Nysse kuume taas nousi, kömpijä siis pitäs saaha. Kevyttä työkäyttöä lähinnä. Puita tarttis kulettaa sekä mettästä että halkoina pihapiirissä. Myös hepoja oli viime kesänä laidunnettavana joten sellaista yleistä pikkutavaran kuskausta tievossa lähitienoolla. Kai sen aurankin voi rakentaa, mutta kolallakin on tähän asti pärjätty.
Haussa 2 tai 4-veto, takapotkullakin nimittäin varmasti pärjää. Elikkä Honda, Jammu, Bomba, Polle, Kawa, Arctic Cat, jne. Kuitenkin putjetti on rajallinen tämmöseen leluun eli mieluummin kahella ku kolmella kiloeurolla menopeli pitäs saaha. Tästä päästäänkin siihen että nippa napppa hintahaitarin yläpäästä vois saada tän vuosituhannen puolella tehyn mönkijän. Lähinnä nyt kiinnostaskin että miten tuo tekniikka on tuossa vuosituhannen vaihteessa kehittynyt? Bomppalaiset olis tuttuja kelkkapuolelta ja outlanderia ei oo tehtykään ku viimeset kymmenen vuotta ja ne olis sitten variaattorivetosia vesikoneita. Tuommosta yhtä nakuttavaa kävinkin jo kokeileen ja muuten oliskin ihan soppeli. Olis vähän niinkö nykyaikanen menopeli. Vastaavalla -04 naapurin Kawalla jotain kuskaillu ja se variaattoriveto on kyllä mukava tämmösessä piharallissa ja pikkutyössä, kunhan lyhyt alue löytyy.
Mutta mites esim. jammut? 90-luvun Big Bearit manuaalilaatikolla ja onko kone ilmajäähytteinen? Mites taas Kodiak eroaa tosta?
Esim nämä:
http://www.nettimoto.com/yamaha/big-bear/1404141
http://www.nettimoto.com/yamaha/big-bear/1414145
http://www.nettimoto.com/yamaha/kodiak/1409916
Sitten taas Honda, miten ihmeen eroa on fourtraxilla ja foremanilla, muutaku koneen koko?
Fourtrax:
http://www.nettimoto.com/honda/300/1413657
Foreman:
http://www.nettimoto.com/honda/400/1413653
Onko nuo koneet ilma vai vesijäähytteisiä Hondissa vai millon ja missä malleissa tulee vesikoneet? Ja onko tuolla asialla jotain merkitystä? Itestä vaan tuntuu että tarttis olla vesikone, kun vauhtia ei pidetä.
Manuaalivaihteisissa ei taida erikseen tarvita hidasta/nopeaa aluetta kuten variaattoripeleissä?
Josta päästäänkin Polariksiin. Magnumin ja Sportsmanin ero taitaa olla takajousitus? Löytyykö myös Magnumista hidas alue? Esim:
http://www.nettimoto.com/polaris/magnum/1404941
Onko nuo vanhat manuaalivehkeet sellasia että tarvii kytkintä käyttää kuten moottoripyörissä vai onko ne jotain puoliautomaatteja tjsp?
Sitten millaisilla kilometri/tuntilukemilla tarvii alkaa mäntiä vaihtaan ja porailemaan tai vaikka pelkästään rengastamaan? Remppaahan tämän hintaluokan vehkeisiin joutuu tottakai tekemään, mutta se nyt ei haittaa, kun ansiot/menemiset ei ole tuosta kiinni, eikä varmaan tule niin kauas lähettyä ettei jaksais kotia kävellä.
Tämmöiset pikkupohdinnat tähän heti aamusta. Jos joku viittis vähän valaista eri mallien välisiä eroja niin olisin tyytyväinen. Merkkien väittelyä tästä ei tehdä, kun sillä ei niin väliä. Sopivan näkösen ja hintasen yksilön sattuessa kohdalle valinta tehdään yksilön eikä merkin perusteella. Nyt vaan haluaisin tietää eri mallien tekniikan kehityksestä ja eroista saman merkin sisällä, josko sillä olis jotain merkitystä käytön kannalta. Eikä se perän jousituskaan ole ratkaiseva, välttämättä
