Mikä mönkijä työkäyttöön? Ja tyhmiä kysymyksiä..

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

Ja mitä tulee siihen hondan pakin hankaluuteen, niin se on helposti hoidettu kuten varmaan kaikki hondamiehet sen tietävätkin.
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 11:43

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja eda »

Kassara kirjoitti:Minä sitä vaan kiinanihmeellä töitäni teen. Ollut kohta 5 vuotta kohtuullisen kovassa työkäytössä. Kaikki työt tehty mitä pitääkin.
Hyvä, että näitä kiinakokemuksiakin tulee. Terveellinen muistutus siitä, että ei kannata olla niin hirvittävän merkkiuskovainen. Muutenkin aika vähän on ollut esillä kamppeiden hinnat. Useimmille tärkeä valintaperuste. Toisaalta kiinalaisestakin olisi jollekin ostoa harkitsevalle hyvä kertoa, mikä merkki on kyseessä.

Ettei jäisi väärinkäsityksiä, niin kaikista mainosväitteistä huolimatta variaattorivetoisella pärjää mainiosti niissä puuhissa, joita mönkijän työkäytöksi kutsutaan. Myöskään jäykkä perä ei ole välttämätön. Kun painoa ruvetaan lätkimään kunnolla mönkijän ns. perävaunuun, niin köykäiseksi se homma jää joka tapauksessa. Eli oikeat traktorit olkoot sitten jäykkäperäisiä, mutta mönkijöihin käy oikein hyvin paremman maavaran tarjoava ratkaisu.

Oli muuten tyylikäs uusiokäyttö paistinpannulle kuvissa.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tohon Hondan akkuhommaan kirjoitinkin jo tuolla merkki topicissa eli oma havainto on että jos se akku kerkeää näivettymään kunnolla niin tuo Hondan laturi ei sitä enää henkiin herätä. Kesä tuli ajettua sellain että kone päpätti ilman valoja tuossa puun ajon lomassa eli kulutusta ei ollut vaan silti kun ekoja kertoja tuli käytettyä tuota sähö pumppua niin akku kyykkäsi niin että kone sammui. Kerkesin jo manaamaan että oon onnistunu polttamaan latauksensäätimen tms. mutta kun pistin patterin yöksi hitaaseen lataukseen niin sen jälkeen on pelannu...???

Ja yksi oire oli se että valot välkkyi melkolailla.

Kawassa ei ollu tätä ongelmaa vaan jos sen sai käyntiin vaikka niin että akku on umpijäässä niin kyllä se ajastaan suli ja laturissa riitti potku käyttämään pumppuakin.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

eda kirjoitti:Myöskään jäykkä perä ei ole välttämätön. Kun painoa ruvetaan lätkimään kunnolla mönkijän ns. perävaunuun, niin köykäiseksi se homma jää joka tapauksessa.
Ei tosiaan ole välttämätön, mutta kiistattomat etunsa sillä työkäytössä on. Moni risuperää työkäytössä käyttävä joutuu turvautumaan peräpään jäykistysjousiin ym. ratkaisuihin mm. kuormainkärryn käytössä. Aiheesta löytyy useita keskusteluja foorumilta. Aisapainohan kuormainkärryissä nousee reippaasti toiselle sadalle. Perä painuu, keula kevenee, pito ja ohjattavuus heikkenee jne.
Jäykkäperäisen rakenteen luotettavuudesta ja kestävyydestä tässä olikin jo puhetta.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

pusikkoon kirjoitti: Sen kerran kun jarrukikkaa on tarvittu, se on toiminut. Toisin sanoen siihen ei välttämättä tarvita lukkoa, että neljä pyörää vetää. Raskaan perävaunun kanssa jos sattuu kunnolla kiinni jäämään, niin se onkin sitten ihan sama sutiiko kolme vai neljä pyörää. Silloin vedetään narua keulalta. 3-vetoisia traktoreita kyllä löytyy.
Ainakin nykypäivän Valmetit ovat 3-vetoisia, ja viime talvena nähdyn perusteella lumihommissa melko ääpättömiä vehkeitä jos toinen eturengas tipahtaa ojaan eikä ketjuja ole ja alla on jää. Metsätöihin 3-vetoisella traktorilla ei ole mitään asiaa pehmeille maille.
Eiköhän noihin valluihinkin sen lukon kuitenkin saa lisävarusteena? "Ennenvanhaan" nelivetotraktorien tullessa, sanoivat sitkaimmat takavetomiehet että "neliveto on vain kallis keulapaino". Ehkä jossain määrin totta sekin, mutta eipä nykypäivänä takavetoisia juurikaan missään maataloustöissä näe.

Tottakai ilman lukkoa pärjää, mutta silloin kun sitä tarvitsisi eikä sitä ole, kiskotaan vinssiköyttä lähimpään soveltuvaan kiintopisteeseen, kun lukollisella olisi lähdetty pelkällä peukalon liikkeellä (vaihdekepistä sanomasi perusteella arvostat sitä ettei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä fyysisiä suoritteita). Joku sanoikin lumihommissa sen hyödyn (tai lukon puutteen) tulevan ensimmäisenä vastaan, ja tottahan se sen perusteella mitä yamahoilla aurailin.

Ite ajelin Bruinilla tyytyväisenä 2 vuotta, ilman lukkoa, jäykällä akselilla, ja vähillä kuutioilla, tankkia ei jaksanut ajaa tyhjäksi yhtä soittoa, enkä ollut edes kertaakaan kunnolla kiinni kyseisellä värkillä.
Kuitenkaan sen jälkeen kun Grizzlyn laitoin, ja lukkoon, risuperään ja kuutoihin totuin, en ihan helpolla niitä olisi pois vaihtanut vaikka kokemuksesta tiedän että ilmankin pärjää.
Puuhis83 kirjoitti: Mä näkisin niin että ketjun aloittajan tarpeisiin käy lähes mikä tahansa nelivetoinen mönkijä. Olkoon sitte ns vajaavetoinen tai ei. Ja 300 kuutiota riittää mielestäni pihanauraukseenkin jo, riippuen hieman leveysasteista missä asutaan.

Itte se pitää käydä kokeilemassa tykkääkö esim nappivaihteista yms. ja mietti oikeasti kuinka pahassa maastossa ja millaisilla kuormilla pitää päästä etenemään. Renkailla on tässä iso merkitys kuitenkin. Ennen tehon lopumista loppuu pito tai/tai maavara.
300 kuutiota sinänsä riittää aivan mihin tahansa hommaan jota mönkijällä voi tehdä, välityksistä se on kiinni. Tahtovat vain pikkumönkkärit olla keveitä, ja massasta se veto- ja työntöteho on kuitenkin kiinni.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

motocoyote kirjoitti:Tottakai ilman lukkoa pärjää, mutta silloin kun sitä tarvitsisi eikä sitä ole, kiskotaan vinssiköyttä lähimpään soveltuvaan kiintopisteeseen, kun lukollisella olisi lähdetty pelkällä peukalon liikkeellä (vaihdekepistä sanomasi perusteella arvostat sitä ettei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä fyysisiä suoritteita). Joku sanoikin lumihommissa sen hyödyn (tai lukon puutteen) tulevan ensimmäisenä vastaan, ja tottahan se sen perusteella mitä yamahoilla aurailin.
Vinssiköyttä tarvitaan ihan samalla lailla lukollisen kanssa. Ei se sitä tilannetta käytännössä miksikään muuta, vetääkö neljä pyörää lukon, vai jarrukikan ansiosta. Silloin kun ollaan jumissa, ollaan jumissa ja tarvitaan vinssiä. Korostan että vinssauspuuhiin joutuminen on ainakin omassa tyuökäytössä ollut äärimmäisen harvinaista ja siltä ei vastaavissa tilanteissa olisi välttynyt lukollisella laitteellakaan. Lumitöissä en ole lukon perään haikaillut missään kohtaa ja pari viimeistä talvea ovat etelän mittakaavassa olleet todella lumisia. Jos kokemus olisi toinen, saattaisi Detroitti olla jo asennettuna.

Se kepin kanssa vekslaaminen on lumihommissa jatkuvaa. Eikä se suorituksen fyysisyys siinä rassaa. Napin kautta homma nyt on vain huomattavasti sujuvampaa ja onnistuu hanskaa sarvesta irroittamatta. Nyt koko hommaa (kaasu, vaihteet ja lumilevy) hallitaan pelkillä peukalon liikkeillä.

Ymmärrän hyvin että äärimmäistä maavaraa, joustovaroja, lukkoja ym. ominaisuuksilla on etunsa esimerkiksi tietyn tyyppisessä harrastamisessa. Silloin kun tehdään töitä, ne tehdään maltilla järkeä käyttäen. Työkäytössä kaikkea turhaa urheilua ja tarpeettomia haasteita pyritään välttämään. Silloin on hyvä että työkalussa korostuu ne ominaisuudet joista hyöty realisoituu suurimman osan työajasta.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
moilanen
6WD
Viestit: 521
Liittynyt: 16 Syys 2005 19:13
Paikkakunta: Tammela

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Tuoltahan tuo selviää paras työkone; MB;n TGB Blade t3: paras mönkijä lumitöihin!
Aivan oikeasti; olen selvinnyt lumitöistä; Kavasaki KH 350, Polaris sp 300, Rally USA 250, TNS 650 ja nyt Polaris sp 500 HO T3. Kaikilla pärjää kun ottaa huomioon olosuhteet, mitoittaa työt koneen mukaan. Sitten on makuasia, mitä ominaisuuksia erikseen arvostaa töistä selviämisen lisäksi. Mielipiteistä joku tuolla jossain esittikin anekdootin.
Mönkijä on mielestni ensisijaisesti työväline, joku harrastaa extreamia, kaikille siitä härpäkkeestä jotain hyvää löytyy.
En ole missään vielä lukenut testiä, missä olisi kaikki markkinoillaolevat mönkijät olisi pantu ranking-järjestykseen, tuskin tuleekaan.
Mielipiteiden suhteen ei ehkä kannata olla kovin ehdoton; jos laite selviytyy töistään, se on yksinkertaisesti hyvä.
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja apo »

moilanen kirjoitti:Mielipiteiden suhteen ei ehkä kannata olla kovin ehdoton; jos laite selviytyy töistään, se on yksinkertaisesti hyvä.
Tämä oli mun mielestä aika mukavasti sanottu. :D
Se, että vetääkö 2, 3, 4 vai jopa 6 pyörää, niin pitää hommat mitoittaa olemassa oleva kalusto huomioiden.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Juha V kirjoitti:Ostin tollasen 400 Eigerin vm.07 kun kyllästyis vuoden uudemman Honda 420FE:n vikoihin ja vaivoihin. Tuohan vaikuttaa todella hyvältä peliltä, konekkin on ihmeen vääntävä ja tehokas kuutitilavuuden huomioon ottaen(376cc).
Pientä provoa tähän Hondan kehujen väliin. Pitääkö paikkansa Hontramiähet ?? :wink:
Kiva lukea tätä Polaris/Honda vääntöä ja keventää välissä tunnelmaa.. mutta kannattaa muistaa että on muitakin merkkejä.

Mulla vetää vain kolme pyörää, pärjänny oon. Omaa vehettäni en ole koskaan kehunu, mutta aina on toiminu ja sillä on pärjänny. Meinaa ei se iso koko aina ratkaise vaan taitava käyttäjä, pätee joka vehkeeseen :biggrin:
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Suzukinisto kirjoitti:Pientä provoa tähän Hondan kehujen väliin. Pitääkö paikkansa Hontramiähet ?? :wink:
Tuo entinen Catti oli tuolla Suzukin 376 koneella. Catti käytännössä muutenkin Eigerin kanssa hyvin vastaavia vehkeitä. Eigeri oli myös yhtenä vaihtoehtona, mutta Cattiin päädyin. Catissa mm. levyt edessä ja takana, parempi maavara, erilainen taka-akselin tuenta (ns. keinuva). Kyseessä oli puoliautomaatti 2-alueisella kovalla laatikolla. Lyhyt puoli oli erittäin lyhyt ja sen puolesta pienellä koneella pärjäsi veto ja lumihommissa hyvin. Peruutusvaihde oli taas lähes 450 Grizzlyn tasolla, eli työkäyttöön auttamatta liian pitkä, ja tuotti hankaluuksia kuormatulla metsäperävaunulla peruuttelussa, perälevyllä tuuppailemisessa yms.

500 ruiskuHondan kone on luonteeltaan täysin erilainen kuin tuo neliventtiilinen Suzuki. Tässä on merkittävästi parempi ja alempaa alkava vääntö, terävämpi vaste kaasuun, sekä vahvempi ja alempaa ottava kytkin. Nämä yhdistettynä kohtuullisen lyhyisiin välityksiin toimii hyvin. Luonteeltaan moottori on enemmän työkonemainen kuin tuo Suzukin kierroskone. Peruutusvaihde tässä Hondassa on yhtä lyhyt kuin Catissa oli pienen puolen ykkönen. Catin pakki hieman lyhyempi kuin Hondan kakkonen. Hondassa kuitenkin kakkosen kanssa reippaasti enemmän voimaa kuin Catissa peruutusvaihteen kanssa. Hondan vääntöä ja kytkimen/vaihteiston toimintaa kuvaa hyvin se, että kolmosellakin pystyy lähtemään vaivatta liikkeelle.

Hondaan verrattuna Catissa oli selkeästi paremmat jarrut, isommat tarakat ja fiksusti toteutettu taka-akselin tuenta. Nämä äkkiä mietittynä suurimmat erot Catin hyväksi käytännössä. Honda on kuitenkin monessa suhteessa pidemmälle hiottu ja tasapainoisempi kokonaisuus, vailla merkittäviä puutteita. Kevyempi ja tasapainoisempi käsitellä, parempi ergonomia, huomattavasti pehmeämpi alusta, enemmän voimaa mielekkäämmällä kierrosalueella.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
jiiipee
6WD
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
Paikkakunta: Jokela

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja jiiipee »

Suzukinisto kirjoitti:
Juha V kirjoitti:Ostin tollasen 400 Eigerin vm.07 kun kyllästyis vuoden uudemman Honda 420FE:n vikoihin ja vaivoihin. Tuohan vaikuttaa todella hyvältä peliltä, konekkin on ihmeen vääntävä ja tehokas kuutitilavuuden huomioon ottaen(376cc).
Pientä provoa tähän Hondan kehujen väliin. Pitääkö paikkansa Hontramiähet ?? :wink:
Kiva lukea tätä Polaris/Honda vääntöä ja keventää välissä tunnelmaa.. mutta kannattaa muistaa että on muitakin merkkejä.

Mulla vetää vain kolme pyörää, pärjänny oon. Omaa vehettäni en ole koskaan kehunu, mutta aina on toiminu ja sillä on pärjänny. Meinaa ei se iso koko aina ratkaise vaan taitava käyttäjä, pätee joka vehkeeseen :biggrin:
Noh se mitä oon lukenu niin ei oo Honda miehet täällä huudella turhia mutta, se nyt on vaan niin sossu miehet että honta on paras. :lol:
Ulkona.
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

jiiipee kirjoitti:Noh se mitä oon lukenu niin ei oo Honda miehet täällä huudella turhia mutta, se nyt on vaan niin sossu miehet että honta on paras. :lol:
Nooh mä nyt oon tällänen Suki Suki mies, Ensin PV ja sitten Eigeri. En tiedä jos seuraavaksi siirtyis isojen poikien vehkeisiin. Seuraava kone on Kawa tai AC :D
pum
6WD
Viestit: 370
Liittynyt: 04 Touko 2006 20:16
Mönkijä:: Synkkä Taiwaninrauta

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja pum »

Suzukinisto kirjoitti:
jiiipee kirjoitti:Noh se mitä oon lukenu niin ei oo Honda miehet täällä huudella turhia mutta, se nyt on vaan niin sossu miehet että honta on paras. :lol:
Nooh mä nyt oon tällänen Suki Suki mies, Ensin PV ja sitten Eigeri. En tiedä jos seuraavaksi siirtyis isojen poikien vehkeisiin. Seuraava kone on Kawa tai AC :D

nyt on karannut perjaintaipullot hieman käsistä. Variaattorilaitetta jos haet niin kunkulle ei oikein ole kilpailijaa, muut tulee selkeesti perä edellä vastaan ja nekin raukat jääneet odottelemaan jotain hinauspalvelua. Jostain kun löydät sen kauppiaan mikä niitä myy niin osta oitis ja unohda ne haaveilut korvikkeista.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jos nuo isommat Kawat on yhtä hyviä kun tuo nelisatanen niin ei mene pieleen siinäkään...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
Suzukinisto
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
Mönkijä:: Eiger -07
Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..

Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

pum kirjoitti:nyt on karannut perjaintaipullot hieman käsistä. Variaattorilaitetta jos haet niin kunkulle ei oikein ole kilpailijaa, muut tulee selkeesti perä edellä vastaan ja nekin raukat jääneet odottelemaan jotain hinauspalvelua. Jostain kun löydät sen kauppiaan mikä niitä myy niin osta oitis ja unohda ne haaveilut korvikkeista.
Mitään en oo ottanu. Mutta Kawa kyllä kiinnostaa, AC alkanut nousemaan ja tietysti isoin Suikkakin, oli ennen ykköshaave. Nyt kun kaikkiin saa vielä tehostimen. Käyttö 95% työ ja 5% huvi. Mutta Hondaan en sekaannu :D
Vastaa Viestiin