Lisävalot keulalle

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Sunsboyt tilattu. Mites toi rele juttu? Riittääkö yksi rele 3 valolle, 2 eteen ja yksi taakse päin.
Ei niitä nyt ainakaan 3 tarvita mutta, mutta...Vähän hepreaa nää sähkö hommelit.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Yx rele riittää helposti viemään läpi neljänkin 20w sunboyn virran että siitä ei jää kiinni mutta kaikki palaa tietenkin yhdellä releellä yhtä aikaa !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Honda sai keulalle Roosa999:n rakentaman xenon valon, nyt vasta testattu hämärässä autotallissa, joten kokemukset vielä todella rajalliset.
Tallissa ainakin vaikutti siltä, että yö kilpailuissa näkyy rastit vaikka ne olisi petäjän väärällä puolella.

Kehutaan lisää kisojen jälkeen. :D
vhkala
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Touko 2007 20:23
Paikkakunta: Etelä Häme

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Kyllähän noilla xenoneilla näkee, mönkiin pitää syksyllä laittaa väh. 1 kpl.
Autossa on 6 x xenon, paitsi kun vie katsastukseen :D
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

rulez kirjoitti:Yx rele riittää helposti viemään läpi neljänkin 20w sunboyn virran että siitä ei jää kiinni mutta kaikki palaa tietenkin yhdellä releellä yhtä aikaa !
Tarkoitus on tietenkin laittaa omat katkaisijat etu- ja takavalolle.Mutta tarvinko kaksi relettäkin vai onnistuuko yhdellä?
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Trent »

Kyllä minä ainakin laittaisin etu ja takalyhdyt ihan omilla releillä... Ajattele rele kytkimeksi, eli yksi rele, niin kaikki palaa...
kahdella releellä saat sitten ne palamaan eri aikohin...

Omat suunnitelmat olis aluks hommata kask kpl. noita sunsboyn 20w lamppuja eteen ja yksi taakse, ja sitten, jos valoa haluu lisää,
nii sitten vielä kaks, mut ne tarttis laittaa siten, että kytkimellä sais valitttua kumpia käyttää, linkun omia valoja tai sitten niitä kahta sunsboyta...
loppuu akusta muuten virrat kun on toi laturi sen verran heikko... :? nii ja toteutus kolmella releellä, aina kaks lamppuu per rele ja taakse oma...
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Mulla oli kaks 20W Sunsboyta Linkun stongassa ilman relettä, pelkällä kytkimellä ja hyvin toimi. Pakkivalo oli peruutussummeriin kytketty, liekkö siinä rele jo viran puolesta?

Voisko joku selittää maallikolle mikä tuommoisen releen tarkoitus on yleisesti ottaen näissä valo ym. lisälaite asennuksissa ja onko siihen joku tehon/virran/jännitteen suuruuteen sidottu laskukaava milloin pitää olla rele ja milloin ei?
Avatar
-jarpyr-
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Heinä 2007 10:31
Paikkakunta: Kärsämäki Kömpijä(t): Arctic Cat 700 EFI LE -07

Viesti Kirjoittaja -jarpyr- »

Logibear kirjoitti:Mulla oli kaks 20W Sunsboyta Linkun stongassa ilman relettä, pelkällä kytkimellä ja hyvin toimi. Pakkivalo oli peruutussummeriin kytketty, liekkö siinä rele jo viran puolesta?

Voisko joku selittää maallikolle mikä tuommoisen releen tarkoitus on yleisesti ottaen näissä valo ym. lisälaite asennuksissa ja onko siihen joku tehon/virran/jännitteen suuruuteen sidottu laskukaava milloin pitää olla rele ja milloin ei?
Releen tarpeellisuus on paljon käyttötapauksesta kiinni. Relettä ei tarvitse välttämättä käyttää siinä vaiheessa kun koko "virransiirtoketju" on riittävä kestoltaan.

Alla esimerkit miten itse olen nämä tehnyt:

Työvalot:
Akku-sulake-kestävä vetokatkaisija-valot. Nämä toimii siis pelkän katkaisijan toimesta, mitään hienoa virtalukko logiikkaa tässä ei ole.

Lisäpitkät:
1. Alkuperäiseltä pitkien katkaisijalta virtaa - katkaisija = "herätevirta" releelle.
2. Akku-sulake-rele-valot.

Työvaloissa en tarvitse relettä koska virta tulee suoraan akulta ja sulake+piuhat+katkaisija mitoitettu valoille riittäviksi.

Lisäpitkät vuorostaan toimivat alkup. katkaisijasta (+lisäkatkaisija, jolla ne saa pois päältä ja taitaa katsastuksessa olla myös pakollinen). Täältä ei voi ottaa koko virtaa valoille, koska johdot/sulakkeet/katkaisijat/yms. eivät ole mitoitettu moisille virtamäärille. Ohjausvirta releelle ja avot.

Usein näkee asennuksia jossa lisäpitkille varastettu virta suoraan alkuperäisiltä valoilta. Alkuperäinen johdotus/rele/sulake on todennäköisesti mitoitettu pelkästään omille valoille. Parhaassa tapauksessa vaihdellaan suurempaa sulaketta -> johtosarja sulaa -> palaa koko keksintö.

Ja muistakaa se sulake aina heti (ei, no, kun sitä ei satu olemaan, haen ensiviikolla) sinne alkuun (esim. akulta virtaa ottaessa), ellei matkalla jo satu olemaan sopivaa. Ei ole ihan ensimmäinen kerta kun näitä kötöksiä on sammuteltu. Se johto hankaa itsentä poikki kuitenkin jossain vaiheessa :)

Laskuista sen verran että ( I=P/U ) 20W/12V = (about) 2A (aina mitoitetaan vähän yli).
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Hienoa, eli siis relettä käytetään tosiaan kuten kytkintä. Herätevirta jostain muualta kytkee lisälaitteen "rinnakkaisen virransiirtoketjun" toimintaan.

On näitä asennuksia tullut tehtyä aika vähän ja toissijaisista sähkätekniikan opinnoista jo vähä aikaa :oops:
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Trent »

Logibear kirjoitti:Hienoa, eli siis relettä käytetään tosiaan kuten kytkintä. Herätevirta jostain muualta kytkee lisälaitteen "rinnakkaisen virransiirtoketjun" toimintaan.
Juurikin näin... Kun on suuremmista virroista kyse niin relettä kehiin vain. Ei valmistajatkaan huvikseen niitä laittele tee-se-itse miehen kiusaksi, kyllä niillä on tarkoitus... :P

Hieman Ot:na, hydrauliikassa on ihan sama juttu... Ei suurissa kaivureissakaan vivun vääntäminen vaikuta suoraan työsylinteriin, vaan niillä vivuilla ohjaillaan pienempiä hydrauliikkapiirejä, jotka taas ohjaavat työsylinterin venttiilejä... Tämä siksi, että jos sattuu letkurikko hytissä, ei satu juhaa niin pahasti leukaan kun on pienemmät paineet, eikä tarvitse käydä punttisalilla joka ilta bodaamassa, jotta jaksaa päivät vipuja heilutella... :)

Että tämmöstä tällä kertaa... :wink:
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Alkaa pikku hiljaa aukeemaan.Olisiko jollain vielä laittaa oikea kytkentäkaavio
4 napaista relettä käyttäen? Siis työvaloille, ei lisäpitkille eikä muille vaan työvaloille.
Akulta sulakkeen kautta 30:seen, mut mites noi muut? Netistä yrittänyt kattoa mutta on vaan törkeä määrä eri versioita.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Piuhan vetoa.

Viesti Kirjoittaja migu250 »

vaughan kirjoitti:Alkaa pikku hiljaa aukeemaan.Olisiko jollain vielä laittaa oikea kytkentäkaavio
4 napaista relettä käyttäen? Siis työvaloille, ei lisäpitkille eikä muille vaan työvaloille.
Akulta sulakkeen kautta 30:seen, mut mites noi muut? Netistä yrittänyt kattoa mutta on vaan törkeä määrä eri versioita.
Eipä paljoa jää vaihto ehdoiksi 4 napasessa, 1- menee akulle kuten tokaisit(muista sulake 10A riitää) , 1-menee maihin, 1 menee valoille jota haluat ohjata(päälle/pois), 1 on heräte johon tulo, kerran työvaloiksi aijot akulta + johon katkaisia suosittelen ledi-valolla kesto 20A (siis katkaisija=vipu) joka menee releelle.

Siinä oli 4-napainen rele ja neljä johtoa. :roll:
5-napaista käytetään sit hiukka eri :roll: tarkoitukseen esim. Huomiovalot tahi sumarit :wink:

Savun hälvyttyä, tarkistetaan kytkennät :lol:
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Janne 450R kirjoitti:Honda sai keulalle Roosa999:n rakentaman xenon valon, nyt vasta testattu hämärässä autotallissa, joten kokemukset vielä todella rajalliset.
Tallissa ainakin vaikutti siltä, että yö kilpailuissa näkyy rastit vaikka ne olisi petäjän väärällä puolella.

Kehutaan lisää kisojen jälkeen. :D
Oli niin hyvä että kirjoitin siitä ihan oman jutun :!:
Viimeksi muokannut Janne 450R, 30 Heinä 2007 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Eli kertaan vielä että tajusin oikein:



Jos haluaa että valot saa päälle ilman virta-avainta:

Akulta virta sulakkeen kautta napaan 30.
30:stä katkaisijaan.
Katkaisijasta 86:een.
85:nen maihin.
87:sta virta valolle ja toinen valon johto maihin.

Jos haluaa että valot saa päälle vain virrat kytkettyna:


Akulta virta sulakkeen kautta napaan 30.
Herätevirta katkaisijaan(parkkivalosta, virtalukosta...)
Katkaisijasta 86:een.
85:nen maihin.
87:sta virta valolle ja toinen valon johto maihin.

Menikö oikein? :oops:
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja migu250 »

Kyllä susta kohta tulee sähköasentaja :) .

Juuri näin.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Vastaa Viestiin