja toisin. Yksi seikka jäi askarruttamaan.. se että lukkoa ei tarvita hondassa jos näin liioitellusti sanotaan. Kertokaapa hondamiehet sitten miksi te yritätte saada jarrulla kuitenkin ne neljä pyörää tiukassa paikassa vetämään jos lukkoa ei tarvita? Kai se on kiistatonta että jos 4 pyörää vetää kolmen sijasta on se aina parempi. Jotenkin tuntuu että jos jää kiinni ei kyllä ensimmäisenä tulisi mieleen ainakaan itsellä painaa jarrua. Ja edelleen, jos lukosta ei olisi hyötyä miksi esimerkiksi traktoreissa on lukot lähes kaikissa, vai onko edes traktoreita joissa ei olisi lukkoja? Ja metsäkoneet?
Yksi mielenkiintoinen käytännön kokemus/testi lukosta. 400 cana jossa on siis se vanhempi visco tipahti traktorin uraan rämeellä siten että vasen puoli painui syvälle ja oikea oli pinnalla. Kun oli pehmyttä niin siihenhän se jäi jauhamaan kolmella renkaalla siten että se rengas jonka apua olisi kaivannut (siis montussa) oli paikallaan ja se pinnalla oleva raapi tuloksetta tyhjää. Työnnettiin sitten käsin pois ja kokeiltiin mielenkiinnon vuoksi miten käy lukollisella laitteella, pollen 550 xp:llä. Ajettiin samaan uraan jonka jo cana oli jauhanut pahemmaksi. Pysähdyttiin siihen. Oltiin varmoja ettei nouse. Sitten varovasti ryömittäen liikkeelle ja kas kummaa sieltä nousi! Tämän tapaisissa tilanteissa oli siis etua että neljä pyörää vetää. Molemmissa oli vakiorenkaat.
Honda on hyvä laite mutta minusta siinä ei tekniikka ole enää tätä päivää kaikilta osin. Pahimpana puutteena pidän etulukon puutetta ja tehostimen puutetta hondan lippulaivasta, rinconista. Ja 420 hondassa ne nappivaihteet oli ainakin minusta työläät käyttää ja aina vaihdettaessa tuli epämiellyttävä rytkäisy. Jäätiinpä kerran kovassa pakkasessa metsään kun sammutin vaihde päällä. Akussa ei ollut tarpeeksi virtaa jotta olisi jaksanut vaihtaa vaihteen vapaalle. Vaihde päällä se ei startannut. Ei auttanut kuin hakea kaapelit ja lisävirtaa jotta saatiin vaihde pois päältä ja laite strarttaamaan. Kyllä ei siinä tilanteessa kovin kehusanoja laitteelle tullut! Ja pakki on kyllä tehty turhan työlääksi. Itsellä ollut juuri tuo 420 FE.

Käytännön kokemuksia joistain yksittäisistä tilanteista on aivan turha lähteä luettelemaan. Ajotilanteissa on niin lukematon määrä muuttujia mönkijän merkin lisäksi. Kokeilitteko tuossa esimerkissäsi esim. Canaa uudestaan Pollen perään vai oletitteko vain että ura oli pahemmaksi muuttunut ensimmäisen vedon jälkeen? Oliko laitteissa samat kumit, sama kuski? Näitä voisi luetella loputtomiin.
Usko tai älä mutta olen nähnyt kuinka on menty ilman lukkoa tehottomammalla laitteella semmoisista paikoista joista ei ole tehokkaampi päässyt lukkonsa kanssa. Olen myös nähnyt kuinka tehokkaamman lukollisen laitteen kuski ei ole uskaltanut edes yrittää.

Onpas mainio esimerkki antaa pahaa sanaa jostain laitteesta jota ei ole edes osannut käyttää. Kuten tuossa jo mainittiinkin niin jarrua painamalla käynnistyy vaihde päällä. Akku jos on noin loppu kuten kerrot niin se on joko vaihdon tarpeessa tai sitten jätetty lataamatta. 420FE:ssä on myös naru josta kiskoa käyntiin jos oikein tiukka paikka tulee.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Mää justiinsa vaihdoin keväällää (etu)lukollisen risuperän (etu)lukottomaan jäykkäperäseen eikä kaduta pätkääkään.
Hommasin ton nykysen juurikin työkäyttöä varten + tietty ajelen sillä huvikseenkin, samat on reitit kuin ennenkin ja vajaavetosella jäykkis-hondalla mennään ihan samalla tavalla kuin edelliselläkin, bonuksena toi hondan eteneminen lumessa hämmästyttää.
Mää en itte tykkää noista hondan nappivaihteista niinku normaaliajossa kun oon aikasemmin automaattiin (variaattoriin) tottunut, mutta sen takii hommasin ton rubiconin josssa voi ajella automaatillakin. Tosin jos puita vedän kärrillä niin sit laitan pikkupuolen ja 1 vaihteen napista, se on meinaan OIKEASTI hidas ja mikä parasta - pysyy hitaana vaikka kuinka antas kaasua
Tämän jälkeen ei ole sitten ollut variaattoriaakaan ikävä... tottumiskysymyksiä....
Hommasin ton nykysen juurikin työkäyttöä varten + tietty ajelen sillä huvikseenkin, samat on reitit kuin ennenkin ja vajaavetosella jäykkis-hondalla mennään ihan samalla tavalla kuin edelliselläkin, bonuksena toi hondan eteneminen lumessa hämmästyttää.
Mää en itte tykkää noista hondan nappivaihteista niinku normaaliajossa kun oon aikasemmin automaattiin (variaattoriin) tottunut, mutta sen takii hommasin ton rubiconin josssa voi ajella automaatillakin. Tosin jos puita vedän kärrillä niin sit laitan pikkupuolen ja 1 vaihteen napista, se on meinaan OIKEASTI hidas ja mikä parasta - pysyy hitaana vaikka kuinka antas kaasua

Tämän jälkeen ei ole sitten ollut variaattoriaakaan ikävä... tottumiskysymyksiä....