vetonivelen suojakumi
Re: vetonivelen suojakumi
Kuinka vaihdetaan taka-akselista ulommainen vetonivelen suojakumi? Siis kuinka saan vanhan irti?
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Re: vetonivelen suojakumi
Ellen väärin muista niin vetoakseli mahtuu tulemaan siitä välistä kun vain irrotat navan. Ei siis tarvi irrottaa tukivarsia. Rengas pois--> napa irti--> vetoakseli lähtee tukivarresta vetämällä sisäänpäin. Sitten vain normaalisti vaihdat sen suojakumin.
edit: Ai niin irrota se iskari niin tukivarsi pääsee putoamaan alemmas
edit: Ai niin irrota se iskari niin tukivarsi pääsee putoamaan alemmas

- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Re: vetonivelen suojakumi
Tarkoititko hoha, että vetoakseli irroitetaan ensin perästä ja sitten vasta vedetään tukivarresta pois?
Itselläni 650 outti, jossa takaa ulompi suojakumi rikki. En saanut akselia muljahtamaan tukivarresta, vaikka irroitin iskarin.
Ei ole aiemmin tarvinnut olla vetonivelien kanssa tekemisissä, joten en näistä ymmärrä...
Auttakee tyhymää!!
Itselläni 650 outti, jossa takaa ulompi suojakumi rikki. En saanut akselia muljahtamaan tukivarresta, vaikka irroitin iskarin.
Ei ole aiemmin tarvinnut olla vetonivelien kanssa tekemisissä, joten en näistä ymmärrä...
Auttakee tyhymää!!
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Re: vetonivelen suojakumi
Kun nyt muistais mikä minulla oli homman nimi silloin kun sen kanssa painin. Kasasin koko helahoidon ja huomasin että jotain jäi välistä jonka takia jouduin irrottamaan muistaakseni takaa kattoen oikean vetoakselin. Muistan vain huokaseeni helpotuksesta kun sain sen välistä pois ilman että täyty uudestaan purkaa swingiä. Onko sulla vasen vai oikea kyseessä kun voi olla että toinen tulee sieltä välistä mutta toinen ei kun ne on eri mittaset. Ei sillä että toisella olis enemmän tilaa siinä välissä mutta kulma menee toisessa suuremmaksi niin että nivel ei taivu riittävästi vaikka painaa tukivartta alaspäin. En valitettavasti pysty tässä auttamaan kun on niin hatara pää. Kai täällä on joku muukin noita vaihellu?
Mutta siis yritys niin että iskari irti, napamutteri irti ja siihen päähän kun kumivasaralla kolkuttaa (tai laittaa puuta väliin jos käyttää metallivasaraa) sen verran että se irtoaa. Sitten painaa niin että molemmat nivelet on kupissaan pohjassa jolloin akseli on lyhimmillään. Silloin sen pitäis mahtua juuri ja juuri tulemaan siitä välistä kun painaa kevyesti tukivartta alaspäin. Niin ja siis tukivarren puoleinen pää on se mitä uitetaan sieltä pois (ulompi).
Saikohan turmelus vaihettua?
Mutta siis yritys niin että iskari irti, napamutteri irti ja siihen päähän kun kumivasaralla kolkuttaa (tai laittaa puuta väliin jos käyttää metallivasaraa) sen verran että se irtoaa. Sitten painaa niin että molemmat nivelet on kupissaan pohjassa jolloin akseli on lyhimmillään. Silloin sen pitäis mahtua juuri ja juuri tulemaan siitä välistä kun painaa kevyesti tukivartta alaspäin. Niin ja siis tukivarren puoleinen pää on se mitä uitetaan sieltä pois (ulompi).
Saikohan turmelus vaihettua?
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: vetonivelen suojakumi
Vielä kun irrottaa toisenkin iskarin tukivarresta, niin homma helpottuu.
Siis molemmat iskarit irti tukivarsista.
Siis molemmat iskarit irti tukivarsista.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Re: vetonivelen suojakumi
Mulla rikkinäinen suojakumi on takaa kattoen vasemmalla puolella. Otin kyllä molemmilta puolilta iskarit irti, ja otin vielä navatkin molemmilta puolilta irti, jotta tukivarsi tipahtais alemmaks. Mutta ei, niin ei...!
Kasasin sen takasi, koska halkeama niin pieni ja poltteli päästä ajelemaan. Täytynee varmaan purkaa seuraavalla yrityksellä koko swingi, jos en saa vetaria siitä välistä ulos.
Mutta kiitokset neuvoista!
Kunhan saan suojakumin mukaan, täytyy ilmoitella jos biltemasta löytyy vastaavankokoinen suojakumi joltaki automerkiltä. Maksaa nimittäin jyväskylässäkin sen 42€.
Kasasin sen takasi, koska halkeama niin pieni ja poltteli päästä ajelemaan. Täytynee varmaan purkaa seuraavalla yrityksellä koko swingi, jos en saa vetaria siitä välistä ulos.
Mutta kiitokset neuvoista!
Kunhan saan suojakumin mukaan, täytyy ilmoitella jos biltemasta löytyy vastaavankokoinen suojakumi joltaki automerkiltä. Maksaa nimittäin jyväskylässäkin sen 42€.
Re: vetonivelen suojakumi
Tuli tos mieleen, et eihän se suojakumi mahdu sen napaan kiinnittyvän mohkulan läpi edes tulla.
Eli tarkoititko HoHa, että se napaan kiinnittyvä osa kopautetaan vetonivelestä irti.
Oon tosiaanki aika noviisi näissä.

Eli tarkoititko HoHa, että se napaan kiinnittyvä osa kopautetaan vetonivelestä irti.
Oon tosiaanki aika noviisi näissä.

-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Re: vetonivelen suojakumi
Se napaan kiinnittyvä mohkula
on se nivelen kuppiosa. Nivel on purettavissa ja täytyykin purkaa jos käytät alkuperäistä suojakumia. Tarvikkeena saa sitä yleiskumia jonka voi vetää siitä mokkulasta yli. Sitä ei heti usko että se siitä tulee, mutta rasvan kanssa se on yllättävän näppärä homma. Silloin voi vanhan vain leikata puukolla pois eikä niveltä tarvitse purkaa. Ulomman kumin ollessa kyseessä pitää vain hoksata kääntää se tarvikekumi nurin enneko vetasee paikalleen jotta se tulee oikein päin.
Jos joudut purkaan svingin niin siinä tarvii sitten sitä ainoaa Can-Amissa tarvittavaa erikoisavainta joten se ei ihan kotikonstein onnistu. Avainta voinee saada hollosta lainaan/vuokrata tai voi sen ostaakkin, mutta on melko tyyris.
Tuli mieleen että vois ennemmin sitten kokeilla irrottaa koko perä. Sehän on vain neljällä pultilla kiinni. Jos sitä sais hilattua sen verran sivuunpäin että vetonivel sitten mahtuisi tulemaan. Silloin ei tarvitsisi sitä ihmeavainta. Minä ainakin välttelisin sitä svingin aukomista jos vain on joku muu keino.

Jos joudut purkaan svingin niin siinä tarvii sitten sitä ainoaa Can-Amissa tarvittavaa erikoisavainta joten se ei ihan kotikonstein onnistu. Avainta voinee saada hollosta lainaan/vuokrata tai voi sen ostaakkin, mutta on melko tyyris.
Tuli mieleen että vois ennemmin sitten kokeilla irrottaa koko perä. Sehän on vain neljällä pultilla kiinni. Jos sitä sais hilattua sen verran sivuunpäin että vetonivel sitten mahtuisi tulemaan. Silloin ei tarvitsisi sitä ihmeavainta. Minä ainakin välttelisin sitä svingin aukomista jos vain on joku muu keino.
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Re: vetonivelen suojakumi
Suojakumin asennusta varten on olemassa työkalukin. Eli semmoinen asennuskartio, jonka avulla kumi venyy nivelen yli. Motonetissä sitä jokin aika sitten katselin. Hinta taisi olla alle kympin. Google löysi asiasta juttua: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 2&start=15 
