Apuja mönkijän ostoon
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Apuja mönkijän ostoon
8satku outti....http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1231740
Itte olen himoinnu, mutta ne pelimerkit...
Maxxeri ois hieno, mut puhetta on riittäny hitaudesta ja bensan roisista kulutuksesta kulkuun nähden.
Itte olen himoinnu, mutta ne pelimerkit...
Maxxeri ois hieno, mut puhetta on riittäny hitaudesta ja bensan roisista kulutuksesta kulkuun nähden.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
-
- 4WD
- Viestit: 246
- Liittynyt: 25 Joulu 2010 14:45
- Mönkijä:: polaris sportsman 500 traktori
- Paikkakunta: salo
Re: Apuja mönkijän ostoon
sori ohi aiheen mutta miks tossa on samallinen slkänoja ku polariskessa? mulla ainaki ihan identtinen paitsi siin lukee polaris?Puuhis83 kirjoitti:8satku outti....http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1231740
Itte olen himoinnu, mutta ne pelimerkit...
Maxxeri ois hieno, mut puhetta on riittäny hitaudesta ja bensan roisista kulutuksesta kulkuun nähden.
Maataloustraktori
-
- 2WD
- Viestit: 47
- Liittynyt: 16 Syys 2005 18:03
Re: Valinnan sietämätön vaikeus, kymco, tgb vai can-am?
Suosittelen kyllä tuonkin suuruisessa hankinnassa että käy katsomassa kaikki paikanpäällä. Varmasti kaikki hyviä vaihtoehtoja.Nemo kirjoitti: Kymco Maxxer
TGB Target
C-A Outlander
Koska täällä ei varmaan tegusta oo puolestapuhujia niin senverran pitää sanoa et kun omassa laitteessa on toi sama 550 kone niin hyvä on ollut.
ilman kuristuksia 41heppaa ja on kyllä riittänyt hyvin. Renkaat on kivat kun voi vetää tiellä ja maastossa. Sopii vähän kumpaankin. Toki sit jos umpiräme juttuja ajelee niin jotkut järeemmät on hyvät. Meillä menee nyt kun sisäänajo on ajeltu niin huippuna sellasta vajaata satasta. Riittää ainakin mun ajoihin.
Lukot on edessä joten siltäosin on kyllä ainakin pitoa on. Targetin maavarasta en tiedä mutta omassa bladessa on kyllä hyvä.
Vakiona pohjassa sellaset kovahkot muovit mut jos koviin paikkoihin änkee niin kannattaa varmaan leikellä kunnon kamaa tilalle.
Target on kyllä hyvännäköinen, sitä en kiistä =)
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Apuja mönkijän ostoon
http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1234744
http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1226349
http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1236498
http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1230472
"Can-am, the ride says it all". Ei tuossa listassasi ole kuin yksi laite joka soveltuu loistavasti niin tielle kuin vaativaankin maastoon. Käyhän ensin kuitenkin testaamassa kymcoa ja taiwanin mehiläistä sillä canan koeajon jälkeen ei niiden satulaan enää kovinkaan kummoista kaipuuta ole.
http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1226349
http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1236498
http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1230472
"Can-am, the ride says it all". Ei tuossa listassasi ole kuin yksi laite joka soveltuu loistavasti niin tielle kuin vaativaankin maastoon. Käyhän ensin kuitenkin testaamassa kymcoa ja taiwanin mehiläistä sillä canan koeajon jälkeen ei niiden satulaan enää kovinkaan kummoista kaipuuta ole.

Re: Valinnan sietämätön vaikeus, kymco, tgb vai can-am?
Jos uusista puhutaan, niin Can-Am tielle ja Polaris maastoon. Kumpaa ajoa on sitten enemmän. Hinta nousee yli rajan. Käytettyä en ottaisi kuin takuun kanssa. Ns. laatumerkitkin tuntuvat hajoilevan aika kalliisti. Kunnon remontin jälkeen maksavat joskus uuden ovh:n yli. Eli Kymcot ja TGB:t, Trapperit sun muut katsoisin myös, jos luotettava myyjä kaupittelee. Luultavasti maantiellä ero Can-Amiin on turhan suuri.Nemo kirjoitti:Nyt pitäis vannoutuneen rossimönkijämiehen harkita nelivetoista kampetta. Laite tulisi melko monipuoliseen käyttöön, sekä maantieajoon että maastoon, eli tieliikennemalli ehdottomasti. Maastokärpänen on kuitenkin puraissut siihen malliin, että pitäisi olla ns. täysiverinen maastovehje. Kuitenkin välillä tulee heitettyä useamman sadan kilometrin lenkkejä teitä pitkin, joten pitäisi toimia myös tässä käytössä.
Budjettia kaavailtu max 7-8 tuhannen kieppeille. Aluksi oli mielessä pari-kolme vuotta vanha 650 tai 800 c-a outlander, mutta nyt osui silmään myös muita vaihtoehtoja. Suunnilleen samaan hintahaarukkaan sattuisi pakasta vedetty Kymcon Maxxer 450i tai TGB:n Target 550 irs. Ei ole sinänsä varmaan outlanderin kanssa selvästi vertailtavia tuotteita, mutta alkoi kuitenkin tuntumaan, että "uusi olis aina uusi" takuineeen yms.
kumpi
Niin kumman ostain ensinmäiseksi mönkijäksi?
http://www.menopelimarket.fi/epages/PPO ... A4-0002%22
vai
http://www.nettimoto.com/gxt/ga/1182575
http://www.menopelimarket.fi/epages/PPO ... A4-0002%22
vai
http://www.nettimoto.com/gxt/ga/1182575
Viimeksi muokannut jukka81, 26 Joulu 2011 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistetty.ensi kerralla voisi otsikointiin panostaa hivenen enemmän aikaa ja ajatusta.
Syy: yhdistetty.ensi kerralla voisi otsikointiin panostaa hivenen enemmän aikaa ja ajatusta.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Apuja mönkijän ostoon
Samaa laatua, mutta se jossa kardaanila veto. Ehkä yksi huollettava kohde vähemmän.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Apuja mönkijän ostoon
Noissa on molemmissa sama moottori joka löytyy useammastakin kiinalaisesta mönkijästä , mulla olis jouten yksi tuollainen menopelimarketin mönkijää vastaava -06 rally 110cc mönkijä 3+1 vaihteet ja puoliautomaatti, niin ja kardaaniveto. Ja on tieliikenne käytössä , itse ajelen satunnaisesti sillä ja oon 80kg/190cm ukko.Mönkijä on samaa kokoa kuin mopomönkijät yleensä mutta kyllä sillä pystyy ajelemaan aikuinenkin
jos kiinnostaa niin vanha ilmoitus http://www.nettimoto.com/rally/110cc/1205925

goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
- Nemo
- 4WD
- Viestit: 150
- Liittynyt: 25 Syys 2010 12:34
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500XT -11
- Paikkakunta: Järvenpää / Lopen ympäristö
Re: Valinnan sietämätön vaikeus, kymco, tgb vai can-am?
Kiitos kaikille vinkeistä, eiköhän se sopiva laite joskus vielä löydy.eda kirjoitti:Jos uusista puhutaan, niin Can-Am tielle ja Polaris maastoon. Kumpaa ajoa on sitten enemmän. Hinta nousee yli rajan. Käytettyä en ottaisi kuin takuun kanssa. Ns. laatumerkitkin tuntuvat hajoilevan aika kalliisti. Kunnon remontin jälkeen maksavat joskus uuden ovh:n yli. Eli Kymcot ja TGB:t, Trapperit sun muut katsoisin myös, jos luotettava myyjä kaupittelee. Luultavasti maantiellä ero Can-Amiin on turhan suuri.Nemo kirjoitti:Nyt pitäis vannoutuneen rossimönkijämiehen harkita nelivetoista kampetta. Laite tulisi melko monipuoliseen käyttöön, sekä maantieajoon että maastoon, eli tieliikennemalli ehdottomasti. Maastokärpänen on kuitenkin puraissut siihen malliin, että pitäisi olla ns. täysiverinen maastovehje. Kuitenkin välillä tulee heitettyä useamman sadan kilometrin lenkkejä teitä pitkin, joten pitäisi toimia myös tässä käytössä.
Budjettia kaavailtu max 7-8 tuhannen kieppeille. Aluksi oli mielessä pari-kolme vuotta vanha 650 tai 800 c-a outlander, mutta nyt osui silmään myös muita vaihtoehtoja. Suunnilleen samaan hintahaarukkaan sattuisi pakasta vedetty Kymcon Maxxer 450i tai TGB:n Target 550 irs. Ei ole sinänsä varmaan outlanderin kanssa selvästi vertailtavia tuotteita, mutta alkoi kuitenkin tuntumaan, että "uusi olis aina uusi" takuineeen yms.
Nyt alkoi kuitenkin kiinnostamaan tuo 500xt, on näköjään melkoiset hintaerot 650 versus 500 jo ihan käytettyjenkin hinnoissa, saati sitten uusien. Ja tosiaan budjettiraamiin saattaisi mahtua ihan jo -10 vuoden malli, josta löytyisi myös tehostin. Tosin joku mainitsi taannoin, että tuo pikku-twini kone on aika puhditon ihan alakierroksilla. Jos laittaa esim. 26 tai 27 tuumaiset maastorenkaat, niin sekään ei ole kiva jos juuri kytkentäkierroksilla on puutetta väännöstä ja taitaa vielä käydä hihnan päällekkin.
Vähän off-topic, näihinhän on saatavana niitä variaattori sarjoja, sisälsiköhän muuta kuin painot ja jouset joilla sai kytkentäkierroksia nostettua vähän lähemmäksi optimivääntöaluetta, kärsiikö tällaisella sarjalla meno maantiellä, eli meneekö suurinpiirtein samaa nopeutta samoilla kierroksilla tämän jälkeen?
_______________________________
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Jälleen uusi amatööri tarvitsee apua, auttakaa!
Tervehdys mönkijäväki!
Itse olen polvenkorkuisesta lähtien haaveillut mönkijästä, eikä enää hermo kestä vain katsella niitä netistä. Nyt olisi jo korkea aika toimia! Olen tosiaan sen verran aloittelija, että ottaisin ilomielin vastaan vähän kokeneempien neuvoja.
Elikkäs, asustelen kirjaimellisesti maalla, keskellä metsäautotieverkostoa, joten sitä aitoa mehtääkin on paljon koluttavana. Pääasiassa tuo mönkijä tulisi huviajeluun sekä metsien kiertelyyn riistanhoidollisessa mielessä. Tietysti siitä olisi mukava ottaa kaikki hyöty irti, eli lumityöt sun muut touhut sillä olisi voitava tehdä. Mahdollisesti jonkin verran myös mehtätöissä apuvälineenä. Mietin pitkään ihan pelkästään maastoliikennemönkijää, mutta nyt olen alkanut pohtimaan, että olisi varmasti kannattavampaa hankkia suoraan se tieliikennemalli. Kävisihän se auton korvikkeena kun lähtee kesällä kirkolle tyttölöitä kahtelemmaan. BC-kortti löytyy lompakosta, joten se kelvannee mönkijäajeluihinkin. Tuon kortin lisäksi lompakossa on paljon tyhjää tilaa, varsinkin seteliosastolla, joten mönkijän hinta ei saisi kivuta mihinkään kymppitonniin. Olen ajatellut hintaa aivan maksimissaan 6000 euroon, mutta halvempikin passaa.
Tuossa hieman pohjustusta siis käyttötarkotuksesta, mutta itse kysymykset ovat vielä tulossa. Ensinnäkin, mitä kukin suosittelisi tällaiseen tapaukseen? Mitkä ovat ne käytännön suurimmat erot esim. 250 ja 400 kuutioisen välillä, ts. voisiko vaikka tuolla pienemmällä pärjätä tarpeissani? Itselleni ei ole väliksi se, että kuinka paljon mönkijä kulkee tahi kuinka vauhdilla se kiihtyy. Tärkeämpää on se, että sillä pääsee kulkemaan ja mielellään vieläpä ilman suurempia remontteja. Eli luotettavaa elämänkumppania olen siis etsimässä. Nelivetohan sen tietysti olla pitää, kun maalla ollaan ja möngitään. Sikäli mikäli kun joudun käytettyjä paljon tutkailemaan tuon rahatilanteen vuoksi, niin millaisia asioita mönkkäristä kannattaa kysellä ennen kuin ruvetaan kauppaa hieromaan?
Varmasti paljon jäi vielä kertomatta ja kysymättä, mutta tarkentelen sitä mukaa kun asioita tulee mieleen.
Näitä ketjuja olen kahlaillut läpi ja meitä amatöörejä on ohjeistettu jo ties kuinka monessa keskustelussa, mutta jos vielä kerran jaksaisitte...
Kiitos!
Itse olen polvenkorkuisesta lähtien haaveillut mönkijästä, eikä enää hermo kestä vain katsella niitä netistä. Nyt olisi jo korkea aika toimia! Olen tosiaan sen verran aloittelija, että ottaisin ilomielin vastaan vähän kokeneempien neuvoja.
Elikkäs, asustelen kirjaimellisesti maalla, keskellä metsäautotieverkostoa, joten sitä aitoa mehtääkin on paljon koluttavana. Pääasiassa tuo mönkijä tulisi huviajeluun sekä metsien kiertelyyn riistanhoidollisessa mielessä. Tietysti siitä olisi mukava ottaa kaikki hyöty irti, eli lumityöt sun muut touhut sillä olisi voitava tehdä. Mahdollisesti jonkin verran myös mehtätöissä apuvälineenä. Mietin pitkään ihan pelkästään maastoliikennemönkijää, mutta nyt olen alkanut pohtimaan, että olisi varmasti kannattavampaa hankkia suoraan se tieliikennemalli. Kävisihän se auton korvikkeena kun lähtee kesällä kirkolle tyttölöitä kahtelemmaan. BC-kortti löytyy lompakosta, joten se kelvannee mönkijäajeluihinkin. Tuon kortin lisäksi lompakossa on paljon tyhjää tilaa, varsinkin seteliosastolla, joten mönkijän hinta ei saisi kivuta mihinkään kymppitonniin. Olen ajatellut hintaa aivan maksimissaan 6000 euroon, mutta halvempikin passaa.
Tuossa hieman pohjustusta siis käyttötarkotuksesta, mutta itse kysymykset ovat vielä tulossa. Ensinnäkin, mitä kukin suosittelisi tällaiseen tapaukseen? Mitkä ovat ne käytännön suurimmat erot esim. 250 ja 400 kuutioisen välillä, ts. voisiko vaikka tuolla pienemmällä pärjätä tarpeissani? Itselleni ei ole väliksi se, että kuinka paljon mönkijä kulkee tahi kuinka vauhdilla se kiihtyy. Tärkeämpää on se, että sillä pääsee kulkemaan ja mielellään vieläpä ilman suurempia remontteja. Eli luotettavaa elämänkumppania olen siis etsimässä. Nelivetohan sen tietysti olla pitää, kun maalla ollaan ja möngitään. Sikäli mikäli kun joudun käytettyjä paljon tutkailemaan tuon rahatilanteen vuoksi, niin millaisia asioita mönkkäristä kannattaa kysellä ennen kuin ruvetaan kauppaa hieromaan?
Varmasti paljon jäi vielä kertomatta ja kysymättä, mutta tarkentelen sitä mukaa kun asioita tulee mieleen.
Näitä ketjuja olen kahlaillut läpi ja meitä amatöörejä on ohjeistettu jo ties kuinka monessa keskustelussa, mutta jos vielä kerran jaksaisitte...

Re: Jälleen uusi amatööri tarvitsee apua, auttakaa!
ongelmana tieliikenne ja traktorimönkijöissä on se, että maksavat käytettynäkin vähän enemmän, eli saa jo uuden pienen mönkijän sillä millä vanhan tieliikennemönkijän.
jonkun pollen 500:sen saa tieliikenneversiona tuohon hintaan käytettynä, mutta ikää on muutamia vuosia.
http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1247266
joku tommonen.... lähes samalla saa melkein uuden maastomallin hondalta tai pollelta. joten kannattaa miettiä ajaako siellä tiellä vai onko se vain kaunis ajatus, että olis kiva ajella. ensinnäkin se on rajoitettu joko traktoriksi 40km/h:ssa tai sitten tehosta tieliikenneversioksi. Kummassakin tapauksessa ne normaalinakin vaatimattomat kuluhalut ovat menneet.
jos on omaa maata missä ajaa, niin maastovehje on hyvä. eikä tarvi katsastaa ja voi laittaa jättirenkaat.
tuossa aika siisti. ja saa ajaa yli 40
http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1168181
JT
jonkun pollen 500:sen saa tieliikenneversiona tuohon hintaan käytettynä, mutta ikää on muutamia vuosia.
http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1247266
joku tommonen.... lähes samalla saa melkein uuden maastomallin hondalta tai pollelta. joten kannattaa miettiä ajaako siellä tiellä vai onko se vain kaunis ajatus, että olis kiva ajella. ensinnäkin se on rajoitettu joko traktoriksi 40km/h:ssa tai sitten tehosta tieliikenneversioksi. Kummassakin tapauksessa ne normaalinakin vaatimattomat kuluhalut ovat menneet.
jos on omaa maata missä ajaa, niin maastovehje on hyvä. eikä tarvi katsastaa ja voi laittaa jättirenkaat.
tuossa aika siisti. ja saa ajaa yli 40
http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1168181
JT
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Apuja mönkijän ostoon
Harmi kun nämä ketjut yhdistettiin niin jää ehkä oma viestini hieman varjoon. Tai sitten kukaan ei enää jaksa vastailla näihin samoihin kysymyksiin. Jatkan silti sitkeästi yrittämistä. 
Olen tutkinut lähes yötäpäivää nettimotoa sekä keskustelupalstoja, jonka seurauksena muutamat mallit ovat nousseet esiin kaikkein kiinnostavimpina. Can-Am Outlander 400cc, TGB Blade 450cc, Polaris Sportsman 300-500cc sekä Kymco MXU 400cc ovat kaikkein kiinnostavimpia. Olen päättäny, että kun kerran sen mönkijän ostan, niin sen on oltava tieliikennemalli. Tulee kuitenkin ajeltua siirtymiä teitä pitkin, niin eipä tarvitse pelätä poliisisetää.
Näistä malleista olen siis katsellut käytettyjä malleja. Kymcoa saa selvästi halvimmalla vuosimalliin ja kilometrimääriin suhteutettuna, mutta mitä mieltä olette sen ominaisuuksista verrattuna muihin? Can-Am itseäni eniten kiinnostaisi, mutta tahtovat olla hieman liian kalliita kun katsellaan sellaisia alle 5000km ajettuja yksilöitä. Mitä mieltä yleisesti olette, kuinka paljon ajettu mönkijä on jo liikaa ajettu? Tietysti käyttötapa vaikuttaa paljon, mutta jos puhutaan vaikkapa pääasiassa tieliikennekäytössä olleesta pelistä.
Olisiko esimerkiksi tässä mitään järkeä? http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1243385
Vanha kuin taivas, mutta todella vähän ajettu. Tulee mieleen, että on ollut jollain iäkkäämmällä henkilöllä pääasiassa tallin perukoilla. Mene ja tiedä.
Maastossa tulisi tosiaan ajeltua varmasti melko paljonkin, mutta ei kuitenkaan missään extreme-oloissa. Onko Kymco tarpeeksi vetävä ja kestävä mönkijä maastohommiin?

Olen tutkinut lähes yötäpäivää nettimotoa sekä keskustelupalstoja, jonka seurauksena muutamat mallit ovat nousseet esiin kaikkein kiinnostavimpina. Can-Am Outlander 400cc, TGB Blade 450cc, Polaris Sportsman 300-500cc sekä Kymco MXU 400cc ovat kaikkein kiinnostavimpia. Olen päättäny, että kun kerran sen mönkijän ostan, niin sen on oltava tieliikennemalli. Tulee kuitenkin ajeltua siirtymiä teitä pitkin, niin eipä tarvitse pelätä poliisisetää.
Näistä malleista olen siis katsellut käytettyjä malleja. Kymcoa saa selvästi halvimmalla vuosimalliin ja kilometrimääriin suhteutettuna, mutta mitä mieltä olette sen ominaisuuksista verrattuna muihin? Can-Am itseäni eniten kiinnostaisi, mutta tahtovat olla hieman liian kalliita kun katsellaan sellaisia alle 5000km ajettuja yksilöitä. Mitä mieltä yleisesti olette, kuinka paljon ajettu mönkijä on jo liikaa ajettu? Tietysti käyttötapa vaikuttaa paljon, mutta jos puhutaan vaikkapa pääasiassa tieliikennekäytössä olleesta pelistä.
Olisiko esimerkiksi tässä mitään järkeä? http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1243385
Vanha kuin taivas, mutta todella vähän ajettu. Tulee mieleen, että on ollut jollain iäkkäämmällä henkilöllä pääasiassa tallin perukoilla. Mene ja tiedä.
Maastossa tulisi tosiaan ajeltua varmasti melko paljonkin, mutta ei kuitenkaan missään extreme-oloissa. Onko Kymco tarpeeksi vetävä ja kestävä mönkijä maastohommiin?
- prkl007
- 6WD
- Viestit: 622
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
- Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
- Paikkakunta: Pori
Re: Apuja mönkijän ostoon
Ihan pakko tiedustella, että mikä kriteeri sinulla on Linhain V2 550 EFI -koneen tuosta listasta pudottanut? Eikäs tuossa hintaluokassa saisi täysillä takuilla uuden TL- vehkeen...?
Re: Apuja mönkijän ostoon
Esimerkiksi tämä lähtisi melkein samalla rahalla http://www.nettimoto.com/kymco/mxu/1167066
Itse en ainakaan noista kahdesta miettisi hetkeäkään kumman ottaisin. 9 vuotta ikäeroa samoilla kilsoilla.
Itse en ainakaan noista kahdesta miettisi hetkeäkään kumman ottaisin. 9 vuotta ikäeroa samoilla kilsoilla.
Re: Apuja mönkijän ostoon
400 Kymcossa ei ole etuperän lukkoa, joten ne maastohommat on sen kanssa vähän niin ja näin...