

Tämä mies puhuu asiaahamax78 kirjoitti:yeah, hommasin omaan 200cc commariin bilteman kumitassut mallia katu ja on muuten tosi hyvä hinta-/laatusuhde,suorat,yllättävän hiljaiset,pintaa tais olla 7mm,nopeusluokka luvattu 155km/h (100km/h kulkee oma ja toimii näissä lukemissa)ja hyvin näyttää kestävän maantieajoa(takana n.250km) ilman mitään kulumista, SUOSITTELEN!
No siis kun vakio renkaat on 21" ja bilteman 18,5" niin keulan putoominen teki siitä ihan hervottoman. Eihän se nyt itse caster-kulmaan tavallaan vaikuta mutta iskareiden siirto ylempiin kiinnitysreikiin autto paljon.Casteriahan Comanchessa säädetään rautakangellaKoheltaja kirjoitti:Delventäisitkö tietämättömälle että mitä tekemistä renkaan korkeudella ja casterilla on keskenään? Miksi piti saada casteria lisää ja miten säädit casterin sekä mitkä oli oireet ennen säätöä ja mihin säätö vaikutti?Mattsoni kirjoitti:Ainoa ongelma mikä ilmeni bilteman renkaiden jälkeen(mikä ei johdu valmistajasta vaan renkaan koosta) oli että casteria piti saada lisää koska renkaat huomattavasti matalammat.
Grey kirjoitti:Ja onko Bashaneissa vaihtoehtoiset paikat iskareiden kiinnityksille noin niinku valmiina?hemuli81 kirjoitti:Alkoi heti ohjaus hakea mutta iskarit ylempiin kiinnitysreikiin niin ihan ok.
Nojoo mä tuon vaihdoin illalla ylempiin reikiin et keula nousi niin siitä vasta tuli hengenvaarallinenhemuli81 kirjoitti:No siis kun vakio renkaat on 21" ja bilteman 18,5" niin keulan putoominen teki siitä ihan hervottoman. Eihän se nyt itse caster-kulmaan tavallaan vaikuta mutta iskareiden siirto ylempiin kiinnitysreikiin autto paljon.Casteriahan Comanchessa säädetään rautakangellaKoheltaja kirjoitti:Delventäisitkö tietämättömälle että mitä tekemistä renkaan korkeudella ja casterilla on keskenään? Miksi piti saada casteria lisää ja miten säädit casterin sekä mitkä oli oireet ennen säätöä ja mihin säätö vaikutti?Mattsoni kirjoitti:Ainoa ongelma mikä ilmeni bilteman renkaiden jälkeen(mikä ei johdu valmistajasta vaan renkaan koosta) oli että casteria piti saada lisää koska renkaat huomattavasti matalammat.
Grey kirjoitti:Ja onko Bashaneissa vaihtoehtoiset paikat iskareiden kiinnityksille noin niinku valmiina?hemuli81 kirjoitti:Alkoi heti ohjaus hakea mutta iskarit ylempiin kiinnitysreikiin niin ihan ok.
Onhan siinä paljon säätömahollisuuksia, kuten myös alatukivarsissa 2 vaihtoehtoo iskareiden kiinnittämiseksi.
Mattsoni kirjoitti:
Nojoo mä tuon vaihdoin illalla ylempiin reikiin et keula nousi niin siitä vasta tuli hengenvaarallinen noin 30km/h tohti ajaa ja veteli sivuille ku vanha traktori missä välystä joka ohjauksen nupissaaivan tajuton kyyti oli.. joutu vaihtaan takas vielä ilta myöhään että tohti ajaa 2km töihin
Pitäis varmaan ite säätää raidetangoista mitä lie kulmaa nyt onkaan ku tuntuu että se rengas edessä jolla parempi pito niin sinne mennäänhemuli81 kirjoitti:, Comanchet on yksilöitä . Mä oon hieronu niitä pyöränkulmia monesti mutta tässä järjestyksessä: Caster,KPI tai Camber vai kumpi se oli ja sitten auraus/haritus. Mulla toi vaeltelu varmaan tuli siitä kun säädetty korkeammalle keulalle. Ei se vieläkään ole yhtä vakaa kuin oli 21" renkailla, pystyi yhellä kädellä ajaa melkein niin kovaa kun meni, nyt max.60km/hMattsoni kirjoitti:
Nojoo mä tuon vaihdoin illalla ylempiin reikiin et keula nousi niin siitä vasta tuli hengenvaarallinen noin 30km/h tohti ajaa ja veteli sivuille ku vanha traktori missä välystä joka ohjauksen nupissaaivan tajuton kyyti oli.. joutu vaihtaan takas vielä ilta myöhään että tohti ajaa 2km töihin
, kai se riittää.
Grey kirjoitti:Ja onko Bashaneissa vaihtoehtoiset paikat iskareiden kiinnityksille noin niinku valmiina?hemuli81 kirjoitti:Alkoi heti ohjaus hakea mutta iskarit ylempiin kiinnitysreikiin niin ihan ok.
Tuossa onkin kyse näistä välillisistä pyöränkulmien muutoksista. Iskunvaimentimen alakiinnikkeen siirtäminen ulospäin muuttaa raideleveyttä ja pystykallistumaa ja keulan korkeutta yllättävän paljon.Koheltaja kirjoitti:Iskareiden kiinnityspisteiden muutos ei muuta kuin jousitusgeometriaa ja välillisesti pyöränkulmia, siis vain silloin jos ajoneuvon korkeus muuttuu. Jos iskareiden paikkoja vaihdetaan ja pidetään ajokorkeus samana niin pyöränkulmat ei muutu mihinkään suuntaan. Pyöränkulmat säädetään pyörän tuennasta/ohjausvarsista, ei iskareiden kiinnityspisteitä muuttamalla.
Joo kokonaisuus nimenomaan tietenkin, tuli aiemmin käytetteyä väärää termiä, pahoittelut siitäKoheltaja kirjoitti:Eli ajokorkeutta ja sitä kautta pyörien kulmia, sinne päin mutta ei sinne asti.
Lähtökohtaisesti pelit säädetään ensin tiettyyn ajokorkeuteen, sen jälkeen säädetään camber ja aurauskulmat. Näiden jälkeen jos vaikutus ei ole toivottu niin säädetään casteria haluttuun suuntaan ja mahollisesti säätöä ackermanin ja bumbsteeringin kanssa. Avainsana on ajokorkeus ja sen jälkeen muut säädöt. Kun ajokorkeuden muutoksilla aletaan kikkailemaan ominaisuuksien muutoksia pyöränkulminen muutosten toivossa, ollaan todella pahasti metsässä alustageometrian ja alustan toimivuuden osalta. Kokonaisuus pojat, kokonaisuus.
Katkesiko sulta ajatus, vai multa?hemuli81 kirjoitti:
Joo kokonaisuus nimenomaan tietenkin, tuli aiemmin käytetteyä väärää termiä, pahoittelut siitä. Mun esimerkkitapaus siis käy vaan mun tapauksessa kun alustan geometria oli säädetty kohdalleen 21" renkaille niin etupäätä nostamalla 18,5" renkailla samaan korkeuteen muihin säätöihin ei tarvitse koskea. Casteri kun ei periaatteessa ole säädettävissä; Ylätukivarret on väännetty niin taakse kuin ne menee, ja kun iskareiden kiinnityspistettä vaihtaa niin voishan niitä vääntää lisää mutta sen jälkeen ei vois enää vaihtaa takasin 21" renkaisiin koska iskaria ei enää voisi kiinnittää muualle.
Multa katkes ajatusKimi kirjoitti:Katkesiko sulta ajatus, vai multa?hemuli81 kirjoitti:
Joo kokonaisuus nimenomaan tietenkin, tuli aiemmin käytetteyä väärää termiä, pahoittelut siitä. Mun esimerkkitapaus siis käy vaan mun tapauksessa kun alustan geometria oli säädetty kohdalleen 21" renkaille niin etupäätä nostamalla 18,5" renkailla samaan korkeuteen muihin säätöihin ei tarvitse koskea. Casteri kun ei periaatteessa ole säädettävissä; Ylätukivarret on väännetty niin taakse kuin ne menee, ja kun iskareiden kiinnityspistettä vaihtaa niin voishan niitä vääntää lisää mutta sen jälkeen ei vois enää vaihtaa takasin 21" renkaisiin koska iskaria ei enää voisi kiinnittää muualle.
![]()
Ei renkaiden muutos vaikuta mihinkään muuhun kuin casteriin. Nyt jos menet siirtämään iskunvaimentimet toiseen asentoon, niin muuttuu myös kaikki muutkin ohjauskulmat, johtuen juuri tukivarsien eri asennosta, raidevälin muutoksesta ym.ym.
Edit: Eli helpommalla olisit selvinnyt muuttamalla aurauskulmaa raidetangon päistä, koska jousituksen nosto lisää aurausta ja lasku vastaavasti haritusta.
No ei tuo nyt mikään paha moka ollu, ja arvasin että sormi oli nopeampi kuin aivo.hemuli81 kirjoitti:
Multa katkes ajatus. Siis tosiaan muuttuu mutta ajettavuus parani nostamalla keulaa vaikka muut kulmat muuttuu. Perän lasku olis paljon parempi ratkaisu tohon ongelmaan kuin se etupään nosto. Mutta ei oo saanu aikaseks
. Täytyy nostaa sulle kyllä hattua että oot saanu tosta katiskasta niin hyvän ajettavan että viittit ajaa sillä niin suuren kilometrimäärän kun oot kertonu ajanees. Mä oon ajanu työmatkaa omalla vasta viikon(30km/sivu) ja oon ihan kypsä
.