puskulevyn teko
Ainakin isojoen konehalli myy riittävän järeitä jousia. WWW.IKH.FI
Muistaakseni ne oli jonkun istuimen jousia...
Muistaakseni ne oli jonkun istuimen jousia...
Kiitos Maximille ja muille jousitiedoista. Jäi etutukivarsien risusuojia värkätessä tähteeksi 6 mm:n HDPE-levyä ja mietin, että saisikohan siitä puskulevyn aikaiseksi? Eli esim. 30x30x3 kulmaraudasta kaaret ja ylälaita ja esim. 6x50 latta alalaitaan. Sitten muovi uppokantaisilla ruuveilla tai isoilla vetoniteillä kiinni runkoon. Alalaitaan kulutuslevy vihreästä HDPE:stä. Onko joku kokeillut?
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Onko kukaan vääntäny alumiinista puskulevyä? Siihen jos laittas lattaraudasta huulilevyn niin vois tulla ihan hyvä vehjes...
Kuitenkin tuo puskulevy mikä itelläki on, on vähän turhan raskas, vaikka onki kohtuu ohuesta pellistä, niin on painavan lisäksi liian vetelä.
Tohon Grizzlyyn en oo sitä vielä sovittanu, mutta Bruinin keulan se paino linttaan aina ku nosti levyn ylös...
Jos käyttäs tekemisessä alumiinia mahdollisimman paljon, niin siitä vois tulla jämäkkä, koska vois tehä vähän paksummasta, ja luultavasti painokin pysyis kohtuudessa... Ei tuota nyt muutenkaan ihan maansiirtohommiin ole tarkotettu
Onko joku tehnyt kunnolla heittävää levyä? Paljonko "heittopuolen" pitää olla korkeampi kuin toisen pään, eli olkoon se sitte vaikka "keräävä puoli"? Tietysti, semmosen suurinpiirtein heittävää levyä muistuttava tekele on helppo tehdä, mutta mielelläni kuulisin käytännön vinkkejä miten se levy saadaan heittämään mahdollisimman pienellä vauhdilla?
On nääs lopputalvesta nuo tienpenkkojen vallit yleensä niin korkeita (vähälumisena talvena n.60cm, normitalvena reippaasti vielä korkeammat, joskus on ollu niinki korkeat pystysuorat penkat ettei ole moottorikelkalla tieltä penkalle päässyt), että heittävyyttä pitää olla ihan kunnolla, muuten ei vaikuta mönkkärillä tietä aurata lopputalvesta, muuta ei saa aikaan ku rännin
Kuitenkin tuo puskulevy mikä itelläki on, on vähän turhan raskas, vaikka onki kohtuu ohuesta pellistä, niin on painavan lisäksi liian vetelä.
Tohon Grizzlyyn en oo sitä vielä sovittanu, mutta Bruinin keulan se paino linttaan aina ku nosti levyn ylös...
Jos käyttäs tekemisessä alumiinia mahdollisimman paljon, niin siitä vois tulla jämäkkä, koska vois tehä vähän paksummasta, ja luultavasti painokin pysyis kohtuudessa... Ei tuota nyt muutenkaan ihan maansiirtohommiin ole tarkotettu

Onko joku tehnyt kunnolla heittävää levyä? Paljonko "heittopuolen" pitää olla korkeampi kuin toisen pään, eli olkoon se sitte vaikka "keräävä puoli"? Tietysti, semmosen suurinpiirtein heittävää levyä muistuttava tekele on helppo tehdä, mutta mielelläni kuulisin käytännön vinkkejä miten se levy saadaan heittämään mahdollisimman pienellä vauhdilla?
On nääs lopputalvesta nuo tienpenkkojen vallit yleensä niin korkeita (vähälumisena talvena n.60cm, normitalvena reippaasti vielä korkeammat, joskus on ollu niinki korkeat pystysuorat penkat ettei ole moottorikelkalla tieltä penkalle päässyt), että heittävyyttä pitää olla ihan kunnolla, muuten ei vaikuta mönkkärillä tietä aurata lopputalvesta, muuta ei saa aikaan ku rännin

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Mulla on jonkun nyrkkipajan tekemä alumiininen puskulevy. Runko on taas tehty niin vahvasta tavarasta että koko rakennelma painaa aika paljon. Itse väänsin kiireessä reunoille lisä-palat, joilla levyn leveydeksi sain reilut 160cm. Korkeutta kapistuksella on ainaskin 50cm lisä-paloilla enemmän. Työnnän penkat ainaskin kerran talvessa pidemmälle tyylillä johon naapuri tuumasi:jotain saattaisi hirvittää 

-
- 4WD
- Viestit: 210
- Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
- Paikkakunta: Pöljä
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Riippuu vähän... jos maltat olla todella varovainen niin ei ole välttämätön, mutta jos aiot aurata ns. "normaalisti", niin kerran ku mönkkäri menee penkkaan siten ettei siitä näy ku takatarakkaa vähän, ja ite makailet mönkijän edessä petäjän juurella hampaita sylkien, mietit että se kippaussysteemi vois olla ihan jees... 

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Mäxä
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
- Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
- Paikkakunta: Röllimetsä
Heitän nyt ilmoille ehkä jonkun mielestä hullun idean mutt ajattelin toteuttaa sen autooni (Dodge RAM 4x4) ja mielessä kävi josko moinen olisi kömpijäänkin mahdollinen ratkaisu, Eli kyseessä on kuorma-autoistakin tuttu alusterä joka mahdollistaisi koko ajoneuvon painon hyödyntämisen sekä etu- ja takalevyyn verrattuna ohjaustuntuma säilyisi parempana. Toki jonkinlainen hammastus lisäisi terän purevuutta ja samalla karhentaisi tien/pihan pinnan estäen liukkautta. Etu- ja takalevyssä tuota hammastusta ei pääse niin tehokkaasti hyödyntämään ilman lisäpainoja. Mitä mieltä moisesta tekeleestä olette? Korostan että en ole keksimässä pyörää uudelleen eli keksintö on vanha mutta olisiko se kokeilemisen arvoinen kömpijässä..? 

Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...