Oulun seudulla, 05.07-08 aloitettu, ajo topikki
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Sammaa aikataulun tiukkuutta täälläkin. Vehkeet on levällään kun aloin asennella peikkulämmitintä ja samalla oli tarkotus vaihtaa kaasuttimen kurkku (liimalla kasassa). Oikean puolen polttimo kyrvähti taas ja samalta puolen palo pikku ajan päästä pitkätkin. Jotain ihme häikkää sillä puolen. Mutta jos ei ihan kauhea krapula ole huomenna niin että pääsee ajoissa aamulla sängystä niin on pienet mahikset että ehtii matkaan. Tosin kapulan hankinta on hyvässä khäynnissä 

- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Jeps, paikalla 4 mönkijää. Mkn, Force, HoHa ja allekirjoittanut.
No, kun ei sitten uskaltanut kukaan 2x4 kuskia mukaan, niin ajettiin läpi off road rata.
Syvää lälliä, leveetä spooria, kiviä (isoja), eriväristä lälliä, nousuja, laskuja, eli kaikkea mitä voi kuvitella tuollaisella radalla olevan
Kun oli saatu vehkeet paskaisiksi, lähdettiin maakunta kierrokselle. Samalla kuivui toinen lahje ja kenkä. Oli se syvä lälli sitten valkoista
Yli sata kilometriä ajeltiin ja etsiskeltiin makkaran paisto paikkaa. Tai olihan niitä, mutta kaiketi hyvä sää oli ajanut ihmiset ulos kodeistaan ja me ei kehdattu mennä pelottelemaan, kunnon kansalaisia, pois luonnon helmasta
Joten HoHa saa hiillos makkaransa takaisin
Ja nyt aletaan hyvissä ajoin suunnittelemaan, ensi viikonlopun ajoja.
-M-
Ps: Aivan surkea rengas soratiellä. Laite vaeltaa miten sattuu ja lähtee luistamaan pienessäkin mutkissa. Mutta muuten hyvä rengas maastoon.
Ps: 04,01,2010: Tässä lisäilen noihin vanhoihin kirjoituksiini, jotta ajolaite oli CFMoto 500 ja rengas 26" executioneri.
No, kun ei sitten uskaltanut kukaan 2x4 kuskia mukaan, niin ajettiin läpi off road rata.
Syvää lälliä, leveetä spooria, kiviä (isoja), eriväristä lälliä, nousuja, laskuja, eli kaikkea mitä voi kuvitella tuollaisella radalla olevan

Kun oli saatu vehkeet paskaisiksi, lähdettiin maakunta kierrokselle. Samalla kuivui toinen lahje ja kenkä. Oli se syvä lälli sitten valkoista

Yli sata kilometriä ajeltiin ja etsiskeltiin makkaran paisto paikkaa. Tai olihan niitä, mutta kaiketi hyvä sää oli ajanut ihmiset ulos kodeistaan ja me ei kehdattu mennä pelottelemaan, kunnon kansalaisia, pois luonnon helmasta

Joten HoHa saa hiillos makkaransa takaisin

Ja nyt aletaan hyvissä ajoin suunnittelemaan, ensi viikonlopun ajoja.
-M-
Ps: Aivan surkea rengas soratiellä. Laite vaeltaa miten sattuu ja lähtee luistamaan pienessäkin mutkissa. Mutta muuten hyvä rengas maastoon.
Ps: 04,01,2010: Tässä lisäilen noihin vanhoihin kirjoituksiini, jotta ajolaite oli CFMoto 500 ja rengas 26" executioneri.
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
No joo paljastetaan sitten
Lähdin tuolta reitiltä vähän aikaisemmin kun olin luvannut pojalle että mennään montulle yhessä ajelemaan. Siellä sitten pari tuntia pyörittiin kunnes kekkasin sellaisen mönkkärin pituisen ja levyisen pienen vesispotin. Ei kun siitä yli paittis että se oli myös mönkkärin syvyinen ja siihen jäi. Keula oli reunalla, mutta perä upposi tarakkaa myöden. Kerran ehdin yrittää takasin vaan ei tullut pois. Sitten upposi jäädäkseen.
Ensi hätiin soittelin forcelle jos se olis vielä päiväajoista tolkuissaan tai samalla reissulla. Force tulikin auttamaan ja kokeiltiin vinssillä joka reunasta, mutta ei inahtanutkaan. Kello oli jotain viiden-kuuden paikkeilla (villi arvaus) ja alko näyttää että tämä homma vie koko illan joten soitin vaimolle että käy hakeen pojan pois. Muutenkaan kielenkäyttö ei enää tässä vaiheessa ollut lasten kuultavaa
Sitten tulikin jo selväksi että tarvitaan järeämpää kalustoa. Ainoa kohtuullisen matkan päässä oleva raktori oli Siihantilla. ATC:lta saatiin numero kun ei ollut itsellä ja niimpä soittelin Siihantille joka lupasi tulla paikalle.
Siihantti kurvasi Vallulla paikalle ja pikku tuumauksella vinssin vaijeri etukuormaimeen ja nostamaan. GOES oli sen verran kovassa että vaikka etukuormaimella nosti eturenkaat ilmaan niin ettei vetänyt penkkaa vasten niin silti vinsin vaijeri pätkähti poikki eikä mönkkäri inahtanutkaan. Takarenkaat oli yläreunaa myöden savessa veden alla. Naureskeltiin jo että kohta se tulee sieltä ilman takarenkaita. Force ehotti jossain vaiheessa että vois jättää siihen. Laitetaan vähän multaa päälle niin ei sitä enää kukaan siitä huomaa.
Kun vaijeri pamahti poikki niin Siihantti kaiveli hiukan leveämpää kuormahihnaa ja se sidottiin kaksin kerroin vinssin kitaan. Ei tullut vieläkään ihan helposti ja kävi jo mielessä että siitä tulee max malli ennenku helpottaa vaan niin se sieltä pikkuhiljaa lähti tulemaan ja lurpsahti sitten kuivalle.
Pientä tarkastelua päällisin puolin että ilmanputsarin otto oli kuiva ja öljyissä ei ollut mitään. Vaan ei meinannut kone lähteä tulille millään. Aattelin että pakoputki oli täynnä vettä niinko varmaan olikin. Tässä kohtaa täytyy sanoa että en ole autoakaan koskaan saanut startattua niin kauan kuin Goesin akku kesti starttailla. Varmaan starttasin 5min putkeen kun kone meinasi aina lähteä mutta ei sitten käynytkään. Viimein mylly alko pyörimään ja tienoon peitti harmaa utu jota tuli pakoputkesta enempi kuin keskiverto höyryveturista. Äkkiä kypärä päähän ja nilkuttamaan kotia kohti. Force lähti vielä saattamaan että pääsisin kotia asti. Oli kuulemma villin näköistä kun takavalo läikkyy puolillaan vettä
Vähän ennen kotia Force pysäytti. Lensi kipinää jostain takaa ja savu nousee. Pikku tarkastelu taas ja matka jatkui. Oli koti jo niin lähellä ja V-käyrä oli sillä korkeudella että siinä ei pikku kipinä enää haittaa
Kotona sitten tarkempaa tarkastelua ja ilman putsari oli puolillaan vettä eli se oli lirittänyt sinne jostain kotelon saumasta. Äkkiä siitä shellille joka oli vielä auki ja 12l öljyä matkaan. Huuhtelin koneen neljään kertaan, pesin ja kuivattelin. Sueraavana päivänä ei työmatka kuitenkaan oikein sujunut kun variaattori luisti niin ettei päässyt kuin 40:ä. Illalla hain uuden suodattimen ja vaihdoin öljyt vielä kerran. Pikku jännityksessä aukaisin variaattorin ja pelkäsin että siellä voisi olla vaikka mitä. Vaan eipä ollu mitään ihmeellistä. Itse asiaassa variaattori oli todella hyvässä kunnossa. Ei edes paljon putsattavaa vaikka 1600km jo ajettu. Remmillä ajelee varmaan melko pitkään. Samalla vaihdoin kaasuttimen kurkun, 145 suuttimen ja laskin neulaa sen mitä olis aikaisemmin nostanut. Nyt on taas kaikki kohallaan ja kierrosten rajoittajakin on jo tavattu pikku mäessä
Tähän lopuksi ISO käsi Siihantille joka ilman mitään tuli auttamaan ja nostit miehen suosta. Sanoit että on parempi jäähän saamapuolelle ja niin totta viet jäit.
Samoin isot kiitokset forcelle kun vielä viitsit lähteä auttamaan pitkän päivän jälkeen ja saatoit loppuun asti. Tällaisessa porukassa on hyvä harrastaa (joskus jopa ilman aivoja) kun tietää ettei jää vaikeuksissa yksin.

Lähdin tuolta reitiltä vähän aikaisemmin kun olin luvannut pojalle että mennään montulle yhessä ajelemaan. Siellä sitten pari tuntia pyörittiin kunnes kekkasin sellaisen mönkkärin pituisen ja levyisen pienen vesispotin. Ei kun siitä yli paittis että se oli myös mönkkärin syvyinen ja siihen jäi. Keula oli reunalla, mutta perä upposi tarakkaa myöden. Kerran ehdin yrittää takasin vaan ei tullut pois. Sitten upposi jäädäkseen.
Ensi hätiin soittelin forcelle jos se olis vielä päiväajoista tolkuissaan tai samalla reissulla. Force tulikin auttamaan ja kokeiltiin vinssillä joka reunasta, mutta ei inahtanutkaan. Kello oli jotain viiden-kuuden paikkeilla (villi arvaus) ja alko näyttää että tämä homma vie koko illan joten soitin vaimolle että käy hakeen pojan pois. Muutenkaan kielenkäyttö ei enää tässä vaiheessa ollut lasten kuultavaa

Sitten tulikin jo selväksi että tarvitaan järeämpää kalustoa. Ainoa kohtuullisen matkan päässä oleva raktori oli Siihantilla. ATC:lta saatiin numero kun ei ollut itsellä ja niimpä soittelin Siihantille joka lupasi tulla paikalle.
Siihantti kurvasi Vallulla paikalle ja pikku tuumauksella vinssin vaijeri etukuormaimeen ja nostamaan. GOES oli sen verran kovassa että vaikka etukuormaimella nosti eturenkaat ilmaan niin ettei vetänyt penkkaa vasten niin silti vinsin vaijeri pätkähti poikki eikä mönkkäri inahtanutkaan. Takarenkaat oli yläreunaa myöden savessa veden alla. Naureskeltiin jo että kohta se tulee sieltä ilman takarenkaita. Force ehotti jossain vaiheessa että vois jättää siihen. Laitetaan vähän multaa päälle niin ei sitä enää kukaan siitä huomaa.

Kun vaijeri pamahti poikki niin Siihantti kaiveli hiukan leveämpää kuormahihnaa ja se sidottiin kaksin kerroin vinssin kitaan. Ei tullut vieläkään ihan helposti ja kävi jo mielessä että siitä tulee max malli ennenku helpottaa vaan niin se sieltä pikkuhiljaa lähti tulemaan ja lurpsahti sitten kuivalle.
Pientä tarkastelua päällisin puolin että ilmanputsarin otto oli kuiva ja öljyissä ei ollut mitään. Vaan ei meinannut kone lähteä tulille millään. Aattelin että pakoputki oli täynnä vettä niinko varmaan olikin. Tässä kohtaa täytyy sanoa että en ole autoakaan koskaan saanut startattua niin kauan kuin Goesin akku kesti starttailla. Varmaan starttasin 5min putkeen kun kone meinasi aina lähteä mutta ei sitten käynytkään. Viimein mylly alko pyörimään ja tienoon peitti harmaa utu jota tuli pakoputkesta enempi kuin keskiverto höyryveturista. Äkkiä kypärä päähän ja nilkuttamaan kotia kohti. Force lähti vielä saattamaan että pääsisin kotia asti. Oli kuulemma villin näköistä kun takavalo läikkyy puolillaan vettä

Vähän ennen kotia Force pysäytti. Lensi kipinää jostain takaa ja savu nousee. Pikku tarkastelu taas ja matka jatkui. Oli koti jo niin lähellä ja V-käyrä oli sillä korkeudella että siinä ei pikku kipinä enää haittaa

Kotona sitten tarkempaa tarkastelua ja ilman putsari oli puolillaan vettä eli se oli lirittänyt sinne jostain kotelon saumasta. Äkkiä siitä shellille joka oli vielä auki ja 12l öljyä matkaan. Huuhtelin koneen neljään kertaan, pesin ja kuivattelin. Sueraavana päivänä ei työmatka kuitenkaan oikein sujunut kun variaattori luisti niin ettei päässyt kuin 40:ä. Illalla hain uuden suodattimen ja vaihdoin öljyt vielä kerran. Pikku jännityksessä aukaisin variaattorin ja pelkäsin että siellä voisi olla vaikka mitä. Vaan eipä ollu mitään ihmeellistä. Itse asiaassa variaattori oli todella hyvässä kunnossa. Ei edes paljon putsattavaa vaikka 1600km jo ajettu. Remmillä ajelee varmaan melko pitkään. Samalla vaihdoin kaasuttimen kurkun, 145 suuttimen ja laskin neulaa sen mitä olis aikaisemmin nostanut. Nyt on taas kaikki kohallaan ja kierrosten rajoittajakin on jo tavattu pikku mäessä

Tähän lopuksi ISO käsi Siihantille joka ilman mitään tuli auttamaan ja nostit miehen suosta. Sanoit että on parempi jäähän saamapuolelle ja niin totta viet jäit.
Samoin isot kiitokset forcelle kun vielä viitsit lähteä auttamaan pitkän päivän jälkeen ja saatoit loppuun asti. Tällaisessa porukassa on hyvä harrastaa (joskus jopa ilman aivoja) kun tietää ettei jää vaikeuksissa yksin.

- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Juu, eihän toi pahalta näytä mutta jos on tiukassa niin on.
Se just mönkimisessä hienoa onkin että joskus pahan näköinen paikka menee ihan heittämällä, ja helpon näköinen voi taas aiheuttaa pidemmänkin rimpuilun.
Se just mönkimisessä hienoa onkin että joskus pahan näköinen paikka menee ihan heittämällä, ja helpon näköinen voi taas aiheuttaa pidemmänkin rimpuilun.

Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Tuossa oli takarenkaat kokonaan liejun/saven alla niin siitähän se olikin kiinni. Kattelin eilen vähän vinssiä niin oli tullu kiinikkeineen muutaman sentin eteenpäin, joten oli se vissiin aika kovassa
. En ottanut vielä irti kun säästin tuon ilon viikonlopuksi. Voi olla ettei siitä vinssistä ole enää paljon iloa 


- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...