kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Muutama pikku modi on vielä tulossa levyyn lähinnä lisäominaisuutena.
Ympäripyörivyyden hylkäsin sen takia koska halusin levyyn sivuttaisen mönkijästä riippumattoman kallistelyn sekä toi kääntömekanismi tuli suoraan tosta levystä alkuperäisenä osana, tosin reilusti lisää kääntökulmaa modattuna..
Lisäksi kippaavan
takakauhan aattelin rakentaa samalla nosto periaatteella..
Ympäripyörivyyden hylkäsin sen takia koska halusin levyyn sivuttaisen mönkijästä riippumattoman kallistelyn sekä toi kääntömekanismi tuli suoraan tosta levystä alkuperäisenä osana, tosin reilusti lisää kääntökulmaa modattuna..
Lisäksi kippaavan
takakauhan aattelin rakentaa samalla nosto periaatteella..
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Tässäpäs olisi pari kuvaa kärrin vetomoottorin paikalleen hahmottelusta ja vedon irrotuksesta




-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Siulla onkin pykälää jämäkämpi ratkaisu.
Minkä perä tuo on ja miten nuo telit on laakeroitu tuohon akseliin ja vielä notta minkä kokoinen tuo veto mosa on?


Minkä perä tuo on ja miten nuo telit on laakeroitu tuohon akseliin ja vielä notta minkä kokoinen tuo veto mosa on?
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Joo tuota siinä on 80 luvun toyota hiluxin perä joka on 4 ja jotaii välityksellä, ja perässä on semmoset holkit joittenka päälle tulee telipalkeissa olevat holkit ja mutterilla lukitus ja koko paketista vetoakseli läpi molemmin puolin ja moottori on OMR 200. Ja eikös se oo sama tehä kerralla semmonen että luulis kestävän eikä mitään rihveleitä alkaa tekemään 

-
- Noppeli
- Viestit: 1
- Liittynyt: 20 Maalis 2015 20:31
- Mönkijä:: Polaris 570
- Paikkakunta: Punkaharju
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Laitetaas kuva kehiin tälläisestä pikkuvirvelistä. Linkki kuvaan alla.
https://www.dropbox.com/s/wxtn36g7hhxp3 ... 3.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/wxtn36g7hhxp3 ... 3.JPG?dl=0
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Oon tässä tovin kattonut poikain tekemiä laitteita. Hyviä sellaisia. Alkaa tuntua, että kärry vie mönkijää eikä toisinpäin. Ainakin näin, jos kärry varusteineen maksaa enempi itse veturi.
Aatelkaapa, jos itte mönkkärissä ois voimaulosotto, niin aika paljon tarakoilta kalustoa katoaisi. Kyllä sekin aika nähdään jahka kuvat ja tekemiset valmistajien kuuloon kantautuvat.
Aatelkaapa, jos itte mönkkärissä ois voimaulosotto, niin aika paljon tarakoilta kalustoa katoaisi. Kyllä sekin aika nähdään jahka kuvat ja tekemiset valmistajien kuuloon kantautuvat.
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Tuossa voiman ulosotossa olisi paljon hyvää mutta siinä tulee sitten aika äkkiä se että aletaan tunkemaan mönkijän kyytiin jotain painoksi ettei vaan pääse käymään sitä että kärry vie mönkijää, nythän se kompensoituu kun voiman lähde on mönkijän kyydissä ja tuohon liittyen kun itselläni on tuo 800 polaris niin en ole vielä sitä päivää nähnyt että siinä ei riittäisi hitaalla puolella voima pyörittämään pyöriä mutta pirulainen kun ei ketjujenkaan kanssa pyörä pidä eli toisin sanoen siinähän on liian vähän painoa päällä joka on tosin nyt vähän helpottunut ja sitä ajatellen kärryssä tuo veto. Jos itselläni ei olisi puille pitkä ajomatka niin tottakai minä olisin mönkijän heivannut muihin hommiin ja tehnyt etuvaunun josta kardaani kärryyn ja näin edespäin aikun olisi helppoa 

-
- 3WD
- Viestit: 79
- Liittynyt: 28 Tammi 2015 17:14
- Mönkijä:: Outlander 500 Max t3 -15
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Nyt on raudat haettu tukkikärryä varten ja osin jo kasaan hitsailtukin. Kriittisistä paikoista tuli vahvisteltua ja tuplaputket laitettua. Pyörivät karikat vääntelee paikallinen metalliseppä. Teli epäkeskeisenä, eli nousee kevyemmin esteen yli. Läpirasvattavat 500kg pyörännavat hain motonetista, ne tuntuivat pyörivän parhaiten ilman turhia rahinoita. Renkaat ja vanteet omasta takaa.
Jahka saa loputkin kasaan, niin saa rungon viedä sinkittäväksi.
Sermiä tuskin laitan mutta nostopuomi pitää kyllä pistää ja jossain vaiheessa irroitettava takavinssi mönkijään, jota voi siirrellä tarvittaviin kohteisiin tarpeen mukaan.
Kuvia tulee sitten kun, jos opin joskus laittamaan.
Jahka saa loputkin kasaan, niin saa rungon viedä sinkittäväksi.
Sermiä tuskin laitan mutta nostopuomi pitää kyllä pistää ja jossain vaiheessa irroitettava takavinssi mönkijään, jota voi siirrellä tarvittaviin kohteisiin tarpeen mukaan.
Kuvia tulee sitten kun, jos opin joskus laittamaan.

-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Jokos lava on saanut uuden kodin? Mulla oisi tarvetta tuollaiselle, ja voisin maksaakkin siitä hiukanFinnMack kirjoitti: Toukokuun alkupäivinä teen uuden lavan ja tuon kuvassa olevan ANNAN ILMAISEKSI JOKA SEN TARVITSEE;EN LÄHETÄ MIHINKÄÄN VAAN NOUTAVA SAA SEN!
Mukaan lavalle laitan 4kpl samaisen kärryn karikat,täysin käyttämättömät.
Olen sen ittekki saanut ilimatteeksi...

Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Kyllä ovat menneet,niin lava kuin karikat.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Ei vielä tehty, mutta ainakin puoliksi suunniteltu pikkukärry


Runko (harmaa) 40x40x4 putkesta ja lavan kehikko (punainen) milliä ohuemmasta eli 40x40x3. Lavan sisämitat 1470(1500) x 830 x 30 (tolpat tulee kiinteät, laidat irroitettavat). Laidat sekä pohjalevy 15 mm filmivanerista.
Navat menee sopivasti akseliputkeen pienellä viilauksella ja renkaina kierrätetään vanhat 175 levyiset autonrenkaat. Kippisysteemi on vielä pohdinnassa, mahdollisesti vinssillä tai sitten manuaalisesti. Kippikulma paperilla 60° josta tarvittaessa varaa hieman tinkiä.
Muita mittoja
-Kippisaranan sijoittuminen lavaan nähden; etulaitaan 1055 mm, takalaitaan 445 mm
-Akselin sijoittumien lavan nähden; 870 mm akselin etupuolella ja 630 mm takana
-Lavan pohjalevyn korkeus 455 mm
-Kokonaisleveys (175 renkailla) 1260 mm
Kärry tulee metsänhoitotöihin, mitoitettu siten että kyytiin mahtuu myös eurolava (IBC-säiliö).
Jos suunnitelmista pistää silmään joitain heikkoja paikkoja niin saa vinkata


Runko (harmaa) 40x40x4 putkesta ja lavan kehikko (punainen) milliä ohuemmasta eli 40x40x3. Lavan sisämitat 1470(1500) x 830 x 30 (tolpat tulee kiinteät, laidat irroitettavat). Laidat sekä pohjalevy 15 mm filmivanerista.
Navat menee sopivasti akseliputkeen pienellä viilauksella ja renkaina kierrätetään vanhat 175 levyiset autonrenkaat. Kippisysteemi on vielä pohdinnassa, mahdollisesti vinssillä tai sitten manuaalisesti. Kippikulma paperilla 60° josta tarvittaessa varaa hieman tinkiä.
Muita mittoja
-Kippisaranan sijoittuminen lavaan nähden; etulaitaan 1055 mm, takalaitaan 445 mm
-Akselin sijoittumien lavan nähden; 870 mm akselin etupuolella ja 630 mm takana
-Lavan pohjalevyn korkeus 455 mm
-Kokonaisleveys (175 renkailla) 1260 mm
Kärry tulee metsänhoitotöihin, mitoitettu siten että kyytiin mahtuu myös eurolava (IBC-säiliö).
Jos suunnitelmista pistää silmään joitain heikkoja paikkoja niin saa vinkata

- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Laita teliakselit.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Rankakärry (teli) on erikseen, tarkoituksella siis kevyemmin käsiteltävä kärry. Yksiakselinen ratkaisu mahdollistaa helpommin myös tuon matalalla olevan leveän lavan.
Viimeksi muokannut cotcot, 13 Touko 2015 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
Syy: Lainaus poistettu.
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
IBC -pakkaus on FIN lavalla, eli 1,0x1,2 metriä.
Laita runkopalkit pikkusen vahvemmästä ja perälle asti, niin ei ole lavan häntä maassa kipatessa, ellei sitten ole tarkoituskin tehdä "kyytiin ajettavaa" lavaa.
Laita runkopalkit pikkusen vahvemmästä ja perälle asti, niin ei ole lavan häntä maassa kipatessa, ellei sitten ole tarkoituskin tehdä "kyytiin ajettavaa" lavaa.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Joo elikkäs kärri alkaa olemaan vedon ketjun kiristimiä vaille valmis ja tottakai maalausta kaipaa mutte ennen maalausta pitää käydä ihan metässä koe ajulla että varmasti kaikki pelaa niinkun pitääkin oikeissa olosuhteissa.





