Saako sakkoja? (ajaminen tiellä)

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
rmake
4WD
Mönkijä:: Polaris 1000xp

Viesti Kirjoittaja rmake »

Joku tuossa kirjoitti että yksityistiellä, jos kokous on päättänyt voisi ajaa, edellyttäen että tien varressa ei ole yli kahta vakinaista asukasta.
Löytyisiköhän tuo jostain lakitekstistäkin?
Asun "yksityis"tien varrella, jossa on noin nelisenkymmentä vuokramökkiä ja vakituista asutusta kymmenkunta kappaletta.
Naapurin isännän tenavat ajavat liki päivittäin jonossa kahdella maastomönkijällä ja yhdellä rekisteröidyllä pelillä, tenavista yksi taitaa olla yli 15vuotias.
Naapurin mies väittää että yksityistiellä saa ajaa niin paljon kuin jaksaa, minä olen hiukan erimieltä.
Sinällään tuo ei minua haittaa, sillä ajan sillä tiellä itsekin maastomönkijällä, mutta aika harvoin ja maltillisella vauhdilla. (ei ole mikään puolustus) :)
Saattaa vaan joku etelän herraisoherra lomalainen ihmetellä kun pärinää riittää joka suunnalle..
Naapurin isäntä sanoi että jos mönkijällä ajo loppuu niin sitten loppuu kelkkailu ja autolla ajokin... :D
Luulisin olevani oikeassa, ja epäilen että naapurin mies ei oikeasti tiedä missä saa ajaa ja missä ei.
Tuo finlexin kohta "saa kuitenkin tarpeellista varovaisuutta noudattaen muutoinkin tilapäisesti kuljettaa tiellä" ei kyllä yhtään helpota asiaa...
Ja onhan muutamalla mökkiläiselläkin mönkijä...
Vaan mitäpä asia minulle kuuluu, enhän syytön ole itsekään, mutta ainakin tiedän tekeväni väärin...
Kaura
Noppeli

Viesti Kirjoittaja Kaura »

Minä ainakin ajelen yksityistiellä kun sattuu olemaan minun tie ja minun mailla...
Polaris atp 330e
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä se niin on että ei saa ajaa sillä tiellä maastomönkijällä vaikka olisikin kuinka yksityinen tie. Jos tie on suljettu muulta liikenteeltä niin silloin se on eri asia mutta jos se yksityistie on liikennöity ja vapaasti jokaisen käytettävissä (ei puomeja tien päässä) niin silloin voi ainoastaa mönkijää kuljettaa tilapäisesti tarpeen niin vaatiessa. Tilapäinen ei tarkoita sitä että tietä sahataan edestakaisin vaan todellakin satunnaista tiellä ajamisen tarvetta silloin kun maaston käyttö sitä edellyttää.

Nämä on niitä ikuisia kinan aiheita sillä kauppiaat kertoo sumeilematta asiakkaalle että sillä " saa ajaa muutoinkin tilapäisesti tiellä" ja vetoaa siihen että "ei mitään kilpipelejä tarvita kun laissa näin lukee". Asiakas kun tämän uskoo niin sitten ajellaan millä tiellä tahansa siinä uskossa mitä kauppias on myyntipuheessaan kertonut. Mielenkiintoista on nähdä miten suu pannaan kun ajetaan mälli sivullisen osapuolen kanssa ja selvittelyyn tarvitaan mahdollisesti virkavallan apua, vielä jos vakuutukset ei ole kunnossa niin silloin mönkijän omistaja on aika heikoilla.

Lyhyesti vastattuna: Vaikka tie on yksityinen tie niin lain mukaan siinä ei saa mönkijällä ajaa kuin tilapäinen lyhyt siirtymä, ei huristella aamusta iltaan edestakaisin. Tilanne muuttu silloin jos tie puomitetaan suljetuksi muulta liikenteeltä. Kuitenkin tässäkin on maalaisjärjen käyttö sallittu ja jos kaikille tienvarrella asuville sopii mönkkärillä huristelu niin mikäs siinä, silloin ei kukaan tien asukki ainakaan soita Poliisia paikalle...
Kylätason mönkijäkuski
outlander 400
6WD
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

Ja oli asia miten vaan niin helpoimmalla pääsee kun ajaa vaan mutta asiallisesti tietenkin 8)
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tuo B-ajokorttikin pitäisi olla tie ajeluissa taskussa. :roll:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
blue Honda Trx
Tracks
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

Olen tässä kesäaikana aina siirtynyt jonnekin maantietä pitkin,ei jaksa tässä kuumudessa möyriä pikku metsäteitä pitkin....jos narahdan niin maksan sitten ne sakot jos sellaiset saan.En nyt tarkoita että ajelen 50km siirtymiä,vaan sellaiset 2-7km matkoja.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Juu, tuo huristelu voihan ottaa tietenkin toisellakin asenteella. Me tuossa nasse-sedät nenät punaisena tuumailimma tulilla, jotta voihan sitä ajaa tienpäällä "osamaksulla". (Tässä vaiheessa porukat on kysymysmerkkeinä...)

SENSUURI-PEIKKO ISKI, JOTTA EN JOUDU KÄRÄJILLE LAITTOMUUDEN OPETTAMISESTA TAI PERÄTI YLLYTTÄMISESTÄ, KIITOS "VIHJEISTÄ"...

:D :D vitsi vitsi, vai oliko.... :roll:

Älkää ottako opiksi.

t,mie
Viimeksi muokannut digiaslak, 15 Heinä 2006 00:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kolme kertaa, kun narahdat rekisteriä ilman olevalla ajamaan, että kiinni jäät. Sitten mennään käräjille ja pahimmassa tapauksessa kortti kuivumaan ja ajoneuvo tuomitaan valtiolle. Täällä kävi yhdelle autoilijalle juuri kyseisellä tavalla. Auto ei ollut rekisterissä ja toistuvasti, eli kolme kertaa narahti ratista sillä tieltä, niin oikeus katsoi, että yleisen turvallisuuden kannalta ajoneuvo tuomitaan valtiolle ja kuljettajalta ajokortti pois 6 kk + lisäksi sakot.
outlander 400
6WD
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

Joo kyllä se tuo osamaksu homma toimii!! viimeseen asti kyllä olen sakkojakin maksamatta jos tulee, on se niin hullua hommaa! käräjille asti tappeleen niin ei saa valtio tuloja kun tulee menoja!! no kyllä mulla ois tiemalli jos se ei ois ollu monta tonnia kalliimpi!
nipapn
6WD

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Sitähän vois ajella vaikka tax-free autolla, väärillä tai ulukomaan kilivillä,
Mua ainakaan ei oo vuosiin poliisit pysäyttäny ja korttia en oo virkavallalle näyttäny yli kymmeneen vuoteen eli sekin on turha kampe... Mutta ne naapurit kannattaa muistaa.... Ne on konstaapelin pikku apulaisia... Tarkkasilimäsiä penteleitä, joilla on vielä kännykkä heti käsillä
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
Joke
3WD

Viesti Kirjoittaja Joke »

Tiällä meillä päin yks pari ajelee jatkuvasti (jäänyt kiinni 21 kertaa viime tieto) ilman korttia, rekisteröimätön auto ja välillä humalassa. Ajot senkun jatkuu, ei vielä ole sattunut mitään vakavampaa!!! eikä taida kukaan mahtaa mitään!!
joukossa tyhmyys tiivistyy?
digiaslak

Korjasimpas aiempaa kirjoitustani lukija-ystävällisemphän suunthan, kaikkea sitä tulee mölähytettyä suustansa.

t.mie
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Veli-pekan täytyy kasvattaa sitä porojen lukumäärää sinne molemmille puolille puuta. Poromiehet saa ajaa poronhoito tehtävissään mönkijöillään tiealueellakin, vaikka mylly ei olekkaan rekisteröity.
digiaslak

Nooh, tuleehan sitä asfalttia kulutettua, toisinhan kymmeniä kilometrejä päivässä... Se on tuo villinlännen laki täällä, Teksasissa.

8)

t.mie
voimailija
4WD

Viesti Kirjoittaja voimailija »

Joke kirjoitti:Tiällä meillä päin yks pari ajelee jatkuvasti (jäänyt kiinni 21 kertaa viime tieto) ilman korttia, rekisteröimätön auto ja välillä humalassa. Ajot senkun jatkuu, ei vielä ole sattunut mitään vakavampaa!!! eikä taida kukaan mahtaa mitään!!
Eikös kunnanlehdessä ollut, että joku oli ajanut 42 kertaa kortitta vuoden sisällä, vai muistinko väärin. Eniwei, aika touhua on... :?
Vastaa Viestiin