Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Keskustelua Dinli mönkijöistä
Makes
3WD

Viesti Kirjoittaja Makes »

Nyt sain laakerit käsiini ja en tietty yhtään ihmettele miksei noi kestä on sen verran hepposet kuulalaakerit.
Kattoo esim. Predatorin 500 räjäytyskuvaa niin siellä on kartiolaakerit mikä on huomattavasti järkevämpi ratkaisu.
DL901
Noppeli

Viesti Kirjoittaja DL901 »

Nyt on tilattu laakereita jenkeistä 38€ 10kpl voi sitten vaihtaa vaikka huvikseen :lol:
Makes
3WD

Nyt on laakerit (Koyo) vaihdettu ja vertasin uusia vanhoihin niin vanhoissa oli yhtä paljon välystä kuin uusissakin. Eli vanhat laakerit tuntuis olevan ihan ok.
Suurin välys on akselin ja laakereiden välissä.
Taitaa olla toi kiristys (isomutteri)/ lukitussysteemi (kolme pientä kuusiokoloo) hieman onneton systeemi.

Täytyy vaan ottaa huolto-ohjelmaan kun rasvaa ketjut niin aina samalla tarkistaa myös perän välys ettei pääse liian suureksi...
DL901
Noppeli

Viesti Kirjoittaja DL901 »

Jep itse olen laittanut ruuvilukitetta siihen isoon kolmio mutteriin ja kuusiokolo ruuveihin.. Ei ole sen jälkeen löystynyt..
joheli
Noppeli
Mönkijä:: Dinli 450

Viesti Kirjoittaja joheli »

mulla 250km ajettu peli ja tänään huomasin et taka-akseli/jarrulevy vähän "pompottaa"... auttaakohan toi kolmio mutterin kiristys vai särkeekö lisää paikkoja? onko kukaa löytäny mistää kestäviä laakereita?
Ilmeisesti aika monella ollut "pompotusta"?
Muuten olen kyllä ollut tyytyväinen vehkeeseen 8)
Dinli DL901 450
vaughan
Tracks
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

/\ Katopa tämän ketjun eka viesti.Siinä on skf:n laakerin nro.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Makes
3WD

Koyo laakereiden numero K61908ZZ = 6908ZZ
Saatavuus varaosaliikkeet kautta maan.
jmtillo
4WD
Mönkijä:: "Agent Orange"

Viesti Kirjoittaja jmtillo »

kohta pääsee kasamaan akselia taas kasaan... :shock:

Huomasin samalla että samaa laakeria käytettään esim yamahan yzf450:ssä. Miten lie akseli, liekkö yhtensopiva? Ainakin paksuus täsmää... :D
Toisaalta tulee mieleen että mitehän hyvin tuo kävisi swingiin... Myös Honda TRX450R käyttää samaa laakeria.
Ja siitä tuli mieleen että kävisköhän ko laitteeen taka swingi semmoisenaan? tai jonkun muun mallin.. voishan se vaikka vähän pitempi olla....

..pientä ajo/rassailukuumetta rupee lykkäämään...
Paha80
4WD
Mönkijä:: ---

Viesti Kirjoittaja Paha80 »

Pitääpä kans vaihella laakereita tos huomasin et hyvä klappi alkaa olleen 4300km mittaris. Nii ei käy dinlin taka-akselille nousu ja tuho ilmiötä!
Because I'm so clever, But clever ain't wise
Paha80
4WD
Mönkijä:: ---

Viesti Kirjoittaja Paha80 »

Noni tulipa vaihdettua noi laakerit, 2 sisempää laakeria oli aivan loppu mutta ulommat oli niinku uudet... sitte huomasin että siel laakeripesän sisällä oli vettä ei ihme jos laakerit menee nopsaa jos kysessä onkin voiteluaineista vanhin! ja noi kaks laakeri jotka oli loppu niin oli rautasella suojalla ja jotka oli ihan kunnossa niin oli kumisuojalla...
Because I'm so clever, But clever ain't wise
Bull`s hit
2WD

Viesti Kirjoittaja Bull`s hit »

Ei ne alkuperäisetkään huonoja oo, mulla on nyt rapiat 9000 mittarissa, ja kerran oon kattonu laakerit, jossain viiden tuhannen paikkeilla. ne oli silloin ihan kuivat rasvasta, ja vähän ruosteessa. rasvasin kevyesti, ja nyt on siis ajettu nelisen tuhatta sen jälkeen. eikä ne vieläkään oo vaihtokunnossa.
ilallu
2WD

Viesti Kirjoittaja ilallu »

Ei ne alkuperäisetkään huonoja oo, mulla on nyt rapiat 9000 mittarissa, ja kerran oon kattonu laakerit, jossain viiden tuhannen paikkeilla. ne oli silloin ihan kuivat rasvasta, ja vähän ruosteessa. rasvasin kevyesti, ja nyt on siis ajettu nelisen tuhatta sen jälkeen. eikä ne vieläkään oo vaihtokunnossa.
Jossain vaiheessa vuonna 2007 on näköjään nuo DL-901 mallin takalaakerit vaihtuneet kestävämpiin, samat laakerit on muuten osanumeron perusteella tuossa DL-801:ssä.

Tässä service bulletin asiasta:

http://www.hobitinkolo.com/kuvat/Bearing.pdf

Edit:

Koskee näköjään myös tuota 8 sarjaa...
Mika_M
6WD

Re: Dinli 450:n takalaakereiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Katselin räjäytyskuvia mutta ihan en vielä päässyt kärryille taka-akselin rakenteesta. Pitäisi vaihtaa se kolmiomutteri uuteen kun vanhaan on katkottu kiristysruuveja. Uusi on jo olemassa mutta nyt kaipaisin pientä neuvoa siihen miten se taka-akseli purkautuu sen verran että kyseisen mutterin pääsee vaihtamaan? Pitääkö koko murikka laittaa atomeiksi vai tuleeko se pois pelkän pyörän/navan irrotuksella?

Sitten kun uutta laitetaan, niin onko sille joku kiristysmomentti vai vedänkö sellaiseen momenttiin mihin voimat riittää? Kierrelukite ei ainakaan liene pahasta kun taipumusta löystymiseen vaikuttaa olevan.
marko450R
Noppeli
Mönkijä:: 420 fe

Viesti Kirjoittaja marko450R »

Tuu käymään joku päivä niin voin vaihtaa sen.
Mika_M
6WD

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

marko450R kirjoitti:Tuu käymään joku päivä niin voin vaihtaa sen.
Okei, tää on jo sen verran hyvä tarjous että hittoako noita neuvoja enempää kyselemään. :)
Vastaa Viestiin