Tee-se-itse: Kaasarin lämmitin
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Mutta mikä sen kaasarin lämmitämisen idea on on noin fysiologisesti ?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Tracks
- Viestit: 1534
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
- Mönkijä:: Ei mönsäriä
- Paikkakunta: Kivitaipale City
Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin

Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.
- migu250
- Tracks
- Viestit: 1270
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
- Paikkakunta: Pohjois-Espoo
- Viesti:
Helpomalla pääset kun otat taskuun Start pilottia mukaanSkygo kirjoitti:Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin![]()
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.

Moottori tarvitsee aina voitelun ja kun öljy on notkeaa se voitelee/suojaa lisäominaisuutena tulee että moottori käynnistyy helpommin, paikoillaan ollessaan (yön) yli kaasarisi pinta saa olla ympäriltään jäässä silti se saa moottorille kakkua.
että siitä vaan hakemaan tarvike moottorin lämmittimen joka tuloo vesiletkuun.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Etteikä olisi käynyt niin, että tässä on tapahtunut väärinkäsitys. Jos lämppäri on ollut päällä jonkin aikaa, se on lämmittänyt kaasutinta, imukaulaa ja kaasarissa ollutta polttoainetta unohtamatta tietysti polttoainejärjestelmän välittömässä läheisyydessä olevaa moottoria...Skygo kirjoitti:Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin![]()
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.

Homma on siis toiminut vähän niin kuin lohkolämmitin ja lämmin moottorihan lähtee iloisesti käyntiin. Kerran käyntiin lähdettyään moottori tuottaa suuria määriä lämpöä eikä ole enää herkkä hyytymään.
Kyllähän se 12 V järjestelmäkin toimii, mutta siinä on kyllä parempi olla suurteholaturilla, hehtaarin kokoisilla akuilla ja ranteen paksuisilla kaapeleilla varustettu energiapakki sopivasti käsillä. Mönkijästä loppuvat tehot joka tapauksessa järjestelmästä riippumatta.
Taitaa olla kunnon apukaapelit parempi ja helpompi ratkaisu. Itse muistelen käynnistäneeni sekä kaasari- että ruiskukoneita ilman lämmittimiä tai apukaapeleita 16 h seisonnan jälkeen jopa -45 °C keleillä. Kyllä kunnossa oleva tekniikka toimii vielä sellaisissa oloissa, että kukaan järkevä ihminen ei silloin tunge nokkaansa ulos.
Aikaisemmin mainitsin ilmailijoiden vanhasta tempusta pyöräyttää käsin potkurista öljyt ja ryyppy sisään ennen varsinaista käynnistysyritystä. Se säästää konetta, akkua ja hermoja, koska käynnistymismahdollisuudet paranevat merkittävästi. Käsinarulla varustettujen kömpijöiden kuskeille ihan käyttökelpoinen vinkki.
-
- Tracks
- Viestit: 1534
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
- Mönkijä:: Ei mönsäriä
- Paikkakunta: Kivitaipale City
ööö joo, mutta tämäpä onkin ilmajäähdytteinen.migu250 kirjoitti:Helpomalla pääset kun otat taskuun Start pilottia mukaanSkygo kirjoitti:Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin![]()
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin., tosin muistaen sen että kone käynnistyy mutta voitelu ei ole mitä parasta, kun kone kohmeessa tosin sama pätee esilämmitettyyn kaasariin, mielummin niin että moottorin lämmitin, esilämmitää jäähd.nesteen ja laitat veden men joka on kiertämään ja kaasarin ympäri tai muuten suojaat moottoritilan ettei lämpö mene harakoille vaan kaasarille.
Moottori tarvitsee aina voitelun ja kun öljy on notkeaa se voitelee/suojaa lisäominaisuutena tulee että moottori käynnistyy helpommin, paikoillaan ollessaan (yön) yli kaasarisi pinta saa olla ympäriltään jäässä silti se saa moottorille kakkua.
että siitä vaan hakemaan tarvike moottorin lämmittimen joka tuloo vesiletkuun.
Tuo on hyvä kysymys. Karburaattorin lämmittelyä sähköllä harrastetaan myös moottorisahoissa (esim. ruotsalaiset) ja siinä siitä on uskoakseni jotakin iloa. Voiko liittyä bensan viskositeettiin ja sitä kautta seoksiin???Roosa999 kirjoitti:Mutta mikä sen kaasarin lämmitämisen idea on on noin fysiologisesti ?
-
- Tracks
- Viestit: 1534
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
- Mönkijä:: Ei mönsäriä
- Paikkakunta: Kivitaipale City
Ei tuossa tapuksessa ollut käynyt niin että motti olisi lämmenny samalla.Jokeri kirjoitti:Etteikä olisi käynyt niin, että tässä on tapahtunut väärinkäsitys. Jos lämppäri on ollut päällä jonkin aikaa, se on lämmittänyt kaasutinta, imukaulaa ja kaasarissa ollutta polttoainetta unohtamatta tietysti polttoainejärjestelmän välittömässä läheisyydessä olevaa moottoria...Skygo kirjoitti:Ideana on saada vekotin käynnistymään kovemmilla pakkasilla nääs.
Eräänkin kerran edellisenä talvena oli sen verta kylmä ettei edes yrittänyt käynnistyä.
Laitoin silloin lämppärin pöhiseen kaasariin päin joksikin aikaa ja lähtihän se käyntiin![]()
Nyt vain pitäisi saada tehtyä kiinteä 12 voltilla toimiva lämmitin.![]()
Homma on siis toiminut vähän niin kuin lohkolämmitin ja lämmin moottorihan lähtee iloisesti käyntiin. Kerran käyntiin lähdettyään moottori tuottaa suuria määriä lämpöä eikä ole enää herkkä hyytymään.
Kyllähän se 12 V järjestelmäkin toimii, mutta siinä on kyllä parempi olla suurteholaturilla, hehtaarin kokoisilla akuilla ja ranteen paksuisilla kaapeleilla varustettu energiapakki sopivasti käsillä. Mönkijästä loppuvat tehot joka tapauksessa järjestelmästä riippumatta.
Taitaa olla kunnon apukaapelit parempi ja helpompi ratkaisu. Itse muistelen käynnistäneeni sekä kaasari- että ruiskukoneita ilman lämmittimiä tai apukaapeleita 16 h seisonnan jälkeen jopa -45 °C keleillä. Kyllä kunnossa oleva tekniikka toimii vielä sellaisissa oloissa, että kukaan järkevä ihminen ei silloin tunge nokkaansa ulos.
Aikaisemmin mainitsin ilmailijoiden vanhasta tempusta pyöräyttää käsin potkurista öljyt ja ryyppy sisään ennen varsinaista käynnistysyritystä. Se säästää konetta, akkua ja hermoja, koska käynnistymismahdollisuudet paranevat merkittävästi. Käsinarulla varustettujen kömpijöiden kuskeille ihan käyttökelpoinen vinkki.
Yhtä kylmä se oli kuin ennen lämmitystä. Mutta se että kaasari, ja imukaula lämpenevät, ovat a ja ö.
Eikös se konekin lämpene nopeammin kun imee lämmintä ilmaa heti käynnisteässä??
Monesti kylmemmillä ilmoillla olen pyörittänyt konetta hätäkatkaisin päällä jolloin öljy lähtee heti kiertämään käynnistyksessä.
-
- Tracks
- Viestit: 1534
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
- Mönkijä:: Ei mönsäriä
- Paikkakunta: Kivitaipale City
Taitanee liittyä siihen, että gasoliini höyrystyy paremmin lämpimän ilman kanssa kuin mitä pakkasessa. Näin ollen tarvitaan vähemmän pensaa siihen että kone käy hyvin.Jukka kirjoitti:Tuo on hyvä kysymys. Karburaattorin lämmittelyä sähköllä harrastetaan myös moottorisahoissa (esim. ruotsalaiset) ja siinä siitä on uskoakseni jotakin iloa. Voiko liittyä bensan viskositeettiin ja sitä kautta seoksiin???Roosa999 kirjoitti:Mutta mikä sen kaasarin lämmitämisen idea on on noin fysiologisesti ?
Jos sähkölämmitys toimii moottorisahassa, niin toimii se mopomönkijässäkin

Tietääkö kukaan miten on toteutettu sähköinen lämmitys esim. Hondan mönijöissä tai derbin mopoissa? Vastuksella vissiin, mutta mikä periaate?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Se lämmitys liittyy kaasarin lämmittämiseen moottorisahoissa siksi, että ei jäädy. Kun kone käy lämpimänä, sillä ei ole muun kuin jäätymisen kanssa tekemistä. Tämä aihe on kerrottu topikissa aiemmin.
Sen kaasarin läpi virtaava kylmä ilma ei ehdi lämmetä pelkän imukaulan ja kaasuttimen kurkun matkalla vaan käynnistyksessä auttaa siis se hetkellisesti lämmin polttoaine ja ennenlkaikkea ilma joka on imukanavistossa.
Jälikikäteen lämmityksellä ehkäistään vain kurkun jäätymistä pienillä kierroksilla.
Sen kaasarin läpi virtaava kylmä ilma ei ehdi lämmetä pelkän imukaulan ja kaasuttimen kurkun matkalla vaan käynnistyksessä auttaa siis se hetkellisesti lämmin polttoaine ja ennenlkaikkea ilma joka on imukanavistossa.
Jälikikäteen lämmityksellä ehkäistään vain kurkun jäätymistä pienillä kierroksilla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 485
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 10:53
- Mönkijä:: CFmoto Cforce 850 Grey Edition
- Paikkakunta: Kokkola
Taitaapi olla juurikin mitkä ohjaa tuota automaattiryyppyä. Ensimmäisessä autossani oli automaattiryyppy mikä kytkeyty päälle kerran painaessa kaasun pohjaan kylmällä koneella. ja ei lähtenyt pois päältä ennenkuin kone oli tarpeeksi lämmin. Kaasarin kyljessä oli spiraalijousi koteloituna jota lämmitti jäähdytysneste ja Spiraali vapautti ryypyn ltarpeeksi lämmettyään.prkl007 kirjoitti:Jäi tässä kaivertamaan mieltä, että mikä merkitys tässä meikäläisen kiinalaisessa ajettavassa moottorisahassa (Linkku siis) on noilla sähkökuvissa näkyvillä "Freeze-proof Unit" ja "Warming Resistance" komponenteilla? Huilaavat kaaviossa tuossa automaattiryypyn vieressä...