http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... =2065_1046Pedari kirjoitti:Mistä noita vipumallisia mikrokytkimiä löytyy?
katoppa tuolta
http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... =2065_1046Pedari kirjoitti:Mistä noita vipumallisia mikrokytkimiä löytyy?
Suunnilleen näin: http://koti.mbnet.fi/mixu/kytkimet.pngPedari kirjoitti:Voitko vielä vääntää rautalangasta et miten ne kytketään rinnan?![]()
apo kirjoitti:Kokeillaanpas hämmentää soppaa...
Sullahan on siellä yksi keinukytkin jo. Kytket tämän kytkimen rinnalle, siihen vaihdekepin juureen tulevan mikrokytkimen niin, että ryöstät siitä johdosta virran mikrokytkimelle, mistä virta menee tähän keinukytkimeen ja mikrokytkimestä lähtevä johto kytketään samaan piuhaan, mikä menee keinukytkimestä valolle. Liitokset kannattaa tehdä jollain muulla, kuin niillä perinteisillä ryöstäjillä.
Niitä mikroja saa esim. täältä http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... _1046_1278
Kiitos pojjaat, tuohan vaikuttaa helpolta kytkennältä. Joo, on rele nykyisessä variaatiossa, vaikkei varmaan Led-valo sitä vaatis, mutta sain joskus ohjeen että aina kannattaa laittaa rele.Mika_M kirjoitti: Suunnilleen näin: http://koti.mbnet.fi/mixu/kytkimet.png
No apo sen tuossa jo sanallisesti selittikin, eli ei siihen tuon monimutkaisempaa systeemiä tarvita. Jos kytkennässä on rele niin sitten korvaat tuon kuvan valon sillä releen kelalla, muuten ihan samalla tavalla.
Pidät sen kytkimen oletuksena siinä pakkivalo asennossa niin se syttyy automaattisesti pakilla. Ja kun tarvitset sitä työvaloa niin käännät eri asentoon. Ihan turhaan laitat toisen kytkimen kun saman voi tehdä yhdellä.Pedari kirjoitti:Minusta tuo 3-asentoinen kytkin on hankala ratkaisu jos se tarkoittaa siis sitä että aina pitää valita se oikea asento kun mitäkin valoa haluaa käytettävän, mielestäni pakkivalon pitää toimia automaattisesti ja työvaloa voi ohjata kytkimellä...
Mutta kun nykyinen kytkin onkin vain 2 asentoinen (ON-OFF), olishan mun kuitenkin pakko ostaa se 3 asentoinen (ON-OFF-ON)...Jewha kirjoitti:Pidät sen kytkimen oletuksena siinä pakkivalo asennossa niin se syttyy automaattisesti pakilla. Ja kun tarvitset sitä työvaloa niin käännät eri asentoon. Ihan turhaan laitat toisen kytkimen kun saman voi tehdä yhdellä.Pedari kirjoitti:Minusta tuo 3-asentoinen kytkin on hankala ratkaisu jos se tarkoittaa siis sitä että aina pitää valita se oikea asento kun mitäkin valoa haluaa käytettävän, mielestäni pakkivalon pitää toimia automaattisesti ja työvaloa voi ohjata kytkimellä...
Joo nythän se on palanut koko ajan, mutta olen huomannut jos ajelenkin pimeällä jonkun kaverin kanssa peräkanaa, ei ole kovinkaan mukavaa tuikkia tuolla LEDillä häntä ja kohta kuitenkin valoa tarvitaan myös taakse kun taas joudun peruuttelemaan. Muutenkin tuo on tuntunut hölmöltä kun takana palaa kirkas valo koko ajan vaikka ajelen eteenpäin pitkän matkaa, ei mun ajaessa tarvii nähdä miten se kärri tulee perässä.ToniR81 kirjoitti:Rele ohjaus peliin, totta kai. Silloin heräte pakin merkkivalolta tms ja katkaisi jolla ohitetaan tuo pakin heräte. Eli siis niin että on-off-on katkaisijalla keskellä ei valo pala millään. Ylä asennossa heräte releelle tulee pakin kautta. Ala asennossa heräte tulee vaikka valoilta. Näin jos valot on päällä pakki palaa. Vaikka valot olisi pois, pakittaessa valo palaa jos katkaisija on ylä asennossa. Keskellä ei valo syty vaikka mikä olisi. Vaikka virrat ei ole suuren suuri, en sitä mielestäni kannata vetää katkaisijan kautta kun releen kytkentä väliin ei todellakaan ole vaikeaa. Itse tekisin noin. Tosin en ymmärrä miksi valon pitäisi olla pakkiin kytketty, se ei niin paljoa virtaa vie ettei se voisi olla jatkuvasti päällä. Mutta jos sen pitää katkoa niin sitten yllä olevasti sen tekisin.
Ei ehkä käsille, mutta monimutkaistuu huomattavasti. Nyt ymmärrän paremmin niitä ohjeita diodin käytöstä.Pedari kirjoitti:Menikö tämä projekti nyt täysin käsille kun samassa piirissa on sekä etu että takavalo, joita pitäis saada ohjattua molempia erikseen ja yhdessä?
Kiitos kärsivällisyydestäsi, sori kun en heti alkuun huomannu et toi etuvalohan vaikuttaa omalla tavallaan tähän kytkentään. Joo, ajatuksena on että voisin lunta auratessa käyttää koko ajan etuvaloa ja takavalo sais palaa vain kun pakitan. Ja puun ajossa tai lastatessa lähinnä, sais palaa molemmat valot vaikka pakki ei olekaan päällä. Ja vielä lisäksi joskus on tilanteita jossa tarviin vain takavaloa työskentelyyn, ilman että peruutan ja tässä ei sitten välttämättä tarvii sen etuvalon palaa, esim kun keräsin risukuormaa kärryn takaa ja sivuilta, tuo etuvalo loistaa ihan turhaan...meneekö liian hankalaksi toteuttaa vai pitääkö mun ostaa peruutusvalo erikseen omalla systeemillä ja pitää tämä nykyinen pelkästään työvalona, tosin nytkin on tilanteita jossa olen nyppäissyt takavalojen johdon irti että voin käyttää vain etuvaloa, esim. just jos ajelen jonkun kanssa kimpassa ja tarviin eteen päin menoon etuvaloa ja en halua häikästä muita turhaan takana palavalla valolla.Mika_M kirjoitti:Ei ehkä käsille, mutta monimutkaistuu huomattavasti. Nyt ymmärrän paremmin niitä ohjeita diodin käytöstä.Pedari kirjoitti:Menikö tämä projekti nyt täysin käsille kun samassa piirissa on sekä etu että takavalo, joita pitäis saada ohjattua molempia erikseen ja yhdessä?
Jos edelleen haluaa releitä käyttää niin niidenkin määrä pitää sitten tuplata.
Tässäpä uusi piirros jossa on yksi mahdollinen kytkentätapa. Vipukytkin sytyttää molemmat valot, mutta peruutusvalokytkin vain peruutusvalon.
EDIT: Niin siis haluat ohjata molempia erikseen ja yhdessä...? Jos pelkkä etuvalokin pitäisi saada palamaan yksinään niin sittenhän nuita kytkimiäkin tarvitaan lisää... Kerrohan nyt seikkaperäisesti mitä olet tekemässä niin piirretään se kytkentä.
Huoh.. Onko se nykyinen kytkin siis pakko käyttää tulevassa kytkennässä vai mikä on ongelma?Pedari kirjoitti:Mutta kun nykyinen kytkin onkin vain 2 asentoinen (ON-OFF), olishan mun kuitenkin pakko ostaa se 3 asentoinen (ON-OFF-ON)...Jewha kirjoitti:Pidät sen kytkimen oletuksena siinä pakkivalo asennossa niin se syttyy automaattisesti pakilla. Ja kun tarvitset sitä työvaloa niin käännät eri asentoon. Ihan turhaan laitat toisen kytkimen kun saman voi tehdä yhdellä.Pedari kirjoitti:Minusta tuo 3-asentoinen kytkin on hankala ratkaisu jos se tarkoittaa siis sitä että aina pitää valita se oikea asento kun mitäkin valoa haluaa käytettävän, mielestäni pakkivalon pitää toimia automaattisesti ja työvaloa voi ohjata kytkimellä...
Pedari kirjoitti:Kiitos kärsivällisyydestäsi, sori kun en heti alkuun huomannu et toi etuvalohan vaikuttaa omalla tavallaan tähän kytkentään. Joo, ajatuksena on että voisin lunta auratessa käyttää koko ajan etuvaloa ja takavalo sais palaa vain kun pakitan. Ja puun ajossa tai lastatessa lähinnä, sais palaa molemmat valot vaikka pakki ei olekaan päällä. Ja vielä lisäksi joskus on tilanteita jossa tarviin vain takavaloa työskentelyyn, ilman että peruutan ja tässä ei sitten välttämättä tarvii sen etuvalon palaa, esim kun keräsin risukuormaa kärryn takaa ja sivuilta, tuo etuvalo loistaa ihan turhaan...meneekö liian hankalaksi toteuttaa vai pitääkö mun ostaa peruutusvalo erikseen omalla systeemillä ja pitää tämä nykyinen pelkästään työvalona, tosin nytkin on tilanteita jossa olen nyppäissyt takavalojen johdon irti että voin käyttää vain etuvaloa, esim. just jos ajelen jonkun kanssa kimpassa ja tarviin eteen päin menoon etuvaloa ja en halua häikästä muita turhaan takana palavalla valolla.
Kaikkein helpoin varmaan olis laittaa joka lamppu omilla systeemeillä ja jokaisen sais kytkimestä päälle tarpeen mukaan, mutta sitten noita kytkimiä pitääkin olla jo 3 kpl.
Jeps, ehdotan että teet takavalon tällä ensimmäisellä kytkentäehdotuksella jossa toinen kytkin on vipukytkin ja toinen peruutusvaihteen kytkin.Pedari kirjoitti:Kaikkein helpoin varmaan olis laittaa joka lamppu omilla systeemeillä ja jokaisen sais kytkimestä päälle tarpeen mukaan, mutta sitten noita kytkimiä pitääkin olla jo 3 kpl.
Tuo vois olla hyvä vaihtoehto, mutta en edelleenkään ymmärrä miten saan pakkivalolle herätteen kun pakkivalolla ei ole omaa merkkivaloa, mittaristossa on pelkkä ajotietokoneen ilmoittaman kirjainmerkki, onko vaihteistossa joku anturi vai mistä ajotietokone ottaa tuon pakki päällä-tiedon? Jos oliskin erillinen merkkivalo johon menee selvästi johdot, siitä vois helposti ottaa tuon herätteen.Jewha kirjoitti:
Nykynen kytkin etuvalolle ja uusi kytkin ohjaa takavaloa.
Erillinen mikrokytkin tai induktiivinen anturi vaihdekepille on ratkaisu. Vaihdelootasta sitä tietoa ei kovin helpolla irti saa, koska (ainakaan isommissa) canoissa ei ole erillistä anturia peruutusvaihteelle vaan kolme anturia joiden yhteistiedoista kone onkii esille kaikki viisi eri vaihdetta.Pedari kirjoitti:Tuo vois olla hyvä vaihtoehto, mutta en edelleenkään ymmärrä miten saan pakkivalolle herätteen kun pakkivalolla ei ole omaa merkkivaloa, mittaristossa on pelkkä ajotietokoneen ilmoittaman kirjainmerkki, onko vaihteistossa joku anturi vai mistä ajotietokone ottaa tuon pakki päällä-tiedon?