Saako sakkoja? (ajaminen tiellä)

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
moilanen
6WD

yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Minä nyt puhun kokemuksesta siinä mielessä kun kymmenkunta vuotta mönkjää työkoneena olen käyttänyt ja aina minulla on ollut vakuutus mönkijässä ja kilpenä sama kilpi kuin mopossa, myöskin se vanha pikkukilpi ml. En muuten ole väittänyt, että se kilpi oikeuttaisi tielläajamiseen. Laki vain sanoo, että tilapäisesti tietä, siltaa tms ylittäessä mönkijässä pitää olla vakuutus ja ajajalla kypärä.
Ihme, kun näistä asioista on niin monet kerrat viitattu tieliikennelakiin ja siltikin se tuntuu olevan epäselvää. Tilapäisestikin tietä käyttävä moottoriajoneuvo pitää olla vakuutettu. Nämä samat asiat koskevat moottorikelkkaa.
jr
Tracks

Viesti Kirjoittaja jr »

Näihin asioihin tarvitaan juurikin Roosa999:n kaltaisia saarnamiehiä. :)

Joku jo jossain vihjaisi että mediaa kuvaamaan tuonne kangasniemen ajoihin ja se sitten kevennykseksi uutisiin. Olis muuten pirun hyvä juttu ja saattaisipa jopa tärpätä, tapahtuma on kuitenkin kohtalaisen suuri ja tuntuu siltä että tätä kansaa kiinnostaa mönkiminen. Tästä sitten riittävästi kuvamatskua, haastatteluja ja dokumentti kasaan. Joku perskeleen koulutusvideo siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Tämän kun vielä saisi Ylen kanaville esitykseen tekemään harrastusta tunnetuksi ja ihmisille tietoa perille näistä hommista... ;)
Reima
6WD
Viesti:

Re: yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Reima »

moilanen kirjoitti:kilpenä sama kilpi kuin mopossa, myöskin se vanha pikkukilpi ml. .
Onko sulla jonkinlainen rekisteröintitodistus tai liikennevakuutustodistus? Mikä on tuollaisen mopokilpisen mönkijän ajoneuvoluokka?
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Olkaa yhteydessä tuonne TV2 Puskuri ohjelmaan. Niillä saattaisi jopa olla kiinnostusta tulla tekemään ohjelmaa Kangasniemeltä. :wink:
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

Minulla tuo ajoneuvoluokka on Moottorikelkka. Muinoin oli minullakin mönkijässä ns. mopovakuutus ja se pieni värikäs mopon kilpi, jonka vakuutusyhtiön täti antoi, olipa se myöskin pojan Noppelissa. Nykyään on kuitenkin käytäntö muuttunut ja kilven saa vain rekisteröinnin yhteydessä, joten on huuhaata väittää että semmoisen saa vakuutuksen oton yhteydessä. Sen kilven saa vasta, kun vakuutuksen oton jälkeen rekisteröi mönkijän ja se taas ei onnistu kuin rekisteröitävään tieliikennemönkijään, ei siis maastomönkijään. Niin tumpeloa tuuraajaa tuskin katsastus asemilta löytyy että jakelee kilpiä, ilman rekisteröinti papereita, ei muuten sitä hyväksy myöskään tietokanta, jolla asiaa käsitellään.:wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
moilanen
6WD

Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja moilanen »

Mulla oli sekä todistus liikennevakuutuksesta, että vakuutusyhtiöstä saatu kilpi, seuraavassa mönkijässä kilpi hieman muuttui ja nykyään tilanteesta kilven osalta en sitten omaa kokemusta kun mönkijäni on tl-rekisteröity.
Kyllä siellä moottorikelkan perässä vakuutusyhtiöstä saatu ns mopokilpi vielä 90-luvulla oli, senverran on työkäytössä kelkkaa tullut käytettyä, että vakuutukseenkin kiinnitin huomiota kun kelkkaa asiakkaitteni kanssa jouduin käyttämään.
No menee jupas- eipäs hommiksi, omalta osaltani lopetan aiheen tähän. Tieliikennelaki on hyvä opiskella, on kaikkien saatavilla.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Paitukei, tuli tässä mieleen että ei olisi ollenkaan pahasta että liikennevakuutettuun mönkkäriin tulisi jonkinlainen kilpi tai muu merkki siitä että laite on vakuutuksissa.
anton
Tracks

Viesti Kirjoittaja anton »

Koheltaja kirjoitti:Sen verran vielä tölväisen antonin suuntaan että jos kärähdät "rekisteröidyllä"mönkkärisi selästä kun ajelet sillä tiellä johon sinulla ei ole ajo-oikeutta niin saat melko varmaan vastata useisiin rikkeisiin kuten edellä jo mainittiin, lisäksi saat melko varmaan vuoden-kahden lykkäyksen ajokortin saantiin.

Nyt kannattaisi laittaa järki käteen ja poistaa laiton rekisterikilpi mönkijästä ennen kuin teet vahinkoa itsellesi tai kanssa harrastajille. Tai oikeastaan mulla on yks lysti mitä kukin tekee kunhan ei sitten jälkeenpäin itketä jos jotain sattuu eikä vahingoiteta muiden harrastajien mainetta.
Höh, jopas on soppa päässyt syntymään :shock: Koheltaja, enhän minä ole ajanut mönkijällä kilpi perässä pitkään aikaan. Yamahan olen myynyt (sillä ajelin), ja Hondaa korjailen.

Olen aina ajanut puolen kilometrin pätkän huoltoasemalle tietä pitkin, ja niin tulen myös tekemään vastaisuudessakin, oli kilpi kiinni tai ei. Ensimmäisellä kerralla kyllä pitää käyttää kilpeä kun ne aina ikkunasta tirkistelee. Seuraavilla kerroilla voi jo ajella vaikka ilman kilpeä, ei ne sen jälkeen enää katso eikä marise. :roll: -UGH-
ruiku2
Noppeli

tielläajo

Viesti Kirjoittaja ruiku2 »

Pitäispähän kesällä soittaa kaikista jotka ajavat traktoriruohonleikkurilla tiellä... samahan asia se on... olispahan poliiseilla töitä... mutta leikkuri on niin yleinen kampe että kaikki ei sitä huomaa

(:D itsekin ajelen mönkijällä ja ruohonleikkurilla joskus tiellä :D )
yamaha bruin 350 4x4
ruiku2
Noppeli

lisäys

Viesti Kirjoittaja ruiku2 »

pitihän lisätä että poliisiauto+2 kelkkaa seiso meidän pihalla pari päivää sitten ja kirjoitti sakot yhdelle kelkkakuskille tiellä ajosta...

itse olin tullut kotiin tuntia aiemmin mönkijäreissulta, ja ajanut sen viimeisen matkan tiellä... :D

sanoin vielä niille että ajelen melkein joka päivä itse mönkijällä tätä tietä noin 300 metriä kunnes pääsen reitille... vastasivat että nojoo mutta kun jotkut huristelee 100km/h vauhdillä kylän läpi kelkkalla ja niin poispäin...
yamaha bruin 350 4x4
SJK
2WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EPS T3

Viesti Kirjoittaja SJK »

jykke kirjoitti:
SJK kirjoitti:Iso veli sano faijalle et eiks se kannata ottaa pois nii faija sano et se saa olla siinä ku se tuli liikennevakuutuksen mukana.
siis hä,väitätkö vakuutusyhtiön tädin antaneen mopon kilven vakuutuksen mukana? :lol:

Se kilpi oli meillä vanhassa suzukissa vuonna -99 ku siinäki oli liikenne vakuutus sit ku me hommattiin polle (2004) nii faija siirsi sen vakuutuksen polleen.Nii se kilpi on joku merkki siitä et se on liikenne vakuutukses. :roll:
ATC
Koheltaja (r)

Viesti Kirjoittaja ATC »

SJK kirjoitti:
jykke kirjoitti:
SJK kirjoitti:Iso veli sano faijalle et eiks se kannata ottaa pois nii faija sano et se saa olla siinä ku se tuli liikennevakuutuksen mukana.
siis hä,väitätkö vakuutusyhtiön tädin antaneen mopon kilven vakuutuksen mukana? :lol:

Se kilpi oli meillä vanhassa suzukissa vuonna -99 ku siinäki oli liikenne vakuutus sit ku me hommattiin polle (2004) nii faija siirsi sen vakuutuksen polleen.Nii se kilpi on joku merkki siitä et se on liikenne vakuutukses. :roll:
Se oli aikaa, ennen nappi ja vasara, kun se kilpi annettiin vakuutuksen merkiksi. Oli nimeltäänkin vakuutuskilpi. Ja se kilpi oli määrätyn värinen ja voimassa vain vuoden. Sitä ei voinut siirtää toiseen ajoneuvoon, sillä se oli ajoneuvokohtainen. Mutta se siitä ja .
¤VETERAANIT¤
aar
4WD

Viesti Kirjoittaja aar »

Olenkos ihan väärässä kun muistelin oman pollen olevan liikennevakuutuksessa runkonumeron mukaan
Polle ja 50cc pikku turhake,Jaguar,Hiace TBO
vp
3WD

Viesti Kirjoittaja vp »

no jos virallisella kelkkareitillä saa ajaa vain kelkalla,niin miten nämä kelkkaurat joita suurin osa reiteistä on,niin niillähän saa ajaa mönkijällä ja enduropyörällä vai saako?
ATC
Koheltaja (r)

Viesti Kirjoittaja ATC »

vp kirjoitti:no jos virallisella kelkkareitillä saa ajaa vain kelkalla,niin miten nämä kelkkaurat joita suurin osa reiteistä on,niin niillähän saa ajaa mönkijällä ja enduropyörällä vai saako?
Käytäthän hakutoimintoa, asia on käsitelty perusteellisesti. [-o<
¤VETERAANIT¤
Vastaa Viestiin