
Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Tein omaan putken loppuosan uusiksi. Eli ilman kattia ja suoraan läpivirtaava äänenvaimennin. Ja alkukäyrästä "viilasin" ne hitsimällit kun ei sormenpää edes kunnolla mahtunu sinne. Nyt on ehkä tehoihin nähden liian kovat äänet
mutta vääntää kyllä huomattavasti paremmin..

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Kaverilla tehoputki, mulla vakio. Testattu kyllä lähetellä niin ei sitä kiihtyvyyttä ainakaan pelkällä putkella saa, ihan samoihin meneeTein omaan putken loppuosan uusiksi. Eli ilman kattia ja suoraan läpivirtaava äänenvaimennin. Ja alkukäyrästä "viilasin" ne hitsimällit kun ei sormenpää edes kunnolla mahtunu sinne. Nyt on ehkä tehoihin nähden liian kovat äänet mutta vääntää kyllä huomattavasti paremmin..


Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Mutta eihän pelkällä teharilla saakkaan muuta kuin konerikon aikaiseksi! Tietysti on seokset säädettävä kohdilleen, eli suutinta isommaksi tai käy kone entistä laihemmalla ja meno hyytyy jo alkuunsa. Aina kun muutetaan koneen pako/imuvirtauksia, niin polttoaineen seossuhde muuttuu ja jos sitä ei huomioida, niin virittäminen onnistuu normaali kaavalla, eli tehot ei laske enempää kuin 10%.tyriz kirjoitti:Kaverilla tehoputki, mulla vakio. Testattu kyllä lähetellä niin ei sitä kiihtyvyyttä ainakaan pelkällä putkella saa, ihan samoihin meneeTein omaan putken loppuosan uusiksi. Eli ilman kattia ja suoraan läpivirtaava äänenvaimennin. Ja alkukäyrästä "viilasin" ne hitsimällit kun ei sormenpää edes kunnolla mahtunu sinne. Nyt on ehkä tehoihin nähden liian kovat äänet mutta vääntää kyllä huomattavasti paremmin..Ääntä enemmänkin. => aika turhaa

-
- 3WD
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27 Maalis 2009 09:49
- Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
- Paikkakunta: Elimäki
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Mulla siis pelkkä putki vaihettu ja ne ilma-aukot tukittu pakosarjalta. Paukuttelee ilosesti, eiks se meinaa että bensaa palaa putkessa eli käy rikkaammalla vai mitä? Täytyyks se 120 suutin sitte sinne vaihtaa ettei kone hajoo vai mikä homma? Joku jos vähän valaisis asiaa enemmän, kiitosKimi kirjoitti:Mutta eihän pelkällä teharilla saakkaan muuta kuin konerikon aikaiseksi! Tietysti on seokset säädettävä kohdilleen, eli suutinta isommaksi tai käy kone entistä laihemmalla ja meno hyytyy jo alkuunsa. Aina kun muutetaan koneen pako/imuvirtauksia, niin polttoaineen seossuhde muuttuu ja jos sitä ei huomioida, niin virittäminen onnistuu normaali kaavalla, eli tehot ei laske enempää kuin 10%.tyriz kirjoitti:Kaverilla tehoputki, mulla vakio. Testattu kyllä lähetellä niin ei sitä kiihtyvyyttä ainakaan pelkällä putkella saa, ihan samoihin meneeTein omaan putken loppuosan uusiksi. Eli ilman kattia ja suoraan läpivirtaava äänenvaimennin. Ja alkukäyrästä "viilasin" ne hitsimällit kun ei sormenpää edes kunnolla mahtunu sinne. Nyt on ehkä tehoihin nähden liian kovat äänet mutta vääntää kyllä huomattavasti paremmin..Ääntä enemmänkin. => aika turhaa

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Jos on tehoputki laitettu, niin jo alkujaan saastepäästöjen takia laihalla käyvä kone, käy jo vaarallisen laihalla. Kyllä se vaatii isompaa suutinta ja kaasarin neulan-nostoa että saisi koneen seokset edes etäisesti kohdilleen. Eikä niillä ilmaputken tukkeamisella saa sitten muuta aikaiseksi kuin huonosti toimivan katalysaattorin, toki jos katti poistettu, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.
-
- 3WD
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27 Maalis 2009 09:49
- Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
- Paikkakunta: Elimäki
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Joo ei kattia oo enää. Mut eikö se paukutus meinaa just sitä että käy rikkaalla ja polttaa putkessa ylimääräset bensat pois?Kimi kirjoitti:Jos on tehoputki laitettu, niin jo alkujaan saastepäästöjen takia laihalla käyvä kone, käy jo vaarallisen laihalla. Kyllä se vaatii isompaa suutinta ja kaasarin neulan-nostoa että saisi koneen seokset edes etäisesti kohdilleen. Eikä niillä ilmaputken tukkeamisella saa sitten muuta aikaiseksi kuin huonosti toimivan katalysaattorin, toki jos katti poistettu, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
http://www.youtube.com/watch?v=5MNiUWJjcEM
Tuli taas väsyttyä tylsyyttään tollanen. Videolla näyttää mäet ihmeen loivilta


Tuli taas väsyttyä tylsyyttään tollanen. Videolla näyttää mäet ihmeen loivilta

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Kyllä se vaan laihalla käy, se paukuttelu loppuu kun saat jostain isomman suuttimen.tatu77 kirjoitti:Joo ei kattia oo enää. Mut eikö se paukutus meinaa just sitä että käy rikkaalla ja polttaa putkessa ylimääräset bensat pois?Kimi kirjoitti:Jos on tehoputki laitettu, niin jo alkujaan saastepäästöjen takia laihalla käyvä kone, käy jo vaarallisen laihalla. Kyllä se vaatii isompaa suutinta ja kaasarin neulan-nostoa että saisi koneen seokset edes etäisesti kohdilleen. Eikä niillä ilmaputken tukkeamisella saa sitten muuta aikaiseksi kuin huonosti toimivan katalysaattorin, toki jos katti poistettu, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.
Seokset säädetty jo alunalkujaan niin laihalle kuin vaan pystyy, ihan vain saastepäästöjen takia, ja nyt kun koneen virtausta parannettu, niin aina vain laihemmalle menee. Kannattaisi aina aloittaa tuo koneen "viilaaminen" järkeä käyttäen, tai lopputulos on pakosarja punaisuuttaan hehkuva ja reikämäntämallinen romumalmikasa.
-
- 3WD
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27 Maalis 2009 09:49
- Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
- Paikkakunta: Elimäki
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
ok. Kiitos tarkennuksesta. Laitanko mielummin 120 suuttimen kiinni mikä minulla jo on vai nostanko neulaa? Jotenki sellanen kuva että pääsuutin olisi 108??Kimi kirjoitti:Kyllä se vaan laihalla käy, se paukuttelu loppuu kun saat jostain isomman suuttimen.tatu77 kirjoitti:Joo ei kattia oo enää. Mut eikö se paukutus meinaa just sitä että käy rikkaalla ja polttaa putkessa ylimääräset bensat pois?Kimi kirjoitti:Jos on tehoputki laitettu, niin jo alkujaan saastepäästöjen takia laihalla käyvä kone, käy jo vaarallisen laihalla. Kyllä se vaatii isompaa suutinta ja kaasarin neulan-nostoa että saisi koneen seokset edes etäisesti kohdilleen. Eikä niillä ilmaputken tukkeamisella saa sitten muuta aikaiseksi kuin huonosti toimivan katalysaattorin, toki jos katti poistettu, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.
Seokset säädetty jo alunalkujaan niin laihalle kuin vaan pystyy, ihan vain saastepäästöjen takia, ja nyt kun koneen virtausta parannettu, niin aina vain laihemmalle menee. Kannattaisi aina aloittaa tuo koneen "viilaaminen" järkeä käyttäen, tai lopputulos on pakosarja punaisuuttaan hehkuva ja reikämäntämallinen romumalmikasa.
Kertokaa joku virivinkit kuka on kokeillut mikä setti toimii parhaiten neulan säädön ja 120 pääsuuttimen osalta jos on putki avarrettu?
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Jos sulla on 120:n suutin jo olemassa, niin laita ihmeessä kiinni pikemmiten, saatat yllättyä positiivisesti.
En tiedä mikä suutin on 250cc koneessa, mutta 200cc koneessa oli muistaakseni 88 tai 98. Tuo suutinhan ei vaikuta seoksiin muuta kuin korkeilla kierroksilla ja keskialue säädetään neulannostolla. Kannattaa laakista nostaa neulaa toiseksi ylimpään asentoon ja kokeilla miten toimii. Jos röpöttää ja tuntuu ahdistuneelta ja saa ryyppyllä lisää tehoja, niin neulaa ylemmäs. Tuskin saat liian rikkaalle säädettyä mitenkään, varsinkin jos virtauksia paranneltu muutenkin. Kokeilin laajakaistalambdalla ja seosmittarilla eri suuttimia ja neulan asentoja, niin laihalla tuntuu aina vain käyvän, mutta jos seokset rupeaa olemaan optimaaliset, niin meno hyytyy. Eli kai tuo on sitten tarkoitettu käymään laihalla, ja kumma kyllä tuntuu silti kestävän, jo reilu 20 000km:ä takana ja lisää tulee noin 2 000 km:ä joka kuukausi. Kiinni on 115:n suutin, jolla käy vieläkin vaarallisen laihalla, mutta kun 120:llä suuttimella saisi seokset kohdalleen, vaan kulku heikkenee.
Nyt kannattaa sitten ottaa huomioon, että jokainen kone on oma yksilönsä, ja kannattaa kokeilla eri suutin vaihtoehtoja ja neulanasentoja ennenkuin rupeaa päätään lyömään seinään.
Kaverilla on samanmallinen kapistus kuin itsellänikin ja sillä kulkee parhaiten 130:sen suuttimen kanssa, tosin laihalla silläkin seokset kun mennään yli 6 000 rpm.

Nyt kannattaa sitten ottaa huomioon, että jokainen kone on oma yksilönsä, ja kannattaa kokeilla eri suutin vaihtoehtoja ja neulanasentoja ennenkuin rupeaa päätään lyömään seinään.
Kaverilla on samanmallinen kapistus kuin itsellänikin ja sillä kulkee parhaiten 130:sen suuttimen kanssa, tosin laihalla silläkin seokset kun mennään yli 6 000 rpm.
-
- Noppeli
- Viestit: 12
- Liittynyt: 02 Heinä 2009 22:51
- Mönkijä:: Bashan 250cc
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Ei se nyt sitte oikein selvinny vielä tuokaan.
että onko siitä putken silpomisesta mitään hyötyä?
Ja mistä kohti sitä nyt sitte pitää leikellä jos meinaa? onko se katti siinä mikä on vähä paksumpi ku muut putki ennen takavaimenninta?
että onko siitä putken silpomisesta mitään hyötyä?

Ja mistä kohti sitä nyt sitte pitää leikellä jos meinaa? onko se katti siinä mikä on vähä paksumpi ku muut putki ennen takavaimenninta?
-
- 3WD
- Viestit: 96
- Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Katin kohdista en tiiä, mutta muista että kolme vuoden päässä häämöttävässä katsastuksessa leikellystä putkesta ei ole paljon iloaMaxiSami kirjoitti:Ei se nyt sitte oikein selvinny vielä tuokaan.
että onko siitä putken silpomisesta mitään hyötyä?![]()
Ja mistä kohti sitä nyt sitte pitää leikellä jos meinaa? onko se katti siinä mikä on vähä paksumpi ku muut putki ennen takavaimenninta?

Ite ostin "teharin" motolandista 100€:lla. Ei mielestäni paha hinta ja putki on kutakuinkin niin toimiva kuin se voi olla.. ja meni jopa "bolt-on".
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Katti on juuri se, minkä kuvailitkin.MaxiSami kirjoitti:Ei se nyt sitte oikein selvinny vielä tuokaan.
että onko siitä putken silpomisesta mitään hyötyä?![]()
Ja mistä kohti sitä nyt sitte pitää leikellä jos meinaa? onko se katti siinä mikä on vähä paksumpi ku muut putki ennen takavaimenninta?
Ja etummaisesta putkesta sipelletään loppupäästä supistus pois, eli n.5mm:ä lyhennetään putkea ja hitsauspurskeet hiotaan putken etupäästä pois. Äänenvaimennin voidaan oman maun mukaan joko porata pitkällä ja paksulla poralla avarammaksi tai sitten avata koko pönttö ja tehdä siitä esim. vapaavirtausmallinen "sisuskalut kuubaan ja reikäputki ja villaa täytteeksi".
Helpoimmalla tosin selviää hankkimalla vaikka jonkun yleismallin sliparin tai jos motolandilla on taas saatavana "oli ainakin jokunen aika sitten loppu" noita tehoputkistoja.
-
- 3WD
- Viestit: 71
- Liittynyt: 27 Maalis 2009 09:49
- Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
- Paikkakunta: Elimäki
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Missä päin kaasaria tuo pääsuutin sijaitsee jos vaikka tänään saisin sen vaihdettua?Kimi kirjoitti:Jos sulla on 120:n suutin jo olemassa, niin laita ihmeessä kiinni pikemmiten, saatat yllättyä positiivisesti.En tiedä mikä suutin on 250cc koneessa, mutta 200cc koneessa oli muistaakseni 88 tai 98. Tuo suutinhan ei vaikuta seoksiin muuta kuin korkeilla kierroksilla ja keskialue säädetään neulannostolla. Kannattaa laakista nostaa neulaa toiseksi ylimpään asentoon ja kokeilla miten toimii. Jos röpöttää ja tuntuu ahdistuneelta ja saa ryyppyllä lisää tehoja, niin neulaa ylemmäs. Tuskin saat liian rikkaalle säädettyä mitenkään, varsinkin jos virtauksia paranneltu muutenkin. Kokeilin laajakaistalambdalla ja seosmittarilla eri suuttimia ja neulan asentoja, niin laihalla tuntuu aina vain käyvän, mutta jos seokset rupeaa olemaan optimaaliset, niin meno hyytyy. Eli kai tuo on sitten tarkoitettu käymään laihalla, ja kumma kyllä tuntuu silti kestävän, jo reilu 20 000km:ä takana ja lisää tulee noin 2 000 km:ä joka kuukausi. Kiinni on 115:n suutin, jolla käy vieläkin vaarallisen laihalla, mutta kun 120:llä suuttimella saisi seokset kohdalleen, vaan kulku heikkenee.
Nyt kannattaa sitten ottaa huomioon, että jokainen kone on oma yksilönsä, ja kannattaa kokeilla eri suutin vaihtoehtoja ja neulanasentoja ennenkuin rupeaa päätään lyömään seinään.
Kaverilla on samanmallinen kapistus kuin itsellänikin ja sillä kulkee parhaiten 130:sen suuttimen kanssa, tosin laihalla silläkin seokset kun mennään yli 6 000 rpm.
Edit. Löytyhän se ohje tuolta aiemmin... Eli sieltä kaasarin pohjasta lähetää ettimää.
Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit
Aha vaihteeks motolandin säätöö!! minun naamakertoimilla putki makso 200ecossupoika kirjoitti:Katin kohdista en tiiä, mutta muista että kolme vuoden päässä häämöttävässä katsastuksessa leikellystä putkesta ei ole paljon iloaMaxiSami kirjoitti:Ei se nyt sitte oikein selvinny vielä tuokaan.
että onko siitä putken silpomisesta mitään hyötyä?![]()
Ja mistä kohti sitä nyt sitte pitää leikellä jos meinaa? onko se katti siinä mikä on vähä paksumpi ku muut putki ennen takavaimenninta?(jos nää pelit sinne asti jaksaa)
Ite ostin "teharin" motolandista 100€:lla. Ei mielestäni paha hinta ja putki on kutakuinkin niin toimiva kuin se voi olla.. ja meni jopa "bolt-on".

