QSC variaattorin hilppeet

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja jermu »

No niin nyt olis aika itelläki sääjellä qsc primaryä... Mulla on sen kylessä stm2 vari qscn hopialla jousella ja 50/40 heliksillä muistaakseni..

Ykkösessä on sääjöt näin
Cross hole, 1/4" SH on each side( 2 total in cross hole). Base hole is 1- 3/8" SS, Center hole 1- 1/4"SS, Tip hole 1- 3/8"SS.

Hitaalla naukasee tuonne 7800 ja pysyypi sielä ja on rajottajalla ennen ko ehtii huomatakkaan.

Isolla puolen tempasee 7600 josta laskee tuonne 7000 ja ei pääse koskaan rajottajalle. Huippuja tulee sen 114, kierrosten ollessa sen 7200

Eli hiukan voisi laskea kiekkoja... Tosin tuolla setupilla mönkiminen ja hiippailu onnistuu paremmin kuin hyvin ja pitkällä puolen voipi ajella myös hissukseen.

Tietenki jos konneeseen lissäis jotenki 20-30 heposta niin kytkin alkas olemaan kohillaan :D
Viimeksi muokannut jermu, 22 Huhti 2014 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JaPu
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 02 Tammi 2008 19:52
Mönkijä:: Can-am Renegate 800x
Paikkakunta: Vantaa

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja JaPu »

QSC-kytkimen purkaminen.

Miten se purkaantuu, eli siinä kiinni laittaessa en tuon kytkimen sielua paljoa tarkastellut, muuta kuin se, että kytkin on erityyppinen, kuin Can-am:n oma.

Kuinka siis puran tämän kytkimen, ettei jousi tule sormille ja onko siinä purku-kasaus hommassa, jotain erityistä huomiota sisältävää juttua, kuten vakiossa yks-suunta laakerin alla olevat nastat ja jouset.

Terv.
Janne
Can-am Renegade 800r X tieliikenne
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja jermu »

Jos painoja vain säädät laitat niin sillon hihna pois ja painot saapi näppärästi lipsautettua pois siitä välistä... Säätö ja takasin päin.

Jousi on siinä kannen alla ja kuusiokolot irti ja tulee pois. Spiderin irrottamiseen tarvii vissiin polaristyökalua. siis jos kokonaan haluat purkaa...
Avatar
JaPu
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 02 Tammi 2008 19:52
Mönkijä:: Can-am Renegate 800x
Paikkakunta: Vantaa

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja JaPu »

jermu kirjoitti:Jos painoja vain säädät laitat niin sillon hihna pois ja painot saapi näppärästi lipsautettua pois siitä välistä... Säätö ja takasin päin.

Jousi on siinä kannen alla ja kuusiokolot irti ja tulee pois. Spiderin irrottamiseen tarvii vissiin polaristyökalua. siis jos kokonaan haluat purkaa...
Ok. kiitos, eli siitä välistä vain, eli ei tarvitse purkaa koko hässäkkää. Tuon hihnan pois ottoa kyllä hieman epäilen, eihän se ole tiellä, kun... , mutta onko jousen paine perusasennossa näiden painojen päällä vai lirputteleeko ne siinä nyt vapaana?

t:janne
Can-am Renegade 800r X tieliikenne
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja jermu »

Siis hihna pois sen takia että saat painettua kytkintä kasaan ja samalla kun olet pyöräyttänyt painon kello kuuteen niin se tulee nätisti sormella tökkimällä ulos siitä syntyneestä välistä...

Ja kootessa pyöräytät kytkimen sillälailla että saat sen tipautettua takas. Ja tässä kohtaa muista kattoo että painon kärki menee oikealle kohtaa.

Eli jousi painaa niitä painoja vasten nyt. Onnistuupi kun on näppärä.

Ja muista laittaa sama paino aina samaan paikkaan takaisin jotta kytkimen tasapainotus pysyy samana.
Avatar
JaPu
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 02 Tammi 2008 19:52
Mönkijä:: Can-am Renegate 800x
Paikkakunta: Vantaa

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja JaPu »

Ok, nyt mä hokasin :roll:

Täytyy odottaa hieman kuuvaloa, että saa sen inspiraation kuun säteestä, hieman ketuttaa, alkaa availemaan sitä. Miksiköhän eivät olleet niitä liimailleet jo, kun se nimen omaan tilattiin esiasennettuna 27" renkaille ja rekkuun.

Tosin, olisihan minun kannattanut tarkistaa moinen asia, ennen kuin lähden niputtamaan sitä varikoppaa. Joskus asiat vain ei tule heti mieleen - pitäis dokaa enemmän, kun kännissä tulee luovat ajatukset helposti mieleen.

Kiitos neuvoista.

Terv.
Janne
Can-am Renegade 800r X tieliikenne
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 13:28

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja jermu »

jermu kirjoitti:No niin nyt olis aika itelläki sääjellä qsc primaryä... Mulla on sen kylessä stm2 vari qscn hopialla jousella ja 50/40 heliksillä muistaakseni..

Ykkösessä on sääjöt näin
Cross hole, 1/4" SH on each side( 2 total in cross hole). Base hole is 1- 3/8" SS, Center hole 1- 1/4"SS, Tip hole 1- 3/8"SS.

Hitaalla naukasee tuonne 7800 ja pysyypi sielä ja on rajottajalla ennen ko ehtii huomatakkaan.

Isolla puolen tempasee 7600 josta laskee tuonne 7000 ja ei pääse koskaan rajottajalle. Huippuja tulee sen 114, kierrosten ollessa sen 7200

Eli hiukan voisi laskea kiekkoja... Tosin tuolla setupilla mönkiminen ja hiippailu onnistuu paremmin kuin hyvin ja pitkällä puolen voipi ajella myös hissukseen.

Tietenki jos konneeseen lissäis jotenki 20-30 heposta niin kytkin alkas olemaan kohillaan :D
No nii käväsin neliveolla vetämässä muutaman vedon appiukon pellolla. Ja eihän se kierrä isolla ku sen 6900 ja sitte notkahtaa 6000 josta kerii sitte 7100...

Eli taijan tenpassa tip painot pois ja kokeilla uusikasi

Edit tip tyhjänä ei kulje lyhkäsellä ku 7.... Isolla puolen tuntuu herkälle mutta ei kule ko 100kmh ja 7500 rpm...

Vaihdoin centeriin 1/4 tilalle 1/2 niin nyt vot kiekat sen 7300 isolla ja 100 kmh jälkeen rupiaa kerimään hitaasti vauhtia... Uupuukohan tehoa kun pitäs jaksaa sen 115 kirnuta melko joutuin...
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja keulii »

Vuosi sitten tilattu kitti ois tarkotus vihdoinki laittaa paikoilleen, ku 28 Zillat tulee vakiorenkaiden tilalle. En oo koskaan varia aukonu, ni oliko pulttia lukuunottamatta erikoistyökaluille tarvetta? Tuommonen löyty sivulta 6:
"Pultti PITKÄLLÄ M8 kierteellä hihnan irrotukseen, 17mm ja 19mm hylsyt varin lautasten irrotukseen, 8mm avain ja joku torxi (ei muista kokoa) niiden painojen irrotukseen. Momenttiavain jos haluaa ihan oppikirjan mukaisesti kiristää sitten ne kytkimet takaisin kiinni, olikos se nyt 100Nm ykkönen ja 60Nm kakkonen?"

Uus hihna samalla paikalleen ja hilut liiman kanssa kiinni.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja poke »

Kuullostaa ihan oikialta äkkiseltään. Tuossa vielä Kannonin Jussin kolmiosainen opetusviveo aiheesta.

http://www.youtube.com/watch?v=MkmQq7zNLAo
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja keulii »

Minkälaiset kierrokset on 650 omistajilla 80 vauhdissa? Itellä abaut ~7000 kiekkaa. Muuten olis suht kohillaan, hiekalla vetäsee ~7400 kierrosta ja siinä pysyy aika hyvin. Enimmillään nappaa jotain 7800 kiekkaa, ku antaa mennä liipasin pohjassa kohti huippua. Eihän tuolla uskalla enää ajaa yli 90... :lol:

Matka-ajoa lukuunottamatta ois suh hyvä, liikkeelle lähtee 2000 hujakoilla. Välillä mittari näyttää jopa 3km/h hiipiessä, ei ollu vakiona mahdollista. Eli ny voipi vetää tukkikärryä.

Aika hoiti säädötki, ku alkuun oli persiillään. Rajoittimelle ei vetäse missään tilanteessa, mutta mikä tuon punasen alueen tarkotus on tuossa mittarissa? Onko se kaikissa malleissa sama, kuutioista riippumatta?

Nii joo, kitin jouset, kaikki prikat ja oletus setuppi paikoillaan. Tämä ei keuli. Saas nähä, miten talvella teloilla toimii...
Avatar
Saminiki
6WD
Viestit: 590
Liittynyt: 09 Maalis 2012 08:14
Mönkijä:: 850XP T3
Paikkakunta: Heinola

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja Saminiki »

Ittel kierrokset 80km/h on just jotai 6900-7050. Huiput suoralla 108km/h GPS:llä jollon kiekat 7600 tai jotai
"Se oli jo tollanen ku me tultiin tähän..."
Ex. Comanche BS200S-7 TL
Ex. Goes 520 4x4 TL
Ex. Can-Am Outlander 650 HO TL
Happosetä
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 16 Joulu 2013 15:49
Mönkijä:: Can Am Renegade

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja Happosetä »

Kartza kirjoitti:Laitellaas kyselyä tännekkin, Onko toi variaattorin nakutus normaalia joka kuuluu tässä videolla 7min kohdalla.? http://www.youtube.com/watch?v=nhwrBud9 ... re=related
Variin jo vaihdoin QSC:n osat mutta toi ääni vähän ihmetyttää, että kasasinko jotain väärin. :-k
En ainakaan huomannut, että tähän olisi vastattu. Minulla on -08 Rene, jossa luultavasti on varikitti. Variaattori nakuttaa tyhjäkäynnillä juuri kuten tällä videolla. Voiko/pitääkö sille tehdä jotain? Käsikopelolla ei tunnu ylimääräisiä väljiä.
Avatar
Saminiki
6WD
Viestit: 590
Liittynyt: 09 Maalis 2012 08:14
Mönkijä:: 850XP T3
Paikkakunta: Heinola

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja Saminiki »

Ittel kans nakuttaa tuollee vaik ei oo mitää kittejä. Venttiilit säädetty et ei kyl tuu sieltäkää... Epäilisin itte ruiskua. Tai siis et pumppu/suutin suunnalta tulee.
"Se oli jo tollanen ku me tultiin tähän..."
Ex. Comanche BS200S-7 TL
Ex. Goes 520 4x4 TL
Ex. Can-Am Outlander 650 HO TL
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja cotcot »

On normaalia nakutusta ja se kuuluu ensiövarissa olevasta vapaakytkimestä, yksisuuntalaakerista millä tuota sitte kutsuu, joka on siellä varin akselilla. Suuntalaakerissa on kaksi jousitettua tappia, moottorijarrusysteemi joka tuon äänen tekee. Huomatkaa videossa kun kone on tyhjäkäynnillä hihna lepää tuon suuntalaakerin varassa ja nakutus kuuluu, mutta kun antaa kaasua niin hihna nousee eikä ole enää laakerin varassa vaan laakeri pääsee pyörimään varin mukana ja nakutus häviää.
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: QSC variaattorin hilppeet

Viesti Kirjoittaja cotcot »

http://www.youtube.com/watch?v=eyE54XJ_3Ww ...tuossa tulee hyvin esille ne suuntalaakerin jousitetut tapit ja samoin suuntalaakerin helan sisäpinnalla olevat urat johon tapit asettuu.
Vastaa Viestiin