Grapple crane

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Nonniin jotain tuommosta vähän jo veikkailinkin :D onkos tuolla serminpuoleisella isolla pultilla jotain hammastankoon liittyvää tiukkaavaa vaikutusta olemassa vai onko pelkkä lukitus? Kun käytin sitä epähuomiossa irti kun vaihdoin öljyjä, ensin kuvittelin että siitä pitäis myös lisätä öljy ennenkuin hoksasin että täyttö on kannessa. Tarviikos tai kannattaako käännönsylinterit ottaa irti ennenkun alkaa nostamaan pakettia pois?
Onkos syytä vaihtaa pultit kestävämpiin tai onko jotain muuta millä paketista saisi kestävemmän ja pitempi aikaisen pelin? Mielellään tekisin kaikki toimenpiteet kerralla niin jäisi joskus aikaa muuhunkin käyttöön kun kiinanpoijan tuotteen loppuunviemiseen :D
Artturi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Loka 2012 14:12

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Artturi »

Tästä on nyt pari vuotta kun tuon toimenpiteen tein, mutta muistikuvien mukaan se pultti on vain sitä varten, että pitää sen pystypuomin siellä paikallaan. Ei oo mitään tekoa sen hammasrattaan/-tangon kanssa.

Kannattaa ottaa koko paketti auki kun kerran lähtee tekemään. Ja kääntösylkat irti kans, jos siellä on metallimurua tai pultinpaloja niin ei niitä siitä säiliön puolelta saa kaikkia pois. Samalla näkee sen rakenteen miten toimii.
Ite vaihdoin samalla ne 8.8 pultit niihin 12.3 (olikohan se tuommonen luku?)...joka tapauksessa luokkaa vahvempiin. Mut kun sillon (eikä kyllä vieläkään) ollu mitään käsitystä hydrauliikasta, paineenrajoituksista yms. venttiileistä, niin kyllä totuus on, että omaa tietämättömyyttään yhdistettynä kiinalaiseen high tech teknologiaan se tuli rikottua. Sitä käännön liikettä kun ei tullut ajoissa rajoitettua niin se hullun lailla heiluminen kärryn kanssa sen rikkoi. Vasta tuon korjauksen jälkeen aloin sitä käännön vauhtia rajoittamaan. Siihen kannattaa panostaa ja muut täällä osaa varmasti paremmin siihen antaa tipsejä.
Mutta ite tein tuon korjauksen ns. kenttäolosuhteissa keskellä mettää kaukana kotoa, ja hyvin onnistu. Joskin koneistamolle joutu sen rattaan kanssa ajaa. Puomin saa ylös säiliöstä kun laittaa riittävän ison klapin sermin päälle ja laskee puomin siihen nojaamaan. Toki jos tämän tekee tallissa ja saa liinoilla nostettua kattoon ni aina helpompi.
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Joo no siinäpä tulikin hyvin ohjetta, jospa näillä eväillä pääsis eteenpäin ja sais katsottua mitä tuhoja siellä on tullu, tuo kärry on ollu ”esittely” käytössä niin varmaan samallalailla alunpitäen särjetty kun itse olen ainakin ollu melko varovainen sen käännön kanssa ja nyt siinä on jo lisättykin nuo tarvittavat varolaitteet, vaatii vaan vielä vähän säätämistä.
Eikö siinä tornissa tosiaan ole sitten yläpäässä mitään laakeria tai tukea kuin tuo pyöreä laippa?
Artturi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 21 Loka 2012 14:12

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Artturi »

Nyt ei ihan tarkkaa muistikuvaa siitä yläpäästä ole, mutta aika avoin se oli, siitä se vesi pääsee valumaan ja jäätymään sinne öljysäiliöön ellei ole rasvaa välissä kilotolkulla tukkimassa vedeltä sinne pääsyn.
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

No pitää aukaista ja tutkailla, Andylla on aina hyviä kehitys ideoita niin millasen vahvistuksen tuohon tekis että kestää tulevan ylettimen ja mahdollisen voimanlisäyksenkin? Teetätänkö siihen vaikka pronssisen helan yläpäähän jos siinä ei mitään ole mikä laakerina toimii?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No kaikki pultit pykälää vahvemmiksi ja ne varot oikeisiin säätöihin. Taisi tuossa juuri tulla muistutus sen käännön varon tarpeellisuudesta.

Se vaihtovastavena kytketään Kahdella T hataralla linjojen väliin.

Ja ota kuvia siitä kääntösysteemistä.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Juu no minä sitä rusahtelua olin kuulevinani jo tuota kärryä ostaessa mutta en sillon tajunnut seurata onko siinä juuressa tuota rakoa, eli varmaan jo särjetty sillon ”esittely” käyttö aikaan. No oli miten oli mutta tutkittava on ja vahvistettava silleen sitten kerralla että kestää varmasti. Miten minä nuo varot saan säädettyä kun ei ne reagoi tosiaan siihen ruuvin löysyttämiseen mitenkään ainakaan painemittarin mukaan? Eli siis painelinjassa näyttää sitä pääparin aukeamia painetta kun kääntöä ajaa vasten ääri laitaa. Voiko se olla että kun on ne vv Venat siellä ettei se tuossa painemittari näytä tuossa tilanteessa todellista painetta koska mittari on venytiililihkolle menevässä painelinjassa ja kaksois varo on periaatteessa vv venojen takana? Pitäiskö mittarikin olla sitten vaikka T haaralla sylinterille menevässä linjassa samalla puolella kuin kaksois varo?
Ja ymmärränkö minä nyt sen oikein että kun vv venat on varon ja lohkon välissä niin nyt varsinaista käännön kääntämis voimaa ei voi rajoittaa ollenkaan tuolla kaksois varolla vaan se on sieltä toisesta suunnassa tulevia ulkoisia voimia rajoittamassa vain?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Käännä ne vastusvastavenat kokonaan auki säädön ajaksi, niin pitäisi onnistua.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Nyt on tornia käytetty irti, ei mikään mieluisin homma tehdä pihalla vaikka traktorin takakuormaaja olikin apuna :evil:
Hammas rattaat olikin jo joku kerennyt kiinnittää uusiksi Kemppi ruuveilla :D eli tämän kärryn kanssa on vissiin käyny niin että ne pultit on jo kerran katkennu, kärry toden näköisesti ollut jollain asiakkaalla lainassa liikkeestä jolloin on särkynyt ja joku sitten hitsannut rattaan kiinni, näin epäilen, no ei tuossa muuta haittaa ole mutta jos joskus särkyy tai haluais tuon liukulaakerin vaihtaa mikä on yläpäässä niin menee rälläkkä hommiks.
Rakenne on semmonen että alapäässä on kaksilaakeria, paine laakeri ja tavallinen, kai sen nimi on painelaakeri? Ja sitten yläpäässä tuo liukuholkki, tässä yläpään liukuholkin sisällä on se suurin välys koko hommassa, ulkopuoli on tiukka tornin jalkaan mutta sisäpuoli vois olla tiukempikin, nippa nappa kestää tuossa yläpäässä jos ei kädellä pidä. En muuta vikaa löytänyt koko systeemistä kuin tuon holkin. Hammasratasta oli vähän tuo lukituspultti syönyt etupuolelta mutta ei liene väliä kun ei kääntösylinterin hammastanko tuolle puolelle yllä,viilasi ne kuitenkin vielä ennen kasaamista.
Olkoon sitten tuommonen toistaiseksi, se rusahdus tuli osittain vissiin tuosta lukituspultin ja rattaan kosketuksesta sekä osittain koko etusermin ja tornin jalan kiinnityksestä, pultit nimittäin meni aika paljonkin kireämmälle kun ojensi puomin vuoronperään puolelta toiselle ja kiristeli ristiin.
Ja kuten Andy kerroinkin se kaksois varon säätö piti tehdä vv venat auki, nyt säädin käännön 140 baariin ja VV venoilla vähän nopeutta hitaammaks, ei muutakuin pitää toivoo että kestää ja tarvittaessa sitten korjata semmoseks että varmasti kestää ja vaikka samalla vähän korottaa tuota torniakin niin saa kuormaus korkeuttakin lisää.

Tuossa yhdessä kuvassa näkyy mimmonen rako on pahimmillaan...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Kärryn vetorullatkin alkoi pitämään kun vihdoin viitsin mitata kärryn renkaiden paineen, 0,3 baria :shock: 2baria tilalle ja ei enää rullat lipsu, se on sitten eriasia miten pitkään kiina gummit kestää tuota painetta. Nyt pitää rullat sen verran hyvin että bossissa kun lyö jarrut lukkoon niin saa jo koneikon menemään painerajalle ja pienemmillä kierroksilla sitten moottori kyykkää. Sarjaan on näköjään hydemoottorit kytketty, tuohonhan varmaan sais lisää voimaa jos hankkis 50/50 virtauksen jakoventtiilin,No tuo nyt näin ens alkuun välttää kyllä, taitaa jopa itse kärryn runko olla jo sitten seuraava heikoin lenkki jos alkaa kuormat isonemaan siihen pisteeseen ettei enää jaksa mennä. Kyllä se 2-palkki runko on huomattavasti jämäkämpi kuin tuollainen yhteen RHS putkeen kasattu, kuormatessa huomaa kun tyhjänä elää sekä sitten juuri tuo sermin ja nosturin heiluminen olis varmasti vähäisempää 2palkki rakenteella. No mutta onhan nekin vahvisteltavissa jos alkaa enempi häiritä. :)
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Onkos tuo yläpään holkki vain tuon palkin ympärillä vai valehteleeko silmät?
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Sen paikka on tuossa yhdessä kuvassa kirkkaaksi kuluneessa pyöreässä osassa mikä on juuri ennen tuota kantta jossa on rasvanipat sekä öljyn täytön tulppa. Se on just sen verran väljä ettei tahtonut kestää siellä ilman pitämistä vaan tippui tuohon rattaan päälle
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Mitä jos tohon teettäisi sorvarilla pätkän akselia, mihin tulee tuo ratas ja yläpään laakeri kiinni , ja yläpäähän vielä paksu olake johon sitten vasta hitsaa tuon pystypuomin kiinni? Tuo on aika epätoivoisen näköinen ratkaisu.

Paljonko tuon rattaan halkaisija on?
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Ei tullu mitattua tuota ratasta mutta olisko noin 120mm halkaisia.
Niin jos teetättäs jostain oikein jämystä akselista ja laittaisi kunnon laakerin tuonne ylös, tai liekö tuonne ylös semmonen pronssi hela parempi.. saattaa vaan tuossa koossa jo maksaa hunajaa.
Meniskös geometria miten perseelleen jos jatkais tuota koko jalkaputkea vaikka 30cm ja teettää sen akselin sinne sisään, tällöin yläpuolen tuki olis paljon ylempänä ja sen putken voisi vielä tarvittaessa tuke sermiin lisäks? Tulis myös sitä kuormaus korkeuskin kasvais, eli tuo jalka puolesta välin poikki ja etsis sopivaa putkea ja hitsasi jatkoks ja sitten tuo yläpään liukurinkula kävis vielä entiselle paikalleen tarvittaessa

Kuva
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ei kai, mutta tarpeettoman moni mutkaista. Tuo on selkeesti sukua tuolle meitsin kärrille siinä, että asiat on tehty puolitiehen. Tuossakin on koneistettu, tehty laakeripukit, sovitettu hammastankoa ja ratasta, ja lopuksi oikaistu tunkemalla neliskanttinen putki pyöreään reikään.

Se pronssihela saattaisi olla paras tuossa kohtaa, kun se ei veisi liiaksi ainevahvuutta.

Tuo saattaa olla jo murtunut tuolta kannen hitsaussauman juuresta ja siksi irvistys...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin