puskulevyn teko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Merilokki
4WD

Viesti Kirjoittaja Merilokki »

Mäxä kirjoitti:Olisiko se kokeilemisen arvoinen kömpijässä..? :shock:
8) Näistä jutuista mitään tiedä, mutta luulisin että vois ihan hyvin toimia :wink: saahan mönkkäriin ruohonleikkurinkin :wink:
Mäxä
4WD
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

Joo, ei tää nyt tarkoita sitä ett olisin ite moista Suizaan värkkäämässä mutt jos nyt joku Pelle Peloton haluaa kokeilla niin ideoita on aina hyvä olla, vaikka vähän hullumpiakin :wink:
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
Merilokki
4WD

kyyl, sen on pakko toimia eihän ne niitä muuten aura-autoissa, tiekarhuissa ja traktoreissa käyttäis. Tuli muuten mieleen yks traktori missä semmonen.

http://www.vahatalo.fi/kuljetus_urakoin ... yyskuu.htm
Paikallinen kuljetus ja urakointi firma :wink:
Sieltä sivulta lainattua:
"Yhdessä Ursus traktorissamme on itse kehitelty ja valmistettu alusterä, jolla suoritamme teiden kesä- ja talvi kunnossapitoa.

Kehittämämme alusterä on osoittautunut erinomaiseksi ja ympärivuotisena sekä suurimpana työllistäjämme on Tielaitos.

Alusterää käytämme kesällä sorateiden lanauksessa, talvisaikaan poistamme sen avulla jääpolanteita ja karhennamme jäisiä tienpintoja."

Kuvagalleriassa on kuviakin, sieltä vois saada apuakin jos semmosta alkaa rakentamaan :wink:
Kartza
Tracks
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Mäxä kirjoitti:Heitän nyt ilmoille ehkä jonkun mielestä hullun idean mutt ajattelin toteuttaa sen autooni (Dodge RAM 4x4) ja mielessä kävi josko moinen olisi kömpijäänkin mahdollinen ratkaisu, Eli kyseessä on kuorma-autoistakin tuttu alusterä joka mahdollistaisi koko ajoneuvon painon hyödyntämisen sekä etu- ja takalevyyn verrattuna ohjaustuntuma säilyisi parempana. Toki jonkinlainen hammastus lisäisi terän purevuutta ja samalla karhentaisi tien/pihan pinnan estäen liukkautta. Etu- ja takalevyssä tuota hammastusta ei pääse niin tehokkaasti hyödyntämään ilman lisäpainoja. Mitä mieltä moisesta tekeleestä olette? Korostan että en ole keksimässä pyörää uudelleen eli keksintö on vanha mutta olisiko se kokeilemisen arvoinen kömpijässä..? :shock:
Toi mun oma tekele puskulevy /perälevy yhdistelmä oli toteutettu 250 suitzassa siten että, mönkkärin/kuskin painoa pystyi hyödyntään auratessa. Eli mönkkärin renkaat sai lähes irti maasta, kun laski molemmat levyt maahan. Kampa terästä ei nyt niin paljoa ollut hyötyä mitä äkkiseltään luulisi. Tosin eipä siitä kampa terästä mitään haittaakaan ollut joten, jos sellasen haluaa tehdä niin, ei siinä mitään.

Alusterästä en sano mitään, kun ei ole henkoht. kokemusta käytännössä.
Mäxä
4WD
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

Joo, oon väkästellyt traktorin pusku- sekä perälevyyn kovametalliterästä polttoleikkaamalla hammastuksen, puree melko hyvin. Siksipä mietin mönkkäriinkin samaista hammastusta, vieläpä alusterään asennettuna... :wink:
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
motocoyote
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Tuntuu vain että taitaa mönkkäristä puuttua muutama tuhat kiloa jotta tuo alusterä ois oikeasti toimiva... Kuitenkin, kun esim. etulevyllä pusket, niin paino "siirtyy" takarenkaille, koska keula kevenee ja painopiste siirtyy, mikäli aisojen kiinnityspiste on mönkijän keskilinjan etupuolella, ja sitä pitoa ja puskukykyä tulee sitä kautta lisää...

Kyllähän se varmasti kevyessä tasoittelussa toimii, mutta olen melko varma siitä että kovemmin puskee etulevyllä...

Ts. polanteenpoisto ei varmahan onnistu mönkkärin alaterällä :lol:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Kartza
Tracks

Jos haluat purevan mallin, se täytyy olla sellanen missä voi säätää sitä levyn otto kulmaa ja päin vastoin. Sitten siinä levyssä pitäisi olla pyörivät terät...Vähän vaikea selittää mutta, yritetään. se on vähän niinkuin kampa terä mutta ilman kampaa, jossa on vähän luodin muotoinen piikki hitsattuna riittävän tiheään, joka pääsee samalla auratessa (vino asennossa) pyörimään. Eikä kulu läheskään niin nopeaa kuin kampa terä. Täytyy käydä ottaaas tutun kaverin tiekarhun terästä kuva, jos se sillä vielä on toiminnassa. Terä kyllä näytti ottavan kunnon lastua kun kävi viime talvena näyttääs sitä mulle, niin sanoin että koitahan tohon mun pihaan. Kyllähän siinä levyssäkin oli painoa kun oli 16mm plootusta mutta palataan "astialle" jos siltä tuntuu... mä alkaan oleen niin tuitereissa että, pitää jatkaa sitten kun selviää. :lol:
jussih1977
6WD
Mönkijä:: xmr 650 canam

Viesti Kirjoittaja jussih1977 »

http://kuvablogi.com/blog/5288/6/ siinä mun versio vaan puree tarvittaessa aivan tarpeeksi! suunnitelin tohon niitä pikkiteriä vaan sitten loppuis vetokyky joka mönkijästä!
ex polaris mangnum 330 ex polaris sportsman 400 ex polaris sportsman 500efi E ex 850xple nyk xmr 650 can-am seuraava ????? videooo http://www.youtube.com/user/TheRatakuski
Merilokki
4WD

jussih1977 kirjoitti:http://kuvablogi.com/blog/5288/6/ siinä mun versio vaan puree tarvittaessa aivan tarpeeksi! suunnitelin tohon niitä pikkiteriä vaan sitten loppuis vetokyky joka mönkijästä!
Onko toi sun oma toteutus :?:

Mites toi mahtaa toimia? Onko jollain kokemusta?
Kartza
Tracks

Miksei toikin pelaa käytännössä. jussih1977 on kyllä yhdistänyt järkevästi 2 laitetta samaan, noinhan sen kannattaa tehdä niin saa metsäkärryille lisä käyttöä. Ainoa ongelma tulee näissä pukulevy, perälevy, aura hommissa toi painon puute, sillä jos ja kun aurattavan materiaalin massa, (yleensä sora) on painavampi mitä mönkkäri+kuski alkaa pyörät sutiin. Joten sanontakin on että, ei mopolla mahottomia.
Merilokki
4WD

Merilokki kirjoitti:
Kuvassa on semmonen purkki lisäpainoillekin :wink:
jussih1977
6WD
Mönkijä:: xmr 650 canam

Viesti Kirjoittaja jussih1977 »

Merilokki kirjoitti:
jussih1977 kirjoitti:http://kuvablogi.com/blog/5288/6/ siinä mun versio vaan puree tarvittaessa aivan tarpeeksi! suunnitelin tohon niitä pikkiteriä vaan sitten loppuis vetokyky joka mönkijästä!
Onko toi sun oma toteutus :?:

oma on ihan itte räpelletty!
ex polaris mangnum 330 ex polaris sportsman 400 ex polaris sportsman 500efi E ex 850xple nyk xmr 650 can-am seuraava ????? videooo http://www.youtube.com/user/TheRatakuski
Merilokki
4WD

jussih1977 kirjoitti: oma on ihan itte räpelletty!
Mutta kuvistakin päätellen näyttää toimivan/purevan ihan mukavasti.
Dejavu
4WD
Mönkijä:: Can am 570 pro T3

Viesti Kirjoittaja Dejavu »

Pystyiskö joku yställisesti antaan mittoja toimivasta puskulevystä? Leveys saa varmaan olla sen 150cm. Korkeus mitta olis sellanen minkä tarvitsisin?

Jos korkeus mitan joku antais niin olisin kiitollinen :D
Niin pääsen meidän kylän ammattikoululle kanttaamaan levyn.
vaughan
Tracks
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Mulla on cc:n 60", eli 152cm leveä lumilevy.Se on 40cm korkea ja levy on n. 8cm kaarella.
Ei ole mikään "heittävä" levy, mutta hyvin sillä lunta puskee.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Vastaa Viestiin