...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Raktoreissa taitaa olla h4 kannalle nuo polttimot?
All-Terrain Vehicle kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta, tuommoiset johto systeemit pitää siis asennella. Ja siinähän sitä tulikin samalla kysymyksiä lisää vaikka kuinka
No en usko että ensimmäisenä sinitakkiset valojen takia pysäyttää ja kastsastaahan tuota ei tarvitse viedä, joten lähinnä kiinnstaa minkä malliset tuohon sopii


Joku traktorin omistaja saa täsmentää jos et itse tiedä... Eli kun kanta on selvillä ni sitte valkkaamaan värilämpötilaa. Ja pikku ballastit on varmaan paremmat monkijäkäyttöön nii saapi säältä paremmin suojaa..

http://tyovalot.shop.wosbee.com/Publish ... roupID=331
http://tyovalot.shop.wosbee.com/Publish ... roupID=353
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
penaa223345
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 05 Marras 2010 21:48
Mönkijä:: polaris sportman 450ho

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja penaa223345 »

Nyt tarviisin tietoa että mitkä olis parhaat ksenonit polariksen 400cc mönkkäriin ja mitkä olis "ns" halvat ja hyvät ja helpot asentaa!

Tupla postaus poistettu

Mode Mika
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Sen verran pitää vielä kysyä näistä, että onko sillä miten suurta eroa pistääkö 35w vai 55w?

Yllättävän huonosti tuntui olevan koko xenoneita kun viime viikolla Kuopiossa vähän kyseli alan liikkeistä. Jokaisessa vaan kerrottiin miten on hyvät ja kaveri on asennellu sitä sun tätä, mutta ei löytynyt hyllystä ollenkaan minkäänlaista sarjaa. Kuulemma trendi mennyt näiden osalta jo vähän ohi. No jälleenhän siinä niin kävi, että paikallisessa liikkeessä tiesivät parhaiten, tilaamalla päivässä täällä kunhan päättää riittääkö tuo 35w :roll:
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Asennus:
Xenon muuntosarja

Kohde:
Polaris Sportman 500 efi tractor 10'

Tarvikkeet:
Hid xenon merkkinen muuntosarja lähimmästä autotarvikeliikkeestä

Sarjan tiedot:
Bi-xenonit (->sisältää lyhyet ja pitkät)
Värilämpötila 5000k
35W
H4 kannalla jota Polariksen traktoreissa käytetään
(Kanta on oikeastaan se asia missä kannattaa olla tarkkana, sillä todella erilaisilla kannoilla varustettu maastomallit/traktorit/tl/vuosimalli)

Muut tarvikkeet:
Akkuporakone, nippusiteitä, johtoa, kolvi, teippiä

Aikaa meni:
Varmaan joku 4-5 tuntia kun rauhassa katseli.

Hinta:
Taisi sarja sen vähän päälle satasen maksaa.

Itse asennus:
Eli tästä lähdettiin liikkeelle. Kuten kuvasta näkyy toinen kiinnike oli jäänyt pois paketista, mutta se tuli hienosti jälkipostina. Monissa liikkeissä sanoivat pakettien sisältävän täydelliset suomenkieliset asennusohjeet, mutta ainakaan tässä paketissa ei ollut oikein minkäänlaisia ohjeita. Itse joutui siis päättelemään mikä johto tulee mihinkin, mutta onneksi johtojen päät olivat sen malliset ettei vaaraa väärin kytkemisestä ollut

Kuva

Kun johdot oli saatu selvitettyä alkoi varsinainen kiinnittäminen. Polariksessahan kaikikista järkevin paikka on ehdottomasti etulaatikko. Ensimmäinen suunnitelma oli laittaa ballastit (kaksi hopeaa laatikkoa) laatikon tasaiseen etupintaan, mutta se osoittautui mahdottomaksi vinssin vuoksi. Ainut jäljelle jäänyt sopivan kokoinen ja tasainen paikka oli sitten tuossa reunassa. Kaksi reikää akkuporakoneella ja ballastien rautateline kiinni siihen kahdella ruuvilla prikkojen ja lukkomutterien kera.

Kuva

Kuva

Kuten kuvista näkyy johtoja tulee melkoinen määrä, mutta erilaisten liitostyyppien vuoksi väärin kytkeminen on tosiaan mahdotonta. Ainut ongelma on johtojen lyhyys, mutta asennettaessa näin lähelle valoa riittävät johdot ballasteilta valoille mainiosti. Ainoastaan virtajohtoa akulle ja maajohtoja joutui jatkamaan. Tässä versiossa (niin kuin varmaan muissakin) on tuollaiset omat telineet nuilla ballasteille, eli tarvittaessa xenonit vaihtaa pois takaisin halogeeneihin parissakymmenessä minuutissa.

Kuva

Tässä kuvassa näkyy itse valojen kytkennät. Eli johdot saatiin laatikon ulkopuolelle käyttämällä laatikon valojen kohdalla olevat sisennykset irti ja poraamalla "vako" josta johdot ujutettiin. Johtojen päässä nimittäin on isoja liitoslaatikkoja jotka olisivat vaatineet tolkuttoman kokoisen reiän. Tälläisen vaon avulla selvittiin johdon leveyisellä reiällä ja kun umpioiden sisennykset laittaa takaisin peittyy vako, ja jää vain pieni reikä. Ulosveto "näkyy" tuossa ylimmäisessä pallukassa.

Alin pallukka on töötin kohdalla, eli maat otettiin molemmille ballasteilla töötin raudasta. Siitä mitattiin saatavan täydet tehot, varsinkin kun laittaa töötin kiinnikerautojen väliin, jossa ei ole maalia. Vasemman puoleinen pallukka merkkaa koloa josto saatiin vedettyä huomaamattomasti johto toiselta puolen töötille. Toisella puolella on muutoin samanlaiset kytkennät, mutta siellä on vedetty laatikkoon sisälle myös pitkien ja lyhyiden valojen säättöjohto mikä piti liittää tietysti xenon järjestelmäänkin.

Kuva

Tässä vielä kuva koko hommasta. Eli ihan kohtuu siististi meni tuonne ja tuo on kyllä varmasti se paras asennuspaikka. Vielä näin tiivistetysti voisi nuo kytkennät sano, kun sen verran hankala tekstissä selittää.

-Ballastit laatikon reunoihin kiinni
-Xenon polttimot umpioihin (sopii heittämällä)
-Johdot näiden välille "vaon" kautta irrottamalla laatikossa valojen kohdalla oleva sisennys
-Maat paras vetää töötiltä molemmille "vakojen" kautta
-Virtajohdolle oma reikä laatikon takaosaan, josta vedetään akulle samasta kun muutkin johdot
-Kytketään kaikki johdot toisiinsa ja toinen orkkis valojen pitkät/lyhyet säätimistä sarjaan

Tässä vielä selvennystä tuohon johtojen vetämiseen:
Kuva

Eli kyllä siihen aikaa se yksi ilta meni, mutta mukavaa oli ja taas oppi uutta tästä elektroniikan ihmeellisestä maailmasta.
Toivottavasti näistä ohjeista on jollekin hyötyä, ainakin atv mies kyseli mahdollisimman selkeitä ohjeita. Selkeydestä en sitten tiedä,
mutta kerron mielelläni lisää jos jotain jäi hämärän peittoon.



Ja sitten tietysti vielä vertailu kuvaa...

Kuvattu ihan normaalilla kameralla ilman salamaa mönkijän kyydistä, eli tavallisesta ajotilanteesta. Kuvissa näkyvä kepukka suoraan edessäpäin tasan 10 metrin päässä.
Varmaan jokainen osaa päätellä kumpiko alkuperäinen ja kumpiko xenon...

Lyhyet:

KuvaKuva

Pitkät:

KuvaKuva


Paluuta ei ole.

Kuva
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
atv mies
Tracks
Viestit: 1370
Liittynyt: 03 Marras 2010 17:49

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja atv mies »

All-Terrain Vehicle kirjoitti: Toivottavasti näistä ohjeista on jollekin hyötyä, ainakin atv mies kyseli mahdollisimman selkeitä ohjeita. Selkeydestä en sitten tiedä,
mutta kerron mielelläni lisää jos jotain jäi hämärän peittoon.
KYLLÄ kelepoo =D> Hienoa kun jaksoit tehdä tämän ohjeen, tämä selkeyttää asiaa huomattavasti, alentaa "kynnystä" alkaa asentaan näitä itekkin. Itellä ei varmaan enään tämän talven budjettiin nämä ksenonit mahdu mutta sitten ens talvena :wink:
Se vaan mulla tuli mieleen, että eikö nuita tarvi releistää, vai toimiiko toi ballasti releenä? tyhmä kun olen...
Ja sitten se vielä että mistä löysit ton lyhyet/pitkät säätimen piuhakkeen, oliko siinäkin liitin valmiina, pitikö se vain ottaa irti jostain ja laittaa kiinni tohon ksenon sarjaan eli "plug and play"?
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

atv mies kirjoitti:Se vaan mulla tuli mieleen, että eikö nuita tarvi releistää, vai toimiiko toi ballasti releenä? tyhmä kun olen...
Kyllä ainakin tässä pitäisi olla kaikki mukana. Sellaiset pari pienempää mustaa laatikkoa siinä on parissa välissä, että se toinen niistä taitaa olla rele.
atv mies kirjoitti:Ja sitten se vielä että mistä löysit ton lyhyet/pitkät säätimen piuhakkeen, oliko siinäkin liitin valmiina, pitikö se vain ottaa irti jostain ja laittaa kiinni tohon ksenon sarjaan eli "plug and play"?
Ne pitkien/lyhyiden säätimet tulevat molemmille umpioille ohjaustangolta. Ne vaan irroitetaan orkkisvaloista ja toinen niistä kytketään xenon sarjan ohjaimeen ja toinen peitetään. Eli ihan menee kaikki "plug and play" tyyliin, ainoat liitokset mitä joutuu kolvaamaan ja liittämään itse ovat nuiden virtajohtojen jatkamiset. Muuten kaikki kiinnittyy toisiinsa fiksuilla tiivisteillä varustetuilla liitoksilla, ja mitä tarttee liittää pollen omiin sähköihin menee myös "plug and play" tapaan :)
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
atv mies
Tracks
Viestit: 1370
Liittynyt: 03 Marras 2010 17:49

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja atv mies »

All-Terrain Vehicle kirjoitti:
atv mies kirjoitti:Se vaan mulla tuli mieleen, että eikö nuita tarvi releistää, vai toimiiko toi ballasti releenä? tyhmä kun olen...
Kyllä ainakin tässä pitäisi olla kaikki mukana. Sellaiset pari pienempää mustaa laatikkoa siinä on parissa välissä, että se toinen niistä taitaa olla rele.
atv mies kirjoitti:Ja sitten se vielä että mistä löysit ton lyhyet/pitkät säätimen piuhakkeen, oliko siinäkin liitin valmiina, pitikö se vain ottaa irti jostain ja laittaa kiinni tohon ksenon sarjaan eli "plug and play"?
Ne pitkien/lyhyiden säätimet tulevat molemmille umpioille ohjaustangolta. Ne vaan irroitetaan orkkisvaloista ja toinen niistä kytketään xenon sarjan ohjaimeen ja toinen peitetään. Eli ihan menee kaikki "plug and play" tyyliin, ainoat liitokset mitä joutuu kolvaamaan ja liittämään itse ovat nuiden virtajohtojen jatkamiset. Muuten kaikki kiinnittyy toisiinsa fiksuilla tiivisteillä varustetuilla liitoksilla, ja mitä tarttee liittää pollen omiin sähköihin menee myös "plug and play" tapaan :)
"Thänx mään". ei se sitten taia olla kovin paha homma :roll:
Avatar
beetu
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Loka 2005 21:43
Mönkijä:: RZR -08
Paikkakunta: Askola

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja beetu »

30 e sarja himaan halvimmillaan Ebaystä.. kaikki värilämpötilat ja mallit. Useassa tapauksessa toimii ilman releitä suoraan omista johdoista, asennus alle puoli tuntia.
atv mies
Tracks
Viestit: 1370
Liittynyt: 03 Marras 2010 17:49

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja atv mies »

beetu kirjoitti:30 e sarja himaan halvimmillaan Ebaystä.. kaikki värilämpötilat ja mallit. Useassa tapauksessa toimii ilman releitä suoraan omista johdoista, asennus alle puoli tuntia.
Jotenkin en jaksa/kehtaa luottaa nuin halpoihin sarjoihin :roll:
AMSlim
3WD
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Helmi 2010 19:20
Mönkijä:: Dinli DL-904 -10

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja AMSlim »

sama ballastimalli mikä minulla on n.50€ sarjassa :D eli halpis se on sinullakin =D>

edit: varaudu vaihtamaan/liimaamaan polttimon ja H4 kannan liitoskohta.... tuppaa meinaan tärinästä väljistymään kyseinen liitos (valot "värisee" kierrosten mukaan kun polttimo heiluu muutamia millejä umpiossa)
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Hienot asennusohjeet väsätty =D>

Mulla on tuommosesta halpissarjasta (39 euroa) menny yks ballasti särki kahden vuoden aikana autokäytössä. En jaksanu niitä rautoja viritellä mihinkää niin varmaan on sen verta kolissu pitkin konehuonetta et otti itteensä. Noissakin on ns. superseal liittimet mut sanoisin et eivät ole kovin tiiviit. Vesi menee sinne ballastin liittimeen aika tehokkaasti niin on saanu muutaman kerran rapsutella kuonat pois ja crc:tä tahi vastaava puhdistusspräytä.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
stequ78
Tracks
Viestit: 998
Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
Paikkakunta: Porin kylä

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

On tosiaan All-Terrain vehicle jaksanut tehdä selkeät ohjeet jos noista ei ymmärrä mitä pitää tehdä, ei pitäis kyl ajaa ees mönkkärilläkään.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

beetu kirjoitti:30 e sarja himaan halvimmillaan Ebaystä.. kaikki värilämpötilat ja mallit. Useassa tapauksessa toimii ilman releitä suoraan omista johdoista, asennus alle puoli tuntia.
Itsellä ei nuin paljon ollut seikkailumieltä, että olisin lähtenyt tuommoista säätämään. Mieluummin tuen paikallista pienyrittäjää ja jos tulee jotain ongelmia/hajoaa niin uskoisin että vähän paremmat mahdollisuudet saada apuakin.
AMSlim kirjoitti:edit: varaudu vaihtamaan/liimaamaan polttimon ja H4 kannan liitoskohta.... tuppaa meinaan tärinästä väljistymään kyseinen liitos (valot "värisee" kierrosten mukaan kun polttimo heiluu muutamia millejä umpiossa)
Aika pätevältä tuo liitos tässä vaikutti, mutta pitää varautua ettei ikuinen tietenkään ole.
Puuhis83 kirjoitti:Noissakin on ns. superseal liittimet mut sanoisin et eivät ole kovin tiiviit. Vesi menee sinne ballastin liittimeen aika tehokkaasti niin on saanu muutaman kerran rapsutella kuonat pois ja crc:tä tahi vastaava puhdistusspräytä.
Kaikki liitoskohdat vedetty sisälle tohon Pollen melkein täysin tiiviiseen koteloon, sekä lisäksi sähköteippiä nuiden liittimien ympärille.
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja dealer »

Samoja ballasteja ja polttimoita on 30 euron sarjoissa kuin kalliimmissakin.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: ...XENONIT.... POLARIKSEEN 67€

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Noita ballasteja on toteutettu kahdella eri tekniikalla = AC tahi DC.. Kuuleman mukaan dc tekniikkaa sisältävät olisivat pitkäkestoisempia. Tiiä sitte noista... Mää suosin ainakin halpoja settejä..
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Vastaa Viestiin