Tieliikennemönkijän katsastus
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
1 Mikä mönkijä
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli
3 Paljonko maksoi
4 Mitä oikeasti tarkistettiin
5 Paikkakunta
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen.
1 Outlander 650 -08 3600km
2 Läpi, ei huomautettavaa
3 60€ päästöineen
4 kaikki oleellinen leppoisasti turisten paitsi torvea en kuullut kokeilevan koeajossakaan.
5 Hki, heikinlaakso
6 CO 0.030/3.50 HC 115/600
7 Mukava kokemus sinänsä, voin suositella kyseistä paikkaa. Ajanvarauksella pääsee joutuisaan...
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli
3 Paljonko maksoi
4 Mitä oikeasti tarkistettiin
5 Paikkakunta
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen.
1 Outlander 650 -08 3600km
2 Läpi, ei huomautettavaa
3 60€ päästöineen
4 kaikki oleellinen leppoisasti turisten paitsi torvea en kuullut kokeilevan koeajossakaan.
5 Hki, heikinlaakso
6 CO 0.030/3.50 HC 115/600
7 Mukava kokemus sinänsä, voin suositella kyseistä paikkaa. Ajanvarauksella pääsee joutuisaan...
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
No,ehkä voi lapselliseksi sanoa,mutta noi pistokokeet lähtöisin siitä,kun kaverin kaverin korjaamolta haettu lappu,joka jostain toisesta autosta.dealer kirjoitti:Katsastajalta lapsellista toimintaa.Tiedustelin asiaa heti ensimmäisen katsastuksen lopussa, lähtökohta oli että lapun voi hakea, mutta silti tuodaan mönkkäri ja otetaan konttorilla päästöt uusiks.
Omalla tavallani tämän menettelyn ymmärrän.
Onhan heillä oikeus mitata vaikka olisi päästölappu korjaamolta mutta mitä hyötyä siitä kenellekään on, kunhan kiusaa yritetään tehdä.
Kesällä kun katsastin silloista mönkijääni (Polaris 300) otettiin pakokaasut tyhjäkäynnillä, happiarvo oli mitä oli ja katsastusmies totesi että eipä näistä tahdo rajoihin mahtuvaa tulosta saada (happiarvo korkealla) mutta kyllä tuosta näkee että kaikki on kunnossa.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
Toki, mutta sellaisesta toiminnasta mahdollisesti seuraavat ongelmat eivät koske millään lailla katsastusasemaa vaan vilpin tehnyttä korjaamoa.No,ehkä voi lapselliseksi sanoa,mutta noi pistokokeet lähtöisin siitä,kun kaverin kaverin korjaamolta haettu lappu,joka jostain toisesta autosta.
Tuossahan oli vielä se pointti ettei Klasun kertoman mukaan katsastusasemalla edes tiedetty miten päästöt olisi pitänyt mitata, voisi olettaa ettei sen arpomisen jälkeen viitsisi kovin "pomottaa".
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
Käytin tuollasta kiinanmönkijää leimalla ja siitähän riemu repesi.
1. Mönkijä: Shineray Spyder XY250ST
2. Tuomio: Hylätty, oikea raidetangon pää väljä, pakoputki vuotaa, renkaiden kantavuus ei riitä
3. Hinta: 58€
4. Aloitettiin lyhyellä opastuksella käynnistämisestä.
Sitten katsuri ajoi pienen koeajon, jarrutteli yms.
Seuraavaksi suoraan jarrutesteriin, katsoi etujarrut, mutta taka-akselin leveys ei riittänyt.
Sisällä katsottiin etupään välykset, renkaat ja navat, valot, vilkut, töötti, takajarruvalo yms. En huomannut että ois laattaa etsinyt.
6. Päästöjä yritettiin, mutta totesi että putki vuotaa, ei voi mitata.
7. Uusinta meni sitten läpi, korjasin putken, vaihdoin molemmat raidetangot. Päästöt kävin mittaamassa huoltoasemalla, jossa ruuvasin arvot samalla kohdilleen. Ostin kantavuudeltaan sopivat renkaat. Tämä viimeisin oli se tuskaisin juttu. Nimittäin rekisteriotteessa töllötti akselimassojen kohdalla 370 edessä ja 380 takana. Se tekee 185Kg per eturengas ja 190Kg per takarengas. Mistään alan liikkeestä ei löytynyt kantavuudeltaan sopivia renkaita.
Onhan nuo akselimassat ihan järjettömät 200Kg painavalle laitteelle ja L7e ajoneuvon suurin sallittu massakin on vain 354Kg. Tarjosivat rengasliikkeissä pääasiassa Maxxiksen settiä, jollainen vehkeessä oli jo alla ja leimalla jo hylätty. Hyvät renkaat, mutta eivät kelvanneet rekisteriotteen mukaan. Ainoa setti, jossa tosiaan kantavuus on juurikin 49 (185Kg) ja 50 (190Kg) per rengas, on laitteen alkuperäissetti. No ostin sitten maahantuojalta viimeisen hyllyltä löytyvän kananmunasetin. Huonommat ajaa kuin Maxxikset, mutta leima noilla irtos... Nyt saa huristaa taas 2 vuotta. Taidan vaihtaa Maxxikset taas alle...
1. Mönkijä: Shineray Spyder XY250ST
2. Tuomio: Hylätty, oikea raidetangon pää väljä, pakoputki vuotaa, renkaiden kantavuus ei riitä
3. Hinta: 58€
4. Aloitettiin lyhyellä opastuksella käynnistämisestä.
Sitten katsuri ajoi pienen koeajon, jarrutteli yms.
Seuraavaksi suoraan jarrutesteriin, katsoi etujarrut, mutta taka-akselin leveys ei riittänyt.
Sisällä katsottiin etupään välykset, renkaat ja navat, valot, vilkut, töötti, takajarruvalo yms. En huomannut että ois laattaa etsinyt.
6. Päästöjä yritettiin, mutta totesi että putki vuotaa, ei voi mitata.
7. Uusinta meni sitten läpi, korjasin putken, vaihdoin molemmat raidetangot. Päästöt kävin mittaamassa huoltoasemalla, jossa ruuvasin arvot samalla kohdilleen. Ostin kantavuudeltaan sopivat renkaat. Tämä viimeisin oli se tuskaisin juttu. Nimittäin rekisteriotteessa töllötti akselimassojen kohdalla 370 edessä ja 380 takana. Se tekee 185Kg per eturengas ja 190Kg per takarengas. Mistään alan liikkeestä ei löytynyt kantavuudeltaan sopivia renkaita.
Onhan nuo akselimassat ihan järjettömät 200Kg painavalle laitteelle ja L7e ajoneuvon suurin sallittu massakin on vain 354Kg. Tarjosivat rengasliikkeissä pääasiassa Maxxiksen settiä, jollainen vehkeessä oli jo alla ja leimalla jo hylätty. Hyvät renkaat, mutta eivät kelvanneet rekisteriotteen mukaan. Ainoa setti, jossa tosiaan kantavuus on juurikin 49 (185Kg) ja 50 (190Kg) per rengas, on laitteen alkuperäissetti. No ostin sitten maahantuojalta viimeisen hyllyltä löytyvän kananmunasetin. Huonommat ajaa kuin Maxxikset, mutta leima noilla irtos... Nyt saa huristaa taas 2 vuotta. Taidan vaihtaa Maxxikset taas alle...
Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.
- mpon
- 4WD
- Viestit: 196
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 23:51
- Mönkijä:: Rotax 800 tiekelponen
- Paikkakunta: Hämppäkyrö
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
Mikä konttori?
Exät: Kawa 160 2x3 3-pyör.......Honda trx450es 3x4 foremani.....Polle Sportman 4x4 700 twin...Polle Scrambler 4x4 500.....cana 800....
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
Katsastusmies Lielahti. Katsurin puolesta täytyy sanoa, että oli lopulta valmis tulemaan vähän vastaan renkaiden osalta, mutta olin jo löytänyt nuo orkkisrenkaat ja tilasin ne sitten että kaikki menis "niinku oppikirjassa". Kyllä sekin pudisteli päätään että jo on ihme numeroita lapussa. Naureskeltiin että tällähän voip mennä koko matkan keula pystyssä kaks päällämpon kirjoitti:Mikä konttori?

Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.
-
- 3WD
- Viestit: 63
- Liittynyt: 13 Helmi 2012 21:31
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
1 Arctic Cat 400DVX
2 Meni läpi / Huomautus valmistajan kilven (tässä tapauksessa tarran) kuluneisuudesta. (Päästöt kenkkuili kanssa hetken...)
3 Hinta 62€
4 Mitä oikeasti tarkistettiin -> Hallintalaitteet(vilkut, äänimerkki, jarrut, valot) nivelet, päästöt
5 Vantaa, Kunnon Katsastus
6 Pakokaasupäästöt -> HC ppm 225, CO% 3,2, O2% 0,4, CO2% 12
7 Ihan ookoo asennoituminen ja reilu meininki.
2 Meni läpi / Huomautus valmistajan kilven (tässä tapauksessa tarran) kuluneisuudesta. (Päästöt kenkkuili kanssa hetken...)
3 Hinta 62€
4 Mitä oikeasti tarkistettiin -> Hallintalaitteet(vilkut, äänimerkki, jarrut, valot) nivelet, päästöt
5 Vantaa, Kunnon Katsastus
6 Pakokaasupäästöt -> HC ppm 225, CO% 3,2, O2% 0,4, CO2% 12
7 Ihan ookoo asennoituminen ja reilu meininki.
-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 25 Touko 2011 22:49
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
1 Bashan bs-7 200cc TL -07
2 Läpi ensi yrittämällä, huomautus renkaiden koosta, oli 18 tuuman kumit vaik otteessa luki 20, inssin sanoin:"noh siin saa 30cm olla eroa, välittäkööt poliisit siitä jos jaksaa"
3 Hinta 69€
4 Mitä oikeasti tarkistettiin -> Ajeli ympäri aseman pihaa ilman kypärää, jarrutteli ja kiihytteli, äänimerkin testas, runkonumeron etsi. Sisällä katsottiin nivelet, renkaat, päästöt.
5 Vaasa, K1-katsastus
6 Pakokaasupäästöt -> HC ppm 0,99, CO% 3,24, O2 0,99, CO2 11,1 - rikkaalla käy, kaasarin säädöissä vikaa?
7 Lepposa katsastusmies, ei turhaa pröystäilyä tai tiukkapiposuutta. Suosittelen.
2 Läpi ensi yrittämällä, huomautus renkaiden koosta, oli 18 tuuman kumit vaik otteessa luki 20, inssin sanoin:"noh siin saa 30cm olla eroa, välittäkööt poliisit siitä jos jaksaa"
3 Hinta 69€
4 Mitä oikeasti tarkistettiin -> Ajeli ympäri aseman pihaa ilman kypärää, jarrutteli ja kiihytteli, äänimerkin testas, runkonumeron etsi. Sisällä katsottiin nivelet, renkaat, päästöt.
5 Vaasa, K1-katsastus
6 Pakokaasupäästöt -> HC ppm 0,99, CO% 3,24, O2 0,99, CO2 11,1 - rikkaalla käy, kaasarin säädöissä vikaa?
7 Lepposa katsastusmies, ei turhaa pröystäilyä tai tiukkapiposuutta. Suosittelen.
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
Kävin Linhain katsastaa lauantaina porin itäkeskuksen K1 asemalla
60€
Tarkistettiin jarrut (ajamalla) valot, vilkut ja nivelet.
Jarruissa pientä sanomista (vähän on heikon oloiset jarrut, mut niin kai näissä aina)
Päästöjä katto mut ei tulostanu mitään lappua, vaan ihan silmä määräisesti tyhjäkäynnillä katto arvoja.
Ihan asiallinen paikka tälleen ekan kokemuksen myötä ja leima kun oli jo vanha niin sai sit ajoaikaa toukokuun alkuun 2013
60€
Tarkistettiin jarrut (ajamalla) valot, vilkut ja nivelet.
Jarruissa pientä sanomista (vähän on heikon oloiset jarrut, mut niin kai näissä aina)
Päästöjä katto mut ei tulostanu mitään lappua, vaan ihan silmä määräisesti tyhjäkäynnillä katto arvoja.
Ihan asiallinen paikka tälleen ekan kokemuksen myötä ja leima kun oli jo vanha niin sai sit ajoaikaa toukokuun alkuun 2013

Kaikki mikä ei pärise, ei voi toimia!
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
1. Linhai 260E Sport (oikeasti DEMON) 2x4/257
2. Hyväksytty, ei mitään mainintoja
3. 60€
4. Jarrut, äänimerkki, valot, vilkut, nivelet, pyöränlaakerit, runkonumero, pakokaasutesti.
5. Klaukkala, Klaukkalan Ajoneuvokatsastus
6. Päästöt CO% 0,74 - HCppm 37 - CO2% 12,02 - O2% 4,87
7. Eipä ollut katsurilla mitään 'pahaa' sanottavaa Linkusta. Koeajo = 30m halliin ajo matkalla jarrut/äänimerkki testaten. Hallissa kateltiin sitten valot, vilkut, nivelet jne. Lopuksi kysyi vielä että missä on "rattilukko''? noh, eihän tossa sellaista ole koskaan ollutkaan, ainoastaan saa oman "abloy":n laitettua jos lukkoon haluaa. Totesi vaan että kyllähän tämä taitaa ihan kunnossa olla. LED päivävalotkin on ihan OK olla. Kallista hupia kuitenkin sanoisin moisesta ihmettelystä
Edit: niin piti sanomani vielä pakokaasutestistä että ei saanut pöntöstä suoraan mitattua kaasuja vaan haki jonkun ylimääräisen letkunpätkän pöntön jatkoksi joka ei sekään kunnolla siihen sopinut. Pyyteli meikäläistäkin sitä siinä pitelemään kun meni itse tarkemmin lukuja katsomaan. Noh, letku lörpähti hetken päästä tarpeeksi lämmettyään ja mittaus lopetettiin.. eli nuokin ylläolevat arvot on jotain vähän sinnepäin. Tollasella mittaustavalla ei kyllä voisi mielestäni päästöistä pompata elleivät todella pahasti pielessä ole, sen verran hataran oloinen mittaus oli
2. Hyväksytty, ei mitään mainintoja
3. 60€
4. Jarrut, äänimerkki, valot, vilkut, nivelet, pyöränlaakerit, runkonumero, pakokaasutesti.
5. Klaukkala, Klaukkalan Ajoneuvokatsastus
6. Päästöt CO% 0,74 - HCppm 37 - CO2% 12,02 - O2% 4,87
7. Eipä ollut katsurilla mitään 'pahaa' sanottavaa Linkusta. Koeajo = 30m halliin ajo matkalla jarrut/äänimerkki testaten. Hallissa kateltiin sitten valot, vilkut, nivelet jne. Lopuksi kysyi vielä että missä on "rattilukko''? noh, eihän tossa sellaista ole koskaan ollutkaan, ainoastaan saa oman "abloy":n laitettua jos lukkoon haluaa. Totesi vaan että kyllähän tämä taitaa ihan kunnossa olla. LED päivävalotkin on ihan OK olla. Kallista hupia kuitenkin sanoisin moisesta ihmettelystä

Edit: niin piti sanomani vielä pakokaasutestistä että ei saanut pöntöstä suoraan mitattua kaasuja vaan haki jonkun ylimääräisen letkunpätkän pöntön jatkoksi joka ei sekään kunnolla siihen sopinut. Pyyteli meikäläistäkin sitä siinä pitelemään kun meni itse tarkemmin lukuja katsomaan. Noh, letku lörpähti hetken päästä tarpeeksi lämmettyään ja mittaus lopetettiin.. eli nuokin ylläolevat arvot on jotain vähän sinnepäin. Tollasella mittaustavalla ei kyllä voisi mielestäni päästöistä pompata elleivät todella pahasti pielessä ole, sen verran hataran oloinen mittaus oli

Viimeksi muokannut vwaltsu, 18 Heinä 2012 21:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Can-Am Outlander 400 Max
ex TGB Blade 250 // ex Dinli 904 // ex Linhai 260 Demon // ex CPI XS 250 Sport
Can-Am Outlander 400 Max
ex TGB Blade 250 // ex Dinli 904 // ex Linhai 260 Demon // ex CPI XS 250 Sport
-
- 4WD
- Viestit: 167
- Liittynyt: 11 Huhti 2012 07:50
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500
- Paikkakunta: Juuka
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
1 Mikä mönkijä
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli
3 Paljonko maksoi
4 Mitä oikeasti tarkistettiin
5 Paikkakunta
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen.
1. Bashan ATV300S-18 Roadster
2. Meni, ei mitään huomautettavaa
3. 41euroa
4. "Radalla" testasi jarrut, hallissa valot, vilkut, äänimerkin ja nivelet.
5. Nurmes A-Katsastus
6. A-katsastuksessa on kuulemma muodollinen tuo päästöjen testaus, itsellä ei saanu anturia edes putkeen joten otti ulkoa vain arvot ja hyvä niin. Tuon takia ne ei päästöistä voi kuulemma edes mönkijöitä hylätä.
7. Asiallinen katsastaja herra. Kehui lopuksi miten on ihan toistamaata mitä kiinanrimpulat. (Tankissa ja moottorissa on Yamahan) tarrat niin ei vissiin katsonut otteesta edes merkkiä.)
2 Menikö läpi /mitä huomautettavaa oli
3 Paljonko maksoi
4 Mitä oikeasti tarkistettiin
5 Paikkakunta
6 Paljonko oli pakokaasupäästöt/arvot ja mikä oli raja-arvona.
7 Muuta kerrottavaa asiaan littyen.
1. Bashan ATV300S-18 Roadster
2. Meni, ei mitään huomautettavaa
3. 41euroa
4. "Radalla" testasi jarrut, hallissa valot, vilkut, äänimerkin ja nivelet.
5. Nurmes A-Katsastus
6. A-katsastuksessa on kuulemma muodollinen tuo päästöjen testaus, itsellä ei saanu anturia edes putkeen joten otti ulkoa vain arvot ja hyvä niin. Tuon takia ne ei päästöistä voi kuulemma edes mönkijöitä hylätä.
7. Asiallinen katsastaja herra. Kehui lopuksi miten on ihan toistamaata mitä kiinanrimpulat. (Tankissa ja moottorissa on Yamahan) tarrat niin ei vissiin katsonut otteesta edes merkkiä.)

Re: Tieliikennemönkijän katsastus
1.CF Moto 500 -07
2.Läpi meni ilman huomautuksia
3.50€+päästöt 15€
4.Valot, vilkut, äänimerkki, jarrut testilenkillä, tunkilla nostettiin molemmat päät ilmaan ja tsekattiin ripustukset ja nivelet/suojakumit, runkonumero + yleistä ihmettelyä. Päästöt kävin ottamassa etukäteen autokorjaamolla
5.Parkano
6. HC ppm 93
CO% 0,42
O2% 14,7
CO2% 4,45
7.Nopeasti kävi leimaus, ei kovin tarkkaan syynätty.
2.Läpi meni ilman huomautuksia
3.50€+päästöt 15€
4.Valot, vilkut, äänimerkki, jarrut testilenkillä, tunkilla nostettiin molemmat päät ilmaan ja tsekattiin ripustukset ja nivelet/suojakumit, runkonumero + yleistä ihmettelyä. Päästöt kävin ottamassa etukäteen autokorjaamolla
5.Parkano
6. HC ppm 93
CO% 0,42
O2% 14,7
CO2% 4,45
7.Nopeasti kävi leimaus, ei kovin tarkkaan syynätty.
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
Pitäisi viikon alussa viedä USA Rally 250cc katsastukseen.
On seissyt koko talven ja ongelmana on, että jarruvalo palaa vain jalkajarrun kanssa. Käsijarrun kanssa ei hekumoi. Onko mahdollisesti hylkäysperuste?
Onkos noissa Rallyn vehkeissä missä runkonumero yleensä?
On seissyt koko talven ja ongelmana on, että jarruvalo palaa vain jalkajarrun kanssa. Käsijarrun kanssa ei hekumoi. Onko mahdollisesti hylkäysperuste?
Onkos noissa Rallyn vehkeissä missä runkonumero yleensä?
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
Eiköhän tosta tule vaan korjaus kehotus johonkin päivään mennessä.
Linhai 400 4x4
-
- Tracks
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
- Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
- Paikkakunta: Pälkäne
Re: Tieliikennemönkijän katsastus
Can am 400 max -07
läpi meni
erilliseen jarrutesteri halliinkin koneen ajoi mutta kävelin sinne niin valoja vaan katseli.Pakokaasut testas sillai että minä pidin pilliä pöntössä :)sitten ajoi halliin ja nosti kummatkiin päät erikseen ylös ja ravisteli renkaita.ei sanonu mitään maxxis spearzeista joissa lukee ei maantie käyttöön.torvi ei soinu joten siitä tuli merkintä otteeseen.
Asiallinen toimitus ja paikka kangasalan lentolan konttori ja hinta 50 euroa.
läpi meni
erilliseen jarrutesteri halliinkin koneen ajoi mutta kävelin sinne niin valoja vaan katseli.Pakokaasut testas sillai että minä pidin pilliä pöntössä :)sitten ajoi halliin ja nosti kummatkiin päät erikseen ylös ja ravisteli renkaita.ei sanonu mitään maxxis spearzeista joissa lukee ei maantie käyttöön.torvi ei soinu joten siitä tuli merkintä otteeseen.
Asiallinen toimitus ja paikka kangasalan lentolan konttori ja hinta 50 euroa.