biltemarenkaat ostettu, Kuvia ja ensituntumaa !

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
hamax78
Noppeli
Mönkijä:: Comanche 200cc TL

Re: biltemarenkaat ostettu, Kuvia ja ensituntumaa !

Viesti Kirjoittaja hamax78 »

yeah, hommasin omaan 200cc commariin bilteman kumitassut mallia katu ja on muuten tosi hyvä hinta-/laatusuhde,suorat,yllättävän hiljaiset,pintaa tais olla 7mm,nopeusluokka luvattu 155km/h (100km/h kulkee oma ja toimii näissä lukemissa :lol: )ja hyvin näyttää kestävän maantieajoa(takana n.250km) ilman mitään kulumista, SUOSITTELEN! =D>
Mattsoni
3WD
Mönkijä:: Bashan 200cc

Viesti Kirjoittaja Mattsoni »

hamax78 kirjoitti:yeah, hommasin omaan 200cc commariin bilteman kumitassut mallia katu ja on muuten tosi hyvä hinta-/laatusuhde,suorat,yllättävän hiljaiset,pintaa tais olla 7mm,nopeusluokka luvattu 155km/h (100km/h kulkee oma ja toimii näissä lukemissa :lol: )ja hyvin näyttää kestävän maantieajoa(takana n.250km) ilman mitään kulumista, SUOSITTELEN! =D>
Tämä mies puhuu asiaa :supz: :partyman:
hemuli81
6WD
Mönkijä:: Ei ole

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

Koheltaja kirjoitti:
Mattsoni kirjoitti:Ainoa ongelma mikä ilmeni bilteman renkaiden jälkeen(mikä ei johdu valmistajasta vaan renkaan koosta) oli että casteria piti saada lisää koska renkaat huomattavasti matalammat.
Delventäisitkö tietämättömälle että mitä tekemistä renkaan korkeudella ja casterilla on keskenään? Miksi piti saada casteria lisää ja miten säädit casterin sekä mitkä oli oireet ennen säätöä ja mihin säätö vaikutti?
No siis kun vakio renkaat on 21" ja bilteman 18,5" niin keulan putoominen teki siitä ihan hervottoman. Eihän se nyt itse caster-kulmaan tavallaan vaikuta mutta iskareiden siirto ylempiin kiinnitysreikiin autto paljon.Casteriahan Comanchessa säädetään rautakangella :mrgreen:
Grey kirjoitti:
hemuli81 kirjoitti:Alkoi heti ohjaus hakea mutta iskarit ylempiin kiinnitysreikiin niin ihan ok.
Ja onko Bashaneissa vaihtoehtoiset paikat iskareiden kiinnityksille noin niinku valmiina?

Onhan siinä paljon säätömahollisuuksia, kuten myös alatukivarsissa 2 vaihtoehtoo iskareiden kiinnittämiseksi :D .
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
Mattsoni
3WD

hemuli81 kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:
Mattsoni kirjoitti:Ainoa ongelma mikä ilmeni bilteman renkaiden jälkeen(mikä ei johdu valmistajasta vaan renkaan koosta) oli että casteria piti saada lisää koska renkaat huomattavasti matalammat.
Delventäisitkö tietämättömälle että mitä tekemistä renkaan korkeudella ja casterilla on keskenään? Miksi piti saada casteria lisää ja miten säädit casterin sekä mitkä oli oireet ennen säätöä ja mihin säätö vaikutti?
No siis kun vakio renkaat on 21" ja bilteman 18,5" niin keulan putoominen teki siitä ihan hervottoman. Eihän se nyt itse caster-kulmaan tavallaan vaikuta mutta iskareiden siirto ylempiin kiinnitysreikiin autto paljon.Casteriahan Comanchessa säädetään rautakangella :mrgreen:
Grey kirjoitti:
hemuli81 kirjoitti:Alkoi heti ohjaus hakea mutta iskarit ylempiin kiinnitysreikiin niin ihan ok.
Ja onko Bashaneissa vaihtoehtoiset paikat iskareiden kiinnityksille noin niinku valmiina?

Onhan siinä paljon säätömahollisuuksia, kuten myös alatukivarsissa 2 vaihtoehtoo iskareiden kiinnittämiseksi :D .
Nojoo mä tuon vaihdoin illalla ylempiin reikiin et keula nousi niin siitä vasta tuli hengenvaarallinen :shock: noin 30km/h tohti ajaa ja veteli sivuille ku vanha traktori missä välystä joka ohjauksen nupissa :mrgreen: aivan tajuton kyyti oli.. joutu vaihtaan takas vielä ilta myöhään että tohti ajaa 2km töihin :lol:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kun muutatte keulan korkeutta niin muistakaa tarkistaa aurauskulmat, Ackermanista johtuen ne muuttuu jouston/keulankorkeuden mukana (bumbsteering) ja jos kulmiensäätöön ei kajota niin levottomaksi menee.
Kylätason mönkijäkuski
hemuli81
6WD

Mattsoni kirjoitti:
Nojoo mä tuon vaihdoin illalla ylempiin reikiin et keula nousi niin siitä vasta tuli hengenvaarallinen noin 30km/h tohti ajaa ja veteli sivuille ku vanha traktori missä välystä joka ohjauksen nupissa :mrgreen: aivan tajuton kyyti oli.. joutu vaihtaan takas vielä ilta myöhään että tohti ajaa 2km töihin :lol:
:mrgreen: , Comanchet on yksilöitä =D> . Mä oon hieronu niitä pyöränkulmia monesti mutta tässä järjestyksessä: Caster,KPI tai Camber vai kumpi se oli ja sitten auraus/haritus. Mulla toi vaeltelu varmaan tuli siitä kun säädetty korkeammalle keulalle. Ei se vieläkään ole yhtä vakaa kuin oli 21" renkailla, pystyi yhellä kädellä ajaa melkein niin kovaa kun meni, nyt max.60km/h :doubt: , kai se riittää.
Uudenmaan Mönkijät Ry

Mattsoni
3WD

hemuli81 kirjoitti:
Mattsoni kirjoitti:
Nojoo mä tuon vaihdoin illalla ylempiin reikiin et keula nousi niin siitä vasta tuli hengenvaarallinen noin 30km/h tohti ajaa ja veteli sivuille ku vanha traktori missä välystä joka ohjauksen nupissa :mrgreen: aivan tajuton kyyti oli.. joutu vaihtaan takas vielä ilta myöhään että tohti ajaa 2km töihin :lol:
, Comanchet on yksilöitä . Mä oon hieronu niitä pyöränkulmia monesti mutta tässä järjestyksessä: Caster,KPI tai Camber vai kumpi se oli ja sitten auraus/haritus. Mulla toi vaeltelu varmaan tuli siitä kun säädetty korkeammalle keulalle. Ei se vieläkään ole yhtä vakaa kuin oli 21" renkailla, pystyi yhellä kädellä ajaa melkein niin kovaa kun meni, nyt max.60km/h :doubt: , kai se riittää.
Pitäis varmaan ite säätää raidetangoista mitä lie kulmaa nyt onkaan ku tuntuu että se rengas edessä jolla parempi pito niin sinne mennään :lol: eli vissiin vinosilmät kulmat säätäny :D
jannefi
Noppeli
Mönkijä:: BS250-11B

Viesti Kirjoittaja jannefi »

Grey kirjoitti:

ON! ja kiinan pojat oli mulle laittanut toisen ylempään ja toisen alempaan kiinnityspisteeseen :) Ja toi vaihto ylempiin kiinnikkeisiinhän muuttaa pyörän kulmia, että ei ihme jos hieman muuttuu ajettavuus myös... :D
Koheltaja
Koheltaja (r)

Iskareiden kiinnityspisteiden muutos ei muuta kuin jousitusgeometriaa ja välillisesti pyöränkulmia, siis vain silloin jos ajoneuvon korkeus muuttuu. Jos iskareiden paikkoja vaihdetaan ja pidetään ajokorkeus samana niin pyöränkulmat ei muutu mihinkään suuntaan. Pyöränkulmat säädetään pyörän tuennasta/ohjausvarsista, ei iskareiden kiinnityspisteitä muuttamalla.
Kylätason mönkijäkuski
Kimi
Tracks

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Koheltaja kirjoitti:Iskareiden kiinnityspisteiden muutos ei muuta kuin jousitusgeometriaa ja välillisesti pyöränkulmia, siis vain silloin jos ajoneuvon korkeus muuttuu. Jos iskareiden paikkoja vaihdetaan ja pidetään ajokorkeus samana niin pyöränkulmat ei muutu mihinkään suuntaan. Pyöränkulmat säädetään pyörän tuennasta/ohjausvarsista, ei iskareiden kiinnityspisteitä muuttamalla.
Tuossa onkin kyse näistä välillisistä pyöränkulmien muutoksista. Iskunvaimentimen alakiinnikkeen siirtäminen ulospäin muuttaa raideleveyttä ja pystykallistumaa ja keulan korkeutta yllättävän paljon.
Koheltaja
Koheltaja (r)

Eli ajokorkeutta ja sitä kautta pyörien kulmia, sinne päin mutta ei sinne asti.

Lähtökohtaisesti pelit säädetään ensin tiettyyn ajokorkeuteen, sen jälkeen säädetään camber ja aurauskulmat. Näiden jälkeen jos vaikutus ei ole toivottu niin säädetään casteria haluttuun suuntaan ja mahollisesti säätöä ackermanin ja bumbsteeringin kanssa. Avainsana on ajokorkeus ja sen jälkeen muut säädöt. Kun ajokorkeuden muutoksilla aletaan kikkailemaan ominaisuuksien muutoksia pyöränkulminen muutosten toivossa, ollaan todella pahasti metsässä alustageometrian ja alustan toimivuuden osalta. Kokonaisuus pojat, kokonaisuus.
Kylätason mönkijäkuski
hemuli81
6WD

Koheltaja kirjoitti:Eli ajokorkeutta ja sitä kautta pyörien kulmia, sinne päin mutta ei sinne asti.

Lähtökohtaisesti pelit säädetään ensin tiettyyn ajokorkeuteen, sen jälkeen säädetään camber ja aurauskulmat. Näiden jälkeen jos vaikutus ei ole toivottu niin säädetään casteria haluttuun suuntaan ja mahollisesti säätöä ackermanin ja bumbsteeringin kanssa. Avainsana on ajokorkeus ja sen jälkeen muut säädöt. Kun ajokorkeuden muutoksilla aletaan kikkailemaan ominaisuuksien muutoksia pyöränkulminen muutosten toivossa, ollaan todella pahasti metsässä alustageometrian ja alustan toimivuuden osalta. Kokonaisuus pojat, kokonaisuus.
Joo kokonaisuus nimenomaan tietenkin, tuli aiemmin käytetteyä väärää termiä, pahoittelut siitä :) . Mun esimerkkitapaus siis käy vaan mun tapauksessa kun alustan geometria oli säädetty kohdalleen 21" renkaille niin etupäätä nostamalla 18,5" renkailla samaan korkeuteen muihin säätöihin ei tarvitse koskea. Casteri kun ei periaatteessa ole säädettävissä; Ylätukivarret on väännetty niin taakse kuin ne menee, ja kun iskareiden kiinnityspistettä vaihtaa niin voishan niitä vääntää lisää mutta sen jälkeen ei vois enää vaihtaa takasin 21" renkaisiin koska iskaria ei enää voisi kiinnittää muualle.
Uudenmaan Mönkijät Ry

Kimi
Tracks

hemuli81 kirjoitti:
Joo kokonaisuus nimenomaan tietenkin, tuli aiemmin käytetteyä väärää termiä, pahoittelut siitä :) . Mun esimerkkitapaus siis käy vaan mun tapauksessa kun alustan geometria oli säädetty kohdalleen 21" renkaille niin etupäätä nostamalla 18,5" renkailla samaan korkeuteen muihin säätöihin ei tarvitse koskea. Casteri kun ei periaatteessa ole säädettävissä; Ylätukivarret on väännetty niin taakse kuin ne menee, ja kun iskareiden kiinnityspistettä vaihtaa niin voishan niitä vääntää lisää mutta sen jälkeen ei vois enää vaihtaa takasin 21" renkaisiin koska iskaria ei enää voisi kiinnittää muualle.
Katkesiko sulta ajatus, vai multa? :mrgreen:
Ei renkaiden muutos vaikuta mihinkään muuhun kuin casteriin. Nyt jos menet siirtämään iskunvaimentimet toiseen asentoon, niin muuttuu myös kaikki muutkin ohjauskulmat, johtuen juuri tukivarsien eri asennosta, raidevälin muutoksesta ym.ym.

Edit: Eli helpommalla olisit selvinnyt muuttamalla aurauskulmaa raidetangon päistä, koska jousituksen nosto lisää aurausta ja lasku vastaavasti haritusta.
hemuli81
6WD

Kimi kirjoitti:
hemuli81 kirjoitti:
Katkesiko sulta ajatus, vai multa? :mrgreen:
Ei renkaiden muutos vaikuta mihinkään muuhun kuin casteriin. Nyt jos menet siirtämään iskunvaimentimet toiseen asentoon, niin muuttuu myös kaikki muutkin ohjauskulmat, johtuen juuri tukivarsien eri asennosta, raidevälin muutoksesta ym.ym.

Edit: Eli helpommalla olisit selvinnyt muuttamalla aurauskulmaa raidetangon päistä, koska jousituksen nosto lisää aurausta ja lasku vastaavasti haritusta.
Multa katkes ajatus :mrgreen: . Siis tosiaan muuttuu mutta ajettavuus parani nostamalla keulaa vaikka muut kulmat muuttuu. Perän lasku olis paljon parempi ratkaisu tohon ongelmaan kuin se etupään nosto. Mutta ei oo saanu aikaseks :D . Täytyy nostaa sulle kyllä hattua että oot saanu tosta katiskasta niin hyvän ajettavan että viittit ajaa sillä niin suuren kilometrimäärän kun oot kertonu ajanees. Mä oon ajanu työmatkaa omalla vasta viikon(30km/sivu) ja oon ihan kypsä :mrgreen: .
Uudenmaan Mönkijät Ry

Kimi
Tracks

hemuli81 kirjoitti:
Multa katkes ajatus :mrgreen: . Siis tosiaan muuttuu mutta ajettavuus parani nostamalla keulaa vaikka muut kulmat muuttuu. Perän lasku olis paljon parempi ratkaisu tohon ongelmaan kuin se etupään nosto. Mutta ei oo saanu aikaseks :D . Täytyy nostaa sulle kyllä hattua että oot saanu tosta katiskasta niin hyvän ajettavan että viittit ajaa sillä niin suuren kilometrimäärän kun oot kertonu ajanees. Mä oon ajanu työmatkaa omalla vasta viikon(30km/sivu) ja oon ihan kypsä :mrgreen: .
No ei tuo nyt mikään paha moka ollu, ja arvasin että sormi oli nopeampi kuin aivo. :mrgreen:
Mutta kun nyt melkein naapurissa asut, niin tule pyörähtää Herttoniemessä joku päivä, niin saat vinkit miten tuolla murheenkryynillä pärjää. Käyt vaikka samalla testaamassa tuota mun Nintendoa, niin saat esimakua, mitä tuosta voi saada aikaiseksi.

Kilometrimääriä en rupea enään julkisesti kertomaan, mutta sen verran voin valaista, että eilen tuli taas jokunen niitä lisää.Pelkästään Paippisen miitti "Uudenmaan Mönkijät Ry:n perustamiskokous" kasvatti taas kilometrilukemaa reilulla sadalla kilometrillä+ muut ajot päälle, että onhan noita kertynyt. :mrgreen:
Nyt ollaan oltu aika paljon muutenkin tien päällä, setun, dacoolin ,japitin ja jjp:n kanssa, kun ollaan tuota yhdistystä pykätty. Välillä tulee kieltämättä alemmuuskompleksi, kun jätkillä on CA Renegadea ja SMC RE:tä mutta ei nuo nyt vielä ainakaan ole mua tientukkeeks haukkunu.

Ja pitää nyt tännekkin mainostaa, liittykää ihmeessä Uudenmaan Mönkijät Ry:hyn http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 05#p259715 tuolta
lisää aiheesta.
Vastaa Viestiin